Kvalitetskrav på batterier

Här diskuteras andra tekniska frågor

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Kvalitetskrav på batterier

Inlägg av Zalman3 »

Bra krav på elbilar och elbilsbatterier i Kalifornien från 2026:
- minst 80 procent kvar av batteriet efter 15 år eller 150 000 amerikanska mil (242 000 km)
- enkel avläsning av batteristatus
- dokumentation för batterireparation.
Hög tid för Sverige och EU att ta efter!

https://www.greencarreports.com/news/11 ... O9L9F7qx5U
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19947
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Kvalitetskrav på batterier

Inlägg av Bjelke »

Kan bara hålla med om att det här behöver styras upp, REJÄLT i vissa fall.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Fredrik j
elbilist
Inlägg: 12788
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Kvalitetskrav på batterier

Inlägg av Fredrik j »

Rent tekniskt borde man ju kunna spara ladd-mönster i bilen. Om man vill se hur en bil har brukats.
Mickep
Inlägg: 3683
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Kvalitetskrav på batterier

Inlägg av Mickep »

Tycker det verkar rimligt. Att statusen på batteriet enkelt skall avläsas är bra om man skall sälja bilen vidare (också om man skall köpa/köpslå)
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 8155
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Kvalitetskrav på batterier

Inlägg av fth »

Fredrik j skrev:
Rent tekniskt borde man ju kunna spara ladd-mönster i bilen. Om man vill se hur en bil har brukats.
Jag är rätt säker på att Tesla redan har denna information, att få tillgång till den är nog värre.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Fredrik j
elbilist
Inlägg: 12788
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Kvalitetskrav på batterier

Inlägg av Fredrik j »

fth skrev:
Fredrik j skrev:
Rent tekniskt borde man ju kunna spara ladd-mönster i bilen. Om man vill se hur en bil har brukats.
Jag är rätt säker på att Tesla redan har denna information, att få tillgång till den är nog värre.

/fth
Naturligtvis har dom det. Men det är väl det alltihop handlar om? Att tvinga fram informationen. På samma sätt finns t.ex. antal motortimmar sparat i ECU på fossilbilar.
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Kvalitetskrav på batterier

Inlägg av Teslaspolen »

Fredrik j skrev:
Rent tekniskt borde man ju kunna spara ladd-mönster i bilen. Om man vill se hur en bil har brukats.
Exakt! Hur den laddats, hur lång tid den varit på 100%, temperatur och annat är väldigt mycket mer intressant ur hälsosynpunkt för batteriet än hur många km bilen gått.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5903
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Kvalitetskrav på batterier

Inlägg av Gustafsson »

Teslaspolen skrev:
Fredrik j skrev:
Rent tekniskt borde man ju kunna spara ladd-mönster i bilen. Om man vill se hur en bil har brukats.
Exakt! Hur den laddats, hur lång tid den varit på 100%, temperatur och annat är väldigt mycket mer intressant ur hälsosynpunkt för batteriet än hur många km bilen gått.
Bevare mej väl för den typen av registrering. En sån bil skulle jag aldrig köpa. Skulle inte våga använda bilen!
Ok förstås att kunna läsa av aktuellt status på batteriet, men en massa data om temperatur, hur och vart man laddat? Skulle generera en massa förstå-sig-påare som hävdar saker som de inte vet nåt om vid försäljning...
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14721
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Kvalitetskrav på batterier

Inlägg av LarsL »

Mycket skeptiskt till att det ska vara lätt att hitta hur bilen används och hur jag kört. Jag vet att tex Leaf redan har det lagrat.

Däremot att lätt kunna läsa av batteri SoH osv är ju rimligt så att man kan avgöra hur bilen man köper faktiskt mår. Bra med krav på garantier på 80% efter en viss sträcka och ålder.
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3201
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Kvalitetskrav på batterier

Inlägg av Leo »

Fredrik j skrev:
Rent tekniskt borde man ju kunna spara ladd-mönster i bilen. Om man vill se hur en bil har brukats.
Redan på Roadstern som presenterades 2007 finns allt sådant lagrat. Varje laddning, laddnivå, hur fort man kört, osv. I princip ALLA händelser som rört sig i bilens signalsystem. Självklart begränsad kapacitet i minnesbanken men på min som gått lite kan man se det mesta som den varit med om under sitt 11-åriga liv.

En enkel fil som man kan tanka ut själv via ett USB-minne och sen läsa av med speciella avkodningsprogram. Finns fria på TMC forum USA. Kallas ”logparser-tools” där.

Så det finns säkerligen lagrat på nyare också. Frågan är nog hur man kommer åt de?
Renault R5, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3201
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Kvalitetskrav på batterier

Inlägg av Leo »

[/quote]
Bevare mej väl för den typen av registrering. En sån bil skulle jag aldrig köpa. Skulle inte våga använda bilen! [/quote]

Hmm... ;) ;) ;)
Renault R5, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Skriv svar