Kvalitetskrav på batterier
Moderator: Redaktion
Kvalitetskrav på batterier
Bra krav på elbilar och elbilsbatterier i Kalifornien från 2026:
- minst 80 procent kvar av batteriet efter 15 år eller 150 000 amerikanska mil (242 000 km)
- enkel avläsning av batteristatus
- dokumentation för batterireparation.
Hög tid för Sverige och EU att ta efter!
https://www.greencarreports.com/news/11 ... O9L9F7qx5U
- minst 80 procent kvar av batteriet efter 15 år eller 150 000 amerikanska mil (242 000 km)
- enkel avläsning av batteristatus
- dokumentation för batterireparation.
Hög tid för Sverige och EU att ta efter!
https://www.greencarreports.com/news/11 ... O9L9F7qx5U
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19947
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Kvalitetskrav på batterier
Kan bara hålla med om att det här behöver styras upp, REJÄLT i vissa fall.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Kvalitetskrav på batterier
Rent tekniskt borde man ju kunna spara ladd-mönster i bilen. Om man vill se hur en bil har brukats.
Re: Kvalitetskrav på batterier
Tycker det verkar rimligt. Att statusen på batteriet enkelt skall avläsas är bra om man skall sälja bilen vidare (också om man skall köpa/köpslå)
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 8155
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Kvalitetskrav på batterier
Jag är rätt säker på att Tesla redan har denna information, att få tillgång till den är nog värre.Fredrik j skrev:Rent tekniskt borde man ju kunna spara ladd-mönster i bilen. Om man vill se hur en bil har brukats.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Kvalitetskrav på batterier
Naturligtvis har dom det. Men det är väl det alltihop handlar om? Att tvinga fram informationen. På samma sätt finns t.ex. antal motortimmar sparat i ECU på fossilbilar.fth skrev:Jag är rätt säker på att Tesla redan har denna information, att få tillgång till den är nog värre.Fredrik j skrev:Rent tekniskt borde man ju kunna spara ladd-mönster i bilen. Om man vill se hur en bil har brukats.
/fth
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: Kvalitetskrav på batterier
Exakt! Hur den laddats, hur lång tid den varit på 100%, temperatur och annat är väldigt mycket mer intressant ur hälsosynpunkt för batteriet än hur många km bilen gått.Fredrik j skrev:Rent tekniskt borde man ju kunna spara ladd-mönster i bilen. Om man vill se hur en bil har brukats.
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5903
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Kvalitetskrav på batterier
Bevare mej väl för den typen av registrering. En sån bil skulle jag aldrig köpa. Skulle inte våga använda bilen!Teslaspolen skrev:Exakt! Hur den laddats, hur lång tid den varit på 100%, temperatur och annat är väldigt mycket mer intressant ur hälsosynpunkt för batteriet än hur många km bilen gått.Fredrik j skrev:Rent tekniskt borde man ju kunna spara ladd-mönster i bilen. Om man vill se hur en bil har brukats.
Ok förstås att kunna läsa av aktuellt status på batteriet, men en massa data om temperatur, hur och vart man laddat? Skulle generera en massa förstå-sig-påare som hävdar saker som de inte vet nåt om vid försäljning...
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: Kvalitetskrav på batterier
Mycket skeptiskt till att det ska vara lätt att hitta hur bilen används och hur jag kört. Jag vet att tex Leaf redan har det lagrat.
Däremot att lätt kunna läsa av batteri SoH osv är ju rimligt så att man kan avgöra hur bilen man köper faktiskt mår. Bra med krav på garantier på 80% efter en viss sträcka och ålder.
Däremot att lätt kunna läsa av batteri SoH osv är ju rimligt så att man kan avgöra hur bilen man köper faktiskt mår. Bra med krav på garantier på 80% efter en viss sträcka och ålder.
Re: Kvalitetskrav på batterier
Redan på Roadstern som presenterades 2007 finns allt sådant lagrat. Varje laddning, laddnivå, hur fort man kört, osv. I princip ALLA händelser som rört sig i bilens signalsystem. Självklart begränsad kapacitet i minnesbanken men på min som gått lite kan man se det mesta som den varit med om under sitt 11-åriga liv.Fredrik j skrev:Rent tekniskt borde man ju kunna spara ladd-mönster i bilen. Om man vill se hur en bil har brukats.
En enkel fil som man kan tanka ut själv via ett USB-minne och sen läsa av med speciella avkodningsprogram. Finns fria på TMC forum USA. Kallas ”logparser-tools” där.
Så det finns säkerligen lagrat på nyare också. Frågan är nog hur man kommer åt de?
Renault R5, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Re: Kvalitetskrav på batterier
[/quote]
Bevare mej väl för den typen av registrering. En sån bil skulle jag aldrig köpa. Skulle inte våga använda bilen! [/quote]
Hmm...

Bevare mej väl för den typen av registrering. En sån bil skulle jag aldrig köpa. Skulle inte våga använda bilen! [/quote]
Hmm...



Renault R5, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.