Autopilot-test
Postat: 15 okt 2015 23:05
Ser ut att funka rätt bra. Men det känns som det kan bli dyrt för Tesla när första stämningen efter en olycka i USA kommer..
Kanske ifall autopoloten skulle svänga åt ett håll och därmed orsakade en olycka samtidigt om du själv slet i ratten åt andra hållet... Annars känns det mindre rimligt.Martinen skrev:Tror inte att dom kommer kunna bli stämda. Speciellt med tanke på att dom kallar det beta och dessutom skriver att man bör ha händerna på ratten för att kunna ingripa själv.
Har inte läst det själv, men han säger så i alla fall.
Vad menar du är modigt och dumdristigt?Fuelman skrev:Det här är modigt och dumdristigt? tycker jag. Efter hand som funktionerna blir mer och mer stabila kommer complacency att komma för fler och fler Tesla-ägare. Långt ifrån alla är idioter men efter hand kommer en del bilförare börja surfa på webben, föna håret och göra andra saker än att köra bilen. Tom killen i videon visar hur han kan surfa på CNN i trafikköerna...
Fast världen blir så tråkig om vi måste anpassa oss efter den trögaste idioten hela tiden. Förbud mot att gå samtidigt som man håller i en mobil, cykla blir helt förbjudet, inga knivar i köket osv.Fuelman skrev:Det här är modigt och dumdristigt? tycker jag. Efter hand som funktionerna blir mer och mer stabila kommer complacency att komma för fler och fler Tesla-ägare. Långt ifrån alla är idioter men efter hand kommer en del bilförare börja surfa på webben, föna håret och göra andra saker än att köra bilen. Tom killen i videon visar hur han kan surfa på CNN i trafikköerna...
Jag såg lite olycksstatistik för en tid sedan som visade att nästan inga bilolyckor skedde till följd av tekniska fel, utan i stort sett samtliga olyckor berodde på mänskliga faktorn.Fuelman skrev:Jag hoppas givetvis att jag har fel men jag tror verkligen inte det. När Elon Musk går ut och uppmanar alla att hålla i ratten är det för att han är orolig för just ovanstående. Han vill minimera antalet idioter i en ännu inte helt utvecklad funktion. Tesla kommer få ett stort försprång på tekniken/massor av feedback men med risk för människors liv. För varje mil utan personliga missöden så "ökar" också antalet idioter som kommer smsa och surfa med tvåtonsbilar i 110 km/h. Complacency.
Killen håller på att bygga en rymdraket som gör att han kan pensionera sig på mars. Blir du förvånad över att han kan ha koll på några sekterister på ett nätforum?HelectriC skrev:var det inte Kalle som var med Segelflygarn på testtur med autopilot? har han oxå redigerat sina inlægg nu? shit, nu blir jag næstan rædd hær. Who's listening? hello Americat, is it Elon över on the other sida av Atlanten?
Har ingen referens men de flesta brukar slänga runt med siffran 90 % mänsklig faktor.Herr X skrev:Jag såg lite olycksstatistik för en tid sedan som visade att nästan inga bilolyckor skedde till följd av tekniska fel, utan i stort sett samtliga olyckor berodde på mänskliga faktorn.
kanske ska vara mer rædd før ideerna med atombombsuppværmning på mars. Hoppas inte han har valt var på jorden han har tænkt testa dessaHerr X skrev:Killen håller på att bygga en rymdraket som gör att han kan pensionera sig på mars. Blir du förvånad över att han kan ha koll på några sekterister på ett nätforum?HelectriC skrev:var det inte Kalle som var med Segelflygarn på testtur med autopilot? har han oxå redigerat sina inlægg nu? shit, nu blir jag næstan rædd hær. Who's listening? hello Americat, is it Elon över on the other sida av Atlanten?
Det går inte hoppa från A till P utan att vara inne på stegen mellan A och K. Jag tror att Tesla redan laddat hem körmönster och data från bilarna innan version 7.0 kom ut just för att testa men det är det stort steg från att ha en människa som kör till autonom bil. Nu slås det på att bilen kommer kunna styra men fortfarande villkor att föraren håller i ratten. Nästa steg är att funktionen kan användas i fler situationer som t.ex. stoppljus och korsningar. Efter ett tag kan man kanske släppa ratten i vissa typer av trafik som t.ex. motorväg. Det är många steg till en helt autonom bil och att hoppa till den utan faktiska storskaliga tester, som t.ex. version 7.0 som räknas som en beta, tror jag inte är möjligt.Fuelman skrev:Missförstå mig inte. Jag tror verkligen att detta är framtiden. Men jag hade varit oändligt mycket tryggare om man färdigtestat så långt att man verkligen kan ta bort händerna från ratten...
Som jag skrev tidigare så räcker det att Teslas autopilot kör bättre än medelföraren - i så fall kommer den att sänka olycksstatistiken och bidra positivt. Är det rimligt att Tesla valt att släppa en lösning som kör sämre än medelbilisten? Alltså en medelmåttig autopilot?Svenssons skrev:Det går inte hoppa från A till P utan att vara inne på stegen mellan A och K. Jag tror att Tesla redan laddat hem körmönster och data från bilarna innan version 7.0 kom ut just för att testa men det är det stort steg från att ha en människa som kör till autonom bil. Nu slås det på att bilen kommer kunna styra men fortfarande villkor att föraren håller i ratten. Nästa steg är att funktionen kan användas i fler situationer som t.ex. stoppljus och korsningar. Efter ett tag kan man kanske släppa ratten i vissa typer av trafik som t.ex. motorväg. Det är många steg till en helt autonom bil och att hoppa till den utan faktiska storskaliga tester, som t.ex. version 7.0 som räknas som en beta, tror jag inte är möjligt.
Precis och det kan vara en anledning till fördröjning. Inhämtandet av data för att säkerställa att den är bättre än medelbilisten. Sedan är det dock en fråga på hur funktionen används av bilister. Tror inte att Tesla vill att alla ska slå på den i stadsbebyggelse, inte vara uppmärksamma och sedan skylla på Tesla när krockar. När väl funktionerna har testats i praktiken så lär fler och fler fall hanteras av bilen. Att vänta på att bilen skall vara helt autonom är bara dumt. Övning ger färdighet och som du säger så räcker det att den är bättre än medelföraren (under förutsättning att funktionen inte missbrukas).Herr X skrev:Som jag skrev tidigare så räcker det att Teslas autopilot kör bättre än medelföraren - i så fall kommer den att sänka olycksstatistiken och bidra positivt. Är det rimligt att Tesla valt att släppa en lösning som kör sämre än medelbilisten? Alltså en medelmåttig autopilot?
Tror du verkligen Teslas autopilot kör bättre än medelföraren då? Den är ju enormt begränsad. De flesta resor du företar dig hade autopiloten inte alls kunnat köra på egen hand, alltså kan den omöjligt vara bättre än vem som än hade klarat de resorna (dvs alla människor med körkort), eller?Herr X skrev:Som jag skrev tidigare så räcker det att Teslas autopilot kör bättre än medelföraren - i så fall kommer den att sänka olycksstatistiken och bidra positivt. Är det rimligt att Tesla valt att släppa en lösning som kör sämre än medelbilisten? Alltså en medelmåttig autopilot?Svenssons skrev:Det går inte hoppa från A till P utan att vara inne på stegen mellan A och K. Jag tror att Tesla redan laddat hem körmönster och data från bilarna innan version 7.0 kom ut just för att testa men det är det stort steg från att ha en människa som kör till autonom bil. Nu slås det på att bilen kommer kunna styra men fortfarande villkor att föraren håller i ratten. Nästa steg är att funktionen kan användas i fler situationer som t.ex. stoppljus och korsningar. Efter ett tag kan man kanske släppa ratten i vissa typer av trafik som t.ex. motorväg. Det är många steg till en helt autonom bil och att hoppa till den utan faktiska storskaliga tester, som t.ex. version 7.0 som räknas som en beta, tror jag inte är möjligt.
Med samma resonemang kan man då säga att eftersom Mercedes och de andra inte har byggt ordentliga elbilar och snabbladdarnätverk så är det tecken på att de förstår begränsningarna och riskerna med dagens elbilsteknik?taliz skrev:Att motsvarande funktionalitet hos andra biltillverkare(tex Mercedes S-klass) kräver att man tar tag i ratten efter X sekunder är ett tecken på att de förstår begränsningarna och riskerna med dagens teknik.
Jag tror inte det. Jag har använt TACC på Teslan sedan jag fick bilen och har lärt mig hur den fungerar och när man kan lita på den. Använder den funktionen precis hela tiden och känner att jag vet väl när funktionen är pålitlig och inte. Kan inte se annat än att det blir precis likadant med auto steering..? Varför skulle folk plötsligt ta massor av galna risker med den när man inte gör det med TACC?taliz skrev:Det är helt enkelt ett väldigt riskabelt drag av Tesla. De "bettar" att de skall hinna förbättra funktionaliteten innan allvarliga olyckor inträffar.
På motorväg tror jag det.. där förekommer en del singelolyckor när folk nickar till eller krockar i köslut. Sådana olyckor bör ju autopiloten kunna ta bort, sen får vi se om den implementerar helt nya typer av olyckor som är fler än de olyckor som den förhindrat..? Tror inte det..danni skrev:Tror du verkligen Teslas autopilot kör bättre än medelföraren då? Den är ju enormt begränsad. De flesta resor du företar dig hade autopiloten inte alls kunnat köra på egen hand, alltså kan den omöjligt vara bättre än vem som än hade klarat de resorna (dvs alla människor med körkort), eller?