Oups! TMA-fordon fyller sin funktion!

Här diskuteras andra tekniska frågor

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 11178
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Oups! TMA-fordon fyller sin funktion!

Inlägg av Jerker »

Hamnade bakom denna tidigare idag. Själva bilen helt oskadd medan krockzonen var helt intryckt. Bara att åka och byta ut den!
TMA krockad.jpg
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 2210
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Oups! TMA-fordon fyller sin funktion!

Inlägg av tor-ake »

Samt underbyxorna på två chaufförer.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19929
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Oups! TMA-fordon fyller sin funktion!

Inlägg av Bjelke »

Jäklar, den såg rejält tillknycklad ut! :shock:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Esterox
Inlägg: 739
Blev medlem: 17 sep 2020 17:02

Re: Oups! TMA-fordon fyller sin funktion!

Inlägg av Esterox »

Bjelke skrev:
Jäklar, den såg rejält tillknycklad ut! :shock:
Det är en stor deformationszon som skall fånga upp kraften. Klart den ser tilltufsad ut då. Precis som bilar, kan se ut som det smällt i 200 fast det gick i 50.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19929
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Oups! TMA-fordon fyller sin funktion!

Inlägg av Bjelke »

Esterox skrev:
Bjelke skrev:
Jäklar, den såg rejält tillknycklad ut! :shock:
Det är en stor deformationszon som skall fånga upp kraften. Klart den ser tilltufsad ut då. Precis som bilar, kan se ut som det smällt i 200 fast det gick i 50.
Jo fast nog är den dimensionerad för att ta emot en smäll av ett större fordon i ganska hög fart innan den deformeras
”fullständigt” (eller en lastbil i mer normal hastighet), och den ser ju ut att ha ”nått sin gräns” för deformation liksom…
Rejäl smäll skulle jag säga…
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 11178
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Oups! TMA-fordon fyller sin funktion!

Inlägg av Jerker »

Man undrar ju om ett sådant fordon har parkeringsbromsen aktiverad? Vad är bäst när det träffas av ett annat fordon? Kan fysikerna i gruppen reda ut den saken. Har för mig att jag på en föreläsning fick veta att det bästa sättet att undvika whiplashskada är att inte ha foten på bromsen när man träffas av en bil i baken. Minns jag rätt?
Användarvisningsbild
FinaFisken
Teslaägare
Inlägg: 304
Blev medlem: 07 jul 2018 13:29

Re: Oups! TMA-fordon fyller sin funktion!

Inlägg av FinaFisken »

Jerker skrev:
Man undrar ju om ett sådant fordon har parkeringsbromsen aktiverad? Vad är bäst när det träffas av ett annat fordon? Kan fysikerna i gruppen reda ut den saken. Har för mig att jag på en föreläsning fick veta att det bästa sättet att undvika whiplashskada är att inte ha foten på bromsen när man träffas av en bil i baken. Minns jag rätt?
Eftersom det jobbar en bärgare framför den får man hoppas den har bromsarna aktiverade.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 11178
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Oups! TMA-fordon fyller sin funktion!

Inlägg av Jerker »

FinaFisken skrev:
Jerker skrev:
Man undrar ju om ett sådant fordon har parkeringsbromsen aktiverad? Vad är bäst när det träffas av ett annat fordon? Kan fysikerna i gruppen reda ut den saken. Har för mig att jag på en föreläsning fick veta att det bästa sättet att undvika whiplashskada är att inte ha foten på bromsen när man träffas av en bil i baken. Minns jag rätt?
Eftersom det jobbar en bärgare framför den får man hoppas den har bromsarna aktiverade.
Tja, det kan ju vara olika, Ibland står dessa flera hundra meter före hindret.
MattiG
Inlägg: 17
Blev medlem: 16 dec 2018 19:05
Ort: Kiruna

Re: Oups! TMA-fordon fyller sin funktion!

Inlägg av MattiG »

Det ska vara en buffertzon mellan tunga skyddet och arbetarna som är vägens hastighet delat i två plus 10 m.
Användarvisningsbild
Skyvandrare
Teslaägare
Inlägg: 138
Blev medlem: 23 mar 2020 21:30
Ort: Degerfors
Referralkod: ts.la/filip98503

Re: Oups! TMA-fordon fyller sin funktion!

Inlägg av Skyvandrare »

Jerker skrev:
Man undrar ju om ett sådant fordon har parkeringsbromsen aktiverad? Vad är bäst när det träffas av ett annat fordon? Kan fysikerna i gruppen reda ut den saken. Har för mig att jag på en föreläsning fick veta att det bästa sättet att undvika whiplashskada är att inte ha foten på bromsen när man träffas av en bil i baken. Minns jag rätt?
Om du inte har foten på bromsen så blir din acceleration (och whiplash) större. Inbromsningen blir dock mindre för den som kör på dig bakifrån och troligen även skadan på bilarna. Men som sagt, för din nackes skull så är det bättre att hålla foten på bromsen vid korsningen.
MYP 2022
M3 SR+ 2020
Volvo C30 A-traktor HVO100
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14721
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Oups! TMA-fordon fyller sin funktion!

Inlägg av LarsL »

Jerker skrev:
Man undrar ju om ett sådant fordon har parkeringsbromsen aktiverad? Vad är bäst när det träffas av ett annat fordon? Kan fysikerna i gruppen reda ut den saken. Har för mig att jag på en föreläsning fick veta att det bästa sättet att undvika whiplashskada är att inte ha foten på bromsen när man träffas av en bil i baken. Minns jag rätt?
Jag gissar att man vill ha maximal kontroll så bromsarna ligger nog på. Om inte fordonet rullar men då gissar jag på lågväxel så att fordonet är bromsat på det sättet. Man vill ju inte ha en tung lastbil frirullande mitt i allt ihopa.
Gargamel
Inlägg: 1273
Blev medlem: 04 aug 2020 21:41

Re: Oups! TMA-fordon fyller sin funktion!

Inlägg av Gargamel »

tor-ake skrev:
Samt underbyxorna på två chaufförer.
Oftast brukar inte föraren till TMA-bilen sitta kvar, vad jag sett på de allra flesta ställerna, men ett fåtal gånger har jag sett dem vara kvar.
Gargamel
Inlägg: 1273
Blev medlem: 04 aug 2020 21:41

Re: Oups! TMA-fordon fyller sin funktion!

Inlägg av Gargamel »

Jerker skrev:
Man undrar ju om ett sådant fordon har parkeringsbromsen aktiverad? Vad är bäst när det träffas av ett annat fordon? Kan fysikerna i gruppen reda ut den saken. Har för mig att jag på en föreläsning fick veta att det bästa sättet att undvika whiplashskada är att inte ha foten på bromsen när man träffas av en bil i baken. Minns jag rätt?
Vad jag lärt mig via nåt program på tv eller youtube, är att man ska pressa huvudet mot nackstödet och hålla emot med ratten, om man ser krocken komma...
Aida
Inlägg: 1016
Blev medlem: 01 jul 2021 13:50

Re: Oups! TMA-fordon fyller sin funktion!

Inlägg av Aida »

Jerker skrev:
Man undrar ju om ett sådant fordon har parkeringsbromsen aktiverad? Vad är bäst när det träffas av ett annat fordon? Kan fysikerna i gruppen reda ut den saken. Har för mig att jag på en föreläsning fick veta att det bästa sättet att undvika whiplashskada är att inte ha foten på bromsen när man träffas av en bil i baken. Minns jag rätt?

Jag har för mig att det är precis tvärtom :-)
Man ska minska den påskjutande kraften så mycket som möjligt varför man ska trampa så hårt som möjligt på bromsen. Jag har för mig att Volvo och Mercedes t.o.m. lägger an bromsen om den märker påkörning bakifrån (hmmm hur de upptäcker bilarna bakifrån är för mig en gåta). Dessutom så bör man bromsa hårt för att undvika följdkrockar framåt.
Skriv svar