Avgör AC vs. DC, eller låg vs. hög kW batterislitage?
Moderator: Redaktion
Avgör AC vs. DC, eller låg vs. hög kW batterislitage?
Vad är det som sliter på batteriet? Är det enbart antalet kW man laddar med som påverkar slitaget, eller blir det även mer slitage om man laddar med DC istället för med AC?
Jag undrar eftersom Teslabjörn ofta visar statistik i hans app om hur många kWh som har laddats via AC och hur många via DC, men han visar aldrig hur många kWh som har laddats i olika laddhastigheter, tex:
200-250 kW: 1000 kWh.
150-200 kW: 750 kWh.
100-150 kW: 500 kWh.
50-100 kW: 250 kWh.
0-50 kW: 125 kWh.
Då låter det som att det enda som påverkar är om det är AC eller DC, men att själva antalet kW inte påverkar alls, för annars hade väl bilen, appen och Teslabjörn redovisat kW-intervallen i hans videor där han pratar om batterislitage.
Jag undrar eftersom Teslabjörn ofta visar statistik i hans app om hur många kWh som har laddats via AC och hur många via DC, men han visar aldrig hur många kWh som har laddats i olika laddhastigheter, tex:
200-250 kW: 1000 kWh.
150-200 kW: 750 kWh.
100-150 kW: 500 kWh.
50-100 kW: 250 kWh.
0-50 kW: 125 kWh.
Då låter det som att det enda som påverkar är om det är AC eller DC, men att själva antalet kW inte påverkar alls, för annars hade väl bilen, appen och Teslabjörn redovisat kW-intervallen i hans videor där han pratar om batterislitage.
Här är en lista på förkortningar och deras betydelse, som folk i detta Tesla-forum ofta använder: viewtopic.php?f=57&t=6258#p122075
Re: Avgör AC vs. DC, eller låg vs. hög kW batterislitage?
Batteriet laddas alltid med DC. Om AC används omvandlas det i bilens ombordladdare till DC.
Re: Avgör AC vs. DC, eller låg vs. hög kW batterislitage?
Hur många kWh som laddas i olika hastigheter loggas inte, därför kan inte TeslaBjörn visa detta. Det som nog sliter mest är lång tid vid laddstatus på 0-5% och på 95-100%. Bilen sköter själv om så att det inte är en skadlig laddhastighet.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Avgör AC vs. DC, eller låg vs. hög kW batterislitage?
Generellt så sliter det minst på batterier om man laddar med en effekt runt 1 C.

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Re: Avgör AC vs. DC, eller låg vs. hög kW batterislitage?
Menar du med hastigheten en femtondels blixt? Det låter ändå ganska blixtsnabbt även om det bara är en femtondel så snabbt. Jag försökte googla "1 C in kW" men jag tror inte google förstod vad jag ville veta.martinot skrev:Generellt så sliter det minst på batterier om man laddar med en effekt runt 1 C.
Här är en lista på förkortningar och deras betydelse, som folk i detta Tesla-forum ofta använder: viewtopic.php?f=57&t=6258#p122075
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 9391
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Avgör AC vs. DC, eller låg vs. hög kW batterislitage?
1 C är 0 - 100% på en timme.tommyd skrev:Menar du med hastigheten en femtondels blixt? Det låter ändå ganska blixtsnabbt även om det bara är en femtondel så snabbt. Jag försökte googla "1 C in kW" men jag tror inte google förstod vad jag ville veta.martinot skrev:Generellt så sliter det minst på batterier om man laddar med en effekt runt 1 C.
Historiskt har det varit definitionen på snabbladdning.
D.v.s. lika många kW som batteriets kapacitet i kWh.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: Avgör AC vs. DC, eller låg vs. hög kW batterislitage?"
Nä, 1C är att ladda i samma kw som batteriets totala kWh.mikebike skrev:1 C är 0 - 100% på en timme.tommyd skrev:Menar du med hastigheten en femtondels blixt? Det låter ändå ganska blixtsnabbt även om det bara är en femtondel så snabbt. Jag försökte googla "1 C in kW" men jag tror inte google förstod vad jag ville veta.martinot skrev:Generellt så sliter det minst på batterier om man laddar med en effekt runt 1 C.
Historiskt har det varit definitionen på snabbladdning.
D.v.s. lika många kW som batteriets kapacitet i kWh.
Dvs om du har ett batteri på 80kwh och laddar i 80kw så laddar du i 1C.
Det är dock knappast "bäst", finns inga bilar som laddar så snabbt vid högre SOC, av en anledning.
"Bäst" är snarare långsamladdning, dvs AC. Sedan bör man hålla batteriet så nära 50% SOC som möjligt, helst inte under 10% eller över 80%. Man bör också undvika kraftig värme och kyla, rumstemperatur är lagom typ.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Avgör AC vs. DC, eller låg vs. hög kW batterislitage?
???tommyd skrev:Menar du med hastigheten en femtondels blixt? Det låter ändå ganska blixtsnabbt även om det bara är en femtondel så snabbt. Jag försökte googla "1 C in kW" men jag tror inte google förstod vad jag ville veta.martinot skrev:Generellt så sliter det minst på batterier om man laddar med en effekt runt 1 C.
Talar om batterier - i detta fallet. Precis som du kan använda volt för både batterier, blixtar och annat så kan du använda Coulomb på olika elektriska källor.
I detta fallet, om du har en M3 med tex. ett 80 kWh batteripack, så innebär 1 C att du laddar med en effekt på 80 kW.
https://en.wikipedia.org/wiki/Coulomb

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5903
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Avgör AC vs. DC, eller låg vs. hög kW batterislitage?
Nja, coulomb är ett antal laddningar som när de förflyttas ger en ström. Har väl inget med att ladda 1 C att göra? 1 Ampere =1 coulomb/sekundmartinot skrev:???tommyd skrev:Menar du med hastigheten en femtondels blixt? Det låter ändå ganska blixtsnabbt även om det bara är en femtondel så snabbt. Jag försökte googla "1 C in kW" men jag tror inte google förstod vad jag ville veta.martinot skrev:Generellt så sliter det minst på batterier om man laddar med en effekt runt 1 C.
Talar om batterier - i detta fallet. Precis som du kan använda volt för både batterier, blixtar och annat så kan du använda Coulomb på olika elektriska källor.
I detta fallet, om du har en M3 med tex. ett 80 kWh batteripack, så innebär 1 C att du laddar med en effekt på 80 kW.
https://en.wikipedia.org/wiki/Coulomb
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: Avgör AC vs. DC, eller låg vs. hög kW batterislitage?
Läs här på svenska så kanske det klarnar lite mer: https://sv.wikipedia.org/wiki/CoulombGustafsson skrev:Nja, coulomb är ett antal laddningar som när de förflyttas ger en ström. Har väl inget med att ladda 1 C att göra? 1 Ampere =1 coulomb/sekundmartinot skrev:???tommyd skrev:Menar du med hastigheten en femtondels blixt? Det låter ändå ganska blixtsnabbt även om det bara är en femtondel så snabbt. Jag försökte googla "1 C in kW" men jag tror inte google förstod vad jag ville veta.martinot skrev:Generellt så sliter det minst på batterier om man laddar med en effekt runt 1 C.
Talar om batterier - i detta fallet. Precis som du kan använda volt för både batterier, blixtar och annat så kan du använda Coulomb på olika elektriska källor.
I detta fallet, om du har en M3 med tex. ett 80 kWh batteripack, så innebär 1 C att du laddar med en effekt på 80 kW.
https://en.wikipedia.org/wiki/Coulomb
Dvs. när du vill ladda upp ett batteri på skonsammast sätt så vill du kontrollera hur många elektroner som du vill ladda med per sekund (eller annan tidsrymd). För de flesta batterikemier så är oftast runt 1 C det optimala ur skonsamhetssynpunkt, och det som normalt är bäst för batteriernas livslängd. Det är ju främst anoderna i batterierna som tar skada och bryts ner lite fortare om man återupprepade gånger laddar med fel (och framför allt för hög) effekt i förhållande till batterikapaciteten.Coulomb (C; svenskt uttal /kulɔ'mb/) alternativt amperesekund (As) är SI-enheten för elektrisk laddning och definieras utifrån ampere. 1 coulomb är laddningen som under 1 sekund passerar genom en ledare där strömstyrkan är 1 ampere.
Det motsvarar ungefär laddningen av 6,24·1018 (1,036·10−5 mol) elektroner. Enheten är uppkallad efter Charles de Coulomb (1736–1806).
Senast redigerad av martinot, redigerad totalt 1 gånger.

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5903
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Avgör AC vs. DC, eller låg vs. hög kW batterislitage?
Fast det C som är SI enhet för laddningsmängd (Coulomb) är inte samma C som i att ladda batteri med 1 C. Det är helt olika C.martinot skrev:Läs här på svenska: https://sv.wikipedia.org/wiki/CoulombGustafsson skrev:Nja, coulomb är ett antal laddningar som när de förflyttas ger en ström. Har väl inget med att ladda 1 C att göra? 1 Ampere =1 coulomb/sekundmartinot skrev:???tommyd skrev:Menar du med hastigheten en femtondels blixt? Det låter ändå ganska blixtsnabbt även om det bara är en femtondel så snabbt. Jag försökte googla "1 C in kW" men jag tror inte google förstod vad jag ville veta.martinot skrev:Generellt så sliter det minst på batterier om man laddar med en effekt runt 1 C.
Talar om batterier - i detta fallet. Precis som du kan använda volt för både batterier, blixtar och annat så kan du använda Coulomb på olika elektriska källor.
I detta fallet, om du har en M3 med tex. ett 80 kWh batteripack, så innebär 1 C att du laddar med en effekt på 80 kW.
https://en.wikipedia.org/wiki/Coulomb
Dvs. när du vill ladda upp ett batteri på skonsammast sätt så vill du kontrollera hur många elektroner som du vill ladda med per sekund (eller annan tidsrymd). För de flesta batterikemier så är oftast runt 1 C det optimala ur skonsamhetssynpunkt, och det som normalt är bäst för batteriernas livslängd.Coulomb (C; svenskt uttal /kulɔ'mb/) alternativt amperesekund (As) är SI-enheten för elektrisk laddning och definieras utifrån ampere. 1 coulomb är laddningen som under 1 sekund passerar genom en ledare där strömstyrkan är 1 ampere.
Det motsvarar ungefär laddningen av 6,24·1018 (1,036·10−5 mol) elektroner. Enheten är uppkallad efter Charles de Coulomb (1736–1806).
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: Avgör AC vs. DC, eller låg vs. hög kW batterislitage?
Du har rätt. Blandade ihop just detta!Gustafsson skrev:Fast det C som är SI enhet för laddningsmängd (Coulomb) är inte samma C som i att ladda batteri med 1 C. Det är helt olika C.martinot skrev:Dvs. när du vill ladda upp ett batteri på skonsammast sätt så vill du kontrollera hur många elektroner som du vill ladda med per sekund (eller annan tidsrymd). För de flesta batterikemier så är oftast runt 1 C det optimala ur skonsamhetssynpunkt, och det som normalt är bäst för batteriernas livslängd.
Till alla andra; glöm vad jag sa tidigare i tråden. Virrade till detta med olika C (är nog dags att gå och lägga mig).
Sorry!

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Re: Avgör AC vs. DC, eller låg vs. hög kW batterislitage?
Allt är glömt och förlåtet! Glömska är min superkraft. Natti natti.martinot skrev:Du har rätt. Blandade ihop just detta!Gustafsson skrev:Fast det C som är SI enhet för laddningsmängd (Coulomb) är inte samma C som i att ladda batteri med 1 C. Det är helt olika C.martinot skrev:Dvs. när du vill ladda upp ett batteri på skonsammast sätt så vill du kontrollera hur många elektroner som du vill ladda med per sekund (eller annan tidsrymd). För de flesta batterikemier så är oftast runt 1 C det optimala ur skonsamhetssynpunkt, och det som normalt är bäst för batteriernas livslängd.
Till alla andra; glöm vad jag sa tidigare i tråden. Virrade till detta med olika C (är nog dags att gå och lägga mig).
Sorry!
Här är en lista på förkortningar och deras betydelse, som folk i detta Tesla-forum ofta använder: viewtopic.php?f=57&t=6258#p122075
- Trevlig
- Teslaägare
- Inlägg: 858
- Blev medlem: 23 feb 2021 12:13
- Referralkod: ts.la/kristoffer78135
Re: Avgör AC vs. DC, eller låg vs. hög kW batterislitage?
Varför just över 80%? någon som det skiljer sig mellan Panasonic batteriet och LG?
Bilar: Tesla model 3 LR 2023, Renault Zoe 52kwh Edition One
Solceller: 12,1kwh. Pixii Home 20Kw/20Kwh
Sålda: Opel Corsa E 2021, MG ZS EV 2021, Tesla M3 LR 2021
Solceller: 12,1kwh. Pixii Home 20Kw/20Kwh
Sålda: Opel Corsa E 2021, MG ZS EV 2021, Tesla M3 LR 2021
Re: Avgör AC vs. DC, eller låg vs. hög kW batterislitage?
Att ladda i 1C, dvs lika snabbt i mätt i kW som batteriet har kapacitet i kWh, är inte den optimala laddhastigheten. Den optimala laddhastigheten beror av många faktorer så som laddnivån (State of Charge eller SoC förkortat), temperatur och batterikemi. Att ladda så snabbt som 1C för kallt batteri eller hög SoC är inte bra för battericellerna tex. Bilen sköter max laddhastighet för att inte ladda i skadlig hastighet. Det är alltså inget man behöver tänka på men bra att känna till så man inte tror att det är något fel när man bara får tex 10 kW vid 98% SoC eller strax efter start på vintern vid en SuperCharger.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Avgör AC vs. DC, eller låg vs. hög kW batterislitage?
Gällande detta ämnet besvarades flera av mina frågor via TeslaBjörns video nedan 

Tesla Model 3 LR (614), 2021, Midnight Silver (såld)
Inväntar nästa möjlighet!
Inväntar nästa möjlighet!
- Trevlig
- Teslaägare
- Inlägg: 858
- Blev medlem: 23 feb 2021 12:13
- Referralkod: ts.la/kristoffer78135
Re: Avgör AC vs. DC, eller låg vs. hög kW batterislitage?
Men varför pratar alla just om laddningen hela tiden? slits inte batteriet vid urladdning? påverkas inte körmönster? plattan i mattan med kall bil är det bra?
Bilar: Tesla model 3 LR 2023, Renault Zoe 52kwh Edition One
Solceller: 12,1kwh. Pixii Home 20Kw/20Kwh
Sålda: Opel Corsa E 2021, MG ZS EV 2021, Tesla M3 LR 2021
Solceller: 12,1kwh. Pixii Home 20Kw/20Kwh
Sålda: Opel Corsa E 2021, MG ZS EV 2021, Tesla M3 LR 2021
Re: Avgör AC vs. DC, eller låg vs. hög kW batterislitage?
Bilen begränsar såväl effektuttag som regenerering när batteriet är för kallt. Idag skall det mycket till för att skada batteriet förutom ren misshandel som att ladda ur till 0% och låta stå länge vintertid eller motsvarande vid 100%...Trevlig skrev:Men varför pratar alla just om laddningen hela tiden? slits inte batteriet vid urladdning? påverkas inte körmönster? plattan i mattan med kall bil är det bra?
Tesla Y LR -22 EAP
Re: Avgör AC vs. DC, eller låg vs. hög kW batterislitage?
Ja värme kan förstöra cellerna snabbt, särskilt i kombination med hög spänning/laddnivå utan kylning. Men kyla undrar jag om det påverkar livslängden negativt? Effekten blir lägre tillfälligt, men livslängden?BrooklynS skrev:Bilen begränsar såväl effektuttag som regenerering när batteriet är för kallt. Idag skall det mycket till för att skada batteriet förutom ren misshandel som att ladda ur till 0% och låta stå länge vintertid eller motsvarande vid 100%...Trevlig skrev:Men varför pratar alla just om laddningen hela tiden? slits inte batteriet vid urladdning? påverkas inte körmönster? plattan i mattan med kall bil är det bra?
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 9391
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Avgör AC vs. DC, eller låg vs. hög kW batterislitage?"
Det var ju det jag skrev?taliz skrev:Nä, 1C är att ladda i samma kw som batteriets totala kWh.mikebike skrev:1 C är 0 - 100% på en timme.tommyd skrev:Menar du med hastigheten en femtondels blixt? Det låter ändå ganska blixtsnabbt även om det bara är en femtondel så snabbt. Jag försökte googla "1 C in kW" men jag tror inte google förstod vad jag ville veta.martinot skrev:Generellt så sliter det minst på batterier om man laddar med en effekt runt 1 C.
Historiskt har det varit definitionen på snabbladdning.
D.v.s. lika många kW som batteriets kapacitet i kWh.
Dvs om du har ett batteri på 80kwh och laddar i 80kw så laddar du i 1C.

(Fast med versalt W

Termen 1 C skapades för övrigt långt innan batteriers kapacitet började anges i kWh. På den den tiden var det Ah som gällde och 1 C var alltså lika många Ampere som kapaciteten i Ah.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: Avgör AC vs. DC, eller låg vs. hög kW batterislitage?
Det är en mycket bra fråga, jag har funderat på mer eller mindre samma sak. Mer specifikt så: bilen begränsar hastighet på snabbladdningen efter ett tag om man använder "för mycket" DC snabbladdning som t.ex. på supercharger. Men frågan är kommer begränsningen bara efter ett visst antal DC snabbladdningssessioner, eller en viss tid man har DC snabbladdat? Spelar det ingen roll vilken effekt man laddar med?tommyd skrev:Vad är det som sliter på batteriet? Är det enbart antalet kW man laddar med som påverkar slitaget, eller blir det även mer slitage om man laddar med DC istället för med AC?
Jag undrar eftersom Teslabjörn ofta visar statistik i hans app om hur många kWh som har laddats via AC och hur många via DC, men han visar aldrig hur många kWh som har laddats i olika laddhastigheter, tex:
200-250 kW: 1000 kWh.
150-200 kW: 750 kWh.
100-150 kW: 500 kWh.
50-100 kW: 250 kWh.
0-50 kW: 125 kWh.
Då låter det som att det enda som påverkar är om det är AC eller DC, men att själva antalet kW inte påverkar alls, för annars hade väl bilen, appen och Teslabjörn redovisat kW-intervallen i hans videor där han pratar om batterislitage.
I mitt fall har jag tillgång till en 35kW DC laddare nära mig. Det är smidigt för mig att ladda där men jag vill inte att detta ska begränsa mitt SC effekt efter något år.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19947
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Avgör AC vs. DC, eller låg vs. hög kW batterislitage?
Om jag minns rätt så var det efter ett visst antal kWh som effekten begränsades.
Oavsett effekten som man laddade med.
Oavsett effekten som man laddade med.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Avgör AC vs. DC, eller låg vs. hög kW batterislitage?
Tack! Behövde lite välbehövlig sömn, istället för att prata i nattmössan!tommyd skrev:Allt är glömt och förlåtet! Glömska är min superkraft. Natti natti.martinot skrev:Du har rätt. Blandade ihop just detta!Gustafsson skrev:Fast det C som är SI enhet för laddningsmängd (Coulomb) är inte samma C som i att ladda batteri med 1 C. Det är helt olika C.martinot skrev:Dvs. när du vill ladda upp ett batteri på skonsammast sätt så vill du kontrollera hur många elektroner som du vill ladda med per sekund (eller annan tidsrymd). För de flesta batterikemier så är oftast runt 1 C det optimala ur skonsamhetssynpunkt, och det som normalt är bäst för batteriernas livslängd.
Till alla andra; glöm vad jag sa tidigare i tråden. Virrade till detta med olika C (är nog dags att gå och lägga mig).
Sorry!


NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Re: Avgör AC vs. DC, eller låg vs. hög kW batterislitage?
Några bilder som kanske förklarar bättre än ord.
Den övre bilden visar C som i temperatur.
I den undre är de som är benämnt "ecker" standard NMC celler och ungefär vad man kan förvänta sig av dagens elbilsbatterier cykelmässigt. Dvs håller man sig mellan 40-60% kan man förvänta sig upp emot 3000 "equivalent full cycles" innan man fått 10% degradering, dvs uppåt 100 000 mil i en Tesla. Laddar man 0-100% så är det bara strax över 500 cykler innan man fått uppåt 20% degradering.
("This work" kan ignoreras då det är en experimentell kemi)
Man ska också komma ihåg att så gott som alla tillverkare har en buffer. Några procent i botten är vanligast som "bricking protection". Vissa har också några procent i toppen för att förhindra att bilar ägda av mindre vetande blir stående med 100% SoC, vilket är riktigt dåligt för cellerna(som man ser i översta bilden).
Den övre bilden visar C som i temperatur.
I den undre är de som är benämnt "ecker" standard NMC celler och ungefär vad man kan förvänta sig av dagens elbilsbatterier cykelmässigt. Dvs håller man sig mellan 40-60% kan man förvänta sig upp emot 3000 "equivalent full cycles" innan man fått 10% degradering, dvs uppåt 100 000 mil i en Tesla. Laddar man 0-100% så är det bara strax över 500 cykler innan man fått uppåt 20% degradering.
("This work" kan ignoreras då det är en experimentell kemi)
Man ska också komma ihåg att så gott som alla tillverkare har en buffer. Några procent i botten är vanligast som "bricking protection". Vissa har också några procent i toppen för att förhindra att bilar ägda av mindre vetande blir stående med 100% SoC, vilket är riktigt dåligt för cellerna(som man ser i översta bilden).
Senast redigerad av taliz, redigerad totalt 2 gång.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Avgör AC vs. DC, eller låg vs. hög kW batterislitage?
Om man kör en hybridbil så enligt de diagrammen för att man vill förlänga livslängden på batterierna så får man rätt dålig räckvidd tycker jag.
Annars jättebra förklarande Diagram.

Annars jättebra förklarande Diagram.