Suspekta batterier - 28 kWh Ioniq
Postat: 29 maj 2021 21:29
God kväll på er!
Jag tänkte skriva om något som förundrat mig ett tag och se om någon har någon input vad det är frågan om.
Sedan januari i år kör jag en Hyundai Ioniq Electric, originalet från 2017. Den hade gått precis under 7000 mil i leasing tidigare. Innan köp bad jag firman göra en batterikoll för att få fram hälsostatus på batteriet, och enligt resultat är dessa på 100%. Jag hade även med mig en egen OBDII läsare och läste av bilen med appen EVNotify, och även denna rapporterar 100%SoH. Jaha, lite udda. Men tydligen visar alla Hyundaibilar det här, så det är inget specifikt för just min.
Även Kias elbilar verkar ha samma beteende, t.ex https://teslaclubsweden.se/elbilars-bat ... -3-per-ar/
Här om veckan gjorde jag en rejäl "kördag". Allt som allt blev det 207km i regn och 8°, två kallstarter och fick en förbrukning på 122 Wh/km (Jösses vad bilen är snål!). Och kom hem med 6% på mätaren i displayen kvar. Finns sedan cirka 5% dold buffert, så är bilen 100% laddad så är den egentligen 95% laddad.
Så, jag har vad det verkar hela (nästan lite mer) den uppskattade realistiska räckvidden när bilen var ny finnas kvar, trots att bilen nu gått 7500 mil och är över 4 år gammal.
Hur är detta ens möjligt?
Jag tänkte skriva om något som förundrat mig ett tag och se om någon har någon input vad det är frågan om.
Sedan januari i år kör jag en Hyundai Ioniq Electric, originalet från 2017. Den hade gått precis under 7000 mil i leasing tidigare. Innan köp bad jag firman göra en batterikoll för att få fram hälsostatus på batteriet, och enligt resultat är dessa på 100%. Jag hade även med mig en egen OBDII läsare och läste av bilen med appen EVNotify, och även denna rapporterar 100%SoH. Jaha, lite udda. Men tydligen visar alla Hyundaibilar det här, så det är inget specifikt för just min.
Även Kias elbilar verkar ha samma beteende, t.ex https://teslaclubsweden.se/elbilars-bat ... -3-per-ar/
Här om veckan gjorde jag en rejäl "kördag". Allt som allt blev det 207km i regn och 8°, två kallstarter och fick en förbrukning på 122 Wh/km (Jösses vad bilen är snål!). Och kom hem med 6% på mätaren i displayen kvar. Finns sedan cirka 5% dold buffert, så är bilen 100% laddad så är den egentligen 95% laddad.
Så, jag har vad det verkar hela (nästan lite mer) den uppskattade realistiska räckvidden när bilen var ny finnas kvar, trots att bilen nu gått 7500 mil och är över 4 år gammal.
Hur är detta ens möjligt?