S eller 3?

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
port513
Inlägg: 75
Blev medlem: 06 okt 2014 08:06
Ort: Staffanstorp

S eller 3?

Inlägg av port513 »

Nu när jag tittar på Tesla igen så blir jag inte riktigt klok på vad som är bättre med 3 än t.ex. S om man tittar på Long Range versionerna.
Om jag är ute efter FSD och lång körsträcka som första krav, varför är då 3 bättre än S förutom leveranstiden då?
Ja storleken är skillnad på men jag har en bil idag som väger tokmycket och den tar vi överallt redan så det kan inte vara avgörande.

Så ni som har ägt både S och äger 3 eller båda samtidigt, vad är fördelar och nackdelar med de båda?
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare
Inlägg: 1602
Blev medlem: 24 apr 2019 15:24
Ort: Uppsala

Re: S eller 3?

Inlägg av renes »

port513 skrev:
Nu när jag tittar på Tesla igen så blir jag inte riktigt klok på vad som är bättre med 3 än t.ex. S om man tittar på Long Range versionerna.
Om jag är ute efter FSD och lång körsträcka som första krav, varför är då 3 bättre än S förutom leveranstiden då?
Ja storleken är skillnad på men jag har en bil idag som väger tokmycket och den tar vi överallt redan så det kan inte vara avgörande.

Så ni som har ägt både S och äger 3 eller båda samtidigt, vad är fördelar och nackdelar med de båda?
Priset?
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
HX100
Inlägg: 323
Blev medlem: 18 apr 2019 13:10

Re: S eller 3?

Inlägg av HX100 »

Om du inte aktivt är ute efter en mindre billigare bil så är ju självklart S bättre. Om det nu är fabriksnya bilar du är ute efter.
Användarvisningsbild
Bjorn84
Teslaägare
Inlägg: 29
Blev medlem: 16 jun 2021 06:40

Re: S eller 3?

Inlägg av Bjorn84 »

Jag hade gärna valt en begagnad S istället för en ny trea men det föll på dragkroken.
Användarvisningsbild
Johlei
Teslaägare
Inlägg: 313
Blev medlem: 21 jun 2019 10:06
Ort: Huddinge
Referralkod: ts.la/john713130

Re: S eller 3?

Inlägg av Johlei »

M3 är bullrigare än S
M3 är roligare att köra än S
Bättre takhöjd bak i M3 jfr med S
Bakluckan har bättre design på S än M3
Luftfjädringen i S kan ställas olika högt (så att jag kan köra in i mitt garage - M3 släpar i batteripacket så jag kör inte in i garaget med den)
S lastar mer volym än M3
M3 kan/kunde fås med drsgkrok
M3 har renare inredning = färre knappar och reglage. Så kan man ju tycka att detta är bra eller dåligt.
M3 laddar snabbare vid SuC än S (tror jag)
Handtagen på M3 går inte sönder lika ofta som på S?
M3 betydligt billigare i inköp än S.
Tesla Model Y AWD Long Range 2023
Tesla Model 3 AWD Long Range 2019
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11665
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: S eller 3?

Inlägg av martinot »

port513 skrev:
Nu när jag tittar på Tesla igen så blir jag inte riktigt klok på vad som är bättre med 3 än t.ex. S om man tittar på Long Range versionerna.
Om jag är ute efter FSD och lång körsträcka som första krav, varför är då 3 bättre än S förutom leveranstiden då?
Ja storleken är skillnad på men jag har en bil idag som väger tokmycket och den tar vi överallt redan så det kan inte vara avgörande.

Så ni som har ägt både S och äger 3 eller båda samtidigt, vad är fördelar och nackdelar med de båda?
Nu har jag inte ägt MS, men däremot kört ett antal veckor då och då.

Skulle säga att det är två komplett och totalt olika bilar!

MS = Mercedes S-klass eller BMW 7-serien. Bra stora tunga autobahnlok du kryssa tyst och stabilt fram med. En stor bekväm tyst kryssare som har bra lastkapacitet.

M3 = BMW 3-serien eller Audi A3-serien. Små agila lätta (trots batterier hos M3) sedaner man gärna kör hårt och aktivt med på kurviga vägar. En liten smidig bil att ha kul i.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Alfa
Teslaägare
Inlägg: 130
Blev medlem: 08 jun 2015 17:10

Re: S eller 3?

Inlägg av Alfa »

Jag har haft båda. Model 3 är mycket sportigare. BMWs 3-serie är en bra jämförelse.

Model S är en stor limousin, men utan att innervolymen är så mycket större. Lastutrymme är dock bättre i Model S.

Jag skulle köpa Model 3 igen utan att tveka. Vi hade den som andrabil. Vår förstabil är en Model X.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: S eller 3?

Inlägg av LarsL »

Äger bägge bilarna.

Model 3 är roligare att köra. Den är smidigare och har bättre respons och väghållning.

Model S har bättre säten och passar min storlek bättre. När jag åker längre sträckor med Model 3 kan jag få ont i ryggen i Model S får jag inte det.

Baksätet är bredare i Model S och bättre benutrymme. Men takhöjden är snål i Model S så för lite längre personer går det bort men för ungarna går det bra.

Bagaget är ju något större på S men framför allt går det ju ha hund och rullstol i det, vilket inte skulle gå i Model 3.

Spakarna i Model S är betydligt mer stabila än i Model 3. Ja, hela inredningen känns mer premium… även om jag kanske gillar Model 3s bättre.

Skärmen! För misär ju Model 3 skärmen totalt överlägsen Model S. Men köper du nytt så kommer du ju få den horisontala skär,en i S också så då blir det likvärdigt där.

Jag skulle själv kunna stå inför valet att byta in en av bilarna mot en Model Y och frågan är då vilken bil byter jag in? Jag gillar verkligen min Model 3 SR+… den är nog min favorit.
SwedishAdvocate
Inlägg: 5627
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: S eller 3?

Inlägg av SwedishAdvocate »

Johlei skrev:
.../ M3 kan/kunde fås med dragkrok /...
Rätt info är:

M3 kan fås med dragkrok. Dock inte Model 3 Performance.

Källa:
TiborBlomhall skrev:
Fick snabbt svar från Tesla:
Tillfällig ändring. De är välkomna att höra av sig till butikerna. Telefonnummer finns på tesla.com under fliken Hitta oss.

We have removed the Tow Hitch option from Model 3 in EMEA on the design studio. It will continue to be available off-menu for a period of time and customers should contact their local store to order this option, if needed.
Länk till Tibors ursprungliga inlägg här på forumet:

viewtopic.php?f=51&t=24945&start=10#p521374
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 2 gång.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
SwedishAdvocate
Inlägg: 5627
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: S eller 3?

Inlägg av SwedishAdvocate »

Johlei skrev:
.../ Bättre takhöjd bak i M3 jfr med S /...
Den S som finns att beställa idag har ett nytt baksäte.

Är takhöjden fortfarande bättre i M3 jämfört med 'nya' S?
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 1 gånger.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
SwedishAdvocate
Inlägg: 5627
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: S eller 3?

Inlägg av SwedishAdvocate »

Johlei skrev:
M3 är bullrigare än S /...
M3 har numera dubbelglas. Dessa bilar upplevs tydligen betydligt tystare än M3 med enkelglas.

Har någon uppmätt ljudnivån i nya S och jämfört med M3 med dubbelglas?

Så... Är detta som citeras ovan fortfarande sant?...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
Fluffy
Teslaägare
Inlägg: 182
Blev medlem: 07 okt 2020 09:25
Referralkod: ts.la/jan50293

Re: S eller 3?

Inlägg av Fluffy »

S är tystare. På min 2021 3a är det vägljudet dom kommer via däcken och sedan fortplantar dig i bilen som är det höga ljudet. Det hjälper inga dubbelglas.
På en s är det ljudet betydligt mindre.

Föredrar dock min 3a ändå.
Skriv svar