När jag kollade specifikationerna i bilen för Wifi (Handbok, försäkran om överensstämmelse) så noterade jag att Model 3 inte stödjer alla kanaler för 5GHz.
Lista över frekvenser https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_WLAN_channels
Kollade min egen router hemma, på autoläge hade den en kanal som var lägre än 96. Tyvärr har jag inte möjlighet testa fullt ut, då jag numera bor i lägenhet. Hade problem där jag bodde tidigare att den inte såg Wifi 5 överhuvudtaget, så tänkte detta kan vara problemet, och värt att pröva för andra.
För 2.4 Ghz bandet så stöds alla kanaler, men som framgår av bilden så börjar stödet för 5 GHz på 5470 MHz frekvens, vilket är kanal 96 eller högre. Problem ansluta Wifi 5GHz? Pröva byta kanal i routern
Moderator: Redaktion
- loftux
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/peter18116
- Kontakt:
Problem ansluta Wifi 5GHz? Pröva byta kanal i routern
Model Y Performance, Midnattsskörsbärsröd, Vit interiör
Model 3 LR AWD 2019, Pearl White, Vit interiör, 18" Aero, FSD
Nissan Leaf Tekna 2013
Re: Problem ansluta Wifi 5GHz? Pröva byta kanal i routern
Matchar ju precis det jag skrev i min tråd alldeles nyss, min mobil valde nog 5GHz-band som bilen inte gillade, så det blev bra när jag la den på 2.4GHz istället.
Tesla M3 LR..
Nån får gärna prova detta, jag har en router som jag potentiellt skulle kunna ansluta till på 5GHz-bandet, men jag behöver den för att jobba idag så vill inte fippla med den.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Jag tänker att 5 ghz bandet ändå alltsom oftast inte nåt ut till uppfarten. Är det inte bara bättre att använda 2,4?
Mycket brus på 2,4GHz-bandet i mitt fall, 8 grannar som ligger spridda i hela kanalbandet.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
- loftux
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/peter18116
- Kontakt:
Du har helt rätt i att 2,4 har lite längre räckvidd, men är känsligare för störningar om det finns flera nätverk i närheten. Så fungerar det att ansluta med 2,4 så finns ju ingen anledning försöka med 5, det som Tesla laddar ner/upp använder inga högre hastigheter vad jag kunnat observera. Men har man problem kan ju mitt förslag vara värt att pröva.Aida skrev:Jag tänker att 5 ghz bandet ändå alltsom oftast inte nåt ut till uppfarten. Är det inte bara bättre att använda 2,4?
Model Y Performance, Midnattsskörsbärsröd, Vit interiör
Model 3 LR AWD 2019, Pearl White, Vit interiör, 18" Aero, FSD
Nissan Leaf Tekna 2013
Mycket intressant. Nästan lika intressant är att det står att antennen sitter i spegeln på vänster sida. Så vitt jag kan påminna mig har vi hittills alltid sett det beskrivet som om den sitter på passagerarsidan.loftux skrev:När jag kollade specifikationerna i bilen för Wifi (Handbok, försäkran om överensstämmelse) så noterade jag att Model 3 inte stödjer alla kanaler för 5GHz.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Står du framför bilen så stämmer det och gissar att det är skrivet utifrån det perspektivet. Noterade detta själv när jag bokade service för fixa strålkastare och när del skulle beställas att det blev fel när jag ref. till vänster/höger istället för passagerar-/förarsida.renes skrev:Mycket intressant. Nästan lika intressant är att det står att antennen sitter i spegeln på vänster sida. Så vitt jag kan påminna mig har vi hittills alltid sett det beskrivet som om den sitter på passagerarsidan.
Vad gäller wifi så har jag tidigare kört på 2.4GHz med UniFi AP som satt relativt nära men med många andra AP's runt om i närområdet. Efter MCU1 till MCU2 uppdatering så noterade jag att bilen inte alls ville hoppa på något 2.4GHz nät men med 5GHz fungerar det utmärkt och bilen indikerade betydligt bättre signalstyrka än tidigare.
Tips är att köra någon Wifi scanner på telefonen och se om du kan hitta en kanal med så få överlappande nät som möjligt och sparka över din AP till den. Dock lite bättre AP's fixar detta själv.
Model S75D MCU2/AP HW3, Obsidian Black Metallic, Black Premium Interior, Carbon Fiber Decor, Dark Headliner, PUP & Sunroof