Återlämning bil - däck slitna

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
infelicitas
Teslaägare
Inlägg: 222
Blev medlem: 10 jul 2018 18:15

Återlämning bil - däck slitna

Inlägg av infelicitas »

Hejsan.

Jag ska lämna tillbaka min bil nu efter 3 år och så var däcken för slitna enligt teslas lite egendomliga regler. Fine, jag får väl byta då.
Men, tesla vill ha 9k för 3 däck. Jag kan ju byta dem själv mycket billigare, men hur har ni andra gjort vid återlämning? Kan man sätta på vilket däck som helst?
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Återlämning bil - däck slitna

Inlägg av MWall »

Så länge de är lagliga måste det väl vara ok? Så köpa begagnade nästan utslitna däck istället för att betala 9 papp.
Användarvisningsbild
infelicitas
Teslaägare
Inlägg: 222
Blev medlem: 10 jul 2018 18:15

Re: Återlämning bil - däck slitna

Inlägg av infelicitas »

Nä, enligt tesla så ska de ha 4mm däckdjup kvar eller mer. Vilket jag tycker är ett egendomligt krav.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7240
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Återlämning bil - däck slitna

Inlägg av fth »

Låter helskumt, står det tydligt i något avtal du skrivit på?

Annars bör det väl vara gällande regelverk, dvs 1.6 mm?

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare
Inlägg: 1565
Blev medlem: 03 apr 2016 14:21
Ort: Lidköping

Re: Återlämning bil - däck slitna

Inlägg av Klintan »

Kolla avtalet noga, måste det vara märkesdäck? Skaffa antingen beg godkända enligt teslas avtal eller billigast möjliga däck, kanske några kinadäck?
Elbilist sedan 2014
Användarvisningsbild
infelicitas
Teslaägare
Inlägg: 222
Blev medlem: 10 jul 2018 18:15

Re: Återlämning bil - däck slitna

Inlägg av infelicitas »

Jag vet inte som sagt vad de baserar det på, men det är samma villkor som för leasing antar jag.
https://www.tesla.com/sv_SE/support/exc ... tear-guide
Användarvisningsbild
infelicitas
Teslaägare
Inlägg: 222
Blev medlem: 10 jul 2018 18:15

Re: Återlämning bil - däck slitna

Inlägg av infelicitas »

Klintan skrev:
Kolla avtalet noga, måste det vara märkesdäck? Skaffa antingen beg godkända enligt teslas avtal eller billigast möjliga däck, kanske några kinadäck?
jag har inget avtal som beskriver något sådant. Jag har beställningsavtalet som säger att det ska vara '19" silverhjul'. :?
Användarvisningsbild
metchristian
Teslaägare
Inlägg: 872
Blev medlem: 07 nov 2019 22:37
Ort: Örbyhus

Re: Återlämning bil - däck slitna

Inlägg av metchristian »

fth skrev:
Låter helskumt, står det tydligt i något avtal du skrivit på?

Annars bör det väl vara gällande regelverk, dvs 1.6 mm?

/fth
Normen inom leasing/biluthyrning är ca 4mm så ser absolut inget konstigt med det. Om det sen står eller ej i det finstilta vågar jag inte säga. Men 3tkr per däck är inte heller konstigt. Däcket kostar kanske 2tkr o sen skall skiftas o balanseras o bilen skall tas till o från verkstad. Inte så att de sysslar med välgörenhet. Personal kostar pengar o material oxå.
Användarvisningsbild
metchristian
Teslaägare
Inlägg: 872
Blev medlem: 07 nov 2019 22:37
Ort: Örbyhus

Re: Återlämning bil - däck slitna

Inlägg av metchristian »

Klintan skrev:
Kolla avtalet noga, måste det vara märkesdäck? Skaffa antingen beg godkända enligt teslas avtal eller billigast möjliga däck, kanske några kinadäck?
Motsvarande däck så inte bara att slänga på vad som helst.. måste va samma mönster på varje Axel. Så slänger du på ett kina däck kan de göra nerslag.
Användarvisningsbild
metchristian
Teslaägare
Inlägg: 872
Blev medlem: 07 nov 2019 22:37
Ort: Örbyhus

Re: Återlämning bil - däck slitna

Inlägg av metchristian »

Klintan skrev:
Kolla avtalet noga, måste det vara märkesdäck? Skaffa antingen beg godkända enligt teslas avtal eller billigast möjliga däck, kanske några kinadäck?
Normal: Tread depth 4mm or greater, and all tires must meet Tesla size and rating (speed and seasonal)

Excessive: Tread depths less than 4mm; tires that do not meet Tesla’s standards for size and/or rating (speed and seasonal); mismatched tires (other than brand); or dry rot, cupped, cut, or sidewall plugs
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare
Inlägg: 1565
Blev medlem: 03 apr 2016 14:21
Ort: Lidköping

Re: Återlämning bil - däck slitna

Inlägg av Klintan »

Återlämmningsguiden länkad nämner ju endast att det ska vara rätt klassning på däcken, inte vilket märke:

Tread depth 4mm or greater, and all tires must meet Tesla size and rating (speed and seasonal)
Elbilist sedan 2014
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare
Inlägg: 1565
Blev medlem: 03 apr 2016 14:21
Ort: Lidköping

Re: Återlämning bil - däck slitna

Inlägg av Klintan »

metchristian skrev:
Klintan skrev:
Kolla avtalet noga, måste det vara märkesdäck? Skaffa antingen beg godkända enligt teslas avtal eller billigast möjliga däck, kanske några kinadäck?
Normal: Tread depth 4mm or greater, and all tires must meet Tesla size and rating (speed and seasonal)

Excessive: Tread depths less than 4mm; tires that do not meet Tesla’s standards for size and/or rating (speed and seasonal); mismatched tires (other than brand); or dry rot, cupped, cut, or sidewall plugs
Ja, olika märken verkar tom vara ok så länge de har samma specifikationer.
Elbilist sedan 2014
Användarvisningsbild
metchristian
Teslaägare
Inlägg: 872
Blev medlem: 07 nov 2019 22:37
Ort: Örbyhus

Re: Återlämning bil - däck slitna

Inlägg av metchristian »

Klintan skrev:
Återlämmningsguiden länkad nämner ju endast att det ska vara rätt klassning på däcken, inte vilket märke:

Tread depth 4mm or greater, and all tires must meet Tesla size and rating (speed and seasonal)
Jo det gör det visst: mismatched tires, han sa ju 3 däck måste bytas ut. Dvs måste se till att alla 4hjulen är av samma märke etc. Sen om alla 4 är kina spelar ingen roll så länge storleken o load size o hastighetmärkning överensstämmer med originalhjulen som bilen kom med.
Fredrik j
Inlägg: 10984
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Återlämning bil - däck slitna

Inlägg av Fredrik j »

Tesla har ju en märkesspecifik däckkod, T0.
Är ju inte orimligt att man kräver det.
Användarvisningsbild
metchristian
Teslaägare
Inlägg: 872
Blev medlem: 07 nov 2019 22:37
Ort: Örbyhus

Re: Återlämning bil - däck slitna

Inlägg av metchristian »

Fredrik j skrev:
Tesla har ju en märkesspecifik däckkod, T0.
Är ju inte orimligt att man kräver det.
tex Porsche kräver det om man man vill att att bilen skall uppfylla Porsches approval 111punkters testprotokoll
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare
Inlägg: 1565
Blev medlem: 03 apr 2016 14:21
Ort: Lidköping

Re: Återlämning bil - däck slitna

Inlägg av Klintan »

Fredrik j skrev:
Tesla har ju en märkesspecifik däckkod, T0.
Är ju inte orimligt att man kräver det.
Speed and seasonal skriver de ju. Om man tittat på vad bilarna hade för däck när Tesla fortfarande skickade ut info om begbilar så var det väldigt blandat.
Elbilist sedan 2014
Användarvisningsbild
Dinsdale
Teslaägare
Inlägg: 749
Blev medlem: 22 apr 2021 22:08
Referralkod: ts.la/gustav72756

Re: Återlämning bil - däck slitna

Inlägg av Dinsdale »

Det står inget om vilka däck som ska ha ett visst mönsterdjup vad jag kan se. Kolla vinterdäcken, har du 4mm eller mer på dem runt om? Om ja, lämna in bilen med vinterdäcken på istället för sommardäcken. Då uppfyller du ju kraven, om det inte är så att reglerna gäller både sommar och vinterdäck förstås. Kolla upp det.

Vet att det har gått att göra det tricket hos andra fabrikanter (alltså lämna in bilen med för säsongen fel däck) eftersom kraven bara gällt däcken som sitter på bilen vid tidpunkten för inlämningen.
Model 3 SR+ 18" 2021
Användarvisningsbild
infelicitas
Teslaägare
Inlägg: 222
Blev medlem: 10 jul 2018 18:15

Re: Återlämning bil - däck slitna

Inlägg av infelicitas »

Hmm, vet inte om det funkar att lämna in en bil med dubbdäck i september. Men det kan ju vara ett alternativ. :D

Jag kan köpa 4 däck för 4000 och spara lite. Men jag får väl se om Tesla svarar på ifall de har några krav.
Tyvärr tar det ju dagar att konversera med tesla. Får man ett svar på mail om dagen är det bra, och inga nummer finns att ringa. :(
Användarvisningsbild
metchristian
Teslaägare
Inlägg: 872
Blev medlem: 07 nov 2019 22:37
Ort: Örbyhus

Re: Återlämning bil - däck slitna

Inlägg av metchristian »

Dinsdale skrev:
Det står inget om vilka däck som ska ha ett visst mönsterdjup vad jag kan se. Kolla vinterdäcken, har du 4mm eller mer på dem runt om? Om ja, lämna in bilen med vinterdäcken på istället för sommardäcken. Då uppfyller du ju kraven, om det inte är så att reglerna gäller både sommar och vinterdäck förstås. Kolla upp det.

Vet att det har gått att göra det tricket hos andra fabrikanter (alltså lämna in bilen med för säsongen fel däck) eftersom kraven bara gällt däcken som sitter på bilen vid tidpunkten för inlämningen.
Enklast om det är friktionsdäck då kan man ”kört” året runt på dem dvs
Användarvisningsbild
Dinsdale
Teslaägare
Inlägg: 749
Blev medlem: 22 apr 2021 22:08
Referralkod: ts.la/gustav72756

Re: Återlämning bil - däck slitna

Inlägg av Dinsdale »

infelicitas skrev:
Hmm, vet inte om det funkar att lämna in en bil med dubbdäck i september. Men det kan ju vara ett alternativ. :D

Jag kan köpa 4 däck för 4000 och spara lite. Men jag får väl se om Tesla svarar på ifall de har några krav.
Tyvärr tar det ju dagar att konversera med tesla. Får man ett svar på mail om dagen är det bra, och inga nummer finns att ringa. :(
Prova gå in på beställningssidan och låtsas vara ny kund som vill leasa, ställ frågorna om återlämningen där i chatten? De brukar ju vara väldigt snabba när det gäller att sälja (samma som de flesta företag).
Model 3 SR+ 18" 2021
Användarvisningsbild
Dinsdale
Teslaägare
Inlägg: 749
Blev medlem: 22 apr 2021 22:08
Referralkod: ts.la/gustav72756

Re: Återlämning bil - däck slitna

Inlägg av Dinsdale »

metchristian skrev:
Dinsdale skrev:
Det står inget om vilka däck som ska ha ett visst mönsterdjup vad jag kan se. Kolla vinterdäcken, har du 4mm eller mer på dem runt om? Om ja, lämna in bilen med vinterdäcken på istället för sommardäcken. Då uppfyller du ju kraven, om det inte är så att reglerna gäller både sommar och vinterdäck förstås. Kolla upp det.

Vet att det har gått att göra det tricket hos andra fabrikanter (alltså lämna in bilen med för säsongen fel däck) eftersom kraven bara gällt däcken som sitter på bilen vid tidpunkten för inlämningen.
Enklast om det är friktionsdäck då kan man ”kört” året runt på dem dvs
Vad du har kört på resten av året är ointressant, det står inget om det i dokumenten för återlämning att du måste köra med sommardäck på sommaren. Det intressanta är om det är däcken som bilen har monterade vid inlämningstillfället som man räknar millimeter på. Om ja så kan man sätta på vinterdäcken ifall de klarar kravet på 4mm. Jobbigt med dubbdäck förstås men om det sparar 9000 (minus eventuella böter) så... plus att det vore roligt att se minen på de som tar emot bilen.
Model 3 SR+ 18" 2021
Användarvisningsbild
Bernando
Teslaägare
Inlägg: 350
Blev medlem: 20 feb 2020 12:48
Ort: Bromma

Re: Återlämning bil - däck slitna

Inlägg av Bernando »

metchristian skrev:
Klintan skrev:
Återlämmningsguiden länkad nämner ju endast att det ska vara rätt klassning på däcken, inte vilket märke:

Tread depth 4mm or greater, and all tires must meet Tesla size and rating (speed and seasonal)
Jo det gör det visst: mismatched tires, han sa ju 3 däck måste bytas ut. Dvs måste se till att alla 4hjulen är av samma märke etc. Sen om alla 4 är kina spelar ingen roll så länge storleken o load size o hastighetmärkning överensstämmer med originalhjulen som bilen kom med.
Det står ju att excessive är:
"mismatched tires (other than brand)", dvs olika märken i sig är inte ett problem, så länge de har samma load etc
MS P85 2014
Användarvisningsbild
infelicitas
Teslaägare
Inlägg: 222
Blev medlem: 10 jul 2018 18:15

Re: Återlämning bil - däck slitna

Inlägg av infelicitas »

jahapp... jag fick svar från tesla nu. Däcken behöver ha hastighetsklass Z. Det var allt. :?:

Det känns lite konstigt, men det verkar ju som att man kan slänga på vad som helst.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11685
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Återlämning bil - däck slitna

Inlägg av martinot »

infelicitas skrev:
jahapp... jag fick svar från tesla nu. Däcken behöver ha hastighetsklass Z. Det var allt. :?:

Det känns lite konstigt, men det verkar ju som att man kan slänga på vad som helst.
Ok, men jättebra info att veta för framtiden. Tack!
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Skriv svar