Autopilot-test

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Autopilot-test

Inlägg av taliz »

Ser ut att funka rätt bra. Men det känns som det kan bli dyrt för Tesla när första stämningen efter en olycka i USA kommer..
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare

Re: Autopilot-test

Inlägg av Martinen »

Tror inte att dom kommer kunna bli stämda. Speciellt med tanke på att dom kallar det beta och dessutom skriver att man bör ha händerna på ratten för att kunna ingripa själv.
Har inte läst det själv, men han säger så i alla fall.
Användarvisningsbild
Franz
Teslaägare
Referralkod: ts.la/franz9414
Kontakt:

Inlägg av Franz »

Martinen skrev:
Tror inte att dom kommer kunna bli stämda. Speciellt med tanke på att dom kallar det beta och dessutom skriver att man bör ha händerna på ratten för att kunna ingripa själv.
Har inte läst det själv, men han säger så i alla fall.
Kanske ifall autopoloten skulle svänga åt ett håll och därmed orsakade en olycka samtidigt om du själv slet i ratten åt andra hållet... Annars känns det mindre rimligt.
Driver sajten Car.info
Användarvisningsbild
Kalle
Teslaägare

Inlägg av Kalle »

x
Senast redigerad av Kalle, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Fuelman
Teslaägare

Inlägg av Fuelman »

Det här är modigt och dumdristigt? tycker jag. Efter hand som funktionerna blir mer och mer stabila kommer complacency att komma för fler och fler Tesla-ägare. Långt ifrån alla är idioter men efter hand kommer en del bilförare börja surfa på webben, föna håret och göra andra saker än att köra bilen. Tom killen i videon visar hur han kan surfa på CNN i trafikköerna...
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Herr X »

Fuelman skrev:
Det här är modigt och dumdristigt? tycker jag. Efter hand som funktionerna blir mer och mer stabila kommer complacency att komma för fler och fler Tesla-ägare. Långt ifrån alla är idioter men efter hand kommer en del bilförare börja surfa på webben, föna håret och göra andra saker än att köra bilen. Tom killen i videon visar hur han kan surfa på CNN i trafikköerna...
Vad menar du är modigt och dumdristigt?
Att surfa på den stora skärmen gör till och med jag idag när jag sitter i trafikkö med TACC. Bilen rullar långsamt fram av sig själv när köerna rör på sig, och efter 2200 mil har den aldrig svikit mig i bilkö (om den skulle skena så skulle jag ändå hinna bromsa, och i absolut värsta fall skulle det bli en liten "fender bender").
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
Werzion

Inlägg av Werzion »

Fuelman skrev:
Fast världen blir så tråkig om vi måste anpassa oss efter den trögaste idioten hela tiden. Förbud mot att gå samtidigt som man håller i en mobil, cykla blir helt förbjudet, inga knivar i köket osv. ;)

Och vad gäller bilar så är nog en helt autonom bilpark många gånger säkrare än med människor inblandade, och dit är vi påväg, på gott och ont :)

Skickat från min iPad med Tapatalk
Användarvisningsbild
Fuelman
Teslaägare

Inlägg av Fuelman »

Jag hoppas givetvis att jag har fel men jag tror verkligen inte det. När Elon Musk går ut och uppmanar alla att hålla i ratten är det för att han är orolig för just ovanstående. Han vill minimera antalet idioter i en ännu inte helt utvecklad funktion. Tesla kommer få ett stort försprång på tekniken/massor av feedback men med risk för människors liv. För varje mil utan personliga missöden så "ökar" också antalet idioter som kommer smsa och surfa med tvåtonsbilar i 110 km/h. Complacency.
Användarvisningsbild
Albatross
Teslaägare

Inlägg av Albatross »

Det går alltid att stämma någon oavsett om det finns grund för det eller ej. Rätt vanligt i USA faktiskt.

Många olyckor inträffar på grund av att föraren somnat bakom ratten. Jag tror att AP medför en ökad risk för att fler nickar till. Å andra sidan inbillar jag mig att konsekvenserna blir betydligt lindrigare när detta intreäffar och AP är inkopplad. På det stora hela tror jag AP, TACC och varningssytem sänker olycksfrekvensen redan idag. Det kommer alltid finnas dårar oavsett om hen håller i ratten eller ej.
Användarvisningsbild
Fuelman
Teslaägare

Inlägg av Fuelman »

Missförstå mig inte. Jag tror verkligen att detta är framtiden. Men jag hade varit oändligt mycket tryggare om man färdigtestat så långt att man verkligen kan ta bort händerna från ratten...
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Herr X »

Fuelman skrev:
Jag hoppas givetvis att jag har fel men jag tror verkligen inte det. När Elon Musk går ut och uppmanar alla att hålla i ratten är det för att han är orolig för just ovanstående. Han vill minimera antalet idioter i en ännu inte helt utvecklad funktion. Tesla kommer få ett stort försprång på tekniken/massor av feedback men med risk för människors liv. För varje mil utan personliga missöden så "ökar" också antalet idioter som kommer smsa och surfa med tvåtonsbilar i 110 km/h. Complacency.
Jag såg lite olycksstatistik för en tid sedan som visade att nästan inga bilolyckor skedde till följd av tekniska fel, utan i stort sett samtliga olyckor berodde på mänskliga faktorn.

Visst - tekniken ännu är ännu i beta, men så länge den i genomsnitt kör bättre än vanliga människor så kommer du ha fel. Och idag är det ingen av oss som vet det, bara Tesla.
Alltså - om bilen i genomsnitt kör bättre än människor så kan folk vara hur ignoranta de vill bakom ratten, men ändå bidra till att minska olycksstatistiken. De kan sitta med en chokladboll i mungipan, läsa tidningen samtidigt som de petar näsan och mullrande skrattar åt din kritik, allt emedan bilen kör dem framåt och utan att de ökar risken i trafiken. Tesla vet säkert redan om autopiloten kör bättre än vanliga människor, eftersom man redan haft tekniken ute i beta, om inte så har de snart samlat ihop statistik så att man kan hindra användande i de trafiksituationer då tekniken ännu inte slår människan.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

var det inte Kalle som var med Segelflygarn på testtur med autopilot? har han oxå redigerat sina inlægg nu? shit, nu blir jag næstan rædd hær. Who's listening? hello Americat, is it Elon över on the other sida av Atlanten?
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Herr X »

HelectriC skrev:
var det inte Kalle som var med Segelflygarn på testtur med autopilot? har han oxå redigerat sina inlægg nu? shit, nu blir jag næstan rædd hær. Who's listening? hello Americat, is it Elon över on the other sida av Atlanten?
Killen håller på att bygga en rymdraket som gör att han kan pensionera sig på mars. Blir du förvånad över att han kan ha koll på några sekterister på ett nätforum?
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Användarvisningsbild
Nemesis

Inlägg av Nemesis »

Herr X skrev:
Jag såg lite olycksstatistik för en tid sedan som visade att nästan inga bilolyckor skedde till följd av tekniska fel, utan i stort sett samtliga olyckor berodde på mänskliga faktorn.
Har ingen referens men de flesta brukar slänga runt med siffran 90 % mänsklig faktor.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

Herr X skrev:
HelectriC skrev:
Killen håller på att bygga en rymdraket som gör att han kan pensionera sig på mars. Blir du förvånad över att han kan ha koll på några sekterister på ett nätforum?
kanske ska vara mer rædd før ideerna med atombombsuppværmning på mars. Hoppas inte han har valt var på jorden han har tænkt testa dessa :o
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

Fuelman skrev:
Missförstå mig inte. Jag tror verkligen att detta är framtiden. Men jag hade varit oändligt mycket tryggare om man färdigtestat så långt att man verkligen kan ta bort händerna från ratten...
Det går inte hoppa från A till P utan att vara inne på stegen mellan A och K. Jag tror att Tesla redan laddat hem körmönster och data från bilarna innan version 7.0 kom ut just för att testa men det är det stort steg från att ha en människa som kör till autonom bil. Nu slås det på att bilen kommer kunna styra men fortfarande villkor att föraren håller i ratten. Nästa steg är att funktionen kan användas i fler situationer som t.ex. stoppljus och korsningar. Efter ett tag kan man kanske släppa ratten i vissa typer av trafik som t.ex. motorväg. Det är många steg till en helt autonom bil och att hoppa till den utan faktiska storskaliga tester, som t.ex. version 7.0 som räknas som en beta, tror jag inte är möjligt.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Herr X »

Svenssons skrev:
Det går inte hoppa från A till P utan att vara inne på stegen mellan A och K. Jag tror att Tesla redan laddat hem körmönster och data från bilarna innan version 7.0 kom ut just för att testa men det är det stort steg från att ha en människa som kör till autonom bil. Nu slås det på att bilen kommer kunna styra men fortfarande villkor att föraren håller i ratten. Nästa steg är att funktionen kan användas i fler situationer som t.ex. stoppljus och korsningar. Efter ett tag kan man kanske släppa ratten i vissa typer av trafik som t.ex. motorväg. Det är många steg till en helt autonom bil och att hoppa till den utan faktiska storskaliga tester, som t.ex. version 7.0 som räknas som en beta, tror jag inte är möjligt.
Som jag skrev tidigare så räcker det att Teslas autopilot kör bättre än medelföraren - i så fall kommer den att sänka olycksstatistiken och bidra positivt. Är det rimligt att Tesla valt att släppa en lösning som kör sämre än medelbilisten? Alltså en medelmåttig autopilot?
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

Herr X skrev:
Som jag skrev tidigare så räcker det att Teslas autopilot kör bättre än medelföraren - i så fall kommer den att sänka olycksstatistiken och bidra positivt. Är det rimligt att Tesla valt att släppa en lösning som kör sämre än medelbilisten? Alltså en medelmåttig autopilot?
Precis och det kan vara en anledning till fördröjning. Inhämtandet av data för att säkerställa att den är bättre än medelbilisten. Sedan är det dock en fråga på hur funktionen används av bilister. Tror inte att Tesla vill att alla ska slå på den i stadsbebyggelse, inte vara uppmärksamma och sedan skylla på Tesla när krockar. När väl funktionerna har testats i praktiken så lär fler och fler fall hanteras av bilen. Att vänta på att bilen skall vara helt autonom är bara dumt. Övning ger färdighet och som du säger så räcker det att den är bättre än medelföraren (under förutsättning att funktionen inte missbrukas).
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Lessmog
Teslaägare

Inlägg av Lessmog »

Intressanta resonemang, men eftersom v7 är släppt i USA så är det inte tekniken som hindrar att den släpps i EU. Snarare då, som någon skrev i tråden om första bilden, juridiskt trassel i samband med förhandlingarna om datasäkerhet och hur data får föras över det stora havet. Sånt, liksom andra handelsöverenskommelser på global nivå, handlar om allt annat än praktikaliteter.

En viss svensk hade t o m råkat få den och provköra ett tag innan han blev alldeles tyst ... :shock:
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare

Inlägg av hybris »

Jo EU domstolen upphävde ju safe harbour... För Tesla borde det innebära problem faktiskt... Om de nu inte plitat in EU model clauses i sin avtal med oss kunder! Men de problemen har de även utan autopilot. Bilarna sänder en sjuk massa telemetridata redan. Gissar att de inte avpersonifierar den innan de sänder den till USA... Intressant fråga även om lite nerdig. Personligen får de logga hur mycket de vill och skicka till US of A. ;-)
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

Grejen är ju att den här funktionen inbjuder till att fokus hamnar på annat än väg och omgivning.
Det är ju heller inte så att man får en varning "i god tid", utan när den kopplar ifrån kan de smälla innan man hinner reagera. Hade man haft fokus så hade man troligtvis hunnit korrigera.

Att motsvarande funktionalitet hos andra biltillverkare(tex Mercedes S-klass) kräver att man tar tag i ratten efter X sekunder är ett tecken på att de förstår begränsningarna och riskerna med dagens teknik.

Det är helt enkelt ett väldigt riskabelt drag av Tesla. De "bettar" att de skall hinna förbättra funktionaliteten innan allvarliga olyckor inträffar. Och hinner dom inte, så lär dom bli stämda. Antagligen lär dom då ändra så att mjukvaran kräver att man håller händerna på ratten..

Hade de åtminstone kunnat se till så att den stängs av inför korsningar och rondeller(vilket borde gå att trigga via karta+GPS) samt rödljus, så hade jag kännt mig tryggare. Att de inte gjort det tyder på att det inte är riktigt moget än...
Någon dåre kommer slå på den mitt i stan och sen råka dundra förbi ett rödljus i nån korsning och PANG...

Alternativt skulle dom helt enkelt kunna enabla den väg för väg, allt eftersom tillräckligt många model S kört på dom. När hundra bilar kört och "läst in" en väg så kan sedan alla använda autopilot på den.. eller liknande. Det borde vara betydligt mer säkert.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Med tanke på all text och all information om att du som förare har ansvaret och ska vara redo att ingripa så kommer stämningar i USA vara ganska lönlösa. Däremot kan reglerna i Europasemestern annorlunda ut, inte lika lätt attfriskriva sig på det sättet här. Inte enligt maskindirektivet i alla fall som visserligen inte gäller för bilar, då.
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Inlägg av danni »

Herr X skrev:
Svenssons skrev:
Tror du verkligen Teslas autopilot kör bättre än medelföraren då? Den är ju enormt begränsad. De flesta resor du företar dig hade autopiloten inte alls kunnat köra på egen hand, alltså kan den omöjligt vara bättre än vem som än hade klarat de resorna (dvs alla människor med körkort), eller?
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Herr X »

taliz skrev:
Att motsvarande funktionalitet hos andra biltillverkare(tex Mercedes S-klass) kräver att man tar tag i ratten efter X sekunder är ett tecken på att de förstår begränsningarna och riskerna med dagens teknik.
Med samma resonemang kan man då säga att eftersom Mercedes och de andra inte har byggt ordentliga elbilar och snabbladdarnätverk så är det tecken på att de förstår begränsningarna och riskerna med dagens elbilsteknik?
När blev de gamla fossilernas beteende föredömligt?
taliz skrev:
Det är helt enkelt ett väldigt riskabelt drag av Tesla. De "bettar" att de skall hinna förbättra funktionaliteten innan allvarliga olyckor inträffar.
Jag tror inte det. Jag har använt TACC på Teslan sedan jag fick bilen och har lärt mig hur den fungerar och när man kan lita på den. Använder den funktionen precis hela tiden och känner att jag vet väl när funktionen är pålitlig och inte. Kan inte se annat än att det blir precis likadant med auto steering..? Varför skulle folk plötsligt ta massor av galna risker med den när man inte gör det med TACC?
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Herr X »

danni skrev:
Tror du verkligen Teslas autopilot kör bättre än medelföraren då? Den är ju enormt begränsad. De flesta resor du företar dig hade autopiloten inte alls kunnat köra på egen hand, alltså kan den omöjligt vara bättre än vem som än hade klarat de resorna (dvs alla människor med körkort), eller?
På motorväg tror jag det.. där förekommer en del singelolyckor när folk nickar till eller krockar i köslut. Sådana olyckor bör ju autopiloten kunna ta bort, sen får vi se om den implementerar helt nya typer av olyckor som är fler än de olyckor som den förhindrat..? Tror inte det..

Den är ju inte gjord för andra typer av vägar, så om folk får för sig att lita blint på den på småvägar där den stup i kvarten tutar och varnar, så tillhör man ju intelligensreserven. Tror att få så korkade människor ens har kapital till att köpa en Tesla...
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Skriv svar