Tesla Model S - Mitt bästa, sämsta, bilköp någonsin(?)

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Elexotico
Teslaägare
Inlägg: 174
Blev medlem: 01 apr 2020 15:43

Tesla Model S - Mitt bästa, sämsta, bilköp någonsin(?)

Inlägg av Elexotico »

Ett bilköp kommer nog aldrig bli ett bra köp men här är min berättelse om mitt bästa, sämsta, bilköp någonsin :)

Bakgrund:
Nytt jobb som krävde pendling (egentligen två tjänster på olika ställen därav).
19 mil enkel väg och det fanns inget alternativ med förmånsbil eller liknande så jag började såklart räkna på vad som skulle bli billigaste osv och valet hamnade tillslut på en Tesla (såklart :D). Dessutom en Tesla S för skulle ha en hundbur till min Varg :)

Bil:
Fick tag i en Tesla S -18 med mätarställning 6049 mil i mars förra året.
Priset i sig behövs inte förtjälja men jag var nöjd med priset.
Nu sålde jag förra veckan med milen 11.300.
Så hur mycket back har jag gått?
Nja det skiljde iaf 145 tkr.

Av de 5251 milen så har jag kört ca 4800 mil i tjänsten vilket gör att jag som privatperson kan dra av 18.5 kr / milen.
4800 kr * 18.5 vilket ger avdrag på 88.800 kr.

Utöver detta så har ju det kostnad lite att ladda (har inte kunnat ladda hemma för bor i hyresrätt) men som tur har min hemmakommun satsat på laddning vilket gjort att det popat upp massor av stolpar där jag kunnat ladda gratis innan elbolaget hunnit koppla på (succé, jag vet).
På mitt andra ställe har jag haft Bee för 399 kr månaden så 399 × 13 = 5138 kr.

Försäkring? Ja det kan ju vara bra och för mig, 30 år som aldrig haft en bil (jo jag har haft bil men alltid varit försäkrad på min mor :D), har det ju kostat en del.
Försäkringen kostade mig 1600 kr / månaden men eftersom jag samla alla försäkringar så får man ju fin rabatt, eller snarare att alla andra försäkringar jag har (hund, person, lägenhet x 2) så har de ju blivit "gratis" så vi kan dra av ca 800 kr för dem.

Försäkringar 900 kr x 13 = 11.700 kr.

Totti på 5251 mil?
145.000 + 5138 kr + 11700 kr + 4000 (säg tvätt osv) = 162.238 kr

162.238 kr - 88.800 (avdrag) = minus ca 73 tkr

Hade jag tjänat på att skaffa en annan bil?
Ingen aning, men troligen inte. Har svårt att se att jag skulle gjort en bättre affär med en bensinbil och den värdeminskning som bilen ändå får när man kör så mycket mil..

Jag har säkert räknat hyfsat okej men ni förstår nog tanken ändå.

Nu ska jag ska sluta pendla och behövde ingen Tesla. Ja, Teslan var magiskt att pendla med (Autopiloten är grym) och såklart riktigt bekväm men känns overkill att ha en Tesla stående:D

Vad ska jag köra nu?
Köpte en Golf GTE -20 så jag kan köra 4,5 mil på el vilket är det jag behöver (jaja, ruggigt nedköp jag vet :D).

Jag har hängt mycket här på forumet så tack till er alla så syns vi om några år igen för helt övertygad om jag kommer äga en Tesla igen :)

På återseende :geek:
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14641
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Tesla Model S - Mitt bästa, sämsta, bilköp någonsin(?)

Inlägg av taliz »

Ca 14kr/mil är bra billigt ja.
Tom billigare än för mig, jag hamnade ju på ca 16kr inkl allt(varav 13kr värdetapp) med min M3P.
Min Volvo kostade runt 25 har jag för mig, även det billigt. Men den var ju beggad. Normalt för en ny bil i mellanklassen är väl runt 40-60.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3716
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Tesla Model S - Mitt bästa, sämsta, bilköp någonsin(?)

Inlägg av jonasl »

Leasad VW Touran 1.4 DSG, 41 kr milen inkl skatt, försäkring, vinterdäck, bränsle.
Beg Audi A6 som kördes i 8000 mil, 39 kr enl samma fast även inkl en del reparationer.
Subaru Forester Turbo är den billigaste jag haft, 21 kr milen trots att den sög i sig en hel massa bensin. Men den gick aldrig sönder.. :-)
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3382
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Tesla Model S - Mitt bästa, sämsta, bilköp någonsin(?)

Inlägg av Maw »

Du kan väl inte räkna 100% tillbaka på skatteavdraget på resor till och från jobbet om du inte har 100% i marginalskatt ;)

Om du har 50% marginalskatt får du tillbaka 44400 på 88800 i avdrag men det är även en minskning som ska göras på avdraget så det blir nog ca 40000 kr du får tillbaka. Totalkostnaden blir därmed ca 50000 kr högre fördelat på dina 5200 mil eller totalt 123000 vilket ger en milkostnad på knappt 24 kr per mil. Vilket ifs är ganska bra :)
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Användarvisningsbild
Elexotico
Teslaägare
Inlägg: 174
Blev medlem: 01 apr 2020 15:43

Re: Tesla Model S - Mitt bästa, sämsta, bilköp någonsin(?)

Inlägg av Elexotico »

Maw skrev:
Du kan väl inte räkna 100% tillbaka på skatteavdraget på resor till och från jobbet om du inte har 100% i marginalskatt ;)

Om du har 50% marginalskatt får du tillbaka 44400 på 88800 i avdrag men det är även en minskning som ska göras på avdraget så det blir nog ca 40000 kr du får tillbaka. Totalkostnaden blir därmed ca 50000 kr högre fördelat på dina 5200 mil eller totalt 123000 vilket ger en milkostnad på knappt 24 kr per mil. Vilket ifs är ganska bra :)
Jaja fullt möjligt, det får Skatteverket lösa :D
Oavsett så är jag nöjd över vad det kostat mig, hade nog inte kunnat kommit billigare undan :)
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5554
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Tesla Model S - Mitt bästa, sämsta, bilköp någonsin(?)

Inlägg av OfarligTesla »

Elexotico skrev:

Jaja fullt möjligt, det får Skatteverket lösa :D
Oavsett så är jag nöjd över vad det kostat mig, hade nog inte kunnat kommit billigare undan :)
Fast var det verkligen ett skatteavdrag du pratade om och inte den skattefria milersättningen på 18,5 kr? För det senare kan du ju räkna med i sin helhet.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5575
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Tesla Model S - Mitt bästa, sämsta, bilköp någonsin(?)

Inlägg av Gustafsson »

Min S är snart nere i 50 kr/mil totalt... Hade det inte varit för värdeminskningen på 65 kr/mil hade jag tjänat 15 kr/mil på den ...
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3382
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Tesla Model S - Mitt bästa, sämsta, bilköp någonsin(?)

Inlägg av Maw »

OfarligTesla skrev:
Elexotico skrev:

Jaja fullt möjligt, det får Skatteverket lösa :D
Oavsett så är jag nöjd över vad det kostat mig, hade nog inte kunnat kommit billigare undan :)
Fast var det verkligen ett skatteavdrag du pratade om och inte den skattefria milersättningen på 18,5 kr? För det senare kan du ju räkna med i sin helhet.
Ja det är klart, är det ersättning från arbetsgivaren går det förstås att räkna in hela summan..
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Skriv svar