Sida 1 av 2

Flexibel och prisvärd laddlösning (hemma och borta)?

Postat: 23 jun 2021 14:35
av MrRun
Har ingen elbil än men har funderat en del på laddbox osv. Har mestadels varit inne på en Easee men har insett att det även kan vara bra att ha en portabel EVSE för trefas och schuko så varför inte köpa endast en portabel? Gillar inte att lägga pengar på en så pass dyr sak som en portabel EVSE och mest låta den ligga i bilen. Tycker det verkar "smart" att ta med sig laddaren de gånger man åker på längre resa, besöker släkt och vänner osv.

Har läst en del här om Bjelkemetoden, portabla EVSE osv. Jag tycker det låter smidigt att låta sätta upp ett trefasuttag hemma och så använda en portabel EVSE, typ
*CTEK Njord https://chargestorm.se/produkter/njord/ (som också har väggfäste)
*NRG Kick https://evconnect.se/products/typ-2-tre ... 6-16a-11kw
*AliExpress (!) https://www.aliexpress.com/item/4001272 ... MFnuGVH77U (bra pris men saknar jordfelsbrytare tror jag plus att det känns tveksamt att köpa såna här billiga "kinaprylar")


Vad har ni för tips, åsikter och erfarenheter av detta?

Re: Flexibel och prisvärd laddlösning (hemma och borta)?

Postat: 23 jun 2021 14:53
av taliz
Behöver du verkligen ladda med 11kw på destinationen? Inte sällan är man begränsad till schuko oavsett, antingen för att det inte finns uttag eller för att elnätet/säkringar inte klarar mer.
På många platser finns det numera publika typ2-uttag också. Tiden är förbi då man behövde köpa och släpa runt på en stor å dyr EVSE helt enkelt.
Jag hade definitivt satsat på att skaffa en riktig laddbox hemma istället, som man dessutom får bidrag för.


Tror rent allmänt sånt här främst är något som de som inte har elbil oroar sig för, och köper på sig saker som de sen inser att de faktiskt inte behöver.

Re: Flexibel och prisvärd laddlösning (hemma och borta)?

Postat: 23 jun 2021 14:55
av mikebike
Jag har den sista varianten. So far so good.
Kan inte ladda hemma, men med den portabla kan jag ladda hos Mamma t.ex.

Re: Flexibel och prisvärd laddlösning (hemma och borta)?

Postat: 23 jun 2021 14:58
av fth
Jag skulle inte själv fnysa åt dom billiga varianterna från Ali.

Det här är ju egentligen väldigt enkla manicker, och det är i mina ögon extrema överpriser på många av dessa produkter i Europa.

En billig variant från AliExpress som har sålts i ett hyfsat antal och som har fått övervägande positiva recensioner skulle iaf jag inte ha några problem att köpa.

/fth

Re: Flexibel och prisvärd laddlösning (hemma och borta)?

Postat: 23 jun 2021 15:00
av fth
taliz skrev:
Tror rent allmänt sånt här främst är något som de som inte har elbil oroar sig för, och köper på sig saker som de sen inser att de faktiskt inte behöver.
Det ligger helt klart en del i detta, jag köpte själv på mig alla möjliga varianter av adaptrar och kablar samt skaffade alla upptänkliga abbonemang, RF-kort, appar, etc när jag köpte min Tesla för några år sedan.

Jag har använt en bråkdel av dessa, och då nästan uteslutande för att testa om dom faktiskt funkar :D

/fth

Re: Flexibel och prisvärd laddlösning (hemma och borta)?

Postat: 23 jun 2021 15:28
av LarsL
Den fasta installationen får du 50% i avdrag. Den lösa sladden får du betala själv.

Till de flesta bilar får du med en bärbar sladd som du kan använda i nödfall eller hos släktingar. Det räcker gott om inte så kanske den andra fastigheten också ska ha en laddning?

Re: Flexibel och prisvärd laddlösning (hemma och borta)?

Postat: 23 jun 2021 15:47
av wheels
Det enda kravet jag hade var att den skulle ha lastbalansering

Re: Flexibel och prisvärd laddlösning (hemma och borta)?

Postat: 23 jun 2021 16:02
av MrRun
LarsL skrev:
Den fasta installationen får du 50% i avdrag. Den lösa sladden får du betala själv.

Till de flesta bilar får du med en bärbar sladd som du kan använda i nödfall eller hos släktingar. Det räcker gott om inte så kanske den andra fastigheten också ska ha en laddning?
När det gäller Njord GO, verkar man faktiskt kunna få avdraget också. 7890kr inkl. allt, dvs även installation av 3-fasuttag.
https://laddstoppet.se/laddkablar/cee/l ... 7oQAvD_BwE
900kr billigare än en Easee + kabel.

Re: Flexibel och prisvärd laddlösning (hemma och borta)?

Postat: 23 jun 2021 21:39
av LarsL
Easee ärju en uppkopplad box med möjlighet till styrning av laddströmen tex.

Re: Flexibel och prisvärd laddlösning (hemma och borta)?

Postat: 23 jun 2021 22:10
av martinot
MrRun skrev:
Har ingen elbil än men har funderat en del på laddbox osv. Har mestadels varit inne på en Easee men har insett att det även kan vara bra att ha en portabel EVSE för trefas och schuko så varför inte köpa endast en portabel? Gillar inte att lägga pengar på en så pass dyr sak som en portabel EVSE och mest låta den ligga i bilen. Tycker det verkar "smart" att ta med sig laddaren de gånger man åker på längre resa, besöker släkt och vänner osv


Vad har ni för tips, åsikter och erfarenheter av detta?
ja.

Mitt tips är följande;

1. Ha en fast EVSE där du normalt bor och laddar dagligen/nattligen (en mobil EVSE slits mer och är oftast inte lika väderskyddade). Tex. en Easee, Tesla WC eller Charge Amps Halo. Vissa kan även kopplas med lastbalansering så du slipper blåsa dina huvudsäkringar på vinterhalvåret.

2. Köp sedan en smidig mobil 3-fas EVSE och lägg i frunken på bilen, och låt den alltid ligga där så den finns till hands när du väl behöver den. Bästa är ett köpa en mobil EVSE utan "klump"/låda/box mitt på sladden. Tar mindre plats, och är oftast tåligare då det inte är en tung låda som tynger ner kabeln, eller ligget på blöt mark och lättare tränger in fukt.

Re: Flexibel och prisvärd laddlösning (hemma och borta)?

Postat: 23 jun 2021 22:48
av MrRun
LarsL skrev:
Easee ärju en uppkopplad box med möjlighet till styrning av laddströmen tex.
Jepp, men uppkopplade är också vissa portabla ovan och jag känner till Easees funktioner. Har hela tiden varit inne på att skaffa en Easee men det känns som jag kommer ändå alltid bara ladda på natten och då är det ändå billigast så jag vet inte om jag har någon användning av dess smarta funktioner. Och flera portabla har ju också app med inställningsmöjligheter osv.

Re: Flexibel och prisvärd laddlösning (hemma och borta)?

Postat: 23 jun 2021 23:09
av martinot
MrRun skrev:
LarsL skrev:
Easee ärju en uppkopplad box med möjlighet till styrning av laddströmen tex.
Jepp, men uppkopplade är också vissa portabla ovan och jag känner till Easees funktioner. Har hela tiden varit inne på att skaffa en Easee men det känns som jag kommer ändå alltid bara ladda på natten och då är det ändå billigast så jag vet inte om jag har någon användning av dess smarta funktioner. Och flera portabla har ju också app med inställningsmöjligheter osv.
De har sällan lastbalansering.

Sedan är oftast de mobila EVSE inte heller lika vattentäta som de boxar som är gjorda för att sitta utomhus året runt.

Är även en klar fördel att inte behöva lossa/flytta box mellan garagevägg och frunk hela tiden.

Är så extremt liten kostnad i längden, och IMO dumt att snåla på sådana småsaker. Kan ha dessa länge, och återanvända för nästa elbil. Dessutom mer hållbar lösning.

Re: Flexibel och prisvärd laddlösning (hemma och borta)?

Postat: 23 jun 2021 23:15
av MrRun
martinot skrev:
MrRun skrev:
Har ingen elbil än men har funderat en del på laddbox osv. Har mestadels varit inne på en Easee men har insett att det även kan vara bra att ha en portabel EVSE för trefas och schuko så varför inte köpa endast en portabel? Gillar inte att lägga pengar på en så pass dyr sak som en portabel EVSE och mest låta den ligga i bilen. Tycker det verkar "smart" att ta med sig laddaren de gånger man åker på längre resa, besöker släkt och vänner osv


Vad har ni för tips, åsikter och erfarenheter av detta?
ja.

Mitt tips är följande;

1. Ha en fast EVSE där du normalt bor och laddar dagligen/nattligen (en mobil EVSE slits mer och är oftast inte lika väderskyddade). Tex. en Easee, Tesla WC eller Charge Amps Halo. Vissa kan även kopplas med lastbalansering så du slipper blåsa dina huvudsäkringar på vinterhalvåret.

2. Köp sedan en smidig mobil 3-fas EVSE och lägg i frunken på bilen, och låt den alltid ligga där så den finns till hands när du väl behöver den. Bästa är ett köpa en mobil EVSE utan "klump"/låda/box mitt på sladden. Tar mindre plats, och är oftast tåligare då det inte är en tung låda som tynger ner kabeln, eller ligget på blöt mark och lättare tränger in fukt.
Känns inte som ni kollat på dom portabla jag länkade till. :)
T.ex Cteks är uppkopplad och har väggfäste så den kan sitta på väggen som en fast laddbox och att ta loss den och ta med den säg ett par ggr i månaden tror jag inte sliter nämnvärt.
Lastbalansering, bra tänkt där. Det har jag inte koll på hur man löser med portabel. I mitt fall kommer jag dock inte behöva det.

Det är just att slippa köpa en portabel som mestadels kommer ligga i bilen oanvänd som vore skönt. Men att ändå ha en som man kan ta med ifall man skulle behöva en på resan. Sen kan man ju köpa något roligare till bilen för pengarna. :)

Re: Flexibel och prisvärd laddlösning (hemma och borta)?

Postat: 23 jun 2021 23:29
av Skyvandrare
Håller med de flesta andra som svarat här.

Installera en bra laddbox hemma och använd schuko laddare de få gånger det inte finns laddning dit du ska.

Jag har ofta kört långt med min M3SR+ och destinationsladdat på massor av ställen men aldrig saknat en mobil 3-fasladdare.

Skaffa bilen först och köp till grejer om du ser att det behövs senare.

Vad blir det för bil?

Re: Flexibel och prisvärd laddlösning (hemma och borta)?

Postat: 23 jun 2021 23:29
av martinot
MrRun skrev:
Det är just att slippa köpa en portabel som mestadels kommer ligga i bilen oanvänd som vore skönt.
Just det som är så händigt.

Inte ofta jag använt den, men när jag väl behövt och haft nytta av den, så har jag inte alltid förutsett det.

Alltså perfekt att ha liggandes "standby" i frunken. Tar ytterst liten plats (speciellt de utan låda på mitten).

Re: Flexibel och prisvärd laddlösning (hemma och borta)?

Postat: 23 jun 2021 23:33
av martinot
Skyvandrare skrev:
Håller med de flesta andra som svarat här.

Installera en bra laddbox hemma och använd schuko laddare de få gånger det inte finns laddning dit du ska.

Jag har ofta kört långt med min M3SR+ och destinationsladdat på massor av ställen men aldrig saknat en mobil 3-fasladdare.

Skaffa bilen först och köp till grejer om du ser att det behövs senare.
Använde min första resan under första veckan med min M3 under 2019!

Använde (samma laddare som jag flyttade med) andra dagen/natten efter jag hämtat ut min nya bil för ca. två veckor sedan. Bodde på hotell som hade lovat möjlighet till destinationsladdning (filtrerade på hotel.com för att välja rätt hotell), och när jag åkte ner i hotellets garage så hade de endast röda 16A trefasuttag. Varken Schuko eller Typ2 fanns i hela garaget, men 8 platser med röda 3-fas 16A CEE.

Guld värt i sådana lägen! :D

Re: Flexibel och prisvärd laddlösning (hemma och borta)?

Postat: 23 jun 2021 23:38
av Black
Jag köpte en accelev 11kkw med inbyggd lastbalansering och inkopplad med röd handske med 50% bidrag. Funkar bra och har massor med funktioner och kan tas med men lite klumpig. Väldigt bra att ha inbyggd lastbalansering när man laddar från en röd 400v som du inte känner till maxeffekten och annan belastning.

Re: Flexibel och prisvärd laddlösning (hemma och borta)?

Postat: 23 jun 2021 23:40
av LarsL
Hade ju iofs räck med en adapter.
Bra med 3-fas EVSE men funkar bra med en enkel scuko också.

Re: Flexibel och prisvärd laddlösning (hemma och borta)?

Postat: 23 jun 2021 23:42
av MrRun
Skyvandrare skrev:
Håller med de flesta andra som svarat här.

Installera en bra laddbox hemma och använd schuko laddare de få gånger det inte finns laddning dit du ska.

Jag har ofta kört långt med min M3SR+ och destinationsladdat på massor av ställen men aldrig saknat en mobil 3-fasladdare.

Skaffa bilen först och köp till grejer om du ser att det behövs senare.

Vad blir det för bil?
För oss kan det vara bra med en 3-fas i vissa lägen det ser jag redan nu, men visst, oftast klarar man sig nog utan.
Kanske blir en Ioniq 5.

Re: Flexibel och prisvärd laddlösning (hemma och borta)?

Postat: 23 jun 2021 23:43
av Nect
Jag använder en juice booster 2 (tyvärr ganska dyr och går inte att få bidrag) hemma som sitter med väggfäste på min primära plats. Tar bort den från fästet och flyttar den till annat 3-fas uttag vid behov (har två parkeringar+garage). Funkar kalas bra. Att ta bort den från fästet tar max 1s :)

Re: Flexibel och prisvärd laddlösning (hemma och borta)?

Postat: 23 jun 2021 23:45
av MrRun
LarsL skrev:
Hade ju iofs räck med en adapter.
Bra med 3-fas EVSE men funkar bra med en enkel scuko också.
Bra där, inte så tokigt om man klarar sig med så långsam laddning.

Re: Flexibel och prisvärd laddlösning (hemma och borta)?

Postat: 23 jun 2021 23:48
av MrRun
Ja se där, det finns många alternativ nu. Både accelev och juicebooster har jag hört talas om men glömde bort.

Re: Flexibel och prisvärd laddlösning (hemma och borta)?

Postat: 24 jun 2021 00:20
av martinot
MrRun skrev:
Ja se där, det finns många alternativ nu. Både accelev och juicebooster har jag hört talas om men glömde bort.
Finns hundratals produkter att välja på, som löser lite olika problem.

Accelev är främst en permanent EVSE att primärt monteras permanent. Juicebooster är främst en portabel och mobil EVSE att primärt ha med på resa.

Dessa två kategorier kan ju användas på andra sätt än vad de främst är avsedda för (du kan tex. Bjelkemodda en fast EVSE med en röd CEE-kontakt och ta med, eller montera en portable EVSE i en fast hållare). Men de är som sagt optimerade för att användas på sina primära sätt.

Som Lars är inne på så kan man ju även skaffa olika adaptrar. Tex. den från röd 16A trefas CEE-Schuko. Du får visserligen bara laddat på 1 av 3 faser, men kan ändå vara tillräckligt om man kan ladda längre stunder över natten (bättre än att inte kunna ladda alls).

Visst kostar det lite mer att ha en optimal setup, men ändå inte så farligt i längden. Dels får du 50% betalt av staten för fast monterad EVSE, och dels så kan du nyttja dessa produkter säkert en 10 år framåt till alla kommande elbilar. En mycket god och mycket prisvärd investering IMO.

Men alla gör sjävklart precis så de vill. Finns ju inga lagar eller direkta regler kring det (förutom vissa för just fast monterad EVSE).

Re: Flexibel och prisvärd laddlösning (hemma och borta)?

Postat: 24 jun 2021 00:26
av rollo
Förr i tiden när Tesla var seriösa och förutom typ 2 kabel levererade en portabel 3-fas laddare med bilen var det enklare. Min sitter inpluggad i 3-fasuttaget i garaget hemma och tas med vid resor om det behövs. Täcker mina behov.
Men nu pratar jag ju om stenåldern när man kunde ringa till verkstan och få service värd namnet... :cry:

Re: Flexibel och prisvärd laddlösning (hemma och borta)?

Postat: 24 jun 2021 00:30
av martinot
rollo skrev:
Förr i tiden när Tesla var seriösa och förutom typ 2 kabel levererade en portabel 3-fas laddare med bilen var det enklare.
Jo, det var lite synd att de slutade med det.

Men tror att det var främst före de hade den fasta Tesla WC att erbjuda. Den är ju trots allt en bättre och säkrare permanent laddlösning att ha hemma.

Sedan så gillar jag personligen bättre denna typ av portabel, som inte har den klumpiga boxen på mitten som Teslas har:

Bild

Bild

Grymt smidig att ha "permanent" i Teslan, och tar väldigt liten plats i frunken. Dessutom säkrare än Teslas med box på mitten.