Sida 1 av 2
DN provkör vätgasbil
Postat: 12 okt 2015 17:53
av bylund
Lasse Swärd skrev:
Vad skiljer en vätgasdriven elbil från en batteridriven elbil?
– De två största skillnaderna är räckvidd och tid att tanka. En batteridriven elbil som exempelvis Nissan Leaf eller VW e-Golf tar 6-8 timmar att ladda i vanligt uttag och det ger uppemot 20 mil i räckvidds. Med vätgas når du i Toyotan 50 mil och att tanka vätgas tar bara 3-4 minuter.
http://www.dn.se/motor/dn-provkor-varld ... vatgasbil/
Så slutsatsen är att om man laddar en bil med kort räckvidd långsamt så tar det lång tid att ladda och man har kort räckvidd.
Lasse Swärd skrev:
– Men det behöver inte betyda att vätgasbilarna helt tränger undan batteridrivna elbilar.
[...]Ett scenario som framstår som troligt är att det växer fram två eldrivna spår, ett för batteribilar för kortare resor och ett för vätgasbilar för längre transporter
Eller så blir batterierna billiga och det framstår som sjukt slöseri att omvandla el och vatten till vätgas och sedan tillbaka.
Nu skrev inte Lasse Swärd det ovan, DN körde varianten att intervjua sin egen journalist som någon slags expert.
Edit: Tydligare meningsbyggnad
Re: DN provkör vätgasbil
Postat: 12 okt 2015 18:05
av Herr X
Deras expert har ju fel - räckvidd och tiden det tar att tanka är inte alls de största skillnaderna. Faktum är att man vid daglig körning över huvud taget inte märker skillnaden i räckvidd (som oavsett är marginell) - och tiden det tar att tanka en vätgasbil är så kort att de fem minuterna knappt är något att gnälla om (elbilars tanktid är ju bara de sekunder som det tar att koppla in och ur kabeln när man ska köra eller anländer).
Lasse Swärd skrev:
Vad skiljer en vätgasdriven elbil från en batteridriven elbil?
– De två största skillnaderna är räckvidd och tid att tanka. En batteridriven elbil som exempelvis Nissan Leaf eller VW e-Golf tar 6-8 timmar att ladda i vanligt uttag och det ger uppemot 20 mil i räckvidds. Med vätgas når du i Toyotan 50 mil och att tanka vätgas tar bara 3-4 minuter.
Jag argumenterar för att den största skillnaden är
var man tankar. Den ena bilen tankar man hemma på uppfarten varje natt, medan den andra måste tankas på en specifik gas-station som man måste köra till med viss regelbundenhet. Denna skillnaden upplever man varje dag.
Re: DN provkör vätgasbil
Postat: 12 okt 2015 18:11
av Surfaren
Samma gamla trångsynthet när det gäller batteribilar. Inte förvånad, dock ändå irriterad.
Re: DN provkör vätgasbil
Postat: 12 okt 2015 18:19
av apkungen
Dåligt är det att de inte har bättre koll när de skriver artiklar. Tesla är bäst men även andra bilar kommer man långt med. Jag menar, titta på tibor som åkte till Köpenhamn och tillbaka.
Re: DN provkör vätgasbil
Postat: 12 okt 2015 18:25
av Martinen
Hahah.
Om en elbil tar 8 timmar att ladda hemma.
Hur lång tid tar det då att tanka en vätgas-bil hemma?
Först måste man köpa en ganska dyr utrustning. Sen kommer det förmodligen att ta längre tid om man ska använda samma matning som man annars laddar elbilen med.
Vi får ju jämföra på rätt sätt.
Re: DN provkör vätgasbil
Postat: 12 okt 2015 19:01
av +46
Jag läste någonstans att det stora problemet i USA var att tankställena inte fick upp tillräckligt högt tryck för att kunna pressa in vätgasen i Toyotabilarna, vilket gjorde att den verkliga räckvidden blev allt annat än imponerande..
Re: DN provkör vätgasbil
Postat: 12 okt 2015 19:07
av bylund
+46 skrev:Jag läste någonstans att det stora problemet i USA var att tankställena inte fick upp tillräckligt högt tryck för att kunna pressa in vätgasen i Toyotabilarna, vilket gjorde att den verkliga räckvidden blev allt annat än imponerande..
Det kan nog tänkas gå att lösa eller åtminstone förbättra. Det är ju ännu tidiga generationer av bilar och tankställen.
Det som stör mig är när journalisterna trycker vätgasbilstillverkarens reklam som fakta. De borde ju trycka
vår elbilspropaganda som fakta.
Re: DN provkör vätgasbil
Postat: 12 okt 2015 19:29
av Herr X
Det är visst en hel del vätgas-lobbyister ute och snurrar nu. Ni minns att danskarna häromdagen beslutade att införa full miljöskatt på elbilar? Nu visar det sig att man behåller undantaget från miljöavgifter på vätgasbilar! Det är alltså bara batteri-elbilar som beskattas på samma sätt som diesel- och bensinbilar, vätgasbilar betalar inga miljöavgifter!
http://e24.no/bil/tesla-motors/musk-for ... r/23540770
Re: DN provkör vätgasbil
Postat: 12 okt 2015 19:30
av AGCF
De kan åtminstone jämföra snabbladdare med gastankning. Hur lång tid det tar hemma är ovidkommande. De tycker att laddtiden och räckvidden är den största skillnaden men inte bränslepriset eller antal tankställen. Det avslöjar att de jämför DAGENS elbil med FRAMTIDENS eventuella vätgasbil. En fullständigt ointressant jämförelse. Defacto har vi om 2 år batteripriser som gör en elbil lika billig som en fossilbil.
Re: DN provkör vätgasbil
Postat: 12 okt 2015 19:31
av AGCF
Herr X skrev:Det är visst en hel del vätgas-lobbyister ute och snurrar nu. Ni minns att danskarna häromdagen beslutade att införa full miljöskatt på elbilar? Nu visar det sig att man behåller undantaget från miljöavgifter på vätgasbilar! Det är alltså bara batteri-elbilar som beskattas på samma sätt som diesel- och bensinbilar, vätgasbilar betalar inga miljöavgifter!
http://e24.no/bil/tesla-motors/musk-for ... r/23540770
Vätgasbilarna kan behöva det, ingen kommer köpa dem ändå

Re: DN provkör vätgasbil
Postat: 12 okt 2015 19:42
av Leo
Vätgasbil =elbil med elverk (bränslecell) istället för stort batteri. Enkel, känd teknisk lösning* sen många år MEN det finns i princip inget ekonomiskt/ekologiskt/effektivitetsmässigt vettigt sätt att framställa och tanka själva bränslet. Det är där skon klämmer! Så tills man löst det så känns det som ett onödigt stickspår för hur man krånglar till en elbil och gör den mindre effektiv.
*T ex Efoy elverk till båtar och husbussar, alkomätaren/sållningsinstrumentet som polisen håller fram när du blåser i deras alkotestmätaren vid vägkanten osv!
Re: DN provkör vätgasbil
Postat: 12 okt 2015 20:03
av Herr X
Leo skrev:...MEN det finns i princip inget ekonomiskt/ekologiskt/effektivitetsmässigt vettigt sätt att framställa och tanka själva bränslet.
Du måste lära dig att tänka utanför boxen!

Re: DN provkör vätgasbil
Postat: 12 okt 2015 20:13
av Martinen
Men hallå. Du behöver inte dra en slang hela vägen. Dom som ska tanka kan väl bara köra bort om till Saturnus på vägen hem från jobb, Så tankar dom på vägen.
Re: DN provkör vätgasbil
Postat: 12 okt 2015 20:23
av Svenssons
Herr X skrev:Leo skrev:...MEN det finns i princip inget ekonomiskt/ekologiskt/effektivitetsmässigt vettigt sätt att framställa och tanka själva bränslet.
Du måste lära dig att tänka utanför boxen!

Intressant tanke men jag tror att man kan köra rätt mycket på de dryga 1 miljard kg med bränsle som det tar att få upp gummislangen till omloppsbana...
Re: DN provkör vätgasbil
Postat: 12 okt 2015 20:29
av Martinen
Martinen skrev:Men hallå. Du behöver inte dra en slang hela vägen. Dom som ska tanka kan väl bara köra bort om till Saturnus på vägen hem från jobb, Så tankar dom på vägen.
Å andra sidan så är det väl betydligt närmre att köra till solen och tanka vätgas. Där finns gott om det. Tar ju bara 8 minuter att ta sig dit om man åker med ljusets hastighet. 5 minuter att tanka, sen hem igen.
Re: DN provkör vätgasbil
Postat: 12 okt 2015 20:35
av Toja
AGCF skrev:Herr X skrev:Det är visst en hel del vätgas-lobbyister ute och snurrar nu. Ni minns att danskarna häromdagen beslutade att införa full miljöskatt på elbilar? Nu visar det sig att man behåller undantaget från miljöavgifter på vätgasbilar! Det är alltså bara batteri-elbilar som beskattas på samma sätt som diesel- och bensinbilar, vätgasbilar betalar inga miljöavgifter!
http://e24.no/bil/tesla-motors/musk-for ... r/23540770
Vätgasbilarna kan behöva det, ingen kommer köpa dem ändå

Jag tänkte länge köpa vätgasbil, men vätgas är dyrt och det är dyra tankställen.
Det kommer aldrig bli något stort om det inte rabatteras av staten ordentligt.
Vilket dom inte kommer göra
Re: DN provkör vätgasbil
Postat: 12 okt 2015 20:41
av Herr X
Martinen skrev:Å andra sidan så är det väl betydligt närmre att köra till solen och tanka vätgas. Där finns gott om det. Tar ju bara 8 minuter att ta sig dit om man åker med ljusets hastighet. 5 minuter att tanka, sen hem igen.
Detta har självklart Toyotas ingenjörer redan avfärdat - slangen skulle brinna upp av hettan från solen.
Jag medger samtidigt att slangen till Saturnus inte är en optimal lösning, men verkshöjden i projektet är definitivt i paritet med den hos bilen Toyota Mirai som den ska förse med bränsle.
Re: DN provkör vätgasbil
Postat: 12 okt 2015 20:46
av chpaulin
Herr X skrev:Leo skrev:...MEN det finns i princip inget ekonomiskt/ekologiskt/effektivitetsmässigt vettigt sätt att framställa och tanka själva bränslet.
Du måste lära dig att tänka utanför boxen!
Hahah, sjuukt kul!
Skämt och sido så blir jag sjukt irriterad på hur jävla matade de är med felaktig info. Om det var så att vi hade ett överflöd av vätgas som drällde lite varstans så hade det vart en bra fungerande lösning. Om ingen kommer fram med ett energieffektivt sätt att spjälka fram vätgas kommer batteritekniken fullkomligt köra över bränslecellen. En grej man talar väldigt lite om är att just vattenånga som är en vätgasbils avgaser är den värsta växthusgasen av dem alla och det vill de att vi skall spy ut i mängder i våra städer, vi kommer fan vara blötare än i Amazonas i DN:s framtid.
Visst går det att lösa att en vätgasstation max kan tanka ett 20-tal bilar per dygn och till max halv tank samt att det finns 1 (alltså en) kommersiell mack i hela landet men det är mycket billigare att bygga snabbladdare.
Re: DN provkör vätgasbil
Postat: 12 okt 2015 20:48
av chpaulin
Ser fortfarande en framtid i vätgas som en överkapacitetslagringsfunktion. Spjälka vatten->vätgas med överflödet på nätterna istället för att sälja det billigt till utlandet, använd det sedan vid toppar för att säkra elproduktionen. Köra bilar på det lilla vi kan spjälka e sjukt och vi måste komplettera med vätgas från naturgas, usch.
Re: DN provkör vätgasbil
Postat: 12 okt 2015 20:56
av Pontus
Felet är som redan sagts att man jämför inte dagens vätgasbil med dagens elbil. Om man gjorde det hur lång tid tar det i så fall att köra till Sundsvall och tillbaka från Malmö? Gissar att det inte ens går. Med en elbil kommer man i varje fall fram och med en Tesla kommer du fram snabbt.
Jämför man den vätgasbil han tänker på i artikeln med framtidens elbil så skulle nog resan var likvärdig i tid men kosta mycket mer med vätgasbilen.
Re: DN provkör vätgasbil
Postat: 12 okt 2015 21:05
av pegs
Kan förstå att vätgas kan verkar lockande. För den som idag kör med fossila bränslen är användningsmönstret bekant. Man kör till macken och tankar. Det är renare än bensin eller dieseldrift, iallafall om man glömmer att gasen behöver produceras på något sätt.
Man skulle kunna argumentera för gengasdrift på samma sätt som dom argumenterar för vätgas. Förnyelsebar energikälla. Bränsle finns i sverige i outsinliga mängder. Snabbpåfyllning etc...
Re: DN provkör vätgasbil
Postat: 12 okt 2015 21:09
av danni
Herr X skrev:Det är visst en hel del vätgas-lobbyister ute och snurrar nu. Ni minns att danskarna häromdagen beslutade att införa full miljöskatt på elbilar? Nu visar det sig att man behåller undantaget från miljöavgifter på vätgasbilar! Det är alltså bara batteri-elbilar som beskattas på samma sätt som diesel- och bensinbilar, vätgasbilar betalar inga miljöavgifter!
http://e24.no/bil/tesla-motors/musk-for ... r/23540770
Wuuuuuuut! Det där är fruktansvärt märkligt. Vad kan det någonsin finnas för motivering till det? Vätgas är ju i dagsläget ett huvudsakligen fossilt bränsle, eftersom det oftast framställs från naturgas... Och är den inte framställd från naturgas så är den något helt horribelt ineffektiv. Jag förstår inte ett sånt undantag alls (bortsett från att lobbyisterna har lyckats).
Re: DN provkör vätgasbil
Postat: 12 okt 2015 21:09
av Martinen
Toja skrev:AGCF skrev:Herr X skrev:Det är visst en hel del vätgas-lobbyister ute och snurrar nu. Ni minns att danskarna häromdagen beslutade att införa full miljöskatt på elbilar? Nu visar det sig att man behåller undantaget från miljöavgifter på vätgasbilar! Det är alltså bara batteri-elbilar som beskattas på samma sätt som diesel- och bensinbilar, vätgasbilar betalar inga miljöavgifter!
http://e24.no/bil/tesla-motors/musk-for ... r/23540770
Vätgasbilarna kan behöva det, ingen kommer köpa dem ändå

Jag tänkte länge köpa vätgasbil, men vätgas är dyrt och det är dyra tankställen.
Det kommer aldrig bli något stort om det inte rabatteras av staten ordentligt.
Vilket dom inte kommer göra
Jag har nu funderat lite på detta och blev kluven. Jag vill inte vara emot nya lösningar för att få bort bensin och dieselbilar. Om vätgasbilar kan skynda på processen tillsammans med elbilar så är det ändå positivt
OBS jag har inte läst på om detta alls. Spekulerar bara. Och försöker ha en open mind
Om jag nu försöker tänka lite brett, så finns det ju faktiskt mycket mer än bara bilar.
Om vi kollar på Personbilar så är problemet idag:
- Dyra stationer
- Stationerna kommer kanske kräva en en hel del energi? Nån som har koll på fullständig verkningsgrad. Om man stoppar in 1 KWH för att skapa väte. Hur hur mycket energi får man ut i bilen från bränslecellen?
- Bilarna är än så länge Jättedyra
resultat = Känns förmodligen ganska ohållbart i dagsläget. Detta är precis vad som sades om elbilar innan Tesla mfl (vet att många säger det idag, men attityden är ändå annorlunda idag)
Det stora problemet är i första hand att stationerna är så dyra att bygga.
Det kanske finns andra applikationer som kan dra nytta av att bilindustrin vidareutvecklar denna teknik. Det finns kanske applikationer där bränsleceller kan göra nytta. Skulle tekniken exempelvis kunna användas för riktigt Tung trafik?? Skulle man kunna ha det på båtar? Lantbruk? Flygplan? Elflygplan håller ju på att utvecklas, men jag tror det kommer dröja innan vi lyckas flyga över Atlanten med ett Passagerarplan som drivs på el.
Min poäng är att vi ska inte avfärda den här typen av grejer bara för att det inte är optimalt vår vardag. Det finns så många andra aspekter som skulle kunna undersökas, och framförallt många andra användningsområde som vi kanske inte ens kommit på än.
Re: DN provkör vätgasbil
Postat: 12 okt 2015 21:11
av Martinen
Herr X skrev:Martinen skrev:Å andra sidan så är det väl betydligt närmre att köra till solen och tanka vätgas. Där finns gott om det. Tar ju bara 8 minuter att ta sig dit om man åker med ljusets hastighet. 5 minuter att tanka, sen hem igen.
Detta har självklart Toyotas ingenjörer redan avfärdat - slangen skulle brinna upp av hettan från solen.
Jag hade i och för sig tänkt att man skulle åka och tanka på natten då det inte är lika varmt.
Åker man dit på dagen så brinner man ju upp

Re: DN provkör vätgasbil
Postat: 12 okt 2015 21:24
av Leo
Tänkte inte på det... (=rymden) som var ett klassiskt citat i "Lorry" eller?