https://www.electrive.net/2021/08/05/we ... lektrisch/Alfa, DS, Lancia: andra Stellantis -märken går rent elektriskt.
Stellantis tillkännagav nya detaljer om sin elektrifieringsstrategi när de presenterade sina affärssiffror för första halvåret. DS Automobiles kommer därför bara att släppa ut ren BEV på marknaden från 2024. Alfa Romeo kommer att bli ett rent elbilsmärke från 2027.
I början av juli presenterade Stellantis sin elektriska strategi och meddelade att Opel kommer att bli ett elmärke i Europa från 2028. Fiat ska bli rent elektrisk mellan 2025 och 2030 - så snart elbilar kan säljas till förbränningsmotors pris, sa man i juli.
Vid strategipresentationen behandlade flermärkesföretaget bara några exempel - förutom Opel och Fiat presenterades elektrifieringsplanerna för de amerikanska märkena Dodge, RAM och Jeep mer detaljerat. För märken som Lancia eller Alfa-Romeo visades endast påståenden som ”Från 2024 blir Alfa Alfa e-Romeo” i presentationen.
Så det som redan hade föreslagits har nu bekräftats. Från 2024 kommer Lancia bara att erbjuda elektrifierade modeller (inklusive hybrider), men från 2026 kommer nya Lancia -modeller uteslutande på marknaden med enbart elektrisk drivning. När exakt konverteringen till rena elektriska drivenheter på det italienska märket ska slutföras framgår inte av presentationen av halvårssiffrorna.
Situationen är liknande på DS Automobiles: Det franska märket kommer endast att använda elektriska drivenheter för modellbyten från 2024. Men även här ges inget datum när den sista förbränningsmotorn eller hybriden ska säljas.
Det är redan lite mer specifikt på Alfa Romeo: Omställningen till 100 procent BEV i Europa, Nordamerika och Kina bör vara klar 2027. Alfa Romeo har för närvarande inte en enda BEV i sitt sortiment. Modellportföljen innehåller för närvarande endast två serier, Giulia sedan och SUV Stelvio. Under fusionen utsågs ex-Peugeot-chefen Jean-Philippe Imparato till den nya varumärkeschefen.
Alfa Romeo bör - återigen - byggas in i koncernens premiummärke. Som rapporterats av "Auto, Motor und Sport" kommer den mindre PHEV-SUV Tonale att komma ut på marknaden 2022, följt av en ännu mindre SUV med HEV, PHEV och eldrift, kallad Brennero. Denna modell ska byggas i Polen från 2023 på grundval av den välkända e-CMP-dvs troligen med den välkända 100 kW-drivenheten och 50 kWh-batteriet. Alfa ville inte vänta på att den nya STLA Small -plattformen ska lanseras 2026.
STLA Small är en av fyra plattformar som Stellantis hade presenterat med sin elektriska strategi. STLA Large för större fordon kommer att lanseras redan 2023/2024 och kommer enligt AMS att ligga till grund för den nya upplagan av Giulia och Stelvio. Enligt information från den brittiska tidningen "Autocar" kan Giulia -sedanen åtföljas av en sportigare fyrdörrars coupé - möjligen med det legendariska modellnamnet GTV. Imparato har redan angett sin preferens för retromodeller - men marknaden för en tvådörrars GTV -sportcoupé (eller till och med en associerad cabriolet som en Alfa Spider) är förmodligen för liten.
Totalt planerar Stellantis -märkena att lansera elva BEV- och tio PHEV -modeller senast 2023. På Citroen kommer totalt tre BEV: er att komma under första halvåret 2023, Fiat Professional planerar två nya BEV: ar 2022, den första helelektriska Jeep (möjligen Wagoneer tillkännagav vid strategipresentationen) kommer under H1 2023 . Då vill Maserati ha två BEV -erbjudanden. Opel och Peugeot planerar var sin elbil i år, och fransmännen planerar ytterligare en för 2023.
När det gäller finansiella siffror: Under den första halvan av sin existens uppnådde den sammanslagna Stellantis -koncernen en omsättning på 75,3 miljarder euro (+46 procent) och rörelseresultatet var 8,6 miljarder euro - en rörelsemarginal på 11,4 procent.
Allt fler bilmärken går över till 100% eldrift
Moderator: Redaktion
Allt fler bilmärken går över till 100% eldrift
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension