Sida 1 av 1
Åka Sthlm-Normandie. Tags? Uppgrad CCS?
Postat: 27 jun 2021 18:55
av lem
Hej!
Jag vill gärna åka till Normandie och besöka omaha beach.
Jag har chademo men inte skaffat CCS-adapter. Det ser ut att finnas gott om SC-stationer. Är det värt att uppgradera till CCS? Skall man skaffa några speciella appar och tag? Jag har alla tags jag stött på genom åren.
Några andra tips? Min franska är högst rudimentär...
Hälsningar
Lars
Lem@telia.com
Re: Åka Sthlm-Normandie. Tags? Uppgrad DCC?
Postat: 27 jun 2021 19:30
av sven-labil
Vi åkte dit sommaren 2019 innan CCS-uppgradering. Använde nästan bara SuC och destinationsladdning. (AC med Plugsurfing en gång.) Inga problem då (och förmodligen ännu enklare nu) men vi höll oss oftast till större vägar.
Vi gick inte in på något av museerna på landstigningsstränderna men Museum Dunkerque 1940 Operation Dynamo
http://www.dynamo-dunkerque.com/ är värt ett besök, lagom om man inte är jätteintresserad

Re: Åka Sthlm-Normandie. Tags? Uppgrad DCC?
Postat: 27 jun 2021 19:55
av MWall
CCS-uppgradering är guld värt. Du kan ju inte ens nyttja alla SuC utan en sån. Plus att man får bättre hastighet. Rullade in på en tom Markaryd-station sent torsdag kväll. Fick 115 kW på V2. Efter 10 minuter bytte jag till en V3 bara för att se skillnaden. Trots högre SOC fick jag 135 kW.
Re: Åka Sthlm-Normandie. Tags? Uppgrad DCC?
Postat: 27 jun 2021 20:06
av borgward
Förmodligen inte nödvändigt- men
https://chargemap.com/ låter dig ladda på väldigt många franska lokala nät/elbolag.
Re: Åka Sthlm-Normandie. Tags? Uppgrad DCC?
Postat: 27 jun 2021 20:18
av leiflodde
Hallå
Åkte sommaren 2015 med Teslan till Frankrike/Normandie och vi hittade då en lokal guide (Taxi) som körde oss en heldag längs landstigningen och helt klart värt pengarna. (läs fanns ingen vettig laddning så fick bli taxi då vi dagen efter skulle till Italien)
Fantastik semester och ganska enkelt då man är ganska bra på Engelska språket på den delen av landet.
Glöm sen inte Auschwitz-Birkenau helt galet viktigt i historien som gav känslor som alla bör besöka.
Så tänker jag.
Mvh
Leif H
Re: Åka Sthlm-Normandie. Tags? Uppgrad DCC?
Postat: 28 jun 2021 08:11
av lem
MWall skrev:CCS-uppgradering är guld värt. Du kan ju inte ens nyttja alla SuC utan en sån. Plus att man får bättre hastighet. Rullade in på en tom Markaryd-station sent torsdag kväll. Fick 115 kW på V2. Efter 10 minuter bytte jag till en V3 bara för att se skillnaden. Trots högre SOC fick jag 135 kW.
Detta var lite nytt!
Det finns alltså SC utan gamla vanliga uttaget (alla SC jag varit på har haft dubbla uttag)? Kommer kartsystemet välja bort sådana SC?
Tack för alla tips!
Re: Åka Sthlm-Normandie. Tags? Uppgrad DCC?
Postat: 28 jun 2021 08:19
av dstr
lem skrev:MWall skrev:CCS-uppgradering är guld värt. Du kan ju inte ens nyttja alla SuC utan en sån. Plus att man får bättre hastighet. Rullade in på en tom Markaryd-station sent torsdag kväll. Fick 115 kW på V2. Efter 10 minuter bytte jag till en V3 bara för att se skillnaden. Trots högre SOC fick jag 135 kW.
Detta var lite nytt!
Det finns alltså SC utan gamla vanliga uttaget (alla SC jag varit på har haft dubbla uttag)? Kommer kartsystemet välja bort sådana SC?
Tack för alla tips!
Bilen visar bara laddare där den kan ladda.
Man får inte högre laddeffekt av en uppgradering. V2 är byggd i moduler som matar ett stolp-par. Det händer att modulerna går sönder och då får man lägre kw. Vid låg soc så har jag som sämst fått 36kw på en stolpe och 120 på en annan.
Det är inga problem att åka runt i Europa utan CCS. Det ger dock lite högre flexibilitet.
De nya suc som byggts senaste året är endast v3.
Re: Åka Sthlm-Normandie. Tags? Uppgrad DCC?
Postat: 28 jun 2021 12:59
av MWall
dstr skrev:lem skrev:MWall skrev:CCS-uppgradering är guld värt. Du kan ju inte ens nyttja alla SuC utan en sån. Plus att man får bättre hastighet. Rullade in på en tom Markaryd-station sent torsdag kväll. Fick 115 kW på V2. Efter 10 minuter bytte jag till en V3 bara för att se skillnaden. Trots högre SOC fick jag 135 kW.
Detta var lite nytt!
Det finns alltså SC utan gamla vanliga uttaget (alla SC jag varit på har haft dubbla uttag)? Kommer kartsystemet välja bort sådana SC?
Tack för alla tips!
Bilen visar bara laddare där den kan ladda.
Man får inte högre laddeffekt av en uppgradering. V2 är byggd i moduler som matar ett stolp-par. Det händer att modulerna går sönder och då får man lägre kw. Vid låg soc så har jag som sämst fått 36kw på en stolpe och 120 på en annan.
Det är inga problem att åka runt i Europa utan CCS. Det ger dock lite högre flexibilitet.
De nya suc som byggts senaste året är endast v3.
Hut många moduler har gått sönder om man får 115kW?
Re: Åka Sthlm-Normandie. Tags? Uppgrad DCC?
Postat: 29 jun 2021 11:59
av avtryck
borgward skrev:Förmodligen inte nödvändigt- men
https://chargemap.com/ låter dig ladda på väldigt många franska lokala nät/elbolag.
Oavsett om det blir något redan denna sommar eller ej som kommer det garanterat bli bilsemestrar i Frankrike framöver. Vet du - eller någon annan - om man behöver beställa deras rfid-kort eller kan man - i alla fall oftast - lösa betalning med appen?
-Jimmy
Re: Åka Sthlm-Normandie. Tags? Uppgrad DCC?
Postat: 29 jun 2021 12:40
av dstr
MWall skrev:
Hut många moduler har gått sönder om man får 115kW?
3?