Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022

Här diskuterar vi Teslas Supercharger snabbladdare.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022

Inlägg av LarsL »

Zalman3 skrev:

Menar du att ALLA nya bilar ska beläggas med en laddskatt på 10.000kr för att bygga laddinfrastruktur?
Det var ju Tibors idé https://teslaclubsweden.se/snsln-3/

Jag avskyr att det ska införas fler skatter så ser helst att det inte blir så.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022

Inlägg av MWall »

heldiggrisen skrev:
MWall skrev:
heldiggrisen skrev:
LarsL skrev:
Så antingen ska Tesla öppna upp eller så ska vi förstatliga laddningen? :o

15kr/kWh vore ju katastrof! Tänk dig scenariot att jag ska tala med en arbetskamrat som funderar på elbil och jag talar om att det kostar dubbelt så mycket med snabbladdning än med diesel. Direkt kommer hem säga men då köper jag en fracking hybrid istället.
Inte det jag skrev, jag skrev att ingen privat aktör kommer ligga i framkant. Om det ska hända för oss som äger bil i ”icke-Tesla”-sfären, så får det vara antingen statlig eller Tesla. Tror du verkligen en kommersiell aktör ska bygga ut stolpar som står tomma 95% (minst) av tiden? När det är sagt, så kan det jo vara att Ionity står för utbyggnaden, men stödet från staten ökar, vilket jag likställer med statlig utbyggnad.

Om din kompis inte kan se att den ena (eller även 10) laddningar á 15kr kWh per år inte påverkar TCO i stor grad, så kan han jo fortsätta att tanka sin diesel som 99 av 100 gånger är 1000% dyrare än att köra på el.

Du ska ha ett mycket udda körmönster om 15 kr kWh de 100ish timmarna om året det är peak, gör att diesel är billigare bränsle än el.

Jag tror vi börjar komma till pudelns kärna vad gäller problemet med elbilar. Det finns ingen ekonomi i laddnätverk.

Lösningen är såklart att de andra biltillverkarna går Teslas väg och bygger laddare för att folk ska köpa deras elbilar. Sen får man i bästa fall gå plus minus noll på laddningen när nätverket väl är uppbyggt.

Hur man gör? Jo, genom straffavgifter och förbud. Biltillverkarna kommer i ren desperation först att dumpa priserna men sen efter ett tag kommer de kanske på att folk blir mer villiga att köpa en elbil om den går att ladda på ett ekonomiskt sätt på långresan också. Det blir en service som de blir tvungna att erbjuda helt enkelt.
Jag vill dra det ett snäpp längre, det finns inte ekonomi i ett laddnätverk som är dimensionerat för peak.

Jag tror jag kan tjäna pengar på att sätta upp 2 stolpar i Ödeshög tex.

Men att bygga 15 på Ollebo? Knappast.

Om man ska dimensionera för peak, så får man antingen hota eller öka stödet, men vem ska man hota?

Det är ju redan nu höga straffavgifter som biltillverkarna måste betala om de säljer bilar med för höga koldioxidutsläpp. Att låta marknadskrafterna bygga laddare kommer inte hantera spikarna i behovet. Därför måste biltillverkarna skjuta till pengar (till Ionity t ex) för att bygga "olönsamma" laddare också. Annars kommer ingen vilja köpa deras elbilar och de åker på de där straffavgifterna...
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022

Inlägg av MWall »

LarsL skrev:
Zalman3 skrev:

Menar du att ALLA nya bilar ska beläggas med en laddskatt på 10.000kr för att bygga laddinfrastruktur?
Det var ju Tibors idé https://teslaclubsweden.se/snsln-3/

Jag avskyr att det ska införas fler skatter så ser helst att det inte blir så.

Av de där 70 tusen som staten delar ut kan väl 10 tusen öronmärkas? Dvs kräva av tillverkaren som säljer bilen i Sverige att 10 tusen per bil ska satsas på infrastruktur. Det är ju ytterst våra skattepengar ändå. Alternativt sänka bonusen till 60 tusen och bygga laddare via statliga Vattenfall t ex.
Användarvisningsbild
Erik Viking
Teslaägare
Inlägg: 103
Blev medlem: 17 okt 2020 16:43
Ort: Goteborg

Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022

Inlägg av Erik Viking »

MWall skrev:
LarsL skrev:
Zalman3 skrev:

Menar du att ALLA nya bilar ska beläggas med en laddskatt på 10.000kr för att bygga laddinfrastruktur?
Det var ju Tibors idé https://teslaclubsweden.se/snsln-3/

Jag avskyr att det ska införas fler skatter så ser helst att det inte blir så.

Av de där 70 tusen som staten delar ut kan väl 10 tusen öronmärkas? Dvs kräva av tillverkaren som säljer bilen i Sverige att 10 tusen per bil ska satsas på infrastruktur. Det är ju ytterst våra skattepengar ändå. Alternativt sänka bonusen till 60 tusen och bygga laddare via statliga Vattenfall t ex.
Vi kommer garanterat att få skatta en massa när våra politiker inser att
skatterna på bensin och diesel håller på att ta slut.

Gissar på både fordonsskatt och kilometer"avgift".
Model S Performance (Ludicrous), 2020 Sept, 599 kW (800+ hp)
bat. 100 kWh ver. G, FSD, Gratis Suc (personlig)
AUDI S7, V8, 4 L twin turbo, extra allt.
SAAB Turbo X, V6 2.8L, AWD världen bästa/roligaste vinterbil
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022

Inlägg av LarsL »

heldiggrisen skrev:
Snackar inte om finansieringen, jag snackar om att få ner köerna. Med 15kr kWh så förändrar folk sitt beteende, antingen med att köra andra tider på dygnet, inte als, eller ladda kortare. Alla 3 kommer få ner köerna.
Teslas SuC finns redan på plats, så det är bättre ekonomi att ta 15kr(eller även självkostnadspris +1kr) per kWh än att stolpen står oanvänd.

Finns inget sett (som jag kan se) att finansiera ett oberoende laddnätverk som är dimensionerad för peak, utan att staten täcker stora delar av kostnaden.
Så ibland ska min resa kosta 100kr och ibland 2000kr? Låter ju som ett stabilt system. Då skulle nog även jag överväga att välj ett annat transportmedel. Dieseln vet jag ju vad den kostar innan jag börjar resan. Kan inte tänka mig en situation där jag ber familjen att gå upp tidigare för att laddningen är så dyr senare… den familjen har jag nog inte kvar så länge. ALLTSÅ sämsta idén på länge!
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022

Inlägg av LarsL »

Erik Viking skrev:
Vi kommer garanterat att få skatta en massa när våra politiker inser att
skatterna på bensin och diesel håller på att ta slut.

Gissar på både fordonsskatt och kilometer"avgift".
Det där har diskuterats 1000 gånger redan och det finns inget faktiskt behov av det. Besparingarna kommer väl kompensera för bortfallet.

Eller ska vi beskatta de som inte röker för att vi förlorar skatt på cigaretter?


MEN LÅT OSS HÅLLA OSS TILL ÄMNET!!!
Finns massor av trådar om man vill diskutera vägskatter.
Senast redigerad av LarsL, redigerad totalt 2 gång.
Användarvisningsbild
Erik Viking
Teslaägare
Inlägg: 103
Blev medlem: 17 okt 2020 16:43
Ort: Goteborg

Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022

Inlägg av Erik Viking »

Vi kan lita på att våra politiker kommer att vilja ha kvar bilisterna som
kassakor, var skall dom annars hämta alla miljader som bilisterna fyller på i kassan?

Dom är duktiga på att hitta på nya namn på skatterna,
man döper om skatter till avgifter mm.
tex. miljöskatter som blev trängselavgift.
Model S Performance (Ludicrous), 2020 Sept, 599 kW (800+ hp)
bat. 100 kWh ver. G, FSD, Gratis Suc (personlig)
AUDI S7, V8, 4 L twin turbo, extra allt.
SAAB Turbo X, V6 2.8L, AWD världen bästa/roligaste vinterbil
Credde
Teslaägare
Inlägg: 1309
Blev medlem: 05 aug 2019 09:00
Referralkod: ts.la/christian81643

Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022

Inlägg av Credde »

LarsL skrev:
Så ibland ska min resa kosta 100kr och ibland 2000kr? Låter ju som ett stabilt system. Då skulle nog även jag överväga att välj ett annat transportmedel. Dieseln vet jag ju vad den kostar innan jag börjar resan. Kan inte tänka mig en situation där jag ber familjen att gå upp tidigare för att laddningen är så dyr senare… den familjen har jag nog inte kvar så länge. ALLTSÅ sämsta idén på länge!
Det är väl redan sånt på en del av Tesla's laddstationer där det är varierade priser på olika tider av dygnet - dock inte med samma storlek i skillnad. Men håller med det måste vara ett mer stabilt system.
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
heldiggrisen
elbilist
Inlägg: 1402
Blev medlem: 30 sep 2019 10:07

Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022

Inlägg av heldiggrisen »

LarsL skrev:
heldiggrisen skrev:
Snackar inte om finansieringen, jag snackar om att få ner köerna. Med 15kr kWh så förändrar folk sitt beteende, antingen med att köra andra tider på dygnet, inte als, eller ladda kortare. Alla 3 kommer få ner köerna.
Teslas SuC finns redan på plats, så det är bättre ekonomi att ta 15kr(eller även självkostnadspris +1kr) per kWh än att stolpen står oanvänd.

Finns inget sett (som jag kan se) att finansiera ett oberoende laddnätverk som är dimensionerad för peak, utan att staten täcker stora delar av kostnaden.
Så ibland ska min resa kosta 100kr och ibland 2000kr? Låter ju som ett stabilt system. Då skulle nog även jag överväga att välj ett annat transportmedel. Dieseln vet jag ju vad den kostar innan jag börjar resan. Kan inte tänka mig en situation där jag ber familjen att gå upp tidigare för att laddningen är så dyr senare… den familjen har jag nog inte kvar så länge. ALLTSÅ sämsta idén på länge!
Ja. Men kanske Inte 20x skillnad i pris, men minst 3x skillnad måste nog till. Finns jo redan nu. Båda inom SuC-systemet och annars. Jag kan redan u dag anpassa min körning till att betala mellan 0 och 9 kr per kWh, och jag använder båda, beroende hur mycket tid jag har att spendera.
Nu är jag på Ullared, här kostar laddningen 2,40, och jag undviker helt snabbladdning på resan.

Vad annars ska man använda sig av för att undvika kö annat än differentierade prisar? Kommersiella oberoende aktörer med 10-tals punkter är en utopi i dagsläget.

Vad är din lösning på problemet?
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare
Inlägg: 1573
Blev medlem: 24 apr 2019 15:24
Ort: Uppsala

Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022

Inlägg av renes »

Jag tror vi missar någonting i den här historien. Det är ju sannolikt så att det är svårt att bli rik på ren laddning, dvs distribution av el till bilar. Men Tesla verkar intresserade i Virtual Power Plants, VPP. Man kanske ser möjligheten att utrusta laddstationer med batterilagring och länka in dessa lager till elmarknaden. Fördelen de har är ju att de har vitt spridda laddstationer, dvs tomter och utrymmen, samt bra anslutningar till elnätet från de platserna, vilket gör att deras VPP blir unikt väl distribuerad.

Det är ju bara en gissning, men jag har känslan att Tesla inte kommer att konkurrera med andra providers av laddning på samma villkor, utan kommer att använda sig av en eller flera synergier som bara Tesla kan och den mest sannolika tror jag är batterilagring och VPP.

Har man effektiva batterilager kommer ju marginalkostnaden för ytterligare laddpunkter på befintliga stationer kunna pressas ner, eftersom elnätsanslutningen inte behöver ökas på i proportion.

Chansen att få olika statsbidrag eller väl bemötande av myndigheter kan nog också förbättras om man visar sig kunna hjälpa till med att stötta och stabilisera elnätet samtidigt.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022

Inlägg av LarsL »

Credde skrev:
LarsL skrev:
Så ibland ska min resa kosta 100kr och ibland 2000kr? Låter ju som ett stabilt system. Då skulle nog även jag överväga att välj ett annat transportmedel. Dieseln vet jag ju vad den kostar innan jag börjar resan. Kan inte tänka mig en situation där jag ber familjen att gå upp tidigare för att laddningen är så dyr senare… den familjen har jag nog inte kvar så länge. ALLTSÅ sämsta idén på länge!
Det är väl redan sånt på en del av Tesla's laddstationer där det är varierade priser på olika tider av dygnet - dock inte med samma storlek i skillnad. Men håller med det måste vara ett mer stabilt system.
Ja, redan det var dåligt. Elon sa vid presentationen av Semi att man ska ha eldrivet för att priset på el är förutsägbart. Men redan nu har Tesla 100% fluktuationer på elpriset, oerhört mycket mer än vad oljepriset ändras åtminstone på kort sikt (några år).
Det blir ju helt hopplöst om jag ska transportera något mellan Stockholm och Göteborg och elen ena dagen kostar 1kr/kWh för att nästa dag kosta 15kr/kWh (okej inte 20ggr).
TomParkering
Inlägg: 88
Blev medlem: 24 apr 2019 04:45

Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022

Inlägg av TomParkering »

LarsL skrev:
Credde skrev:
LarsL skrev:
Så ibland ska min resa kosta 100kr och ibland 2000kr? Låter ju som ett stabilt system. Då skulle nog även jag överväga att välj ett annat transportmedel. Dieseln vet jag ju vad den kostar innan jag börjar resan. Kan inte tänka mig en situation där jag ber familjen att gå upp tidigare för att laddningen är så dyr senare… den familjen har jag nog inte kvar så länge. ALLTSÅ sämsta idén på länge!
Det är väl redan sånt på en del av Tesla's laddstationer där det är varierade priser på olika tider av dygnet - dock inte med samma storlek i skillnad. Men håller med det måste vara ett mer stabilt system.
Ja, redan det var dåligt. Elon sa vid presentationen av Semi att man ska ha eldrivet för att priset på el är förutsägbart. Men redan nu har Tesla 100% fluktuationer på elpriset, oerhört mycket mer än vad oljepriset ändras åtminstone på kort sikt (några år).
Det blir ju helt hopplöst om jag ska transportera något mellan Stockholm och Göteborg och elen ena dagen kostar 1kr/kWh för att nästa dag kosta 15kr/kWh (okej inte 20ggr).
Har inte Tesla ett fast pris och sen har dom ibland rabatter på det? Då vet du ju vad resan kostar. Om du sedan har tur någon gång och du råkar resa på en tid när dom av något skäl har rabatterat pris så är det väl bara bra.

Jag har i alla fall aldrig hört talas om att Tesla skulle höjt priset tillfälligt. Av något skäl.
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5973
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022

Inlägg av Remuz »

1.90kr/kWh betalade jag i Ödeshög första gången jag betalade där, sedan blev det 2.56kr nu senast var det 3.70kr och en gång när jag inte laddade för barnen behövde kissa redan i Linköping så kostade det 4.40kr i Ödeshög men bara 3.80kr i linköping som dessutom var snabbare.

Rörliga priser som Uber har är finfint, men jag måste ju få veta det innan. Bestäms det momentant så är det lite trist att stå med 3% I Ödeshög och laddningen kostar 20kr/kWh
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7589
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022

Inlägg av mikebike »

TomParkering skrev:
LarsL skrev:
Credde skrev:
LarsL skrev:
Så ibland ska min resa kosta 100kr och ibland 2000kr? Låter ju som ett stabilt system. Då skulle nog även jag överväga att välj ett annat transportmedel. Dieseln vet jag ju vad den kostar innan jag börjar resan. Kan inte tänka mig en situation där jag ber familjen att gå upp tidigare för att laddningen är så dyr senare… den familjen har jag nog inte kvar så länge. ALLTSÅ sämsta idén på länge!
Det är väl redan sånt på en del av Tesla's laddstationer där det är varierade priser på olika tider av dygnet - dock inte med samma storlek i skillnad. Men håller med det måste vara ett mer stabilt system.
Ja, redan det var dåligt. Elon sa vid presentationen av Semi att man ska ha eldrivet för att priset på el är förutsägbart. Men redan nu har Tesla 100% fluktuationer på elpriset, oerhört mycket mer än vad oljepriset ändras åtminstone på kort sikt (några år).
Det blir ju helt hopplöst om jag ska transportera något mellan Stockholm och Göteborg och elen ena dagen kostar 1kr/kWh för att nästa dag kosta 15kr/kWh (okej inte 20ggr).
Har inte Tesla ett fast pris och sen har dom ibland rabatter på det? Då vet du ju vad resan kostar. Om du sedan har tur någon gång och du råkar resa på en tid när dom av något skäl har rabatterat pris så är det väl bara bra.

Jag har i alla fall aldrig hört talas om att Tesla skulle höjt priset tillfälligt. Av något skäl.
Då har du nog missat något. Tesla har flera gånger höjt priset i samband med resehelger.
Dessutom varierar priserna rejält mellan olika platser. Falkenberg och Varberg t.ex.
Inte heller går det att se innan, när man planerar resan, hur mycket det kostar på olika laddare.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Elmil
Teslaägare
Inlägg: 569
Blev medlem: 02 jan 2017 19:18
Ort: Smedjebacken
Referralkod: ts.la/mats11813

Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022

Inlägg av Elmil »

mikebike skrev:
TomParkering skrev:
Har inte Tesla ett fast pris och sen har dom ibland rabatter på det? Då vet du ju vad resan kostar. Om du sedan har tur någon gång och du råkar resa på en tid när dom av något skäl har rabatterat pris så är det väl bara bra.

Jag har i alla fall aldrig hört talas om att Tesla skulle höjt priset tillfälligt. Av något skäl.
Då har du nog missat något. Tesla har flera gånger höjt priset i samband med resehelger.
Dessutom varierar priserna rejält mellan olika platser. Falkenberg och Varberg t.ex.
Inte heller går det att se innan, när man planerar resan, hur mycket det kostar på olika laddare.
Man ser väl priset om man kollar resp. station i bilens karta? Om det sedan ändras innan man kommer dit är väl en risk oavsett..
Just nu verkar Varberg vara överlägset billigast med 2.30 och de dyraste 4.40 :?
Model 3 LR 2019
14.9 kWp solceller
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11576
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022

Inlägg av martinot »

Credde skrev:
Man ska väl inte glömma att alla som har köpt en Tesla sen fri supercharging blev tagit bort är med till att finansiera förbrukningen för alla dom (t.ex. jag) som har fri supercharging. Nu har jag inga siffror på hur många bilar som är kvar med fri supercharging och hur mycket det har laddats gratis totalt, men nån krona är det väl kanske för varje såld ny Tesla.
Elkostnaden är den lilla delen av driften och kostnaderna (och ger därför inte heller några stora intäkter). De stora kostnaderna är kapitalinvesteringen i SuC-platserna och laddpunkterna.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11576
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022

Inlägg av martinot »

heldiggrisen skrev:
Finns inget sett (som jag kan se) att finansiera ett oberoende laddnätverk som är dimensionerad för peak, utan att staten täcker stora delar av kostnaden.
Tesla?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
heldiggrisen
elbilist
Inlägg: 1402
Blev medlem: 30 sep 2019 10:07

Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022

Inlägg av heldiggrisen »

martinot skrev:
heldiggrisen skrev:
Finns inget sett (som jag kan se) att finansiera ett oberoende laddnätverk som är dimensionerad för peak, utan att staten täcker stora delar av kostnaden.
Tesla?
Oberoende?
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11576
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022

Inlägg av martinot »

heldiggrisen skrev:
martinot skrev:
heldiggrisen skrev:
Finns inget sett (som jag kan se) att finansiera ett oberoende laddnätverk som är dimensionerad för peak, utan att staten täcker stora delar av kostnaden.
Tesla?
Oberoende?
Läste det som "oberoende av staten".

Men menar du "oberoende av en biltillverkare", så håller jag med helt. (Var lite oklart för mig vad som avsågs med oberoende, men antog du menad oberoende av staten/bidrag/skatter).

Finns ingen ekonomi i det, som du riktigt påpekar.

Precis som det inte finns någon ekonomi för Tesla att öppna upp SuC helt öppet för alla andra elbilar.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Fredrik j
Inlägg: 10829
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022

Inlägg av Fredrik j »

Om man vill styra belastningen på stationerna genom att justera priset behöver det ju vara förutsägbart. Trängseln minskar ju inte för att den som vill ladda upptäcker att det är dyrare när man ska koppla in sladden.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11576
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022

Inlägg av martinot »

Fredrik j skrev:
Om man vill styra belastningen på stationerna genom att justera priset behöver det ju vara förutsägbart. Trängseln minskar ju inte för att den som vill ladda upptäcker att det är dyrare när man ska koppla in sladden.
Exakt. Tror inte heller på det. Skapar allt för mycket krångel och otydlighet. Och är det inte tydligt, så ger det inte heller avsedd effekt som du riktigt påpekar.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
heldiggrisen
elbilist
Inlägg: 1402
Blev medlem: 30 sep 2019 10:07

Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022

Inlägg av heldiggrisen »

martinot skrev:
heldiggrisen skrev:
martinot skrev:
heldiggrisen skrev:
Finns inget sett (som jag kan se) att finansiera ett oberoende laddnätverk som är dimensionerad för peak, utan att staten täcker stora delar av kostnaden.
Tesla?
Oberoende?
Läste det som "oberoende av staten".

Men menar du "oberoende av en biltillverkare", så håller jag med helt. (Var lite oklart för mig vad som avsågs med oberoende, men antog du menad oberoende av staten/bidrag/skatter).

Finns ingen ekonomi i det, som du riktigt påpekar.

Precis som det inte finns någon ekonomi för Tesla att öppna upp SuC helt öppet för alla andra elbilar.
Oberoende av biltillverkare menade jag, förlåt jag var oklar.

Så länge SuC står oanvänd är jag oenig med dig. Hade SuC haft mer än 50% beläggning på V2, så hade Tesla ägare blivit förtvivlade, nu står många tomma eller med mindre än 50% beläggning, och då gäller det bara för Tesla att hitta ett pris som ger vinst, ska jag gissa strax under 8,70kr kWh :lol:

För mig som kör icke-Tesla betyder det att jag har flera valmöjligheter på långresor, för Tesla betyder det flera enheter att fördela sina fasta utgifter på samt några ören vinst på själva elen.

Sen kommer ett eventuellt retroaktivt EU bidrag som en bonus på det.
Nect
elbilist
Inlägg: 1595
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24

Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022

Inlägg av Nect »

23st sidor pga av ett twiittersvar som kan tolkas lite som man vill det :lol:

Blir intressant att se hur det blir till sist. :D
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022

Inlägg av MWall »

Nect skrev:
23st sidor pga av ett twiittersvar som kan tolkas lite som man vill det :lol:

Blir intressant att se hur det blir till sist. :D
Det blir ingen storskalig öppning. Bara tramsspekulationer.
heldiggrisen
elbilist
Inlägg: 1402
Blev medlem: 30 sep 2019 10:07

Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022

Inlägg av heldiggrisen »

MWall skrev:
Nect skrev:
23st sidor pga av ett twiittersvar som kan tolkas lite som man vill det :lol:

Blir intressant att se hur det blir till sist. :D
Det blir ingen storskalig öppning. Bara tramsspekulationer.
Lika mycket/lita spekulationer som småskalig öppning.
Har Musk sagt något mer än tweeten?
That said, we’re making our Supercharger network open to other EVs later this year.
Skriv svar