Oups! TMA-fordon fyller sin funktion!
Postat: 30 jun 2021 14:16
Hamnade bakom denna tidigare idag. Själva bilen helt oskadd medan krockzonen var helt intryckt. Bara att åka och byta ut den!
Det är en stor deformationszon som skall fånga upp kraften. Klart den ser tilltufsad ut då. Precis som bilar, kan se ut som det smällt i 200 fast det gick i 50.Bjelke skrev:Jäklar, den såg rejält tillknycklad ut!
Jo fast nog är den dimensionerad för att ta emot en smäll av ett större fordon i ganska hög fart innan den deformerasEsterox skrev:Det är en stor deformationszon som skall fånga upp kraften. Klart den ser tilltufsad ut då. Precis som bilar, kan se ut som det smällt i 200 fast det gick i 50.Bjelke skrev:Jäklar, den såg rejält tillknycklad ut!
Eftersom det jobbar en bärgare framför den får man hoppas den har bromsarna aktiverade.Jerker skrev:Man undrar ju om ett sådant fordon har parkeringsbromsen aktiverad? Vad är bäst när det träffas av ett annat fordon? Kan fysikerna i gruppen reda ut den saken. Har för mig att jag på en föreläsning fick veta att det bästa sättet att undvika whiplashskada är att inte ha foten på bromsen när man träffas av en bil i baken. Minns jag rätt?
Tja, det kan ju vara olika, Ibland står dessa flera hundra meter före hindret.FinaFisken skrev:Eftersom det jobbar en bärgare framför den får man hoppas den har bromsarna aktiverade.Jerker skrev:Man undrar ju om ett sådant fordon har parkeringsbromsen aktiverad? Vad är bäst när det träffas av ett annat fordon? Kan fysikerna i gruppen reda ut den saken. Har för mig att jag på en föreläsning fick veta att det bästa sättet att undvika whiplashskada är att inte ha foten på bromsen när man träffas av en bil i baken. Minns jag rätt?
Om du inte har foten på bromsen så blir din acceleration (och whiplash) större. Inbromsningen blir dock mindre för den som kör på dig bakifrån och troligen även skadan på bilarna. Men som sagt, för din nackes skull så är det bättre att hålla foten på bromsen vid korsningen.Jerker skrev:Man undrar ju om ett sådant fordon har parkeringsbromsen aktiverad? Vad är bäst när det träffas av ett annat fordon? Kan fysikerna i gruppen reda ut den saken. Har för mig att jag på en föreläsning fick veta att det bästa sättet att undvika whiplashskada är att inte ha foten på bromsen när man träffas av en bil i baken. Minns jag rätt?
Jag gissar att man vill ha maximal kontroll så bromsarna ligger nog på. Om inte fordonet rullar men då gissar jag på lågväxel så att fordonet är bromsat på det sättet. Man vill ju inte ha en tung lastbil frirullande mitt i allt ihopa.Jerker skrev:Man undrar ju om ett sådant fordon har parkeringsbromsen aktiverad? Vad är bäst när det träffas av ett annat fordon? Kan fysikerna i gruppen reda ut den saken. Har för mig att jag på en föreläsning fick veta att det bästa sättet att undvika whiplashskada är att inte ha foten på bromsen när man träffas av en bil i baken. Minns jag rätt?
Oftast brukar inte föraren till TMA-bilen sitta kvar, vad jag sett på de allra flesta ställerna, men ett fåtal gånger har jag sett dem vara kvar.tor-ake skrev:Samt underbyxorna på två chaufförer.
Vad jag lärt mig via nåt program på tv eller youtube, är att man ska pressa huvudet mot nackstödet och hålla emot med ratten, om man ser krocken komma...Jerker skrev:Man undrar ju om ett sådant fordon har parkeringsbromsen aktiverad? Vad är bäst när det träffas av ett annat fordon? Kan fysikerna i gruppen reda ut den saken. Har för mig att jag på en föreläsning fick veta att det bästa sättet att undvika whiplashskada är att inte ha foten på bromsen när man träffas av en bil i baken. Minns jag rätt?
Jerker skrev:Man undrar ju om ett sådant fordon har parkeringsbromsen aktiverad? Vad är bäst när det träffas av ett annat fordon? Kan fysikerna i gruppen reda ut den saken. Har för mig att jag på en föreläsning fick veta att det bästa sättet att undvika whiplashskada är att inte ha foten på bromsen när man träffas av en bil i baken. Minns jag rätt?