Åka Sthlm-Normandie. Tags? Uppgrad CCS?

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
lem
Teslaägare

Åka Sthlm-Normandie. Tags? Uppgrad CCS?

Inlägg av lem »

Hej!
Jag vill gärna åka till Normandie och besöka omaha beach.
Jag har chademo men inte skaffat CCS-adapter. Det ser ut att finnas gott om SC-stationer. Är det värt att uppgradera till CCS? Skall man skaffa några speciella appar och tag? Jag har alla tags jag stött på genom åren.
Några andra tips? Min franska är högst rudimentär...
Hälsningar
Lars
Lem@telia.com
Senast redigerad av lem, redigerad totalt 1 gånger.
Hälsningar
Lars

MY 4WD privatleasad för att ersätta ”Bettan”. Hon (MS 75) fungerar numera oklanderligt och fri el är fantastiskt. Min sjunde elbil efter Renault Clio electrique, Citroen Berlingo, Mercedes A-klass Electric och Nissan Leaf 24.
Användarvisningsbild
sven-labil
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ola13743

Re: Åka Sthlm-Normandie. Tags? Uppgrad DCC?

Inlägg av sven-labil »

Vi åkte dit sommaren 2019 innan CCS-uppgradering. Använde nästan bara SuC och destinationsladdning. (AC med Plugsurfing en gång.) Inga problem då (och förmodligen ännu enklare nu) men vi höll oss oftast till större vägar.
Vi gick inte in på något av museerna på landstigningsstränderna men Museum Dunkerque 1940 Operation Dynamo http://www.dynamo-dunkerque.com/ är värt ett besök, lagom om man inte är jätteintresserad ;)
Knallgrå S75D - Gandalf - Påstås kunna trolla men det är bara partytricken som alltid funkar...
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare

Inlägg av MWall »

CCS-uppgradering är guld värt. Du kan ju inte ens nyttja alla SuC utan en sån. Plus att man får bättre hastighet. Rullade in på en tom Markaryd-station sent torsdag kväll. Fick 115 kW på V2. Efter 10 minuter bytte jag till en V3 bara för att se skillnaden. Trots högre SOC fick jag 135 kW.
Användarvisningsbild
borgward
Teslaägare

Inlägg av borgward »

Förmodligen inte nödvändigt- men https://chargemap.com/ låter dig ladda på väldigt många franska lokala nät/elbolag.
Mitsubishi Outlander PHEV 2015
Nissan Leaf 40kWh 2018
Tesla Model 3 LR AWD 2020
Tesla Model 3 LR AWD 2023

Wokeswagen ID.5 GTX 2023
Användarvisningsbild
leiflodde
Teslaägare

Inlägg av leiflodde »

Hallå

Åkte sommaren 2015 med Teslan till Frankrike/Normandie och vi hittade då en lokal guide (Taxi) som körde oss en heldag längs landstigningen och helt klart värt pengarna. (läs fanns ingen vettig laddning så fick bli taxi då vi dagen efter skulle till Italien)

Fantastik semester och ganska enkelt då man är ganska bra på Engelska språket på den delen av landet.

Glöm sen inte Auschwitz-Birkenau helt galet viktigt i historien som gav känslor som alla bör besöka.

Så tänker jag.

Mvh

Leif H
Användarvisningsbild
lem
Teslaägare

Inlägg av lem »

MWall skrev:
CCS-uppgradering är guld värt. Du kan ju inte ens nyttja alla SuC utan en sån. Plus att man får bättre hastighet. Rullade in på en tom Markaryd-station sent torsdag kväll. Fick 115 kW på V2. Efter 10 minuter bytte jag till en V3 bara för att se skillnaden. Trots högre SOC fick jag 135 kW.
Detta var lite nytt!
Det finns alltså SC utan gamla vanliga uttaget (alla SC jag varit på har haft dubbla uttag)? Kommer kartsystemet välja bort sådana SC?
Tack för alla tips!
Hälsningar
Lars

MY 4WD privatleasad för att ersätta ”Bettan”. Hon (MS 75) fungerar numera oklanderligt och fri el är fantastiskt. Min sjunde elbil efter Renault Clio electrique, Citroen Berlingo, Mercedes A-klass Electric och Nissan Leaf 24.
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare

Inlägg av dstr »

lem skrev:
MWall skrev:
Detta var lite nytt!
Det finns alltså SC utan gamla vanliga uttaget (alla SC jag varit på har haft dubbla uttag)? Kommer kartsystemet välja bort sådana SC?
Tack för alla tips!
Bilen visar bara laddare där den kan ladda.

Man får inte högre laddeffekt av en uppgradering. V2 är byggd i moduler som matar ett stolp-par. Det händer att modulerna går sönder och då får man lägre kw. Vid låg soc så har jag som sämst fått 36kw på en stolpe och 120 på en annan.

Det är inga problem att åka runt i Europa utan CCS. Det ger dock lite högre flexibilitet.

De nya suc som byggts senaste året är endast v3.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare

Inlägg av MWall »

dstr skrev:
lem skrev:
MWall skrev:
Detta var lite nytt!
Tack för alla tips!
Bilen visar bara laddare där den kan ladda.

Man får inte högre laddeffekt av en uppgradering. V2 är byggd i moduler som matar ett stolp-par. Det händer att modulerna går sönder och då får man lägre kw. Vid låg soc så har jag som sämst fått 36kw på en stolpe och 120 på en annan.

Det är inga problem att åka runt i Europa utan CCS. Det ger dock lite högre flexibilitet.

De nya suc som byggts senaste året är endast v3.
Hut många moduler har gått sönder om man får 115kW?
Användarvisningsbild
avtryck
Teslaägare

Inlägg av avtryck »

borgward skrev:
Förmodligen inte nödvändigt- men https://chargemap.com/ låter dig ladda på väldigt många franska lokala nät/elbolag.
Oavsett om det blir något redan denna sommar eller ej som kommer det garanterat bli bilsemestrar i Frankrike framöver. Vet du - eller någon annan - om man behöver beställa deras rfid-kort eller kan man - i alla fall oftast - lösa betalning med appen?

-Jimmy
Silver Model Y P 2024 med svart inredning
Blå Model 3 LR 2021 med svart inredning
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare

Inlägg av dstr »

MWall skrev:
Hut många moduler har gått sönder om man får 115kW?
3?
Skriv svar