Har tonat alla på min Model 3 2019 så toningen har suttit i snart 2 år.
Pratade med firman om just detta med bakrutan och sprickbildning och så för det fanns redan då enstaka fall av detta men han sa att det inte ska vara några problem. Det var väl lite skillnad på om bilen kördes i typ Texas där det är varmt på riktigt under långa perioder, och i mälardalen i Svedala som det är i mittfall.
Toning av bakruta?
Moderator: Redaktion
- HerrNilsson
- Teslaägare
Re: Toning av bakruta?
Har satt färdigskuren evofilm 95% på allt. Suttit sedan mars 2020 typ. Funkar bra och lätt att sätta dit. Något kantsläpp på minirutorna nu som jag inte orkat åtgärda
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
3P vit/vit, ibland
Jag tonade hela bakrutan/glastaket på min 2019. Den sprack sedan pga att värmeslingorna brann av vilket var ett känt problem så rutan gick på garantin. Nya rutan tonade jag inte och det störde jag mig på hela tiden även om det syns mest rakt bakifrån.
Har nu en 2021 och där tonade jag bakrutan fast inte hela vägen upp över glastaket. Finns alltså en skarv en bit in på glastaket där orginaltoningen är. Skarven syns bara inifrån om man tittar bakåt/uppåt och jag ser det inte i backspegeln när jag kör. Gjorde detta av snålhet (1500kr billigare) och det blir en betydligt mindre /enklare yta att lägga film på.
Har nu en 2021 och där tonade jag bakrutan fast inte hela vägen upp över glastaket. Finns alltså en skarv en bit in på glastaket där orginaltoningen är. Skarven syns bara inifrån om man tittar bakåt/uppåt och jag ser det inte i backspegeln när jag kör. Gjorde detta av snålhet (1500kr billigare) och det blir en betydligt mindre /enklare yta att lägga film på.
M3 LR AWD Highland, vit -2024
Såld: Tesla Model 3 LR AWD, vit -2021
Såld: Tesla Model 3 LR AWD, svart -2019
Såld: Kia eNiro AdvPlusTech
Kommer att göra exakt på samma sätt, bakre sidorutor och bakrutan typ upp till där värmeslingan slutar. Om man kör hela så försvinner ju lite känslan av panoramatak då det blir dubbel toning på den övre delen, dessutom krävdes en specialbeställd, längre film om hela bakrutan skulle täckas. Dock hade solfilmaren inte tid innan semestern, så får vänta till i augustipara skrev:Jag tonade hela bakrutan/glastaket på min 2019. Den sprack sedan pga att värmeslingorna brann av vilket var ett känt problem så rutan gick på garantin. Nya rutan tonade jag inte och det störde jag mig på hela tiden även om det syns mest rakt bakifrån.

M3 LR 2024
M3 SR+ 2021 MiC (Såld)
M3 SR+ 2021 MiC (Såld)
Specifikt att det syns bakifrån att bakrutan inte är tonadRocko skrev:Vad var det specifikt du störde dig på när den bakre rutan var otonad?para skrev:Jag tonade hela bakrutan/glastaket på min 2019. Den sprack sedan pga att värmeslingorna brann av vilket var ett känt problem så rutan gick på garantin. Nya rutan tonade jag inte och det störde jag mig på hela tiden även om det syns mest rakt bakifrån.
M3 LR AWD Highland, vit -2024
Tycker helt klart toning lyfter utseendet på bilen.
Model 3 har imo en något för ”snäll” design och eftersom det inte finns ett sportpaket (typ BMW m-sport) så tycker jag att toning och schyssta fälgar gör mkt för att få en sportigare framtoning.
Har själv ännu inte tonat rutorna men har funderat på bakre sidorutor och bakrutan.
Har sett några exempel där bakrutan enbart är täckt till hälften. Utifrån sett så ser det bra ut men inifrån ser det lite konstigt ut tycker jag.
Är det bara de som helfolierat bakrutan som haft problem med värmesprickor?
Model 3 har imo en något för ”snäll” design och eftersom det inte finns ett sportpaket (typ BMW m-sport) så tycker jag att toning och schyssta fälgar gör mkt för att få en sportigare framtoning.
Har själv ännu inte tonat rutorna men har funderat på bakre sidorutor och bakrutan.
Har sett några exempel där bakrutan enbart är täckt till hälften. Utifrån sett så ser det bra ut men inifrån ser det lite konstigt ut tycker jag.
Är det bara de som helfolierat bakrutan som haft problem med värmesprickor?
TM3 P svart/svart -24
TM3 P vit/vit -23, såld
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld
14,6 kWp
TM3 P vit/vit -23, såld
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld
14,6 kWp