Räckvidd begagnad model S 75D - vad kan man förvänta sig?

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Seglare
Teslaägare
Inlägg: 3
Blev medlem: 23 aug 2021 14:49

Räckvidd begagnad model S 75D - vad kan man förvänta sig?

Inlägg av Seglare »

Hej!

Jag är ny i detta forum och jag ber därav om ursäkt på förhand för att jag startar en ny tråd på ett ämne som gissningsvis redan diskuterats ett flertal gånger?

Tyvärr lyckas jag inte hitta någon konkret information om det ämne som jag undrar över.

Jag har trots avrådan (från ett par personer) köpt en begagnad Model S 75d från sept 2018 som rullat 7400 mil.

Eftersom jag köpt bilen av en handlare så har jag ingen uppgift om hur bilen har laddats av tidigare ägare. Jag skulle nämligen vilja få en känsla för hur batteriet mår men även hur många mil jag kan förvänta mig att bilen tar mig om jag kör i ca 90 km en augusti-dag som idag (ca 16 grader ute). Vad skulle ni säga är normalt och kan man lita på det som bilen säger?

Jag har ännu inte gett mig ut på någon långresa ännu (stressad familjefar) och jag har heller inte laddat till 100% men enligt min egna grova uppskattning när jag hållt koll på förbrukning, distans och procent så borde bilen ta mig ca 30-34 mil. Jag är så klart fullt medveten att det är helt avhängande av hur man kör och vilken temperatur det är ute.

Ha det bra och tack för hjälpen /Calle
Användarvisningsbild
Front242
Teslaägare
Inlägg: 274
Blev medlem: 31 maj 2019 07:34
Ort: Bankeryd

Re: Räckvidd begagnad model S 75D - vad kan man förvänta sig

Inlägg av Front242 »

Jag har en 2019 s75d. Min har gått ca 5500 mil och pendlar mellan 27-44 mil beroende på årstid. Gissar på att snitthastigheten ligger omkring 80-90 eller nått sådant. Hastighet har stor betydelse för räckvidden. Min har 19 tummare
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14625
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Räckvidd begagnad model S 75D - vad kan man förvänta sig

Inlägg av taliz »

Du borde få ut nånstans mellan 65-70kwh tror jag.
Samtidigt bör förbrukning ligga gott och väl under 200wh/km i 90kmh sommartid.
Så någonstans mellan 30-35 mil borde inte vara några problem på 100-0%.
Skulle nog tro att det tom går att köra i 110kmh.

Med det sagt laddar man ju sällan till 100%, och man kör också sällan ner till 0%. Så i praktiken blir det ju kortare.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
magpet
Teslaägare
Inlägg: 55
Blev medlem: 30 aug 2017 09:40
Ort: Växjö
Referralkod: ts.la/magnus1408

Re: Räckvidd begagnad model S 75D - vad kan man förvänta sig

Inlägg av magpet »

Jag har en S75D som snart rullat 18000 mil. Som längst har jag kört 45 mil utan att ladda. Men nu, med som du säger 90 km/tim och vår/sommartemperatur, beräknar jag att den tar mig ca 40 mil. Detta i temperaturer då AC inte nödvändigtvis behövs.
Användarvisningsbild
Seglare
Teslaägare
Inlägg: 3
Blev medlem: 23 aug 2021 14:49

Re: Räckvidd begagnad model S 75D - vad kan man förvänta sig

Inlägg av Seglare »

Tack allihopa för snabbt svar!
Användarvisningsbild
CarlJ
Teslaägare
Inlägg: 75
Blev medlem: 22 apr 2021 12:31
Ort: Stockholm

Re: Räckvidd begagnad model S 75D - vad kan man förvänta sig

Inlägg av CarlJ »

Min 75D, 2018, 6k mil har 36 mil (enligt mätaren) vid 100% laddning.

Kör med 21"
Användarvisningsbild
TeslaManne
Teslaägare
Inlägg: 166
Blev medlem: 19 sep 2019 09:10

Re: Räckvidd begagnad model S 75D - vad kan man förvänta sig

Inlägg av TeslaManne »

Rullade 34 mil igår med 5mil kvar vid ankomst , laddat till 90% från start. S 75D 2017 , 80-110 väg.

Med Vänlig Hälsning Manne
Model S 75D 2017
Användarvisningsbild
Bernando
Teslaägare
Inlägg: 350
Blev medlem: 20 feb 2020 12:48
Ort: Bromma

Re: Räckvidd begagnad model S 75D - vad kan man förvänta sig

Inlägg av Bernando »

Seglare skrev:
Hej!
kan man lita på det som bilen säger?
Om du har lagt in en destination är bilen normalt sett väldigt duktig på att uppskatta förbrukningen. Den varnar också med tex "håll under 120 km/h för att nå din destination" om den tycker att marginalen börjar bli liten.

Får man fråga vad de som avrådde dig hade för invändningar?

Grattis till bilen :D
MS P85 2014
Användarvisningsbild
d3marcus
Teslaägare
Inlägg: 378
Blev medlem: 18 feb 2020 10:47

Re: Räckvidd begagnad model S 75D - vad kan man förvänta sig

Inlägg av d3marcus »

Körde 650 mil på semestern i Sverige i somras, mest landsväg. Fem i bilen, full packning + stor hund. Förbrukning: 182 Wh/km.
Användarvisningsbild
Seglare
Teslaägare
Inlägg: 3
Blev medlem: 23 aug 2021 14:49

Re: Räckvidd begagnad model S 75D - vad kan man förvänta sig

Inlägg av Seglare »

Tusen tack för att ni delar med er av era erfarenheter kring räckvidd.

Jag laddade bilen till 90% igår kväll och tog sen en tur från Täby till Gävle och tillbaka.

När jag kom tillbaka, dvs 33 mil senare hade jag 10% kvar. Motorväg nästan hela vägen, hastighet 85-90 km/h och utomhustemperatur 8-10 grader.

Räckvidden är således i linje med era erfarenheter, dvs ca 40 mil i dessa konditioner.

När det gäller avrådan att köpa en begagnad elbil så var detta inte Tesla-specifikt utan bara något jag läst på diverse forum och handlar mest om risken för att man får ett batteri i dålig kondition.

Ha en fortsatt bra vecka och åter igen tack.
Skriv svar