Elbil, långresa och familj.
Moderator: Redaktion
Elbil, långresa och familj.
I helgen som var åkte jag och min familj på en lite längre resa med våran elbil. När vi väl kom fram till vårat resmål hade jag 10% kvar utav batteriet, ingen laddplats fanns på destinationen och inte heller hotellet som vi bodde på hade laddplats.
Däremot fanns det möjlighet att långsamladda 2 km ifrån hotellet, platserna var dock upptagna när jag var där och skulle ladda.
Vi var där i 2 dagar så tid fanns att ställa bilen för laddning MEN hur gör ni vid sådana tillfällen. Jag känner att det blir lite pinsamt att säga till familjen att jag skall iväg och ställa bilen på laddning som gör att jag blir borta från dom ca 30-40 min om allt flyter på bra och men som blev 65 minuter för att jag fick åka till en annan plats och ställa bilen.
Det är ju inte heller populärt att när alla är trötta och vill åka hem åka till en snabbladdare det första man gör och vänta 30-40 min innan vi kan rulla hemåt.
Hur beter ni er vid sådana tillfällen ? Kollar ni alltid att hotellet har laddplats ? Väljer ni aktivt resmål där man kan ladda under tiden som familjen roar sig? Eller accepterar familjen att livet blir lite mer krångligt med elbil ?
Jag har förvisso en E-tron så en annan elbil kanske kunde löst problemet men samtidigt var det totalt en resa på nästan 70 mil ToR så alla hade behövt ladda någon gång.
Däremot fanns det möjlighet att långsamladda 2 km ifrån hotellet, platserna var dock upptagna när jag var där och skulle ladda.
Vi var där i 2 dagar så tid fanns att ställa bilen för laddning MEN hur gör ni vid sådana tillfällen. Jag känner att det blir lite pinsamt att säga till familjen att jag skall iväg och ställa bilen på laddning som gör att jag blir borta från dom ca 30-40 min om allt flyter på bra och men som blev 65 minuter för att jag fick åka till en annan plats och ställa bilen.
Det är ju inte heller populärt att när alla är trötta och vill åka hem åka till en snabbladdare det första man gör och vänta 30-40 min innan vi kan rulla hemåt.
Hur beter ni er vid sådana tillfällen ? Kollar ni alltid att hotellet har laddplats ? Väljer ni aktivt resmål där man kan ladda under tiden som familjen roar sig? Eller accepterar familjen att livet blir lite mer krångligt med elbil ?
Jag har förvisso en E-tron så en annan elbil kanske kunde löst problemet men samtidigt var det totalt en resa på nästan 70 mil ToR så alla hade behövt ladda någon gång.
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 8154
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Elbil, långresa och familj.
Vis av erfarenhet så räknar jag aldrig med destinationsladdning när jag är på långresa, inte ens om hotellet garanterat att dom har reserverat en fungerande laddplats i mitt namn.
Jag har så många gånger kommit fram och så har det visat sig att laddaren inte fungerar, är blockerad, eller helt enkelt inte existerar.
Jag planerar alltid resan efter snabbladdare, supercharger i mitt fall, skulle laddning mot förmodan finnas så ser jag det som en bonus och kan starta nästa dag med fullt batteri.
/fth
Jag har så många gånger kommit fram och så har det visat sig att laddaren inte fungerar, är blockerad, eller helt enkelt inte existerar.
Jag planerar alltid resan efter snabbladdare, supercharger i mitt fall, skulle laddning mot förmodan finnas så ser jag det som en bonus och kan starta nästa dag med fullt batteri.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Elbil, långresa och familj.
Tack för respons.fth skrev:Vis av erfarenhet så räknar jag aldrig med destinationsladdning när jag är på långresa, inte ens om hotellet garanterat att dom har reserverat en fungerande laddplats i mitt namn.
Jag har så många gånger kommit fram och så har det visat sig att laddaren inte fungerar, är blockerad, eller helt enkelt inte existerar.
Jag planerar alltid resan efter snabbladdare, supercharger i mitt fall, skulle laddning mot förmodan finnas så ser jag det som en bonus och kan starta nästa dag med fullt batteri.
/fth
Säg att du åker någonstans och har 20-30% när du når destinationen men har möjlighet att snabbladda några mil innan du är på plats. Skulle du då snabbladda upp till 70-80% eller ta det sen när du åker ?
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 8154
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Elbil, långresa och familj.
Jag planerar med ABRP ToR resmålet, den planerar då med optimala laddstopp. Vanligtvis innebär det att man har lagom mycket laddning när man anländer så att det räcker till nästa snabbladdare på hemvägen.
Ska man nyttja bilen på plats så får man förstås ta höjd för det på sista stoppet innan och ladda några extra procent.
/fth
Ska man nyttja bilen på plats så får man förstås ta höjd för det på sista stoppet innan och ladda några extra procent.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 8154
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Elbil, långresa och familj.
P.S. finessen med den modellen är också att man utnyttjar ”bonusen” optimalt, finns det faktiskt laddning på hotellet så slösar man ingen tid på sista laddaren innan.
/fth
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Elbil, långresa och familj.
Kanske blir minst mutter från familjen att göra som du säger. Är ju mest frun som tycker stoppen blir onödiga och många.fth skrev:Jag planerar med ABRP ToR resmålet, den planerar då med optimala laddstopp. Vanligtvis innebär det att man har lagom mycket laddning när man anländer så att det räcker till nästa snabbladdare på hemvägen.
Ska man nyttja bilen på plats så får man förstås ta höjd för det på sista stoppet innan och ladda några extra procent.
/fth
Därför försöker jag klura ut hur det blir minst drabbade men det är svårt. Får prova ABRP planeringen fullt ut nästa gång med familjen.
Re: Elbil, långresa och familj.
Jag löser det så här, i prioordning:
1. Väljer en destination som har laddning.
2. Planerar resan så att sista snabbladdningen är så lång att jag kan vända tillbaka till en snabbladdare igen.
3. Håll utkik efter laddstolpar, även en liten dutt kan göra underverk.
4. Föreslå utflykt med glass till ställe med laddare
1. Väljer en destination som har laddning.
2. Planerar resan så att sista snabbladdningen är så lång att jag kan vända tillbaka till en snabbladdare igen.
3. Håll utkik efter laddstolpar, även en liten dutt kan göra underverk.
4. Föreslå utflykt med glass till ställe med laddare

-
- elbilist
- Inlägg: 250
- Blev medlem: 10 okt 2020 00:17
Re: Elbil, långresa och familj.
Vi stannade efter 20 min dagen efter vid en 100kW laddare och barnen fick glass — problemet löst 

- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 8154
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Elbil, långresa och familj.
ABRP är the shit, jag planerar alla mina resor i den, med rätt parametrar (bilmodell, förbrukning, etc) så är den mycket exakt i planeringen.
/fth
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Elbil, långresa och familj.
Den sista är ju väldigt bra. Då blir ju iofs bilen klar samtidigt som glassen! Har nog varit för låst för att det INTE skall behöva vara med att vänta för att tänka sådär.LarsL skrev:Jag löser det så här, i prioordning:
1. Väljer en destination som har laddning.
2. Planerar resan så att sista snabbladdningen är så lång att jag kan vända tillbaka till en snabbladdare igen.
3. Håll utkik efter laddstolpar, även en liten dutt kan göra underverk.
4. Föreslå utflykt med glass till ställe med laddare
Re: Elbil, långresa och familj.
Jag kollar först om laddning finns, om jag har "spontanlandat" någonstans så löser man lätt laddning ändå, ett vanligt vägguttag fungerar ju. Frågar man snällt på rätt sätt så brukar de flesta kunna lösa det 
Annars ett lite längre stopp på varje snabbladdare på vägen dit ger ju många extra mil.
/Jocce

Annars ett lite längre stopp på varje snabbladdare på vägen dit ger ju många extra mil.
/Jocce
2020 Model S Long Range, Pärlvit (Folierad), Vit interiör, FSD, 19" Silver Slipstream.
Re: Elbil, långresa och familj.
Inte alltid heller det duger med vanlig schuko då det är så grymt segt. Särskilt inte på vintern om man ska göra lite småturer och värma bilen. På e-tron kan man ju bara ställa in 50 eller 100% och jag vågar inte köra på 100 på okända eluttag, inte i stugor osv iaf. Blir då 1 kw in i batteriet. Sist jag var i fjällen fanns det ett trefasuttag och då är det ju lugnt.
Skulle definitvt kolla upp sånt i förväg och välja boende därefter. Orkar inte mecka med snabbladdning annat än på väg.
Skulle definitvt kolla upp sånt i förväg och välja boende därefter. Orkar inte mecka med snabbladdning annat än på väg.
Re: Elbil, långresa och familj.
Jag har frågat vid 4 tillfällen om jag får ladda elbilen via vägguttag. Sist i helgen, kan säga att BMW har inte gjort det lättare att övertyga folk att det är ofarligt.Jocce skrev:Jag kollar först om laddning finns, om jag har "spontanlandat" någonstans så löser man lätt laddning ändå, ett vanligt vägguttag fungerar ju. Frågar man snällt på rätt sätt så brukar de flesta kunna lösa det
Annars ett lite längre stopp på varje snabbladdare på vägen dit ger ju många extra mil.
/Jocce
Vid alla 4 tillfällen har jag blivit nekad med brand som motargument.
Re: Elbil, långresa och familj.
Esterox skrev:Jag har frågat vid 4 tillfällen om jag får ladda elbilen via vägguttag. Sist i helgen, kan säga att BMW har inte gjort det lättare att övertyga folk att det är ofarligt.Jocce skrev:Jag kollar först om laddning finns, om jag har "spontanlandat" någonstans så löser man lätt laddning ändå, ett vanligt vägguttag fungerar ju. Frågar man snällt på rätt sätt så brukar de flesta kunna lösa det
Annars ett lite längre stopp på varje snabbladdare på vägen dit ger ju många extra mil.
/Jocce
Vid alla 4 tillfällen har jag blivit nekad med brand som motargument.
Okej. Är förvisso ett tag sedan jag frågade men alltid fått ok.
Man kan också "smita runt" huset och kolla om de har komprimatorer eller ett kök. Där finns nästan alltid 3-fas att tillgå

/Jocce
2020 Model S Long Range, Pärlvit (Folierad), Vit interiör, FSD, 19" Silver Slipstream.
Re: Elbil, långresa och familj.
Då ska inte fråga igen… jag skulle bara bli upprörd om jag fick det svaret.Esterox skrev:Jag har frågat vid 4 tillfällen om jag får ladda elbilen via vägguttag. Sist i helgen, kan säga att BMW har inte gjort det lättare att övertyga folk att det är ofarligt.
Vid alla 4 tillfällen har jag blivit nekad med brand som motargument.
Re: Elbil, långresa och familj.
Du kanske har kunskap så du kan motargumentera.LarsL skrev:Då ska inte fråga igen… jag skulle bara bli upprörd om jag fick det svaret.Esterox skrev:Jag har frågat vid 4 tillfällen om jag får ladda elbilen via vägguttag. Sist i helgen, kan säga att BMW har inte gjort det lättare att övertyga folk att det är ofarligt.
Vid alla 4 tillfällen har jag blivit nekad med brand som motargument.
Jag kan inte. Men irriterande helt klart.
-
- elbilist
- Inlägg: 250
- Blev medlem: 10 okt 2020 00:17
Re: Elbil, långresa och familj.
Kunskap är viktigt här. Det finns ju en anledning till att Elsäkerhetsverket avråder till laddning i vanliga eluttag om man inte har koll på att det är säkert — trots att det i de allra flesta fall inte är några problem. Problemet blir hur folk ska veta när det kan vara farligt och när det är okej. @esterox: Såg att du nämnde BMW — har du också en iX3? Beroende på bilen så går det att ställa laddströmmen. Ställer du ner till 6A/1kW så är det bara som en halv vattenkokare — ska mycket till för att det ska skapa problem för elinstallationen. Viktigt bara att inte rycka ur vanliga kontakten medans det laddar och att inte ha nån timer eller dylikt mellan vägguttaget och laddaren. På 6A får man bara cirka 10 mil per natt, men bättre än inget.Esterox skrev:Du kanske har kunskap så du kan motargumentera.LarsL skrev:Då ska inte fråga igen… jag skulle bara bli upprörd om jag fick det svaret.Esterox skrev:Jag har frågat vid 4 tillfällen om jag får ladda elbilen via vägguttag. Sist i helgen, kan säga att BMW har inte gjort det lättare att övertyga folk att det är ofarligt.
Vid alla 4 tillfällen har jag blivit nekad med brand som motargument.
Jag kan inte. Men irriterande helt klart.
Re: Elbil, långresa och familj.
Nä jag har en E-tron. Men det bilar som skapat rubriker gällande bränder och elbilar/laddhybrider är ju BMW. Och tidigare gånger bilar brunnit har det ju som du säger varit någon timer eller skarvsladd som varit boven.Hmpftfhdns skrev:Kunskap är viktigt här. Det finns ju en anledning till att Elsäkerhetsverket avråder till laddning i vanliga eluttag om man inte har koll på att det är säkert — trots att det i de allra flesta fall inte är några problem. Problemet blir hur folk ska veta när det kan vara farligt och när det är okej. @esterox: Såg att du nämnde BMW — har du också en iX3? Beroende på bilen så går det att ställa laddströmmen. Ställer du ner till 6A/1kW så är det bara som en halv vattenkokare — ska mycket till för att det ska skapa problem för elinstallationen. Viktigt bara att inte rycka ur vanliga kontakten medans det laddar och att inte ha nån timer eller dylikt mellan vägguttaget och laddaren. På 6A får man bara cirka 10 mil per natt, men bättre än inget.Esterox skrev:Du kanske har kunskap så du kan motargumentera.LarsL skrev:Då ska inte fråga igen… jag skulle bara bli upprörd om jag fick det svaret.Esterox skrev:Jag har frågat vid 4 tillfällen om jag får ladda elbilen via vägguttag. Sist i helgen, kan säga att BMW har inte gjort det lättare att övertyga folk att det är ofarligt.
Vid alla 4 tillfällen har jag blivit nekad med brand som motargument.
Jag kan inte. Men irriterande helt klart.
Men sånt orkar man inte stå och säga till personen som bestämt säger nej till laddning för det faktiskt har brunnit massor utav ”elbilar” samt att det var förbud mot att ladda hybrider under en viss period iår.
-
- elbilist
- Inlägg: 250
- Blev medlem: 10 okt 2020 00:17
Re: Elbil, långresa och familj.
Nej, precis. Inte riktigt värt den fighten för några kWh. Snabbladdare och destinationsladdare som grund och sen kan man alltid fråga.Esterox skrev:Nä jag har en E-tron. Men det bilar som skapat rubriker gällande bränder och elbilar/laddhybrider är ju BMW. Och tidigare gånger bilar brunnit har det ju som du säger varit någon timer eller skarvsladd som varit boven.
Men sånt orkar man inte stå och säga till personen som bestämt säger nej till laddning för det faktiskt har brunnit massor utav ”elbilar” samt att det var förbud mot att ladda hybrider under en viss period iår.
Re: Elbil, långresa och familj.
Jag frågar alltid hotellet, och de flesta kan faktiskt slänga ut en förlängningskabel ur ett förråd, visserligen 2.2 kW men det blir många mil över natten.Esterox skrev:I helgen som var åkte jag och min familj på en lite längre resa med våran elbil. När vi väl kom fram till vårat resmål hade jag 10% kvar utav batteriet, ingen laddplats fanns på destinationen och inte heller hotellet som vi bodde på hade laddplats.
Däremot fanns det möjlighet att långsamladda 2 km ifrån hotellet, platserna var dock upptagna när jag var där och skulle ladda.
Vi var där i 2 dagar så tid fanns att ställa bilen för laddning MEN hur gör ni vid sådana tillfällen. Jag känner att det blir lite pinsamt att säga till familjen att jag skall iväg och ställa bilen på laddning som gör att jag blir borta från dom ca 30-40 min om allt flyter på bra och men som blev 65 minuter för att jag fick åka till en annan plats och ställa bilen.
Det är ju inte heller populärt att när alla är trötta och vill åka hem åka till en snabbladdare det första man gör och vänta 30-40 min innan vi kan rulla hemåt.
Hur beter ni er vid sådana tillfällen ? Kollar ni alltid att hotellet har laddplats ? Väljer ni aktivt resmål där man kan ladda under tiden som familjen roar sig? Eller accepterar familjen att livet blir lite mer krångligt med elbil ?
Jag har förvisso en E-tron så en annan elbil kanske kunde löst problemet men samtidigt var det totalt en resa på nästan 70 mil ToR så alla hade behövt ladda någon gång.
Re: Elbil, långresa och familj.
Det sista. Checkar först på hotels.com (filtrerar bort hotell som inte har elbilsladdning), och sedan ringer eller mailar jag hotellet för att bekräfta innan jag bokar.Esterox skrev:I helgen som var åkte jag och min familj på en lite längre resa med våran elbil. När vi väl kom fram till vårat resmål hade jag 10% kvar utav batteriet, ingen laddplats fanns på destinationen och inte heller hotellet som vi bodde på hade laddplats.
Däremot fanns det möjlighet att långsamladda 2 km ifrån hotellet, platserna var dock upptagna när jag var där och skulle ladda.
Vi var där i 2 dagar så tid fanns att ställa bilen för laddning MEN hur gör ni vid sådana tillfällen. Jag känner att det blir lite pinsamt att säga till familjen att jag skall iväg och ställa bilen på laddning som gör att jag blir borta från dom ca 30-40 min om allt flyter på bra och men som blev 65 minuter för att jag fick åka till en annan plats och ställa bilen.
Det är ju inte heller populärt att när alla är trötta och vill åka hem åka till en snabbladdare det första man gör och vänta 30-40 min innan vi kan rulla hemåt.
Hur beter ni er vid sådana tillfällen ? Kollar ni alltid att hotellet har laddplats ?

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
- NiklasTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 2512
- Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
- Referralkod: ts.la/niklas60543
Re: Elbil, långresa och familj.
Samma här (har aldrig haft problem med destinationsladdning)!martinot skrev:Det sista. Checkar först på hotels.com (filtrerar bort hotell som inte har elbilsladdning), och sedan ringer eller mailar jag hotellet för att bekräfta innan jag bokar.Esterox skrev:I helgen som var åkte jag och min familj på en lite längre resa med våran elbil. När vi väl kom fram till vårat resmål hade jag 10% kvar utav batteriet, ingen laddplats fanns på destinationen och inte heller hotellet som vi bodde på hade laddplats.
Däremot fanns det möjlighet att långsamladda 2 km ifrån hotellet, platserna var dock upptagna när jag var där och skulle ladda.
Vi var där i 2 dagar så tid fanns att ställa bilen för laddning MEN hur gör ni vid sådana tillfällen. Jag känner att det blir lite pinsamt att säga till familjen att jag skall iväg och ställa bilen på laddning som gör att jag blir borta från dom ca 30-40 min om allt flyter på bra och men som blev 65 minuter för att jag fick åka till en annan plats och ställa bilen.
Det är ju inte heller populärt att när alla är trötta och vill åka hem åka till en snabbladdare det första man gör och vänta 30-40 min innan vi kan rulla hemåt.
Hur beter ni er vid sådana tillfällen ? Kollar ni alltid att hotellet har laddplats ?
MVH

-
- elbilist
- Inlägg: 638
- Blev medlem: 24 sep 2019 12:16
Re: Elbil, långresa och familj.
Om jag ska destinationsladda på en vanlig trefas eller chucko så brukar jag börja med att säga att jag kan ladda säkert på 50% då det inte blir nån värmeutveckling då. Sedan erbjuder jag mig att svischa det vi kommer överens om.
Orkar inte alltid kolla upp i förväg men oftast löser det sig. Men åker man till obygden måste man givetvis göra klart innan man åker.
De som hyr ut kommer ganska snart inse att man ganska enkelt får en klar fördel om man erbjuder ladd.
Var på Gotland en vecka och hyrde ett hus, fick tillgång till trefas och kom överens med ägaren. Laddade ca 100kWh och svischade en hundring. Båda var nöjda. De råkade ha en 10A säkring i, jag sa fortsätt med det man kommer långt med 5kWh och det är 100% säkert. I alla fall med E-trons reseladdare. Den har jordfelsbrytare B.
Orkar inte alltid kolla upp i förväg men oftast löser det sig. Men åker man till obygden måste man givetvis göra klart innan man åker.
De som hyr ut kommer ganska snart inse att man ganska enkelt får en klar fördel om man erbjuder ladd.
Var på Gotland en vecka och hyrde ett hus, fick tillgång till trefas och kom överens med ägaren. Laddade ca 100kWh och svischade en hundring. Båda var nöjda. De råkade ha en 10A säkring i, jag sa fortsätt med det man kommer långt med 5kWh och det är 100% säkert. I alla fall med E-trons reseladdare. Den har jordfelsbrytare B.
Re: Elbil, långresa och familj.
Jag har alltid haft detta bekymmer på min destination i Tyskland som jag brukade åka till när det begav sig. Igen destinationsladdning vid hotellet, förutom möjligen schuko. Men det är i ärlighetens namn inte värt besväret. I tidigare år har det inte funnits någon laddmöjlighet alls i samma stad. Vi fick åka några mil till en storstad och ladda där med hjälp av Chademo-adaptern vid stadens enda chademo-laddare, som dock stängdes av efter en timmes laddning. Det var alltid lite shaky, man visste ju aldrig om laddaren funkade och om den var ledig. Men eftersom det var mitt i centrala stan kunde man åtminstone tillbringa tiden med att handla osv.
På senare år har det tillkommit laddning på lite närmare håll. Fast fortfarande inte mer än 45kW eller så, dvs minst en timmes laddtid. Eftersom det inte fanns någonting som helst att göra runt omkring den laddaren brukade jag åka själv och bara vänta ut tiden. Sambon fick göra nåt annat (dvs roligare) under tiden. Det är vid dessa tillfällen som man verkligen hatar sin elbil och känner sig som en andra-klass bilist eller nåt.
På senare år har det tillkommit laddning på lite närmare håll. Fast fortfarande inte mer än 45kW eller så, dvs minst en timmes laddtid. Eftersom det inte fanns någonting som helst att göra runt omkring den laddaren brukade jag åka själv och bara vänta ut tiden. Sambon fick göra nåt annat (dvs roligare) under tiden. Det är vid dessa tillfällen som man verkligen hatar sin elbil och känner sig som en andra-klass bilist eller nåt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Elbil, långresa och familj.
Håller med. Kan fungera med schuko om man kan vara länge och ladda vid hotellet/nattstället, men tar lätt 14-16 timmar om man kommit fram med låg SoC. Så sover man bara över 8-9 timmar så är det inte fullt på morgonen.mati skrev:Jag har alltid haft detta bekymmer på min destination i Tyskland som jag brukade åka till när det begav sig. Igen destinationsladdning vid hotellet, förutom möjligen schuko. Men det är i ärlighetens namn inte värt besväret.
Med 3-fas CEE så är det dock inget problem att ladda över natten på hotell. Fungerar hur fint som helst. Brukar därför "manuellt" försöka fråga och checka innan vad för elbilsladdning som erbjuds, så att man undviker schuko med klen effekt. (ofta gamla motorvärmaruttag).

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/