Sida 1 av 1
Kvalitetskrav på batterier
Postat: 02 jun 2021 12:59
av Zalman3
Bra krav på elbilar och elbilsbatterier i Kalifornien från 2026:
- minst 80 procent kvar av batteriet efter 15 år eller 150 000 amerikanska mil (242 000 km)
- enkel avläsning av batteristatus
- dokumentation för batterireparation.
Hög tid för Sverige och EU att ta efter!
https://www.greencarreports.com/news/11 ... O9L9F7qx5U
Re: Kvalitetskrav på batterier
Postat: 02 jun 2021 13:02
av Bjelke
Kan bara hålla med om att det här behöver styras upp, REJÄLT i vissa fall.
Re: Kvalitetskrav på batterier
Postat: 02 jun 2021 13:27
av Fredrik j
Rent tekniskt borde man ju kunna spara ladd-mönster i bilen. Om man vill se hur en bil har brukats.
Re: Kvalitetskrav på batterier
Postat: 02 jun 2021 13:48
av Mickep
Tycker det verkar rimligt. Att statusen på batteriet enkelt skall avläsas är bra om man skall sälja bilen vidare (också om man skall köpa/köpslå)
Re: Kvalitetskrav på batterier
Postat: 02 jun 2021 13:59
av fth
Fredrik j skrev:Rent tekniskt borde man ju kunna spara ladd-mönster i bilen. Om man vill se hur en bil har brukats.
Jag är rätt säker på att Tesla redan har denna information, att få tillgång till den är nog värre.
/fth
Re: Kvalitetskrav på batterier
Postat: 02 jun 2021 14:28
av Fredrik j
fth skrev:Fredrik j skrev:Rent tekniskt borde man ju kunna spara ladd-mönster i bilen. Om man vill se hur en bil har brukats.
Jag är rätt säker på att Tesla redan har denna information, att få tillgång till den är nog värre.
/fth
Naturligtvis har dom det. Men det är väl det alltihop handlar om? Att tvinga fram informationen. På samma sätt finns t.ex. antal motortimmar sparat i ECU på fossilbilar.
Re: Kvalitetskrav på batterier
Postat: 02 jun 2021 16:40
av Teslaspolen
Fredrik j skrev:Rent tekniskt borde man ju kunna spara ladd-mönster i bilen. Om man vill se hur en bil har brukats.
Exakt! Hur den laddats, hur lång tid den varit på 100%, temperatur och annat är väldigt mycket mer intressant ur hälsosynpunkt för batteriet än hur många km bilen gått.
Re: Kvalitetskrav på batterier
Postat: 02 jun 2021 17:22
av Gustafsson
Teslaspolen skrev:Fredrik j skrev:Rent tekniskt borde man ju kunna spara ladd-mönster i bilen. Om man vill se hur en bil har brukats.
Exakt! Hur den laddats, hur lång tid den varit på 100%, temperatur och annat är väldigt mycket mer intressant ur hälsosynpunkt för batteriet än hur många km bilen gått.
Bevare mej väl för den typen av registrering. En sån bil skulle jag aldrig köpa. Skulle inte våga använda bilen!
Ok förstås att kunna läsa av aktuellt status på batteriet, men en massa data om temperatur, hur och vart man laddat? Skulle generera en massa förstå-sig-påare som hävdar saker som de inte vet nåt om vid försäljning...
Re: Kvalitetskrav på batterier
Postat: 02 jun 2021 18:05
av LarsL
Mycket skeptiskt till att det ska vara lätt att hitta hur bilen används och hur jag kört. Jag vet att tex Leaf redan har det lagrat.
Däremot att lätt kunna läsa av batteri SoH osv är ju rimligt så att man kan avgöra hur bilen man köper faktiskt mår. Bra med krav på garantier på 80% efter en viss sträcka och ålder.
Re: Kvalitetskrav på batterier
Postat: 02 jun 2021 18:17
av Leo
Fredrik j skrev:Rent tekniskt borde man ju kunna spara ladd-mönster i bilen. Om man vill se hur en bil har brukats.
Redan på Roadstern som presenterades 2007 finns allt sådant lagrat. Varje laddning, laddnivå, hur fort man kört, osv. I princip ALLA händelser som rört sig i bilens signalsystem. Självklart begränsad kapacitet i minnesbanken men på min som gått lite kan man se det mesta som den varit med om under sitt 11-åriga liv.
En enkel fil som man kan tanka ut själv via ett USB-minne och sen läsa av med speciella avkodningsprogram. Finns fria på TMC forum USA. Kallas ”logparser-tools” där.
Så det finns säkerligen lagrat på nyare också. Frågan är nog hur man kommer åt de?
Re: Kvalitetskrav på batterier
Postat: 02 jun 2021 18:21
av Leo
[/quote]
Bevare mej väl för den typen av registrering. En sån bil skulle jag aldrig köpa. Skulle inte våga använda bilen! [/quote]
Hmm...
