Sida 1 av 3

Verklig räckvidd M3

Postat: 08 aug 2021 18:54
av Arn
Har en M3 2021 WLTP 614

Har varit ute på 2 längre bilresor denna sommar, båda gångerna snittförbrukning strax under 150 wh/km, ingen nämnvärd stand by förbrukning, min erfarenhet är att man kommer ca 470km på fullt batteri.

Borde man inte komma betydligt längre med förbrukningen 150? Om batteriet är 75kwh borde det ge 50 mil, om 82kwh något mer än så, i intervallet 500-550km

Re: Verklig räckvidd M3

Postat: 08 aug 2021 19:16
av Dexter86
Vad för typ av körning har du kört ? Landsväg ? Motorväg ? 50/50 ?

Tycker det är konstigt det är Så långt till WLTP från IRL ändå, jäkla skillnad på 400 och 600…
Betyder man inte kommer någonstans med en SR+ vintertid

Re: Verklig räckvidd M3

Postat: 08 aug 2021 19:23
av Remuz
I 150km/h på E4 kommer man kanske exakt 34mil med en 3P som har det mindre batteriet 74kWh. Tycker 47mil låter som en dröm, men så kör ju min förare lite snabbare än skyltat också (givetvis inte jag som kör)

Re: Verklig räckvidd M3

Postat: 08 aug 2021 19:44
av ceel
614 km är ju WLTP för blandad körning, där 52% utgörs av "urban" körning. En elbil är ju mer effektiv i stadstrafik än på landsväg så det är nog svårt att nå 614 km med enbart landsvägskörning. Sen spelar ju vind, temperatur (behövs värme eller kyla i kupén), hur tungt bilen är lastad etc in. Jag har kört långt i somras med en likadan bil och när jag lagt in vikt, temperatur, hastighet etc i ABRP har den stämt väldigt väl med utfallet sen.

Re: Verklig räckvidd M3

Postat: 08 aug 2021 19:51
av B99
Det är ju bara att räkna baklänges. 82 kWh-batteriet har väl 76 kWh tillgängligt utan buffert har jag för mig.

För att uppnå WLTP 614 km så ska du snitta 123 wh/km.

Om du snittar 150 så blir räckvidden 507 km.

Re: Verklig räckvidd M3

Postat: 08 aug 2021 19:58
av Niklas Z
Min 2020 LR drog 159 Wh/km under bilsemestern i somras och då var kanske 75 % motorväg/Autobahn. Min bil har i realiteten 72-73 kWh tillgängligt i batteriet (efter degradering). Under sådan körning kommer jag alltså maximalt 45 mil. Om jag inte kör motorväg under sommaren hamnar förbrukningen alltid under 150 Wh/km, så då blir det runt 50 mil i räckvidd.
Det sämsta jag haft i räckvidd var en körning från Uppsala till Sundsvall i –15 °C i vintras. Då gick laddnivån från 100 % vid start till någonstans mellan 5 och 10 % vid framkomsten, efter 31,5 mil. Då drog den åtminstone 215 Wh/km.
Det är i detta intervall min bil hamnar. Du har lite större batteri och dessutom värmepump, vilket framför allt minskar skillnaden mellan sommar och vinter.

Re: Verklig räckvidd M3

Postat: 08 aug 2021 20:33
av Arn
Tack för era svar.

Mina resor har varit mest landsväg eller motorväg, på motorväg håller jag min oftast under 110km/h

Lite förvånad normal räckvidd inte hamnade över 500km trots Eco driving

Re: Verklig räckvidd M3

Postat: 08 aug 2021 20:36
av Niklas Z
Det kan ju också vara så att din BMS är illa kalibrerad.

Re: Verklig räckvidd M3

Postat: 08 aug 2021 20:37
av Tellus
Här är ett sommartest av räckvidden på bland annat model 3 LR 2021

https://nye.naf.no/elbil/bruke-elbil/te ... ommer-2021

https://nye.naf.no/bilguiden/bilmodell/ ... e-awd-2021
Spoiler
655km @ 124wh = 81,2 tillgängliga kWh
Längre än wltp
Hastighet 60-110km/t

Re: Verklig räckvidd M3

Postat: 08 aug 2021 21:56
av Arn
Jag har åkt iväg med 90-95% ladd, sedan räknat antalet km och % kvar vid laddning t.ex kört från 90-10% 400km, 380/0,8=475

Re: Verklig räckvidd M3

Postat: 09 aug 2021 08:44
av taliz
B99 skrev:
Det är ju bara att räkna baklänges. 82 kWh-batteriet har väl 76 kWh tillgängligt utan buffert har jag för mig.

För att uppnå WLTP 614 km så ska du snitta 123 wh/km.

Om du snittar 150 så blir räckvidden 507 km.
Precis, det är ju 82kwh brutto, inte netto.
Teslabjörn har fått ut just 76kwh i sina tester vad jag minns.

150wh i motorvägsfart är ju sjukt bra förövrigt.

Re: Verklig räckvidd M3

Postat: 09 aug 2021 12:48
av Dinsdale
Jag har en 2021 SR+ med LFP-batteri och värmepump, med den fick jag förbrukning 137 på motorvägen mellan Linköping Supercharger och Stockholm norrort. (Dvs primärt 110, sen 100 från södertälje som går ner till 70 som lägst ju närmare stockholm man kommer.) Körde skyltad hastighet, inget fusk med att ligga och sega bakom långtradare eller så. Utetemperatur 20-21 grader om jag minns rätt, AC på auto 21 grader, torrt väglag, bilen fullastad med två vuxna och ett barn i barnstol.

Innan vi laddade i Linköping hade vi kört strax över 30 mil varav ca hälften var motorväg 110/120 resten landsväg 80/100, då var förbrukningen 134 om jag minns datorn rätt. Vi hade då 13% kvar av batteriet, vi lämnade med 98% efter att ha bränt bort 2% i förvärmning innan avfärd.

Re: Verklig räckvidd M3

Postat: 09 aug 2021 15:04
av AAKEE
Arn skrev:
Om batteriet är 75kwh borde det ge 50 mil, om 82kwh något mer än så, i intervallet 500-550km
De flesta ser inte alls 82.1kWh som Nominal full pack, utan de flesta ligger kring 78.5-80.5kWh om man använder utrustning för att kunna se vilken batterikapacitet som BMS tror bilen har.

Batteriet har 4.5% av totala kapaciteten som buffer under 0% på batteriindikatorn, så du har 95.5% av det användbart.
Du får eventuellt räkna bort en halv till en procent som värmeförlust i batteriet, så du kanske skulle kunna köra upp 76kWh, som någon skrev innan om du har en kapacitet på 80.5 kWh.

Jag använder Scan my Tesla så jag kan se BMS beräkningsdata. Hade 81.4kWh som Nominal full Pack under en ganska lång tid och det toppade 81.6 och vid en full-laddning rapporterade BMS att batteriet innehöll 82.0kWh. Det är mycket högre än nästan alla andra 82.1kWh-batterier vi sett bland de som använder Scan My Tesla för att kolla.

Trots 82.0kWh kapacitet så hade jag ”bara” 78.3 kWh tillgängligt då buffern blev 3.7kWh, och i praktiken kanske jag hade kunna köra upp 77.5kWh.
Det går förståss köra upp det mesta av buffern också men man vet ju inte när bilen slutar fungera så 0% är nog rätt bra att hålla sig till.
44727F30-61F0-4E75-A034-E733DAA799BF.png

Re: Verklig räckvidd M3

Postat: 09 aug 2021 15:08
av Arn
Känns som att man kan komma runt sig 50 mil på en laddning om man kör i ett sträck utan pauser etc, om man snittar 150wh/km men pauser och vila över natten etc minskar körsträckan så i praktiken landar man under 50 mil vid denna förbrukning.

Re: Verklig räckvidd M3

Postat: 10 aug 2021 00:21
av pefreli
Förstår inte hur man snittar en förbrukning på 150 på årsbasis.

Själv ligger jag strax under 200 på årsbasis.

En USP med att köra Tesla är (enligt mig) att man slipper snålköra för att komma fram till destinationen.

Sånt får man hålla på med om man har en Etron eller Polestar. :lol:

Re: Verklig räckvidd M3

Postat: 10 aug 2021 07:31
av Remuz
Jag ligger på 209wh/km sett över 2000mil och 16mån. Inte så många långresor.

Re: Verklig räckvidd M3

Postat: 10 aug 2021 07:47
av Niklas Z
150 Wh/km under ett år blir svårt att nå. Sommartid är det enkelt att komma under 150 Wh/km, men den kallare delen av året saboterar snittet. Jag vet inte vad min ligger på under ett år, kanske 175 Wh/km.

Re: Verklig räckvidd M3

Postat: 10 aug 2021 15:13
av taliz
Remuz skrev:
Jag ligger på 209wh/km sett över 2000mil och 16mån. Inte så många långresor.
Du kör väl dock med 20"?
Jag hade 240 i snitt då vill jag minnas.
Sjönk till ca 190 med 18".

Re: Verklig räckvidd M3

Postat: 10 aug 2021 15:22
av BrooklynS
198 Wh/km på 7500 mil, stordelen av milen långresor (+30 mil enkel väg) vintertid i nordligaste Sverige. M3P 18" 2019

Re: Verklig räckvidd M3

Postat: 10 aug 2021 15:37
av Remuz
taliz skrev:
Remuz skrev:
Jag ligger på 209wh/km sett över 2000mil och 16mån. Inte så många långresor.
Du kör väl dock med 20"?
Jag hade 240 i snitt då vill jag minnas.
Sjönk till ca 190 med 18".
20" sommar, 18" vinter, ungefär samma förbrukning

Re: Verklig räckvidd M3

Postat: 10 aug 2021 17:36
av mikebike
Jag ligger på 177 i snitt, men 2 cyklar på taket drar upp snittet:
I 125 km/h har jag 250, "vanlig" motorväg ungefär 220 och i snitt på långfärd 202 Wh/km.

Re: Verklig räckvidd M3

Postat: 22 aug 2021 18:40
av BrooklynS
Bild

Hemavan - Luleå. M3P Stealth 18” 2019, 7800 mil. 13 grader, delvis regn. 2 personer plus packning. Autopilot och följa fartgränserna (snittfart över dryga 40 mil blev 86 km/h).

Jag är otroligt nöjd med vad bilen levererar i verkligheten, sommar som vinter.

Re: Verklig räckvidd M3

Postat: 22 aug 2021 18:46
av martinot
Gott! :)

Har nog aldrig åkt i en så effektiv bil (både gällande ladda kortast tid, och extremt snål energiåtgång/lång räckvidd) som 2021 M3 med nya Panasonic-batteriet.

Är inte förvånad att den vann SECC 2021. Det är en grym elbil! Är nog den elbil som man kommer absolut närmast en fossilbil i absolut resetid.

Re: Verklig räckvidd M3

Postat: 22 aug 2021 20:04
av BrooklynS
martinot skrev:
Gott! :)

Har nog aldrig åkt i en så effektiv bil (både gällande ladda kortast tid, och extremt snål energiåtgång/lång räckvidd) som 2021 M3 med nya Panasonic-batteriet.

Är inte förvånad att den vann SECC 2021. Det är en grym elbil! Är nog den elbil som man kommer absolut närmast en fossilbil i absolut resetid.
86 mil enkel med släpvagn och två MC på = 11 timmar 50 min. Inkl käk, toa osv. Oktober, 4-5 grader och regn nästan hela tiden. Hastighetsgränserna hölls.

Jag påstår att det tog lika lång tid med fossilbilen i det fallet.

Re: Verklig räckvidd M3

Postat: 23 aug 2021 11:47
av granna_polka
Vet inte hur exakt TeslaFi data stämmer, men nedan är det som vi har kört sedan i juni för en ny M3LR och 614WLTP.

Kilometers Driven
7,839

Wh/km
147 Wh/km

Avg Speed
75.7 kph

Avg Temp
20.38 C