Kinesiska elbilar för 80 000–120 000 kronor

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Kinesiska elbilar för 80 000–120 000 kronor

Inlägg av Zalman3 »

Exempelvis Tesla, Polestar, BMW och MG bygger elbilar I Kina och säljer dom i Europa.

Intressant är att SAIC-VW bygger ID4 I Kina.

Och en mycket stor andel av underleverantörerna till Tesla I Kina är kinesiska.
Over 90% of Tesla China’s Model 3 and Model Y parts now sourced locally: report
https://www.teslarati.com/tesla-achieve ... ply-china/

Så när kommer en "SAIC ID4" under namnet MG till Europa?

Och Tesla 2, med nära 100% kinesiska underleverantörer, kommer det en MG kopia där också?
Senast redigerad av Zalman3, redigerad totalt 1 gånger.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Kinesiska elbilar

Inlägg av Zalman3 »


I Kina finns upp till 100 elbilsbolag. Målet är att bli “Tesla of China”. Vad är viktigast att förstå om Kinas elbilsboom? Ny Teknik guidar i sju steg.

Om bara några år kommer kinesiska elbilstillverkare exportera elbilar med hög kvalitet och sälja dem i hela världen med en prislapp på 80 000–120 000 kronor.
Det tror i alla fall elbilsexperten Michael Dunne, vd för amerikanska konsultfirman Zozo och utgivare av podcasten Winning in Asia.
https://www.nyteknik.se/story/kinas-elb ... ld-7011459


Fakta: Här är några av Kinas elbilstillverkare
Från Aiways till Xpeng – här är några av Kinas elbilstillverkare som finns anledning att hålla ögonen på under den kommande tiden.

Några kommer kanske att slås ihop med andra och några kommer möjligen att försvinna från marknaden – av ekonomiska eller andra skäl.

Aiways – ett startupbolag med fabrik i Shangrao. Bolaget grundades 2017 av Fu Qian som tidigare var försäljningschef för Volvo Cars i Kina. År 2019 köpte Aiways in sig i den klassiska tillverkaren Jiangling och samma år såldes den första elbilen, CUV Aiways U5.


BAIC – Beijing Automotive Industry Holding Co., Ltd., vars dotterbolag BAIC Motor tillverkar elbilar. Bolaget finns i Peking och hade redan 2018 en omsättning på ungefär 500 miljarder yuan. Bolaget köpte för några år sedan teknikplattformar från General Motors för modellerna Saab 9-3 och Saab 9-5.

BYD – Build Your Dreams. Kinas snabbast växande elbilsproducent som säljer nästan hälften så många elbilar per dag som Tesla gör. Bolaget finns i Xian och tillverkar en stor mängd olika elektriska fordon. Tillsammans med tyska Daimler säljer BYD elbilar i lyxsegmentet under varumärket Denza.

Changan – Chang'an Automobile (Group) Co., Ltd., finns i Chongqing och har bland annat joint ventures med Ford och Mazda. En av Kinas fyra stora tillverkare. Changan är statligt ägt och grundades redan 1862, då som ett militärmaterialföretag.

Dongfeng – Kinas största tillverkare av tunga lastbilar. Startade 2005 ett samriskföretag med Renault. Tillhör gruppen av Kinas fyra största tillverkare. Bolaget grundades 1969 och har sitt huvudkontor i Wuhan. Bolaget gick fram till 1992 under namnet Second Automobile Works.

FAW – First Automotive Works - tillverkar motorer och fordon. Bolaget finns i Changchun. Är en av Kinas fyra stora tillverkare. Bolaget grundades 1859 och har sin huvudsakliga marknad i Kina, Östeuropa och Myanmar.

Geely – Känt för svenskarna som bolaget som äger både Volvo Cars och delar av AB Volvo. Har sitt huvudkontor i Hangzhou och företräds av de två nyckelpersonerna Li Shufu och An Cong Hui. Koncernen har omkring 80 000 medarbetare och sålde under 2020 drygt två miljoner bilar.

Great Wall Motors – grundades 1976 och tillverkade först enbart lastbilar. Säljer elbilar och SUV:ar under varumärken såsom Haval och WEY. Huvudkontoret ligger i Baoding och sålde redan 2016 drygt en miljon bilar. När bolaget 2019 presenterade bilen Ora R1 så kallades den för “världens billigaste elbil”.

Li Auto – grundat 2015 och går ofta under grundarens eget namn, Li Xiang. Bolaget finns i Peking och har produktionen i Changzhou. Bolaget ägs delvis av Kinas två första konsumenterappar Meituan och Bytedance, den sistnämnda känd för sin app TikTok.


NIO – har sitt huvudkontor i Shanghai. Bolaget har även byggt ett nätverk av batteribytestationer som ska göra det ännu snabbare att få mer el redo för bilkörningen. Bolaget grundades 2014 och fick investerare i form av en rad av kända bolag såsom Tencent, Temasek, Baidu, Sequoia och Lenovo.

SAIC – SAIC Maxus Automotive Co., även kallat Datong, äger även andra märken såsom MG and Roewe. Är en av Kinas fyra stora tillverkare och producerade redan 2014 omkring fem miljoner bilar. Huvudkontoret ligger i Shanghai, och bolaget har genom historien haft joint venture med såväl Volkswagen som General Motors.

Xpeng – Xiaopeng Motors har sitt huvudkontor i Guangzhou. Hade förra året knappt 4000 anställda och har sedan bolagets grundande 2014 fått en lång rad internationella investerare.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Skriv svar