Solfilm och nybilsgaranti

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
tigermann
Teslaägare

Solfilm och nybilsgaranti

Inlägg av tigermann »

Kan man få problem med nybilsgarantin om man monterar solfilm på bakruta och fönsterglas på bakdörrar?

Jag tänker t.ex. att Tesla skulle kunna neka garantireparation om man får problem med elhissarna bak eller defrostern på bakrutan när bilen är tonad.
Model 3 LR 2021, 580 km, Midnight Silver, Aero, Helsvart interiör, AP, Dragkrok.
Användarvisningsbild
pefreli
Teslaägare

Re: Solfilm och nybilsgaranti

Inlägg av pefreli »

Duger inte fönsterglasen till bakdörrarna som Tesla levererar? :lol: (förlåt jag var bara tvungen).

Lite mer seriöst svar är att jag också tänkt samma tanke. Mina värmeslingor på bakrutan var sönder och de bytte då hela rutan. Vet ej vad de sagt om jag haft solfilm på den…

Har också hört historier om spruckna glastak till följd av solfilm på bakruta/tak. Men kanske någon på forumet har bättre koll på vad garantin säger. För min del har det inte varit något problem alls med de garantiärenden jag haft. Det har Tesla fixat utan diskussion.

På nästa 3:a blir det nog solfilm, men jag börjar iaf med att kolla att värmeslingorna funkar först…
TM3 P svart/svart -24
TM3 P vit/vit -23, såld
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld

14,6 kWp
Användarvisningsbild
pp3
Teslaägare

Inlägg av pp3 »

Tonade bakrutorna innan sommaren, tanken var att endast tona bakre sidorutor och skippa taket just pga risken att den skulle kunna spricka.

Till min förvåning var taket också tonat när bilen skulle hämtas upp. Var inte så nöjd med den överraskningen, just pga kostnaden ifall det skulle skita sig.

Bestämde mig att toningen fick sitta kvar och enl toningsfirman har de inte hört ngn som har haft problem med bakrutan iaf i Stockholmsområdet av de model 3 de har fixat till. Rysk roulette ngn?

Sommaren kommit och gått, toningen sitter fortf kvar och bilen stått en hel del ute när det varit som varmast utan några som helst problem.

Nu tänker jag inte längre på det, nöjd på hur bilen ser ut.
DC9E7CE6-9AED-4A02-99B9-240EE7DA61A7.jpeg
Användarvisningsbild
Herbie
Teslaägare

Inlägg av Herbie »

Vi tonande tak, bakre sidorutor samt hela bakrutan vid leverans sep -19. I våras la defrostern av och bakrutan bytes på garantin nyligen, utan synpunkter på solfilmen. Beställd toning av den nya bakrutan direkt och allt är frid och fröjd 8-)
Användarvisningsbild
tigermann
Teslaägare

Inlägg av tigermann »

pp3 skrev:
Tonade bakrutorna innan sommaren, tanken var att endast tona bakre sidorutor och skippa taket just pga risken att den skulle kunna spricka.

Till min förvåning var taket också tonat när bilen skulle hämtas upp. Var inte så nöjd med den överraskningen, just pga kostnaden ifall det skulle skita sig.

Bestämde mig att toningen fick sitta kvar och enl toningsfirman har de inte hört ngn som har haft problem med bakrutan iaf i Stockholmsområdet av de model 3 de har fixat till. Rysk roulette ngn?

Sommaren kommit och gått, toningen sitter fortf kvar och bilen stått en hel del ute när det varit som varmast utan några som helst problem.

Snyggt! Vilken grad av ljusinsläpp är det?
Model 3 LR 2021, 580 km, Midnight Silver, Aero, Helsvart interiör, AP, Dragkrok.
Användarvisningsbild
tigermann
Teslaägare

Inlägg av tigermann »

Herbie skrev:
Vi tonande tak, bakre sidorutor samt hela bakrutan vid leverans sep -19. I våras la defrostern av och bakrutan bytes på garantin nyligen, utan synpunkter på solfilmen. Beställd toning av den nya bakrutan direkt och allt är frid och fröjd 8-)
Tack, det ger lite trygghet.
Användarvisningsbild
pp3
Teslaägare

Inlägg av pp3 »

tigermann skrev:
pp3 skrev:

Snyggt! Vilken grad av ljusinsläpp är det?
20%
Skriv svar