Power Circle, elektrifieringen av tunga transporter.
Utvecklingen går snabbt fram och i ett nytt faktablad från Power Circle sammanställer vi kunskapsläget idag, ger en överblick över potentialen i elektriska lastbilar och fördjupar oss i frågorna kring laddinfrastrukturen.
https://powercircle.org/elektrifieradelastbilar.pdf
Power Circle, elektrifieringen av tunga transporter
Moderator: Redaktion
Power Circle, elektrifieringen av tunga transporter
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Power Circle, elektrifieringen av tunga transporter
15% av svenska lastbilsflottan elektrifierad 2030 och 50% av försäljningen då. Trodde fordon som drivs av fossila bränslen skulle förbjudas 2030?Zalman3 skrev:Power Circle, elektrifieringen av tunga transporter.
Utvecklingen går snabbt fram och i ett nytt faktablad från Power Circle sammanställer vi kunskapsläget idag, ger en överblick över potentialen i elektriska lastbilar och fördjupar oss i frågorna kring laddinfrastrukturen.
https://powercircle.org/elektrifieradelastbilar.pdf
Re: Power Circle, elektrifieringen av tunga transporter
Tycker det verkar vara ett troligt scenario. Men stor tolerans på plus och minus såklart, det är ju en prognos. Jag har inte hört något om förbud för fossilfria fordon år 2030. Möjligtvis förbud för att sälja ny renaFredrik j skrev:15% av svenska lastbilsflottan elektrifierad 2030 och 50% av försäljningen då. Trodde fordon som drivs av fossila bränslen skulle förbjudas 2030?Zalman3 skrev:Power Circle, elektrifieringen av tunga transporter.
Utvecklingen går snabbt fram och i ett nytt faktablad från Power Circle sammanställer vi kunskapsläget idag, ger en överblick över potentialen i elektriska lastbilar och fördjupar oss i frågorna kring laddinfrastrukturen.
https://powercircle.org/elektrifieradelastbilar.pdf
bensin/dieselbilar. Aldrig något om förbud mot dieseldrivna lastbilar 2030. Det är nog en bit kvar innan tex alla 60-ton timmerbilar kan köra 10000 mil per år på bara el. Både vad gäller laddinfra och bilarnas kapacitet. Det kommer inte vara klart 100% för alla typer av fordon till 2030.
TMY LR AWD 19” Black, 2024, 7000 km
TM3 LR AWD 19” Black, 2019, 242000 km
TM3 LR AWD 19” Black, 2019, 242000 km
Re: Power Circle, elektrifieringen av tunga transporter
De siffror jag har hört var att bara 9% av alla godstransporter var över 300 km.
Alltså kan man ganska enkelt köra kortare transporter med ellastbilar.
Dessutom tror jag det går ganska snabbt när väl milkostnaden är lägre för ett ellastbil.
För åkerier kan räkna. Och konkurrensen är hård.
Så kör man med en diesellastbil och har höga milkostnader konkurreras man snabbt ut.
Alltså kan man ganska enkelt köra kortare transporter med ellastbilar.
Dessutom tror jag det går ganska snabbt när väl milkostnaden är lägre för ett ellastbil.
För åkerier kan räkna. Och konkurrensen är hård.
Så kör man med en diesellastbil och har höga milkostnader konkurreras man snabbt ut.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
- metchristian
- Teslaägare
- Inlägg: 874
- Blev medlem: 07 nov 2019 22:37
- Ort: Örbyhus
Re: Power Circle, elektrifieringen av tunga transporter
Zalman3 skrev:De siffror jag har hört var att bara 9% av alla godstransporter var över 300 km.
Alltså kan man ganska enkelt köra kortare transporter med ellastbilar.
Dessutom tror jag det går ganska snabbt när väl milkostnaden är lägre för ett ellastbil.
För åkerier kan räkna. Och konkurrensen är hård.
Så kör man med en diesellastbil och har höga milkostnader konkurreras man snabbt ut.
Jag kör ca 10-25mil på en arbetsdag.. kör lastbil inom distribution och där skulle vi klara oss på som skulle kunna gå 25-30mil realistiska vintermil så precis som zalman skriver, är det något åkerier är bra på så är det räkna så gissar omställningen kommer gå fort som ögat när det finns en ekonomisk vinning o realistiskt genomförbart.
Re: Power Circle, elektrifieringen av tunga transporter
Jag håller med om och tror också helt klart att många lastbilar kommer bli elektrifierade. Jag tror inte på att det kommer vara 100% till 2030.Zalman3 skrev:De siffror jag har hört var att bara 9% av alla godstransporter var över 300 km.
Alltså kan man ganska enkelt köra kortare transporter med ellastbilar.
Dessutom tror jag det går ganska snabbt när väl milkostnaden är lägre för ett ellastbil.
För åkerier kan räkna. Och konkurrensen är hård.
Så kör man med en diesellastbil och har höga milkostnader konkurreras man snabbt ut.
TMY LR AWD 19” Black, 2024, 7000 km
TM3 LR AWD 19” Black, 2019, 242000 km
TM3 LR AWD 19” Black, 2019, 242000 km
Re: Power Circle, elektrifieringen av tunga transporter
Nej, power circle uppskattar det ju till 15%….Elix747 skrev:Jag håller med om och tror också helt klart att många lastbilar kommer bli elektrifierade. Jag tror inte på att det kommer vara 100% till 2030.Zalman3 skrev:De siffror jag har hört var att bara 9% av alla godstransporter var över 300 km.
Alltså kan man ganska enkelt köra kortare transporter med ellastbilar.
Dessutom tror jag det går ganska snabbt när väl milkostnaden är lägre för ett ellastbil.
För åkerier kan räkna. Och konkurrensen är hård.
Så kör man med en diesellastbil och har höga milkostnader konkurreras man snabbt ut.
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2465
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: Power Circle, elektrifieringen av tunga transporter
Det tar nog sin tid om det endast är ett 30-tal ellastbilar idagsläget.
För lättare transporter i städer funkar det ju redan nu, men batterier är tunga med dagens teknik, och viktigt lastförmåga försvinner.
Verkar som att godsterminalen i Stockholm, som jag håller på med nu, kanske kan bli den tredje i Sverige med tunga ellastbilar och snabbladdare.
Men det tar väldigt lång tid att bygga upp en helt ny laddinfrastruktur, bara på en enda plats. Tre år verkar det bli för vår del, och mycket kostsamt.
För lättare transporter i städer funkar det ju redan nu, men batterier är tunga med dagens teknik, och viktigt lastförmåga försvinner.
Verkar som att godsterminalen i Stockholm, som jag håller på med nu, kanske kan bli den tredje i Sverige med tunga ellastbilar och snabbladdare.
Men det tar väldigt lång tid att bygga upp en helt ny laddinfrastruktur, bara på en enda plats. Tre år verkar det bli för vår del, och mycket kostsamt.
Audi e-tron 55 Quattro 95 kWh MY19
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04