Andrabil
Moderator: Redaktion
Andrabil
Behöver tyvärr en ny andrabil då min fru pendlar en del nu. Hade viljat ha en Model 3 men i brist på den... Vad skall man köpa?
Audi A3 e-tron? Tre mil på batteri och sedan bensin
lexus 200 eller 300?
Leaf? Dock verkar den inte grejja pendling Uppsala - Stockholm?
I3 könns lite för dyr för vad man får?
Annat?
Audi A3 e-tron? Tre mil på batteri och sedan bensin
lexus 200 eller 300?
Leaf? Dock verkar den inte grejja pendling Uppsala - Stockholm?
I3 könns lite för dyr för vad man får?
Annat?
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
- Oppfinnarn
- Teslaägare
Re: Andrabil
70D 

#Oppfinnarn went Electric 2015-10-02.... Blå Model S 70D samt ytterligare en Modell S 75D inköpt 2018-09-28 ... och efter mer än 32000 mil med elbil, varför bara ha två Tesla Model S... när man kan ha tre, så det blev en Model S AWD 2023-12-22
....

Jo tänkt tanken...Oppfinnarn skrev:70D

- SR-71-BlackBird
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/stefan9931
S70
Beställd 15/5-19, Tesla Model S Ludicrous, blå med svart inredning.
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
Vi hadde precis samma fundering vid midsommar (sålde SUV;en) och 3;an blir det nog direkt när det går att beställa som det ser ut nu.
Håller med att alternativen har lite för kort räckvidd även om BMW;n kunde beställas med fossilmotor samt att vissa andra modeller gillade inte frun så det blev såhär ICE i väntan på modell 3.
Eller om nuvarande Model S blir andra bil och en ny Modell S införskaffas men beror då på andrahandsvärde samt ev degradering av batteriet och dess räckvidd, svårt att sia om framtiden.
Håller med att alternativen har lite för kort räckvidd även om BMW;n kunde beställas med fossilmotor samt att vissa andra modeller gillade inte frun så det blev såhär ICE i väntan på modell 3.
Eller om nuvarande Model S blir andra bil och en ny Modell S införskaffas men beror då på andrahandsvärde samt ev degradering av batteriet och dess räckvidd, svårt att sia om framtiden.
Jag tror det blir något lite billigare i väntan på model 3. Även om jag inte är jättetänd på hybrid så känns det bättre än dieselgategrejjer. 

Det gäller att räkna på TCO här, hur många mil och på vilket sätt betalas det/ersätts/dras av på skatten?
- Kenth
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/kenth4336
Begagnad S60 eller S85 kanske ?hybris skrev:Jo tänkt tanken...Oppfinnarn skrev:70D
Vet inte riktigt vad priserna ligger på, men det verkar finnas lite att välja bland nu.
Eller kanske en demobil från Tesla

Model S 100D 18 , Pärlvit
Model S LR Raven-19[/b] , Pärlvit
Model S Plaid -23 , Svart
Model 3 LR 19 , Svart
Model 3 LR 21 , Pärlvit
Model Y Performance 23 , Pärlvit
Min fru har beställt en VW e-Up.
Överta företagsleasing av min Model S Performance 100 Ludicrous:
https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=21&t=20318
https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=21&t=20318
Vi har haft en liknande modell fast då en malus bil och typen av bil är härlig att köra man sitter högt och många bara flyttar sig när man glider upp bakifrån i ytterfilen.Martinen skrev:Köp en Model X.
Men såldes då den inte passade in i nya profilen med en Tesla och solceller på taket.
- Oppfinnarn
- Teslaägare
På bytbil.com finns en S60 (6700 mil) i Hörby för 679.9 kSEK. Säkert prutbart ....Kenth skrev:Begagnad S60 eller S85 kanske ?hybris skrev:Jo tänkt tanken...Oppfinnarn skrev:70D
Vet inte riktigt vad priserna ligger på, men det verkar finnas lite att välja bland nu.
Eller kanske en demobil från Tesla
#Oppfinnarn went Electric 2015-10-02.... Blå Model S 70D samt ytterligare en Modell S 75D inköpt 2018-09-28 ... och efter mer än 32000 mil med elbil, varför bara ha två Tesla Model S... när man kan ha tre, så det blev en Model S AWD 2023-12-22
....

Martinen skrev:Köp en Model X.
Ha ha ha! Behöver jag vara tydligare än så?Martinen skrev:Haha.hybris skrev:Martinen skrev:Köp en Model X.
Tror du är sugen.

Noooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooo!!! 

Leaf: jag körde den en helg i somras från Stockholm till Västervik och tillbaka. Det är en bra bil men kort räckvidd som sagt. Som längst åkte vi 11,5 mil på en laddning 95 procent till 4 procents laddning men vi körde långsamt (runt 80).. Om du fixar laddmöjlighet i Uppsala och inte bor allt för långt söder om stan så klarar den pendlingen. 8 mil kan du nog räkna med ändå från fullt i 120km/h. Om du köper en begagnad för runt 180k så blir bilen återbetald i form av bensinbesparingar på bara några år och in den har värmepump på tappar den inte så mycket på vintern.
BMW i3 rex: i3an är kul att köra, den känns som en BMW och den har en liten jättedålig motorcykelmotor som ger tio mil extra räckvidd och drar 1l/mil men den tar bort all räckviddsångest, så Uppsala kommer inte vara ett problem. Jag tycker att den är det bästa valet.
Opel ampera: en väldigt underskattad bekväm laddhybrid som faktiskt kommer 5 riktiga mil (8mil enligt NEDC)på el. Jag vet att det är nån på forumet som har en sån. Minns inte nick. Efteråt drar den 0,6l/mil bensin, vilket faktiskt är helt ok.
BMW i3 rex: i3an är kul att köra, den känns som en BMW och den har en liten jättedålig motorcykelmotor som ger tio mil extra räckvidd och drar 1l/mil men den tar bort all räckviddsångest, så Uppsala kommer inte vara ett problem. Jag tycker att den är det bästa valet.
Opel ampera: en väldigt underskattad bekväm laddhybrid som faktiskt kommer 5 riktiga mil (8mil enligt NEDC)på el. Jag vet att det är nån på forumet som har en sån. Minns inte nick. Efteråt drar den 0,6l/mil bensin, vilket faktiskt är helt ok.
Till 2016 kommerLeaf med 30kWh batteri som ger några extra mil och borde göra resan Uppsala Stockholm ganska säkert även vintertid. Men det kräver fortfarande laddning på jobbet så klart.
- lator
- Teslaägare
Beroende på hur mycket hon kommer att köra skulle kanske en Zoe på privatleasing kunna vara något. Då slipper man den idiotiska batterileasingen som är inbakad i priset och efter tre år lämnar man tillbaka skiten och köper en Model 3! Den kommer utan problem 15 mil på en laddning (20 sommartid om man tar det lugnt) men om man har fransosallergi kan man ju titta på Kia Soul. Den har den bästa räckvidden av 15-milsbilarna men man får ha åsikter om både utseende och krocksäkerhet...
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 

Många bra tips förutom model X! 

Spanar på blocket... En vettig tillfällig andrabil i väntan på model 3 blir det nog! Måste inte vara hybrid men måste vara "hybris"