Finansiering M3

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Dexter86
Teslaägare

Finansiering M3

Inlägg av Dexter86 »

Är själv inne på en M3LR eller en MY LR
Lite nyfiken på er som har dessa privat, hur har ni lagt upp er finansiering, alltså allt från kontantinsats till antal månader , med eller utan rest (hur mycket isf) osv osv

Tycker det skenar iväg så jäääkla på något sätt, speciellt efter år 3 vad gäller försäkring
Gjort en liten tabell på två alternativ, rak betalning 84mån (inte så förtjust i rest)

Lägger in länk, får inte bifoga bild till att fungera
https://pasteboard.co/KikvaaM.jpg
SwedishAdvocate

Re: Finansiering M3

Inlägg av SwedishAdvocate »

Gissar att du har koll på all info som finns via Teslakalkylen.com...

Nämns i första svaret i den här tråden och sedan ytterligare någon gång tidigt i tråden:

viewtopic.php?f=63&t=26252
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
Dexter86
Teslaägare

Inlägg av Dexter86 »

Mina fråga gällde inte Hur det ser ut att äga en sådan bil , utan mer hur folk generellt har lagt upp sin finansiering
Kör ju runt ENORMT många Tesla tycker jag, iaf på västkusten, hur man än vrider och vänder på det så är det ganska "dyrt" , speciellt om man som jag inte hade lån på min förra bil.
Alltså intresserad av folks finansieringsupplägg , finns ju en Hel Del olika alternativ
Belåna hus , lån via Tesla osv osv
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

Dexter86 skrev:
Mina fråga gällde inte Hur det ser ut att äga en sådan bil , utan mer hur folk generellt har lagt upp sin finansiering
Kör ju runt ENORMT många Tesla tycker jag, iaf på västkusten, hur man än vrider och vänder på det så är det ganska "dyrt" , speciellt om man som jag inte hade lån på min förra bil.
Alltså intresserad av folks finansieringsupplägg , finns ju en Hel Del olika alternativ
Belåna hus , lån via Tesla osv osv
Mitt upplägg (men finns säkert många):

Har tagit finansiell leasing (inte operationell) på mitt företag hos DNB som bank. Blir väldigt human kostnad då (även om jag inte minns siffrorna exakt på rak arm just nu).
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Användarvisningsbild
Dexter86
Teslaägare

Inlägg av Dexter86 »

Tänkte mest på alla som äger privat :) även om otroligt många kör via företag så blir det lite ovesäntligt för mig
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare

Inlägg av OfarligTesla »

Lån hos DNB på 3 år med typ 52% restvärde, borde betyda att lånet ligger något under värdet efter 15-18 månader när jag säljer bilen.
Teslawessla

Inlägg av Teslawessla »

Kör ca 6000 mil om året tog min bil på 8 år utan restvärde och slängde in 160k i handpenning på en M3LR. Ca 6800 i månadskostnad på lånet och ca 800 i månaden på försäkringen. Och känner mig mindre fattig nu än när jag körde stofilt. Fossilt menar jag.
Användarvisningsbild
pinussen
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av pinussen »

Lån 84 månader med 0,25% ränta och 20% kontantinsats.
Användarvisningsbild
easyliving
Teslaägare

Inlägg av easyliving »

Köpte M3LR privat och finansierade hälften kontant och resten på bolånet - kändes som rätt balans då jag inte vill ha för mycket lån på en tillgång som minskar i värde. Sedan brukar jag inte räkna på sånt som alternativavkastning på kontantinsatsen för ska man göra det ska man aldrig köpa något kul utan bara sätta pengar i aktier och det har jag inte lust med.
Användarvisningsbild
infelicitas
Teslaägare

Inlägg av infelicitas »

pinussen skrev:
var fick du den räntan?
Force-Walker

Inlägg av Force-Walker »

infelicitas skrev:
pinussen skrev:
var fick du den räntan?

Dom körde den räntan i slutet av förra året för att bomba ut bilar.

Dock så sänktes priset efter årsskiftet.

Blir spännande att se om de kommer köra samma till detta årsskifte, dock tror jag inte pga bristen på halvledare som gör att de inte kan producera tillräckligt med bilar.
Användarvisningsbild
pinussen
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av pinussen »

infelicitas skrev:
pinussen skrev:
var fick du den räntan?
Tesla/DNB hade en drive i slutet av Q1 för att få ut bilarna. 1 april höjdes klimatbonusen eller vad den heter från 60-70' så många väntade nog med köp. Lägre ränta sparade man mer än 10' på men de sänkte även priset på bilen efter Q1 så det gick nog på ett ut tillslut.

Men fint att ha en så låg ränta om man vill sälja den innan 84 månader, bra att kunna överlåta lånet.
Användarvisningsbild
slugger75
Teslaägare
Referralkod: ts.la/per28997

Inlägg av slugger75 »

Även jag funderar på hur jag ska kunna finansiera min nästa Tesla.

Har idag en Model 3 till juni nästa år, då leasingen går ut. Möjligtvis kanske jag köper loss den då, men just det här med dyra försäkringar efter tre år gör ju att man helst inte vill ta den kostnaden. Även om jag skulle ha tur att få ett bra utköpspris på bilen så kanske det inte blir just dyrare månadskostnad totalt att ta en ny Model 3 istället.
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Referralkod: ts.la/niklas60543

Inlägg av NiklasTesla »

Dexter86 skrev:
Är själv inne på en M3LR eller en MY LR
Lite nyfiken på er som har dessa privat, hur har ni lagt upp er finansiering, alltså allt från kontantinsats till antal månader , med eller utan rest (hur mycket isf) osv osv

Tycker det skenar iväg så jäääkla på något sätt, speciellt efter år 3 vad gäller försäkring
Gjort en liten tabell på två alternativ, rak betalning 84mån (inte så förtjust i rest)

Lägger in länk, får inte bifoga bild till att fungera
https://pasteboard.co/KikvaaM.jpg
Skulle ta den på 84mån avbetalning då andrahandsvärdet är bra (gjorde så själv). MVH samt bästa bilen :)
Skriv svar