Service och skriva på kontrakt vid tredjepartsutrustning?

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare

Service och skriva på kontrakt vid tredjepartsutrustning?

Inlägg av hybris »

Är det några fler som Tesla Service bett skriva på ett kontrakt pgr av att Ni har modifierat bilen? Dvs andra fälgar än Teslas etc...

Idag fick jag detta när jag var där och satte på nya vinterfälgar/däck. Kör på 100% orginal gällande däck och fälgar. Men eftersom min bil är folierade ville de att jag skall skriva på ett papper. Läste igenom det och en av punkterna (tror det var punkt 5) så skall eventuell dispyt göras upp i Nederländerna vilket jag reagerade starkt på. Varför skall jag skriva på ett kontrakt där mina rättigheter som konsument skall flyttas till Nedernländerna???

Sedan kan man undra varför de ens presenterar denna typ av kontrakt för en stamkund/kund av en dyr bil som Tesla? Frågade varför och de har fått i uppdrag att göra det. Personligen vart jag bara irriterade över detta. Frågade om alla med kermisk behandling också skall skriva på papper och i teorin ja sade de. Nu kan jag tänka mig att alla med tredjepartsfälgar kommer få detta när Ni är inne med bilen.

Någon jurist på forumet? Vad säger Ni om detta? Jag personligen har inget problem att bekräfta att jag folierat bilen. Skulle inte säga något om tex folieringsföretaget via knivar skadat lacken eller liknande. Men fattar inte varför de trycker detta på sina kunder just nu? Jag personligen blir bara sjukt irriterad! Aldrig varit med om något liknande varken hos BMW, Audi, Volvo, Porsche mfl... Är Tesla bara korkade från USA eller sin Europaorg eller vad håller de på med?

Vad säger Ni andra?
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Service och skriva på kontrakt vid tredjepartsutrustning

Inlägg av TiborBlomhall »

1. Skrev du på?
2. Välkommen tillbaka!
3. du har väl sett tråden om dig? http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... =29&t=2531
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare

Inlägg av hybris »

1. Nej.
2. Tack.
3. Nej hade inte läst den tråden... :-)
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Referralkod: ts.la/tibor72449

Inlägg av TiborBlomhall »

Hur reagerade de när du vägrade skriva på? (Deras reaktion borde vara ett tecken på hur pass allvarliga de är med pappret.)

Och menar de på allvar att dispyt om tex drivlinan kan bero på att du har folierat bilen? :roll:
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Vad var syftet med kontraktet?
Var det begränsningar på garantier och andra åtagande från deras sida, som de vill undkomma eller inskränka?
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Jag har inte sett eller skrivit på just detta, men det verkar som att de tar avtal från USA utan att ifrågasätta alls. Jag fick t ex skriva på att jag ska återlämna NEMA 14–50-adaptern (Nordamerikaspecifik kontakt) i gott skick när jag hade en lånebil. Jag frågade vad de menade med det, och bara något mummel om att alla skriver på samma. Känns inte helt seriöst.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare

bylund skrev:
Jag har inte sett eller skrivit på just detta, men det verkar som att de tar avtal från USA utan att ifrågasätta alls. Jag fick t ex skriva på att jag ska återlämna NEMA 14–50-adaptern (Nordamerikaspecifik kontakt) i gott skick när jag hade en lånebil. Jag frågade vad de menade med det, och bara något mummel om att alla skriver på samma. Känns inte helt seriöst.

Så du behövde inte återlämna lånebilen i gott skick? Eller fanns det ett separat avtal om bilen också?
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare

Inlägg av hybris »

TiborBlomhall skrev:
Hur reagerade de när du vägrade skriva på? (Deras reaktion borde vara ett tecken på hur pass allvarliga de är med pappret.)

Och menar de på allvar att dispyt om tex drivlinan kan bero på att du har folierat bilen? :roll:
Det hela går ut på att notera vilken "modifikation" jag gjort i en av bilagorna och om något händer relaterat till min modifikation så kan de ta betalt för service och andra saker. Faktiskt inget problem gällande just foliering. Jag berättade dock att Svensk konsumentlagstiftning gäller och de måste bevisa att min modifiering är det som ställt till det. Det jag reagerade på är att eventuell dispyt skall göras upp enligt Nederländs lag vilket jag inte tänker gå med på. Iofs kanske en struntsak gällande just foliering. Men tänk följande scenario: Min fru är ute och kör med autopiloten på. Bilen krockar och hon blir allvarligt skadad. Tesla hävdar att det hela beror på att jag folierat bilen och det hela skall göras upp enligt Nederländsk lag. Försäkringsbolaget drar åt sig öronen av någon andledning. Jo en ganska osannolik situation men just "tänk om"...

De tjatade rejält om detta papper och pratat om att jag skulle prata med lokala chefen. Jag påpekade att jag inte går med på någon skrivning om Nederländsk lag och vill de diskutera det så skall jag be en jurist titta på kontraktet först. Frågade varför om de pratade om en massa bilar med dåligt monterade tredjepartsfälgar. Med konspirationsteori så kan man ju fundera över om något är relaterat till autopiloten och liability? Som sagt en otrevlig upplevelse och dålig kundvård...
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Nicke Nyfiken skrev:
bylund skrev:

Så du behövde inte återlämna lånebilen i gott skick? Eller fanns det ett separat avtal om bilen också?
Jo, det nämndes också, det var mest att det även var en del nonsens likt det om adaptern på papperet.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Alx
Teslaägare

Inlägg av Alx »

Jag lånade hem en bil över natten innan jag beställde min bil för kontroll barnstol mm. Fick då ett dokument som jag skulle skriva på, minns inte den exakta formuleringen med det stod att bilen inte är försäkrad av tesla under tiden som den är i mitt förvar och att den som lånar bilen måste tillse att försäkring finns..... Helt galet! Bil för 1mkr+ .... Så skrover någon stackare på utan att läsa det finstilta.... Fy, inte OK!
Användarvisningsbild
Alx
Teslaägare

Inlägg av Alx »

Fick förövrigt svar att det är en Amerikansk mall och givetvis finns försäkring osv osv... MEN SKRIV DET DÅ OCH INTE MOTSATSEN!
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare

bylund skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
bylund skrev:

Jo, det nämndes också, det var mest att det även var en del nonsens likt det om adaptern på papperet.
Ja det du beskriver verkar lite "amerikanskt"
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare

Inlägg av hybris »

point1 skrev:
Skriv inte på något. Det finns ingen anledning att skriva på något sådant. De kan dessutom inte avtala bort dina rättigheter som konsument.

Sent from my iPhone using Tapatalk
Det var exakt min poäng till dem. Fick dock inte ta med mig pappret. Hade tänkt be en av våra chefsjurister att bara titta på det och höra hans kommentar men som sagt fick inte med mig kontraktet... Skrev inte på. Om någon annan får samma. Se till att fota alla papper och ta det med en Svensk jurist.
Användarvisningsbild
jjmaskin
Teslaägare

Inlägg av jjmaskin »

men om mina tredjepartsfälgar på något sätt spricker och gör så att bilen far i diket eller skadar hjulupphängningen så är väl inte det teslas fel ?? om din folierin råkar täcka någon sensor för autopiloten elller att det kryper in fukt och salt i en dålig skarv eller någon dränering från dörrarna är tilltäpt så lacken skadas eller fönsterhissar lägger av föratt du har ett akvarium i höger bakdörr så är väl inte det heller teslas fel ?? det är väl därför dom vill ha en kråka på pappret. om det är deras fälgar som spricker osv så är det väl inget problem. Välkommen tillbaka Hybris,
när min bil ska in får jag väl sätta på sommarsulorna i värsta fall
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare

Inlägg av hybris »

Jo tror inte någon säger att en modifiering som ställer till det skall Tesla stå för. Självklart inte. Om de kan bevisa att felet är pgr av tredjepartsfälgar, opticoat pro, foliering, snusprilla i glasögonen eller tigerbalsam i kallingarna så är det såklart inte deras fel.

Poängen är att inget annat bilmärke jag ägt under min livstid bett mig skriva på något papper om det. Plus sektionen med att lagen i Nederländerna gäller vid konflikt och inte Sverige är det jag reagerade starkt mot. Så min poöng är inte att Tesla skall stå för saker som bevisligen beror på någon modifiering.
Användarvisningsbild
tib
Teslaägare

Inlägg av tib »

Hmm, råkade också ut för detta för ett par veckor sedan. Orkade inte tjafsa utan skrev på trots att det kändes lite skumt/olustigt. Mina "modifieringar" är tonade rutor och lackbehandling...
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare

Inlägg av hybris »

Gällande sensorerna så påverkas inte PDC sensorer alls. De är tex lackad redan... Detta är bevisat av alla hundratusentals folierade bilar som rullar på vägarna. Övriga sensorer sitter ju bakom aluplåten i bilen så inte heller det kan påverkas. Jag har inte noterat någon som helst problem med PDC eller varningarna med bil som är i närheten. Fungerar klockrent. Skulle autopiloten påverkas av folie, keramisk behandling eller smutsig bil skall de inte ens tänka tanken att lansera det då xtremt många Teslor har folie, keramisk behandling och stenskottskydd. Tror inte en sekund på att det skulle påverkas.
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare

Inlägg av hybris »

En liten notis är att personen jag brukar få hjälp av vid service är trevlig och duktig. Han levererade bara något de blivit tillsagda att göra. Så inte missnöjd med honom. Brukar vara mycket serviceminded.
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare

Inlägg av hybris »

tib skrev:
Hmm, råkade också ut för detta för ett par veckor sedan. Orkade inte tjafsa utan skrev på trots att det kändes lite skumt/olustigt. Mina "modifieringar" är tonade rutor och lackbehandling...
Galet! Lite skandal tycker jag!
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Vad skulle du få eller inte få om du skrev på? Det är ju knappast så attbilen ska behöva skriva på något utan att få något i utbyte. Hotade de med att din garanti inte skulle vara giltig eller vadå?
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare

Inlägg av hybris »

Gissar att Peder på AMS gottar sig... :-)
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

hybris skrev:
Jo tror inte någon säger att en modifiering som ställer till det skall Tesla stå för. Självklart inte. Om de kan bevisa att felet är pgr av tredjepartsfälgar, opticoat pro, foliering, snusprilla i glasögonen eller tigerbalsam i kallingarna så är det såklart inte deras fel.

Poängen är att inget annat bilmärke jag ägt under min livstid bett mig skriva på något papper om det. Plus sektionen med att lagen i Nederländerna gäller vid konflikt och inte Sverige är det jag reagerade starkt mot. Så min poöng är inte att Tesla skall stå för saker som bevisligen beror på någon modifiering.

Det där med lag i Nederländerna är lite trixigt. Jag jobbar en del med kontrakt och vi försöker alltid skriva enligt lag i något land där man vet att lagstiftningen är rimlig, tex Sverige, UK, Frankrike. Det betyder inte att tvist måste lösas i respektive land, bara att det landets lagstiftning ska användas. Man kan tex fint skriva enligt Stockholm arbitration Law i ett kontrakt mellan ett ryskt och ett norskt företag utan att nånsin sätta sin fot i Sverige under en eventuell tvist. Problemet med nederländsk lag är att man som privatperson inte har en aning om vad dom fokuserar på i det landet. Som företag kan man förväntas kunna undersöka detta, men inte som prisvatperson. I tex UK-lag tolkas allt bokstavligt. Det är därför väldigt svårt att försöka tolka vad som egentligen ligger bakom en speciell paragraf i kontraktet, man läser det helt enkelt exakt som det står.
Att inte ge en kopia på det du skriver under låter inte ens lagligt!
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
+46
Teslaägare

Inlägg av +46 »

Det här blir bara konstigare och konstigare.
Så här står det på Rosenbergs hemsida:

"Vi arbetar uteslutande med Optimum-behandlingar. Enligt vår erfarenhet håller dessa högsta kvalitet och med en livslängd som ingen annan behandling kan utmana. Tesla Motors har godkänt Optimum lackskydd för sina bilar, och efter att ha arbetat med Optimum under en längre tid kan vi enkelt förstå varför."

När jag var hos Rosenbergs för att få hjälp med de lackskador min bil levererades med så stod en annan Tesla där som SC hade beställt skulle fixas till...
Installerat 13,2 kWp solceller
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare

Inlägg av hybris »

Jag skrev som sagt inte under så därav ingen kopia men noterade att de inte hade ett ex till mig och ett för dem...

Tesla folierar dessutom bilar själva. Loggor på sidorna och har helfolierade bilar i USA för marknadsföring... Under 2013 kunde man tom beställa stenskottsskydd från "fabrik" men det var extern firma som gjorde det. Armor något... minns inte namnet...

Gissar att en väldigt stor del av alla Teslor antingen har keramisk lackbehandling, stenskottsskydd eller folie. De flesta vill skydda sina bilar mot olika skador vilket ju faktiskt är positivt för Tesla då risken för problem med lacken minskar rejält.

Jag frågade om jag får använda skinnrengöring och behandling? I manualen står det att man bara skall torka med ren trasa som är lätt fuktig och inga medel. Skinnet är fabriksbehandlat. Eftersom jag noterar lite missfärgning pgr av jeans så frågade jag om jag skall reklamera det till dem eller om jag får göra rent det själv eller hurvida jag då bryter mot deras regler och det skall noteras i ett kontrakt? Då vart han sur... Dock faktiskt en valid fråga i sammanhanget...
Senast redigerad av hybris, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
leiflodde
Teslaägare

Inlägg av leiflodde »

Men kan det inte vara så att Tesla inte vill stå för kostnaderna om ägaren ändrar konfigurationen ex. om man folierar bilen och det utförs fel kan kanske spaltkorrosion (bilen rostar) uppstå och då tar man inte det på garantin???

Vet ej men så skulle jag tänkt om jag var Tesla och isåfall borde folierings företaget ta över ansvaret på ex "rost garantin".

Eller tänker jag fel?

PS tror att Tesla personalen på "golvet" har stenhårda direktiv att följa och inte kan/får sålla information utan bara att göra.
Skriv svar