Sida 1 av 3

Frågor rörande 614 km vs. 580 km WLTP

Postat: 08 aug 2021 21:06
av tigermann
Enligt Tesla så kan jag få leverans av LR 2021 580 km WLTP i september och får vänta till december på 614 km WLTP. Det skiljer även 20 000 kr.

Vet forumet vad skillnaden egentligen är mellan bilarna?
Har Model 3 lagerbilarna för leverans nu (LR, 580 km WLTP) t.ex. dom uppdaterade strålkastarna eller inte?
Är 614 km-modellen tillverkad i Fremont?

Re: Frågor rörande 614 km vs. 580 km WLTP

Postat: 08 aug 2021 23:27
av Holve
Går själv i samma funderingar.
Har beställt en LR för leverans i november med 614-km räckvidd.
Behöver egentligen bilen i september så jag har funderat på att ta en lagerbil från Kina.

Vad vi vet nu så tillverkas 614 km i Fremont.

Fast man vet ju inte med Tesla, de kanske börjar med andra batterier på bilarna från Kina?

Jag tror jag väntar och tar bilen med det stora batteriet.
Vad jag har läst mig till så skall det laddas lite snabbare och inför Tesla några nyheter så tror jag de kommer från Fremont först.

Det skall vara samma strålkastare på Kina bilarna.

Re: Frågor rörande 614 km vs. 580 km WLTP

Postat: 08 aug 2021 23:43
av tigermann
Lurigt hur man ska göra :)

TeslaBjörns tester verka tyda på (som du har hört) att 580 km är ”långsam” på att ladda.

Det är tveksamt om man får tillbaka de där 20 000 kr extra. En begagnad 2021 LR kommer vara en begagnad 2021 LR… Ingen kommer hålla reda på att det fanns två versioner.

För den intresserade så hittade jag en tråd från Norge som diskuterar samma sak:
https://elbilforum.no/index.php?topic=57113.15

Re: Frågor rörande 614 km vs. 580 km WLTP

Postat: 08 aug 2021 23:57
av OfarligTesla
Ca 7 kWh mindre batteri i 580 km bilarna, så ca 9%. Laddar också långsammare. Detta är ju jämfört med de 624 km Panasonic bilarna som kom i Q2. Ingen vet vad för batteri som kommer i Q4 med 614 km bilarna då, kan vara ett större LG.

Re: Frågor rörande 614 km vs. 580 km WLTP

Postat: 30 aug 2021 13:43
av pefreli
Har LR som kom i Q2 verkligen haft 624 km WLTP?

Re: Frågor rörande 614 km vs. 580 km WLTP

Postat: 30 aug 2021 13:57
av OfarligTesla
pefreli skrev:
Har LR som kom i Q2 verkligen haft 624 km WLTP?
Ne, var jag som skrev fel, skulle stå 614 km WLTP. Även om det är mer än 614 km WLTP om man testar på samma sätt som bilarna med det mindre LG batteriet testades.

Re: Frågor rörande 614 km vs. 580 km WLTP

Postat: 30 aug 2021 15:18
av pefreli
Finns det några kända fördelar med LG’s 580 km batterier jämfört med Panasonics 614 km?

Kyla?
Laddning till 100% SoC och degradering?
Vampire drain?

Re: Frågor rörande 614 km vs. 580 km WLTP

Postat: 30 aug 2021 15:40
av OfarligTesla
pefreli skrev:
Finns det några kända fördelar med LG’s 580 km batterier jämfört med Panasonics 614 km?

Kyla?
Laddning till 100% SoC och degradering?
Vampire drain?
I dagsläget inte vad jag vet. Mycket långsammare laddning på LGs mindre batteri också, 10-80% verkar ta ca 8 minuter längre tid med LG-batteriet (34 istället för 26 minuter).

Re: Frågor rörande 614 km vs. 580 km WLTP

Postat: 30 aug 2021 16:10
av PCS7
pefreli skrev:
Finns det några kända fördelar med LG’s 580 km batterier jämfört med Panasonics 614 km?

Kyla?
Laddning till 100% SoC och degradering?
Vampire drain?
Har sett ett labtest som visar på att NCM degraderas saktare än NCA, men var för liten sample size för att jag skulle våga säga att det stämmer.

Valde själv medvetet att köpa det mindre batteriet då jag ytterst sällan kör längre än 45+ mil, och har inga problem att kolla Netflix några minuter längre de kanske två-tre gånger per år då jag kör längre än batteriet klarar. Så för min del kändes det värt att spara in 20kkr på.

En extra fördel skulle kunna vara att de är just MiC, har bara hört gott om byggkvalitén därifrån, och har inte hittat någonting som varit fel på min hittills!

Sent from my XQ-AS52 using Tapatalk

Re: Frågor rörande 614 km vs. 580 km WLTP

Postat: 30 aug 2021 17:17
av AAKEE
PCS7 skrev:
Har sett ett labtest som visar på att NCM degraderas saktare än NCA, men var för liten sample size för att jag skulle våga säga att det stämmer.
Jag tror att alla tester och researchrapporter jag läst pekar på att NCA är batteritypen som ”håller längst”. Det är sannolikt en av anledningarna att Tesla kör/kört med NCA.
Jag tror inte det är ett problem med NMC, men generellt håller nog NCA längre.

NMC är generellt något känsligare att stå men hög SOC än NCA.

Med det sagt, lithiumjonbatterier kommer nog hålla såpass länge att det inte är ett problem, och laddtider tenderar nog få en aning hög focus i tester och artiklar.

Jag har ioffsg det stora Panasonicbatteriet men oftast tar stoppen längre tid än laddtiden( äta, fika, köpa kaffe, gå på toa mm) så det är vanligare att bilen väntar på familjen än tvärtom. Några minuter på en laddning var tredje timme spelar nog ingen jätteroll.

Re: Frågor rörande 614 km vs. 580 km WLTP

Postat: 30 aug 2021 18:13
av Dexter86
Skulle nog också heller ta lite rabatt och bättre byggkvalitet från china är freemont med lite längre range men troligtvis större risk osv för panelgaps osv
Kanske kan vara värt att tänka på också?! :)

Re: Frågor rörande 614 km vs. 580 km WLTP

Postat: 31 aug 2021 00:03
av Tellus
Har model s och x NCA? (18650)
Och model 3 och Y panasonic också NCA?

Re: Frågor rörande 614 km vs. 580 km WLTP

Postat: 31 aug 2021 06:38
av AAKEE
Tellus skrev:
Har model s och x NCA? (18650)
Och model 3 och Y panasonic också NCA?
Ja. Men inte alla M3 ocg Y sedan ungefär ett år sen.

Teslas Panasonic är NCA oavsett format(18650,2170,4680).

Model 3 SR+ från kina fick LFP gjorda av CATL har jag för mig. Sen började EU-versionen av M3 LR få ett batteri av LG som nog är ett NMC.

Här finbs lite info om M3
viewtopic.php?f=53&t=26327

Re: Frågor rörande 614 km vs. 580 km WLTP

Postat: 31 aug 2021 07:56
av infelicitas
Dexter86 skrev:
Skulle nog också heller ta lite rabatt och bättre byggkvalitet från china är freemont med lite längre range men troligtvis större risk osv för panelgaps osv
Kanske kan vara värt att tänka på också?! :)
Jag provkörde M3 i lördags och pratade med tesla(Nu var det ju säljare)som sa att alla "vanliga" teslor som ska till europa produceras i shanghai, tills att berlin är igång. Tillverkas det verkligen bilar i freemont för leverans hit fortfarande, förutom P?

Re: Frågor rörande 614 km vs. 580 km WLTP

Postat: 31 aug 2021 08:10
av jpetters
infelicitas skrev:
Dexter86 skrev:
Skulle nog också heller ta lite rabatt och bättre byggkvalitet från china är freemont med lite längre range men troligtvis större risk osv för panelgaps osv
Kanske kan vara värt att tänka på också?! :)
Jag provkörde M3 i lördags och pratade med tesla(Nu var det ju säljare), och sa att alla "vanliga" teslor som ska till europa produceras i shanghai tills att berlin är igång. Tillverkas det verkligen bilar i freemont för leverans hit fortfarande, förutom P?
Även 3P är MIC nu i Q3. Lär väl bara vara S och X som kommer från USA framöver, om inte efterfrågan ändras markant på någon marknad.

Re: Frågor rörande 614 km vs. 580 km WLTP

Postat: 31 aug 2021 08:41
av pefreli
Någon som haft en M3-19 LR som bytt till en M3-21 LR MiC med 580 km batteriet?

Hur försämrad är ”laddupplevelsen”, är det stor skillnad?

Re: Frågor rörande 614 km vs. 580 km WLTP

Postat: 31 aug 2021 09:01
av OfarligTesla
pefreli skrev:
Någon som haft en M3-19 LR som bytt till en M3-21 LR MiC med 580 km batteriet?

Hur försämrad är ”laddupplevelsen”, är det stor skillnad?
Du kan ju jämföra PANA3 och LG 5C i grafen nedan så ser du.

Bild

Re: Frågor rörande 614 km vs. 580 km WLTP

Postat: 31 aug 2021 09:45
av Jo-el
pefreli skrev:
Någon som haft en M3-19 LR som bytt till en M3-21 LR MiC med 580 km batteriet?

Hur försämrad är ”laddupplevelsen”, är det stor skillnad?
Märker ärligt talat ingen skillnad även om det nog är det.

Re: Frågor rörande 614 km vs. 580 km WLTP

Postat: 01 sep 2021 11:32
av Fusag
AAKEE skrev:
PCS7 skrev:
Har sett ett labtest som visar på att NCM degraderas saktare än NCA, men var för liten sample size för att jag skulle våga säga att det stämmer.
Jag tror att alla tester och researchrapporter jag läst pekar på att NCA är batteritypen som ”håller längst”. Det är sannolikt en av anledningarna att Tesla kör/kört med NCA.
Jag tror inte det är ett problem med NMC, men generellt håller nog NCA längre.

NMC är generellt något känsligare att stå men hög SOC än NCA.

Med det sagt, lithiumjonbatterier kommer nog hålla såpass länge att det inte är ett problem, och laddtider tenderar nog få en aning hög focus i tester och artiklar.

Jag har ioffsg det stora Panasonicbatteriet men oftast tar stoppen längre tid än laddtiden( äta, fika, köpa kaffe, gå på toa mm) så det är vanligare att bilen väntar på familjen än tvärtom. Några minuter på en laddning var tredje timme spelar nog ingen jätteroll.
Det känns lite som du blandar ihop dem. NCA är har högre energidensitet medans NMC tål fler laddcykler, är en stabilare kemi, levererar bättre i kyla. I framtiden kommer Tesla använda LFP för energilagring och bilar med mindre krav på prestanda (SR+"Model 2") NMC för vanliga bilar (LR) och NCA för produkter med höga krav på energidensitet och prestanda (Semi, Roadster osv). Mina exempel är en generalisering, men inte långt från den uttalade strategin.

Re: Frågor rörande 614 km vs. 580 km WLTP

Postat: 02 sep 2021 20:52
av pefreli
Fusag skrev:
AAKEE skrev:
PCS7 skrev:
Har sett ett labtest som visar på att NCM degraderas saktare än NCA, men var för liten sample size för att jag skulle våga säga att det stämmer.
Jag tror att alla tester och researchrapporter jag läst pekar på att NCA är batteritypen som ”håller längst”. Det är sannolikt en av anledningarna att Tesla kör/kört med NCA.
Jag tror inte det är ett problem med NMC, men generellt håller nog NCA längre.

NMC är generellt något känsligare att stå men hög SOC än NCA.

Med det sagt, lithiumjonbatterier kommer nog hålla såpass länge att det inte är ett problem, och laddtider tenderar nog få en aning hög focus i tester och artiklar.

Jag har ioffsg det stora Panasonicbatteriet men oftast tar stoppen längre tid än laddtiden( äta, fika, köpa kaffe, gå på toa mm) så det är vanligare att bilen väntar på familjen än tvärtom. Några minuter på en laddning var tredje timme spelar nog ingen jätteroll.
Det känns lite som du blandar ihop dem. NCA är har högre energidensitet medans NMC tål fler laddcykler, är en stabilare kemi, levererar bättre i kyla. I framtiden kommer Tesla använda LFP för energilagring och bilar med mindre krav på prestanda (SR+"Model 2") NMC för vanliga bilar (LR) och NCA för produkter med höga krav på energidensitet och prestanda (Semi, Roadster osv). Mina exempel är en generalisering, men inte långt från den uttalade strategin.
Har jag fattat det rätt att 614 batteriet är NCA och 580 batteriet är NMC?

Det borde isf betyda

Fördelar 614
Bättre räckvidd (obviously…)
Snabbare laddning

Fördelar 580
Tål fler laddcykler (innebär det också mindre degradering?)
Bättre prestanda i kyla

Är jag rätt på det? :?

Re: Frågor rörande 614 km vs. 580 km WLTP

Postat: 03 sep 2021 13:32
av Fusag
pefreli skrev:
Fusag skrev:
AAKEE skrev:
PCS7 skrev:
Har sett ett labtest som visar på att NCM degraderas saktare än NCA, men var för liten sample size för att jag skulle våga säga att det stämmer.
Jag tror att alla tester och researchrapporter jag läst pekar på att NCA är batteritypen som ”håller längst”. Det är sannolikt en av anledningarna att Tesla kör/kört med NCA.
Jag tror inte det är ett problem med NMC, men generellt håller nog NCA längre.

NMC är generellt något känsligare att stå men hög SOC än NCA.

Med det sagt, lithiumjonbatterier kommer nog hålla såpass länge att det inte är ett problem, och laddtider tenderar nog få en aning hög focus i tester och artiklar.

Jag har ioffsg det stora Panasonicbatteriet men oftast tar stoppen längre tid än laddtiden( äta, fika, köpa kaffe, gå på toa mm) så det är vanligare att bilen väntar på familjen än tvärtom. Några minuter på en laddning var tredje timme spelar nog ingen jätteroll.
Det känns lite som du blandar ihop dem. NCA är har högre energidensitet medans NMC tål fler laddcykler, är en stabilare kemi, levererar bättre i kyla. I framtiden kommer Tesla använda LFP för energilagring och bilar med mindre krav på prestanda (SR+"Model 2") NMC för vanliga bilar (LR) och NCA för produkter med höga krav på energidensitet och prestanda (Semi, Roadster osv). Mina exempel är en generalisering, men inte långt från den uttalade strategin.
Har jag fattat det rätt att 614 batteriet är NCA och 580 batteriet är NMC?

Det borde isf betyda

Fördelar 614
Bättre räckvidd (obviously…)
Snabbare laddning

Fördelar 580
Tål fler laddcykler (innebär det också mindre degradering?)
Bättre prestanda i kyla

Är jag rätt på det? :?
Yes, du är 100% rätt på det utifrån vad vi vet nu. Skulle ju kunna ske förändringar i laddkurvan på LG 75 NMC via mjukvara framöver.

Re: Frågor rörande 614 km vs. 580 km WLTP

Postat: 03 sep 2021 14:13
av pefreli
Fusag skrev:
pefreli skrev:
Fusag skrev:
AAKEE skrev:
PCS7 skrev:
Har sett ett labtest som visar på att NCM degraderas saktare än NCA, men var för liten sample size för att jag skulle våga säga att det stämmer.
Jag tror att alla tester och researchrapporter jag läst pekar på att NCA är batteritypen som ”håller längst”. Det är sannolikt en av anledningarna att Tesla kör/kört med NCA.
Jag tror inte det är ett problem med NMC, men generellt håller nog NCA längre.

NMC är generellt något känsligare att stå men hög SOC än NCA.

Med det sagt, lithiumjonbatterier kommer nog hålla såpass länge att det inte är ett problem, och laddtider tenderar nog få en aning hög focus i tester och artiklar.

Jag har ioffsg det stora Panasonicbatteriet men oftast tar stoppen längre tid än laddtiden( äta, fika, köpa kaffe, gå på toa mm) så det är vanligare att bilen väntar på familjen än tvärtom. Några minuter på en laddning var tredje timme spelar nog ingen jätteroll.
Det känns lite som du blandar ihop dem. NCA är har högre energidensitet medans NMC tål fler laddcykler, är en stabilare kemi, levererar bättre i kyla. I framtiden kommer Tesla använda LFP för energilagring och bilar med mindre krav på prestanda (SR+"Model 2") NMC för vanliga bilar (LR) och NCA för produkter med höga krav på energidensitet och prestanda (Semi, Roadster osv). Mina exempel är en generalisering, men inte långt från den uttalade strategin.
Har jag fattat det rätt att 614 batteriet är NCA och 580 batteriet är NMC?

Det borde isf betyda

Fördelar 614
Bättre räckvidd (obviously…)
Snabbare laddning

Fördelar 580
Tål fler laddcykler (innebär det också mindre degradering?)
Bättre prestanda i kyla

Är jag rätt på det? :?
Yes, du är 100% rätt på det utifrån vad vi vet nu. Skulle ju kunna ske förändringar i laddkurvan på LG 75 NMC via mjukvara framöver.
Ok, tack!

Det är ju lite ”störigt” att det gamla Panasonicbatteriet från 2019 som jag har idag laddar snabbare än alla de nya varianterna…

Men med mjukvara kan det såklart ändras framöver.

Sen pågår det ju en ombyggnad till V3 SuC.

Jag misstänker att NMC på V3 laddar snabbare än mitt gamla (men supersnabba Panasonic) på V2?

Isf kommer laddupplevelsen ändå bli bättre än den varit innan. Men då med hjälp av utbyggt V3…

De få gånger jag tyckt det gått lite långsamt har jag suttit på V2. På V3 har jag aldrig känt behov av mer kräm. :)

Re: Frågor rörande 614 km vs. 580 km WLTP

Postat: 03 sep 2021 16:53
av AAKEE
pefreli skrev:
Jag misstänker att NMC på V3 laddar snabbare än mitt gamla (men supersnabba Panasonic) på V2?
Nej, det är det inte. Det är långsammare än både det nya och gamla Panasonicbatteriet.
Se nedan:
Blå: Pana3 = gamla Panasonic
Orange: Pana3L = nya panasonic
Grå: LG5C = LG NMC 75kWh.
OfarligTesla skrev:
Bild

Re: Frågor rörande 614 km vs. 580 km WLTP

Postat: 03 sep 2021 17:18
av pefreli
AAKEE skrev:
pefreli skrev:
Jag misstänker att NMC på V3 laddar snabbare än mitt gamla (men supersnabba Panasonic) på V2?
Nej, det är det inte. Det är långsammare än både det nya och gamla Panasonicbatteriet.
Se nedan:
Blå: Pana3 = gamla Panasonic
Orange: Pana3L = nya panasonic
Grå: LG5C = LG NMC 75kWh.
OfarligTesla skrev:
Bild
Du missförstår mig.

Jag menar att på V3 så laddar den snabbare än Panasonic på V2.

Antar jag…

Re: Frågor rörande 614 km vs. 580 km WLTP

Postat: 03 sep 2021 21:32
av AAKEE
pefreli skrev:
Du missförstår mig.

Jag menar att på V3 så laddar den snabbare än Panasonic på V2.

Antar jag…
Jo, jag missförstod dig. Men det är osäkert om det hjälper. Har man inte fått upp laddhastigheten på senare tid så håller LG-batteriet bara mer än 150kW upp till runt 20% SOC, och det toppar knappt 200 och vänder nedåt fort. Jag gissar att det gamla Panna vinner ändå.
Och kommer man in över 20% är Panna snabbare på en V2.

Totalt skiljer det dock inte en massa tid så är man inte den stressade typen spelar drt nog mindre roll.

youtu.be/mXFEuSy2Lec