Första erfarenheten av Ionity

Här diskuteras andra tekniska frågor

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
steffe68
Teslaägare

Första erfarenheten av Ionity

Inlägg av steffe68 »

Så kom då första gången på långresa som jag behövde ladda på Ionity. Äventyret i Karlskrona (på väg från Lund till Öland).

Har inte preppat med app eller annat innan ankomst så som total newbie stannar jag vid 1 av de 4 laddarna (alla lediga), och försöker upprepade ggr följa instruktionerna på skärmen; läsa QR-kod, gå till payment-siten osv. Laddningen avbryts varenda gång med nån form av autenticiseringsfel. Ta ut laddkabel och börja om. Provar några olika kort och laddar ner appen, men tji. Då ringer jag 24/7-numret och kommer snabbt fram till trevlig kille som frågar exakt hur jag gör, och jag säger ”I’m simply following the instructions on the display”, varpå han svarar ”no, you are not supposed to do that” :D

Instruktionererna säger nämligen att först ansluta kabeln i bilen, men så ska man inte göra, den ska i sist.
Och ja, då kom den igång…

Alltså, jag saknar ord…
2023 M3P vit/vit
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Första erfarenheten av Ionity

Inlägg av Niklas Z »

Det känner jag igen från andra laddoperatörer. Instruktionen säger att man först ska ansluta kabeln. I själva verket ska man inte det…
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Användarvisningsbild
steffe68
Teslaägare

Inlägg av steffe68 »

Niklas Z skrev:
Det känner jag igen från andra laddoperatörer. Instruktionen säger att man först ska ansluta kabeln. I själva verket ska man inte det…

Märkligt att man inte lägger resurser på att få instruktionerna rätt. Tror att 99% av samtalen till supporten lär handla om detta :shock:
2023 M3P vit/vit
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

steffe68 skrev:
Så kom då första gången på långresa som jag behövde ladda på Ionity. Äventyret i Karlskrona (på väg från Lund till Öland).

Har inte preppat med app eller annat innan ankomst så som total newbie stannar jag vid 1 av de 4 laddarna (alla lediga), och försöker upprepade ggr följa instruktionerna på skärmen; läsa QR-kod, gå till payment-siten osv. Laddningen avbryts varenda gång med nån form av autenticiseringsfel. Ta ut laddkabel och börja om. Provar några olika kort och laddar ner appen, men tji. Då ringer jag 24/7-numret och kommer snabbt fram till trevlig kille som frågar exakt hur jag gör, och jag säger ”I’m simply following the instructions on the display”, varpå han svarar ”no, you are not supposed to do that” :D

Instruktionererna säger nämligen att först ansluta kabeln i bilen, men så ska man inte göra, den ska i sist.
Och ja, då kom den igång…

Alltså, jag saknar ord…
Welcome to "the Ionity experience".

För sakens skull bör nämnas att de inte är ensamma. Har själv råkat ut för liknande hos Eon-laddare en gång.
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Aida

Inlägg av Aida »

Tack för tipset! Är det samma på alla (el andra) snabbladdare (inte SuC då)???
Användarvisningsbild
PontusT
Teslaägare

Inlägg av PontusT »

Haha låter ungefär som när man försöker ladda på en Bee/Mer/Clever och naivt tror att man kan använda en app som motsvarar namnet på bolaget som är klistrat på laddaren.
Model 3 Performance.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Inlägg av fth »

PontusT skrev:
Haha låter ungefär som när man försöker ladda på en Bee/Mer/Clever och naivt tror att man kan använda en app som motsvarar namnet på bolaget som är klistrat på laddaren.
Ja precis, hur dum får man vara, så typiskt elbils-n00bs! :D

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
steffe68
Teslaägare

Inlägg av steffe68 »

PontusT skrev:
Fast jag klarade faktiskt av en Mer-laddare på första försöket UTAN svordomar :D
2023 M3P vit/vit
Gargamel

Inlägg av Gargamel »

steffe68 skrev:
Niklas Z skrev:

Märkligt att man inte lägger resurser på att få instruktionerna rätt. Tror att 99% av samtalen till supporten lär handla om detta :shock:
Fast kör du med en blippare eller kort, så ska du ansluta kabel före blippet/kortet.
Användarvisningsbild
steffe68
Teslaägare

Inlägg av steffe68 »

Gargamel skrev:
steffe68 skrev:
Niklas Z skrev:

Fast kör du med en blippare eller kort, så ska du ansluta kabel före blippet/kortet.

Fast supporten sa uttryckligen att kabeln är det sista steget (och då funkade det ju) (???)
2023 M3P vit/vit
Hoppsan_84

Inlägg av Hoppsan_84 »

Gargamel skrev:
steffe68 skrev:
Niklas Z skrev:

Spelar ingen roll vilken ordning man gör det i.
Problemet är när man stoppar i kontakten i bilen startar en timer som ofta hinner gå ut om man inte har allt klart med betalningen.

Går timern ut (vet ej hur lång tid) så avbryts försöket och man får börja om igen.
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Hoppsan_84 skrev:
Gargamel skrev:
steffe68 skrev:
Niklas Z skrev:

Spelar ingen roll vilken ordning man gör det i.
Problemet är när man stoppar i kontakten i bilen startar en timer som ofta hinner gå ut om man inte har allt klart med betalningen.

Går timern ut (vet ej hur lång tid) så avbryts försöket och man får börja om igen.
Ja så verkar det vara, och Audi e-tron har väldigt kort tid på den timern....

En annan sak som verkar kunna avbryta är om någon sitter på förarplatsen med bilen påslagen, och nuddar någon pedal. Frugan satt kvar där när jag gick ut och skulle köra igång laddningen, då avbröts den.

Jag brukar alltid blippa eller appa först, och sedan sätta i laddkabeln.

Min E-tron vill ju gärna att jag håller ett lätt tryck på laddkontakten när den är instoppad i bilen, under de 30 första sekunderna, så allt kommer igång.

Det har alltid funkat, utom en gång i Ytterån, där jag fick byta laddplats av någon anledning.
Audi e-tron 55 Quattro 95 kWh MY19
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

”Appa” :lol:
Det har jag inte hört förut faktiskt, tack för nytt och roligt ord :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Skriv svar