- Experten påstår att däckljudet blir signifikant först i 30km/h och att man därför behöver artificiellt ljud. Min erfarenhet är att däckljudet hörs tydligt i betydligt lägre hastigheter än 30 - det är bara när jag kryper fram i upp till kanske 10-15km/h som bilen är ganska tyst.
- Moderna bensinmotorer är också extremt tysta - ingen säger någonting om detta eller ifrågasätter varför de inte avkrävs att göra extra oväsen.
- En av programledarna som leder trafikdelen flinar och säger sig vara storstadsmänniska som aldrig åker bil. Med tanke på hur lite rapportering det görs i media om trafikfrågor, kunde de verkligen inte funnit någon annan programledare?
Aftonbladet Morgon lär oss faran med elbilar
Moderator: Redaktion
Aftonbladet Morgon lär oss faran med elbilar
Mycket godis i det här klippet!
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Re: Aftonbladet Morgon lär oss faran med elbilar
Anledningen till att bilar ska ha ett artificiellt oväsen påstås vara för att synskadade ska höra bilarna och kunna ta sig fram i trafiken. Men det finns bättre sätt att lösa det problemet - låt bilarna skicka ut en digital signal på en frekvens med en förutbestämd effekt. De synskadade kan sedan ha en app i sin telefon som, baserat på alla signaler de fångar upp, representerar relevant trafik för den blinde på ett ideellt sätt. Den digitala signalen kan innehålla information såsom hastighet och biltyp, så att appen kan rita upp en tydlig karta över den närliggande trafiken och ge den synskadade tydliga besked om vilka risker som är extra prominenta etc.
Detta kan även cyklister ha, så att de kan få viss information om trafiken bakom sig och på sidorna när de cyklar och lyssnar på musik.
Detta kan även cyklister ha, så att de kan få viss information om trafiken bakom sig och på sidorna när de cyklar och lyssnar på musik.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Re: Aftonbladet Morgon lär oss faran med elbilar
Detta är trams. I Norrköping står det skyltar (riktade mot cyklister) med tack för att du bidrar till en tyst trafikmiljö (bl.a), jag log när jag såg den och tog åt mig. Typiskt Svenskt att hitta på en massa problem som ska lösas bara för att man inte kan tänka. Som förare av elbil är jag medveten om att folk inte hör mig, cyklister med hörlurar har aldrig hört mig oavsett bil och muller. Ansvaret hamnar som i andra fall på bilföraren, vad är då problemet med elbilar? Att man får en tystare behagligare ljudbild i en stad och att det blir mindre avgaser? Kanske dags att emigrera.
Framtiden: Tips emottages
Nu: Cupra Born, MG4 (snart)
Då: VW ID3, Audi E-Tron 55 SB, X90D, P90DL, P85D
Nu: Cupra Born, MG4 (snart)
Då: VW ID3, Audi E-Tron 55 SB, X90D, P90DL, P85D
- lator
- Teslaägare
- Inlägg: 4194
- Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
- Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.
Re: Aftonbladet Morgon lär oss faran med elbilar
Nu är ju detta en antagen lag inom EU så det bästa man kan göra är väl att åka till Bryssel och försöka "lobba" bort den... 

Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 

Re: Aftonbladet Morgon lär oss faran med elbilar
Det ligger ändå något i problemet tycker jag. Visst ICE-bilar kan ha samma problem men det tar ju itne bort att det är ett problem för elbilar. Ett svagt ljud bör den lämna ifrån sig upp till 30km/h. Fully charged gjorde ett test med det:
Re: Aftonbladet Morgon lär oss faran med elbilar
Eller som den amerikanska tjejen från Tesla sa vid min provkörning "It's a pseudoProblem"
Och från stämmningarnas land är detta ett bra uttryck.
Eller rätta sagt ala Matrix "There is NO problem"
Alla i trafiken är skyldiga att hålla koll.
Det är förarens ansvar om man kör på någon på tex ett övergångsställe m.m. m.m.
Och från stämmningarnas land är detta ett bra uttryck.
Eller rätta sagt ala Matrix "There is NO problem"
Alla i trafiken är skyldiga att hålla koll.
Det är förarens ansvar om man kör på någon på tex ett övergångsställe m.m. m.m.
http://---
-15 Model S P90D SÅLD
-17 Model X P100DL SÅLD
-16 Model S 90D Frubil
Kör själv dotterns Aygo medans hon luffar runt i Asien, letar elbil med drag...
Inget drag ingen 3a
-15 Model S P90D SÅLD
-17 Model X P100DL SÅLD
-16 Model S 90D Frubil
Kör själv dotterns Aygo medans hon luffar runt i Asien, letar elbil med drag...
Inget drag ingen 3a
Re: Aftonbladet Morgon lär oss faran med elbilar
Ett övergående problem också, när tysta bilar blir vanligare så håller folk automatiskt bättre koll.
Model X, Pearl White
Re: Aftonbladet Morgon lär oss faran med elbilar
Man kanske skulle ha blixtljus eller saftablandare på taket så att man är extra tydligt för dom som är döva.
Re: Aftonbladet Morgon lär oss faran med elbilar
Skulle motorer som låter mycket förbjudas skulle samtliga tysta bilar höras bättre och det skulle bli en trevligare stadsmiljö.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Aftonbladet Morgon lär oss faran med elbilar
Klart att det är ett övergångsproblem och med en generellt lägre ljudbild så hör man bättre. Men ser inte att ett diskret, dynamiskt ljud anpassat efter hastigheten upp till kanske 20-30 km/h skulle göra annat än nytta. Problemet är om detta ljud skulle utvecklas individuellt hos varje tillverkare till någon härlig kakafonisk samling.
Med risk att bryta mot något villkor mot reklam på forumet så har Semcon jobbar med frågeställningen och tagit fram ett någorlunda bra prototypsystem, kallat Sonic Movement:
http://www.semcon.com/en/About/News/Son ... ur-cities/
https://en.wikipedia.org/wiki/Sonic_Movement
Med risk att bryta mot något villkor mot reklam på forumet så har Semcon jobbar med frågeställningen och tagit fram ett någorlunda bra prototypsystem, kallat Sonic Movement:
http://www.semcon.com/en/About/News/Son ... ur-cities/
https://en.wikipedia.org/wiki/Sonic_Movement
Re: Aftonbladet Morgon lär oss faran med elbilar
Bara så att ni vet så paxar jag detta ljudet i händelse av att vi måste sätt ljud på våra Teslor
- S 85D, Titanium, Panorama, NextGen, Interiör, Luftfjädring, Köldpaket (Såld)
- S LR Raven, Deep Blue, Cream interiör
- S LR Raven, Deep Blue, Cream interiör
Re: Aftonbladet Morgon lär oss faran med elbilar
Denna då?BigDaddyT skrev:Bara så att ni vet så paxar jag detta ljudet i händelse av att vi måste sätt ljud på våra Teslor
Re: Aftonbladet Morgon lär oss faran med elbilar
Hur kommer det sig att man hör detta ljudet i rymden?BigDaddyT skrev:Bara så att ni vet så paxar jag detta ljudet i händelse av att vi måste sätt ljud på våra Teslor
Re: Aftonbladet Morgon lär oss faran med elbilar
För att det är så spejsat? höhöhöMartinen skrev:Hur kommer det sig att man hör detta ljudet i rymden?BigDaddyT skrev:Bara så att ni vet så paxar jag detta ljudet i händelse av att vi måste sätt ljud på våra Teslor

Re: Aftonbladet Morgon lär oss faran med elbilar
Varför måste den ge oljud ifrån sig - är inte det ett väldigt primitivt sätt att lösa blindas problem? Ljud från bilar störs ju ut av andra ljudkällor, exempelvis byggen, utryckningsfordon och annat. Idén att alla som vistas i trafiken ska föra ett artificiellt oljud innebär därmed inte bara att det blir ett konstant oväsen utanför stadsbors sovrumsfönster, utan också att man accepterar ökad olycksrisk när detta artificiella oljud störs ut av annat oväsen.apkungen skrev:Ett svagt ljud bör den lämna ifrån sig upp till 30km/h.
Det finns andra våglängder än hörbart ljud som skulle kunna lösa problemet på ett mer effektivt sett för de blinda och synskadade, och som då heller inte skulle kunna störas ut av annat.
Varför sitter EU-parlamentets byråkrater och jobbar med tekniska lösningar på olika problem?
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Re: Aftonbladet Morgon lär oss faran med elbilar
Det är ju inte endast för synskadade det utformas för, utan generllt för oaktsamma fotgängare/cyklister/barn etc. Införstådd i att ljud är ett primitivt och inside-the-box sätt att lösa det på. Har dock svårt att komma på alternativ som skulle funka i alla lägen?Herr X skrev:Varför måste den ge oljud ifrån sig - är inte det ett väldigt primitivt sätt att lösa blindas problem? Ljud från bilar störs ju ut av andra ljudkällor, exempelvis byggen, utryckningsfordon och annat. Idén att alla som vistas i trafiken ska föra ett artificiellt oljud innebär därmed inte bara att det blir ett konstant oväsen utanför stadsbors sovrumsfönster, utan också att man accepterar ökad olycksrisk när detta artificiella oljud störs ut av annat oväsen.apkungen skrev:Ett svagt ljud bör den lämna ifrån sig upp till 30km/h.
Det finns andra våglängder än hörbart ljud som skulle kunna lösa problemet på ett mer effektivt sett för de blinda och synskadade, och som då heller inte skulle kunna störas ut av annat.
Varför sitter EU-parlamentets byråkrater och jobbar med tekniska lösningar på olika problem?
Skicka push-notiser att en bil närmar sig känns lite jobbigt om man går bredvid en tungt trafikerad gata

- danni
- Teslaägare
- Inlägg: 7265
- Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
- Ort: Göteborg
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Re: Aftonbladet Morgon lär oss faran med elbilar
Tänk dig en Apple Watch som kan använda sin "taptic engine" för att ge olika former av haptisk feedback för att signalera olika saker. En sån enhet hade lätt kunnat signalera när det finns trafik i närheten i olika riktningar.Nemesis skrev:Det är ju inte endast för synskadade det utformas för, utan generllt för oaktsamma fotgängare/cyklister/barn etc. Införstådd i att ljud är ett primitivt och inside-the-box sätt att lösa det på. Har dock svårt att komma på alternativ som skulle funka i alla lägen?Herr X skrev:Varför måste den ge oljud ifrån sig - är inte det ett väldigt primitivt sätt att lösa blindas problem? Ljud från bilar störs ju ut av andra ljudkällor, exempelvis byggen, utryckningsfordon och annat. Idén att alla som vistas i trafiken ska föra ett artificiellt oljud innebär därmed inte bara att det blir ett konstant oväsen utanför stadsbors sovrumsfönster, utan också att man accepterar ökad olycksrisk när detta artificiella oljud störs ut av annat oväsen.apkungen skrev:Ett svagt ljud bör den lämna ifrån sig upp till 30km/h.
Det finns andra våglängder än hörbart ljud som skulle kunna lösa problemet på ett mer effektivt sett för de blinda och synskadade, och som då heller inte skulle kunna störas ut av annat.
Varför sitter EU-parlamentets byråkrater och jobbar med tekniska lösningar på olika problem?
Skicka push-notiser att en bil närmar sig känns lite jobbigt om man går bredvid en tungt trafikerad gata
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Re: Aftonbladet Morgon lär oss faran med elbilar
Det här är det optimala ljudet för en elbil
Ett par tusen elbilar som åker omkring med det ljudet i en stad och problemet är löst.
Ett par tusen elbilar som åker omkring med det ljudet i en stad och problemet är löst.
Re: Aftonbladet Morgon lär oss faran med elbilar
Ja, men då måste alla i samhället dels köpa den, installera den, lära sig använda den och sen faktiskt använda den varje dagdanni skrev:Tänk dig en Apple Watch som kan använda sin "taptic engine" för att ge olika former av haptisk feedback för att signalera olika saker. En sån enhet hade lätt kunnat signalera när det finns trafik i närheten i olika riktningar.

Re: Aftonbladet Morgon lär oss faran med elbilar
Ljud fungerar ju inte i alla lägen? Det finns mängder av situationer där ljud störs ut, eller om användaren är hörselskadad eller har hörlurar, talar telefon eller annat. Så att den alternativa lösningen måste fungera i "alla lägen" är ett ganska tufft krav...Nemesis skrev:Införstådd i att ljud är ett primitivt och inside-the-box sätt att lösa det på. Har dock svårt att komma på alternativ som skulle funka i alla lägen?
Skicka push-notiser att en bil närmar sig känns lite jobbigt om man går bredvid en tungt trafikerad gata
Alla har ju mobiler på sig och dessa kan ju reagera på olika faror med exempelvis vibrationer eller ljud. Klockor har många på sig redan idag, armband för barn skulle kunna specialproduceras för att ge en ännu bättre upplevelse för barnen, genom exempelvis att ge pulserande fysisk input när bilar närmar sig snabbt. Föräldrar kan förse sina barn med smarta gummiarmband som pulserar med olika intensitet när en processor räknat ut att en bil närmar sig.
Detta gör man ju med reflex idag. Och det är väl inga problem att man ställer lite krav på dem som vistas i trafiken? Om barn bör bära ett särskilt armband som gör att de uppmärksammar farlig trafik, så är det väl lika dumt att skicka iväg ett barn utan ett sådant, som att skicka ut ett barn utan reflex?Nemesis skrev:Ja, men då måste alla i samhället dels köpa den, installera den, lära sig använda den och sen faktiskt använda den varje dag
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
- danni
- Teslaägare
- Inlägg: 7265
- Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
- Ort: Göteborg
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Re: Aftonbladet Morgon lär oss faran med elbilar
Jag trodde vi pratade särskilda hjälpmedel för folk med funktionsnedsättningar, nu. Såna läggs det ju rätt mycket pengar på redan idag, och det här vore ju knappast något märkligt eller stort. Sen om det kunde fungera för oss övriga också så vore det väl en bonus.Nemesis skrev:Ja, men då måste alla i samhället dels köpa den, installera den, lära sig använda den och sen faktiskt använda den varje dagdanni skrev:Tänk dig en Apple Watch som kan använda sin "taptic engine" för att ge olika former av haptisk feedback för att signalera olika saker. En sån enhet hade lätt kunnat signalera när det finns trafik i närheten i olika riktningar.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Re: Aftonbladet Morgon lär oss faran med elbilar
Ok, var fel att skriva att ljud funkar i alla lägen. Ser bara inte hur man ska lyckas integrera detta på ett samhällsplan inom överskådlig framtid.
Reflex-analogin talar både för och emot dig. Det är ett enkelt, effektivt sätt att skydda sig som idag anammats av de flesta vettiga människor. Min spontana tanke är dock att det tagit ett bra tag att få folk att inse poängen med reflex, även med en sådan enkel lösning. I samma veva så finns det ett antal som av olika skäl inte använder reflex även om de på ett sånt enkelt sätt ger så mycket. min poäng är att oavsett hur enkel och genial lösning man lyckas utveckla (armband etc.) så kommer det antagligen inte att användas i den grad som hörseln används ur ett demografiskt perspektiv
Tror dessutom det kan vara farligt att man lägger "ansvaret" på en billig pryl att ha på armen eller dyl, både tekniskt och regelmässigt.
Reflex-analogin talar både för och emot dig. Det är ett enkelt, effektivt sätt att skydda sig som idag anammats av de flesta vettiga människor. Min spontana tanke är dock att det tagit ett bra tag att få folk att inse poängen med reflex, även med en sådan enkel lösning. I samma veva så finns det ett antal som av olika skäl inte använder reflex även om de på ett sånt enkelt sätt ger så mycket. min poäng är att oavsett hur enkel och genial lösning man lyckas utveckla (armband etc.) så kommer det antagligen inte att användas i den grad som hörseln används ur ett demografiskt perspektiv

Tror dessutom det kan vara farligt att man lägger "ansvaret" på en billig pryl att ha på armen eller dyl, både tekniskt och regelmässigt.
Re: Aftonbladet Morgon lär oss faran med elbilar
Kan hända att vi diskuterar olika perspektiv. Men jag ser problemet tystgående fordon som något som berör oss alla. Även om jag för min del alltid ser mig för i trafikendanni skrev:Jag trodde vi pratade särskilda hjälpmedel för folk med funktionsnedsättningar, nu. Såna läggs det ju rätt mycket pengar på redan idag, och det här vore ju knappast något märkligt eller stort. Sen om det kunde fungera för oss övriga också så vore det väl en bonus.

Re: Aftonbladet Morgon lär oss faran med elbilar
"Ansvaret" landar ju faktiskt inte på prylen oavsett - det är fortfarande synen som är det i särklass viktigaste sinnet för trafikanter. Ytterst få trafikanter går rakt ut i vägen idag bara för att de inte hör en bil med skrikande motor - det kan ju fortfarande komma cyklister i hög fart eller bilar som rullar.Nemesis skrev:Tror dessutom det kan vara farligt att man lägger "ansvaret" på en billig pryl att ha på armen eller dyl, både tekniskt och regelmässigt.
Reflexen är svår eftersom den inte hjälper gångtrafikanten direkt, utan bara indirekt. En välexekverad "pulserande-trafik-informations-armband"-produkt, skulle hjälpa trafikanten direkt, och poängen med att bära detta skulle naturligtvis vara mycket tydligare.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.