Vad är Tesla standard?
Moderator: Redaktion
- pawweshark
- Teslaägare
- Inlägg: 154
- Blev medlem: 30 sep 2020 21:53
Vad är Tesla standard?
Hade en ranger hemma för lite småjobb och tänkte att den svarta plattan vid höger backspegel skulle lösa sig.
Plattan är konvex om man jämför med listen. Den börjar med att vara för "mycket" intryckt för att sedan vara perfekt på mitten och sedan sticka ut några centimeter på slutet.
Om man jämför med den vänstra plattan som är perfekt så är skillnaden som mellan natt och dag.
Rangern har skruvat loss allt, bytt platta och försökt rikta upp.
Efter avslutat arbete utan någon som helst framgång så säger han så här
"Detta ligger inom Tesla standard..."
Blev förvånad och undrar vad är Tesla standard när det gäller panel gap??
Är det en standard de skapat själva eller en tolkning som de använder för att slippa åtgärda panel gap?
Plattan är konvex om man jämför med listen. Den börjar med att vara för "mycket" intryckt för att sedan vara perfekt på mitten och sedan sticka ut några centimeter på slutet.
Om man jämför med den vänstra plattan som är perfekt så är skillnaden som mellan natt och dag.
Rangern har skruvat loss allt, bytt platta och försökt rikta upp.
Efter avslutat arbete utan någon som helst framgång så säger han så här
"Detta ligger inom Tesla standard..."
Blev förvånad och undrar vad är Tesla standard när det gäller panel gap??
Är det en standard de skapat själva eller en tolkning som de använder för att slippa åtgärda panel gap?
Tesla Model Y LR 2022
- pawweshark
- Teslaägare
- Inlägg: 154
- Blev medlem: 30 sep 2020 21:53
Re: Vad är Tesla standard?
HX100 skrev:Jag tittar så nära jag kan men vart är felet exakt?
Tesla Model Y LR 2022
Re: Vad är Tesla standard?
Har likadant på min 2019. Har hamnat lite snett vid monteringen så den flexar lite så jag kan trycka in den på toppen.
Tesla vill inte göra något åt det för mig heller när jag frågade 2019. För mig tittade de bara på det utan åtgärd.
Tesla standard har jag aldrig hört från officiellt håll men det är väl en standard med godtycklig monteringskvalité som jag förstår det.
Så länge inte funktionen påverkas kan de dra till med att det är inom standarden om det är för krångligt/dyrt att åtgärda eller när de i ditt fel helt enkelt misslyckas.
Vill man ha en bil som är 100%ig i monteringskvalité så har man valt fel bilmärke.
Tesla vill inte göra något åt det för mig heller när jag frågade 2019. För mig tittade de bara på det utan åtgärd.
Tesla standard har jag aldrig hört från officiellt håll men det är väl en standard med godtycklig monteringskvalité som jag förstår det.
Så länge inte funktionen påverkas kan de dra till med att det är inom standarden om det är för krångligt/dyrt att åtgärda eller när de i ditt fel helt enkelt misslyckas.
Vill man ha en bil som är 100%ig i monteringskvalité så har man valt fel bilmärke.
Re: Vad är Tesla standard?
Det är inte monteringskvalitet, det är plåtdelarna som har stora tillverkningstoleranser. Säkert inget större fel på plastbiten där, det är nånting under, troligen med själva dörren, som är snett och som inte går att räta ut, eftersom dörren då inte längre skulle passa i dörrhålet.
Exempel, dörrplåtarna är 1350mm på ett visst mått, +/- 5 mm. Plåten som utgör dörrhålet är 1360 på samma mått +/- 5mm. Om de som monterar bilen måste passa in en 1355 dörr i ett 1355 hål, och ändå ha ett par mm spel för att kunna öppna och stänga dörren, då måste något "justeras" - har Elon gett fina namn som "integration hell" eller t.o.m. "production hell" men slutresultatet är att saker blir sneda och vinda, har för stora eller för små springor, inte sitter ihop ordentligt osv osv. Detta är inget nytt utan uppfanns i engelsk biltillverkning på 50-60-talet.
Exempel, dörrplåtarna är 1350mm på ett visst mått, +/- 5 mm. Plåten som utgör dörrhålet är 1360 på samma mått +/- 5mm. Om de som monterar bilen måste passa in en 1355 dörr i ett 1355 hål, och ändå ha ett par mm spel för att kunna öppna och stänga dörren, då måste något "justeras" - har Elon gett fina namn som "integration hell" eller t.o.m. "production hell" men slutresultatet är att saker blir sneda och vinda, har för stora eller för små springor, inte sitter ihop ordentligt osv osv. Detta är inget nytt utan uppfanns i engelsk biltillverkning på 50-60-talet.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 4193
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/ove13063
Re: Vad är Tesla standard?
Tesla behöver lite mer kreativa mekaniker
3P 19.3 / $ Pläd 22.12 / YP 23.8 / Juniper AWD 25.6 / SigenStor 14,8kWp 24kWh
- kenjon
- Teslaägare
- Inlägg: 1530
- Blev medlem: 30 mar 2020 09:42
- Ort: Karlskoga
- Referralkod: ts.la/kent 76750
Re: Vad är Tesla standard?
Ja de verkar mer noga med passningen än vad Tesla är.
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå (ska säljas)
Model Y LR 2024 Midnight Cherry vit inredning
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Model Y LR 2021 blå (ska säljas)
Model Y LR 2024 Midnight Cherry vit inredning
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Re: Vad är Tesla standard?
Exakt!kenjon skrev:Ja de verkar mer noga med passningen än vad Tesla är.


NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Re: Vad är Tesla standard?
Varje gång någon visar den där videon så brukar jag säga att skillnanden mellan Tesla och Trabant är att hos VEB Sachsenring som tillverkade Trabant hade de faktiskt en efterkontroll och en uppenbar ambition att få det att se rakt ut. Om slutresultatet blev bättre än hos Tesla låter jag vara osagt.kenjon skrev:Ja de verkar mer noga med passningen än vad Tesla är.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Vad är Tesla standard?
Kanhända är det problem med passningen på en del Teslor, men du är hjärtligt välkommen till mig för att kolla passningen på min M3, 2020. Tror inte du lyckas hitta något.......mati skrev:Varje gång någon visar den där videon så brukar jag säga att skillnanden mellan Tesla och Trabant är att hos VEB Sachsenring som tillverkade Trabant hade de faktiskt en efterkontroll och en uppenbar ambition att få det att se rakt ut. Om slutresultatet blev bättre än hos Tesla låter jag vara osagt.kenjon skrev:Ja de verkar mer noga med passningen än vad Tesla är.
Re: Vad är Tesla standard?
När Tesla inte kan eller vill lösa problemet så säger de att det är enligt teslas specifikationer.
Re: Vad är Tesla standard?
Det är detta som jag upplever som det stora problemet med Tesla. Vissa bilar är helt perfekta, medans andra är lite skeva och vinda. Känns som det är ett enda stort lotteri gällande vad man får.

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Re: Vad är Tesla standard?
Tror det bara är ett tag till tills gigacastingen kommer igång.martinot skrev:Det är detta som jag upplever som det stora problemet med Tesla. Vissa bilar är helt perfekta, medans andra är lite skeva och vinda. Känns som det är ett enda stort lotteri gällande vad man får.

Re: Vad är Tesla standard?
Att Tesla så småningom pressar stora chassidelardelar på en gång hjälper inte mot panel gaps om de inte samtidigt höjer precisionen och sänker toleranserna. Dörrar ska fortfarande in i sina dörrhål och skärmar, huvar, strålkastare med mera ska fortfarande monteras...Dexter skrev:Tror det bara är ett tag till tills gigacastingen kommer igång.martinot skrev:Det är detta som jag upplever som det stora problemet med Tesla. Vissa bilar är helt perfekta, medans andra är lite skeva och vinda. Känns som det är ett enda stort lotteri gällande vad man får.
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
- pawweshark
- Teslaägare
- Inlägg: 154
- Blev medlem: 30 sep 2020 21:53
Re: Vad är Tesla standard?
Det som retar mig mest är att man uppenbarligen lyckats bra med vänsterdörren, den svarta kåpan sitter som ett smäck.TBC skrev:När Tesla inte kan eller vill lösa problemet så säger de att det är enligt teslas specifikationer.
Hade nästan vart bättre att även vänster var skev.
Då hade ju monteringsbandet konsekvent vart dålig i kvaliten. Nu var det tydligen någon som lyckades bra med vänster sida.
Som sagt detta är ett lotteri....
Tesla Model Y LR 2022
Re: Vad är Tesla standard?
Som tor-ake skrev så har det nog mycket med delarna att göra. Alla delar är inte exakt lika stora.pawweshark skrev:Det som retar mig mest är att man uppenbarligen lyckats bra med vänsterdörren, den svarta kåpan sitter som ett smäck.TBC skrev:När Tesla inte kan eller vill lösa problemet så säger de att det är enligt teslas specifikationer.
Hade nästan vart bättre att även vänster var skev.
Då hade ju monteringsbandet konsekvent vart dålig i kvaliten. Nu var det tydligen någon som lyckades bra med vänster sida.
Som sagt detta är ett lotteri....
På bandet monterar dom dörrar etc enligt just löpande band. De håller inte på och provar 20 olika dörrar för att se vilken som passar bäst på just det chassit.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Vad är Tesla standard?
Kan bero på att Tesla är rookies när det gäller att bygga bilar precis som andra är nybörjare på elektrifieringen av bilar. Att pressa plåt ät lite av en vetenskap och plåt beter sig inte alltid som man tror.taliz skrev:Som tor-ake skrev så har det nog mycket med delarna att göra. Alla delar är inte exakt lika stora.pawweshark skrev:Det som retar mig mest är att man uppenbarligen lyckats bra med vänsterdörren, den svarta kåpan sitter som ett smäck.TBC skrev:När Tesla inte kan eller vill lösa problemet så säger de att det är enligt teslas specifikationer.
Hade nästan vart bättre att även vänster var skev.
Då hade ju monteringsbandet konsekvent vart dålig i kvaliten. Nu var det tydligen någon som lyckades bra med vänster sida.
Som sagt detta är ett lotteri....
På bandet monterar dom dörrar etc enligt just löpande band. De håller inte på och provar 20 olika dörrar för att se vilken som passar bäst på just det chassit.
Tesla borde ha blivit bättre under dessa 10år som biltillverkare och köpt in kunskap från de etablerade i bilbyggarkonsten.
Re: Vad är Tesla standard?
Jag vet inte om jag håller med där riktigt.Maw skrev:Att Tesla så småningom pressar stora chassidelardelar på en gång hjälper inte mot panel gaps om de inte samtidigt höjer precisionen och sänker toleranserna. Dörrar ska fortfarande in i sina dörrhål och skärmar, huvar, strålkastare med mera ska fortfarande monteras...Dexter skrev:Tror det bara är ett tag till tills gigacastingen kommer igång.martinot skrev:Det är detta som jag upplever som det stora problemet med Tesla. Vissa bilar är helt perfekta, medans andra är lite skeva och vinda. Känns som det är ett enda stort lotteri gällande vad man får.
Re: Vad är Tesla standard?
Nähe, menar du att det inte behövs större precision vid tillverkningen?? Eller menar du att dörrar inte behöver monteras?Dexter skrev:Jag vet inte om jag håller med där riktigt.Maw skrev:Att Tesla så småningom pressar stora chassidelardelar på en gång hjälper inte mot panel gaps om de inte samtidigt höjer precisionen och sänker toleranserna. Dörrar ska fortfarande in i sina dörrhål och skärmar, huvar, strålkastare med mera ska fortfarande monteras...Dexter skrev:Tror det bara är ett tag till tills gigacastingen kommer igång.martinot skrev:Det är detta som jag upplever som det stora problemet med Tesla. Vissa bilar är helt perfekta, medans andra är lite skeva och vinda. Känns som det är ett enda stort lotteri gällande vad man får.
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Re: Vad är Tesla standard?
Tror inte att teslas ex dörrar är olika stora.Maw skrev:Nähe, menar du att det inte behövs större precision vid tillverkningen?? Eller menar du att dörrar inte behöver monteras?Dexter skrev:Jag vet inte om jag håller med där riktigt.Maw skrev:Att Tesla så småningom pressar stora chassidelardelar på en gång hjälper inte mot panel gaps om de inte samtidigt höjer precisionen och sänker toleranserna. Dörrar ska fortfarande in i sina dörrhål och skärmar, huvar, strålkastare med mera ska fortfarande monteras...Dexter skrev:Tror det bara är ett tag till tills gigacastingen kommer igång.martinot skrev:Det är detta som jag upplever som det stora problemet med Tesla. Vissa bilar är helt perfekta, medans andra är lite skeva och vinda. Känns som det är ett enda stort lotteri gällande vad man får.
Själva dörren är nog inom samma tolerans som de övriga tillverkarnas.
Däremot själva dörr öppningen och gångjärn kanske varierar så det blir mer eller mindre gap och får justeras in så det blir så lika som möjligt.
Det som är grundproblemet är att man har typ 170 delar med var sin tolerans.
Sätter man ihop dessa så adderas fel toleransen så i slutändan så stämmer ex inte typ vänster sida dörr och högersida dörr.
Det blir olika stora öppningar.
Vi får väl se hur det blir med passformen när de kommer igång.
Senast redigerad av Dexter, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Vad är Tesla standard?
Intressant. Min vänster är perfekt, men höger är lite som din. Kanske inte helt slump...pawweshark skrev:Det som retar mig mest är att man uppenbarligen lyckats bra med vänsterdörren, den svarta kåpan sitter som ett smäck.TBC skrev:När Tesla inte kan eller vill lösa problemet så säger de att det är enligt teslas specifikationer.
Hade nästan vart bättre att även vänster var skev.
Då hade ju monteringsbandet konsekvent vart dålig i kvaliten. Nu var det tydligen någon som lyckades bra med vänster sida.
Som sagt detta är ett lotteri....
Jag ser ju inte höger lika ofta så jag har lärt mig leva med det.
TMY LR AWD 19” Black, 2024, 7000 km
TM3 LR AWD 19” Black, 2019, 242000 km
TM3 LR AWD 19” Black, 2019, 242000 km
Re: Vad är Tesla standard?
Ja, det är inte osannolikt att precisionen blir bättre med Megacasting men det är kanske inte självklart att det blir det. Vad jag skrev var att högre precision krävs för att få bättre passning.Dexter skrev:Tror inte att teslas ex dörrar är olika stora.Maw skrev:Nähe, menar du att det inte behövs större precision vid tillverkningen?? Eller menar du att dörrar inte behöver monteras?Dexter skrev:Jag vet inte om jag håller med där riktigt.Maw skrev:
Att Tesla så småningom pressar stora chassidelardelar på en gång hjälper inte mot panel gaps om de inte samtidigt höjer precisionen och sänker toleranserna. Dörrar ska fortfarande in i sina dörrhål och skärmar, huvar, strålkastare med mera ska fortfarande monteras...
Själva dörren är nog inom samma tolerans som de övriga tillverkarnas.
Däremot själva dörr öppningen och gångjärn kanske varierar så det blir mer eller mindre gap och får justeras in så det blir så lika som möjligt.
Det som är grundproblemet är att man har typ 170 delar med var sin tolerans.
Sätter man ihop dessa så adderas fel toleransen så i slutändan så stämmer ex inte typ vänster sida dörr och högersida dörr.
Det blir olika stora öppningar.
Vi får väl se hur det blir med passformen när de kommer igång.
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)