Sida 1 av 1

Oups! TMA-fordon fyller sin funktion!

Postat: 30 jun 2021 14:16
av Jerker
Hamnade bakom denna tidigare idag. Själva bilen helt oskadd medan krockzonen var helt intryckt. Bara att åka och byta ut den!

Re: Oups! TMA-fordon fyller sin funktion!

Postat: 30 jun 2021 14:18
av tor-ake
Samt underbyxorna på två chaufförer.

Re: Oups! TMA-fordon fyller sin funktion!

Postat: 30 jun 2021 21:29
av Bjelke
Jäklar, den såg rejält tillknycklad ut! :shock:

Re: Oups! TMA-fordon fyller sin funktion!

Postat: 30 jun 2021 21:53
av Esterox
Bjelke skrev:
Jäklar, den såg rejält tillknycklad ut! :shock:
Det är en stor deformationszon som skall fånga upp kraften. Klart den ser tilltufsad ut då. Precis som bilar, kan se ut som det smällt i 200 fast det gick i 50.

Re: Oups! TMA-fordon fyller sin funktion!

Postat: 30 jun 2021 22:03
av Bjelke
Esterox skrev:
Bjelke skrev:
Jäklar, den såg rejält tillknycklad ut! :shock:
Det är en stor deformationszon som skall fånga upp kraften. Klart den ser tilltufsad ut då. Precis som bilar, kan se ut som det smällt i 200 fast det gick i 50.
Jo fast nog är den dimensionerad för att ta emot en smäll av ett större fordon i ganska hög fart innan den deformeras
”fullständigt” (eller en lastbil i mer normal hastighet), och den ser ju ut att ha ”nått sin gräns” för deformation liksom…
Rejäl smäll skulle jag säga…

Re: Oups! TMA-fordon fyller sin funktion!

Postat: 30 jun 2021 22:09
av Jerker
Man undrar ju om ett sådant fordon har parkeringsbromsen aktiverad? Vad är bäst när det träffas av ett annat fordon? Kan fysikerna i gruppen reda ut den saken. Har för mig att jag på en föreläsning fick veta att det bästa sättet att undvika whiplashskada är att inte ha foten på bromsen när man träffas av en bil i baken. Minns jag rätt?

Re: Oups! TMA-fordon fyller sin funktion!

Postat: 30 jun 2021 22:41
av FinaFisken
Jerker skrev:
Man undrar ju om ett sådant fordon har parkeringsbromsen aktiverad? Vad är bäst när det träffas av ett annat fordon? Kan fysikerna i gruppen reda ut den saken. Har för mig att jag på en föreläsning fick veta att det bästa sättet att undvika whiplashskada är att inte ha foten på bromsen när man träffas av en bil i baken. Minns jag rätt?
Eftersom det jobbar en bärgare framför den får man hoppas den har bromsarna aktiverade.

Re: Oups! TMA-fordon fyller sin funktion!

Postat: 30 jun 2021 23:02
av Jerker
FinaFisken skrev:
Jerker skrev:
Man undrar ju om ett sådant fordon har parkeringsbromsen aktiverad? Vad är bäst när det träffas av ett annat fordon? Kan fysikerna i gruppen reda ut den saken. Har för mig att jag på en föreläsning fick veta att det bästa sättet att undvika whiplashskada är att inte ha foten på bromsen när man träffas av en bil i baken. Minns jag rätt?
Eftersom det jobbar en bärgare framför den får man hoppas den har bromsarna aktiverade.
Tja, det kan ju vara olika, Ibland står dessa flera hundra meter före hindret.

Re: Oups! TMA-fordon fyller sin funktion!

Postat: 30 jun 2021 23:12
av MattiG
Det ska vara en buffertzon mellan tunga skyddet och arbetarna som är vägens hastighet delat i två plus 10 m.

Re: Oups! TMA-fordon fyller sin funktion!

Postat: 30 jun 2021 23:39
av Skyvandrare
Jerker skrev:
Man undrar ju om ett sådant fordon har parkeringsbromsen aktiverad? Vad är bäst när det träffas av ett annat fordon? Kan fysikerna i gruppen reda ut den saken. Har för mig att jag på en föreläsning fick veta att det bästa sättet att undvika whiplashskada är att inte ha foten på bromsen när man träffas av en bil i baken. Minns jag rätt?
Om du inte har foten på bromsen så blir din acceleration (och whiplash) större. Inbromsningen blir dock mindre för den som kör på dig bakifrån och troligen även skadan på bilarna. Men som sagt, för din nackes skull så är det bättre att hålla foten på bromsen vid korsningen.

Re: Oups! TMA-fordon fyller sin funktion!

Postat: 30 jun 2021 23:49
av LarsL
Jerker skrev:
Man undrar ju om ett sådant fordon har parkeringsbromsen aktiverad? Vad är bäst när det träffas av ett annat fordon? Kan fysikerna i gruppen reda ut den saken. Har för mig att jag på en föreläsning fick veta att det bästa sättet att undvika whiplashskada är att inte ha foten på bromsen när man träffas av en bil i baken. Minns jag rätt?
Jag gissar att man vill ha maximal kontroll så bromsarna ligger nog på. Om inte fordonet rullar men då gissar jag på lågväxel så att fordonet är bromsat på det sättet. Man vill ju inte ha en tung lastbil frirullande mitt i allt ihopa.

Re: Oups! TMA-fordon fyller sin funktion!

Postat: 02 jul 2021 10:09
av Gargamel
tor-ake skrev:
Samt underbyxorna på två chaufförer.
Oftast brukar inte föraren till TMA-bilen sitta kvar, vad jag sett på de allra flesta ställerna, men ett fåtal gånger har jag sett dem vara kvar.

Re: Oups! TMA-fordon fyller sin funktion!

Postat: 02 jul 2021 10:11
av Gargamel
Jerker skrev:
Man undrar ju om ett sådant fordon har parkeringsbromsen aktiverad? Vad är bäst när det träffas av ett annat fordon? Kan fysikerna i gruppen reda ut den saken. Har för mig att jag på en föreläsning fick veta att det bästa sättet att undvika whiplashskada är att inte ha foten på bromsen när man träffas av en bil i baken. Minns jag rätt?
Vad jag lärt mig via nåt program på tv eller youtube, är att man ska pressa huvudet mot nackstödet och hålla emot med ratten, om man ser krocken komma...

Re: Oups! TMA-fordon fyller sin funktion!

Postat: 02 jul 2021 10:59
av Aida
Jerker skrev:
Man undrar ju om ett sådant fordon har parkeringsbromsen aktiverad? Vad är bäst när det träffas av ett annat fordon? Kan fysikerna i gruppen reda ut den saken. Har för mig att jag på en föreläsning fick veta att det bästa sättet att undvika whiplashskada är att inte ha foten på bromsen när man träffas av en bil i baken. Minns jag rätt?

Jag har för mig att det är precis tvärtom :-)
Man ska minska den påskjutande kraften så mycket som möjligt varför man ska trampa så hårt som möjligt på bromsen. Jag har för mig att Volvo och Mercedes t.o.m. lägger an bromsen om den märker påkörning bakifrån (hmmm hur de upptäcker bilarna bakifrån är för mig en gåta). Dessutom så bör man bromsa hårt för att undvika följdkrockar framåt.