Model s köpa eller ej
Moderator: Redaktion
-
- Inlägg: 5
- Blev medlem: 06 sep 2021 10:29
Model s köpa eller ej
Halloj. Här om dagen körde jag en tesla för första gången och det var en model s p85 (525 hk.?) helt ny i tesla världen och tycker det är svårt att tyda vilka modeller som har vilka hästar etc när man kollar blocket etc. I vilket fall så vart jag posetivt överraskad av känslan att köra elbil och tyckte den rörde på sig bra ändå. Men då till frågan. Är man dum om man inte satsar på en 4wd? Vad ska man kolla efter? Har inte budget för hur mycket som helst och vill kanske köpa en för max ≈450000 ungefär. Tack på förhand för hjälpsamma tips
Re: Model s köpa eller ej
Försök köp en så ny som möjligt. Batterigarantin är på 8 år och många av de där tidiga P85:orna börjar bli just 8 år. Nästan bättre att köpa en nyare långmilare isf.
Här är en P85D för <450k t ex. https://www.blocket.se/annons/uppsala/t ... k/97336721
Eller varför inte en facelift 75D? https://www.blocket.se/annons/stockholm ... k/93747197
P85D utan ludicrous gör väl ändå 0-100 på 3,3 sekunder eller dyl? Klart snabbare än de bakjulsdrivna P som faktiskt inte är snabbare än en 75D.
Här är en P85D för <450k t ex. https://www.blocket.se/annons/uppsala/t ... k/97336721
Eller varför inte en facelift 75D? https://www.blocket.se/annons/stockholm ... k/93747197
P85D utan ludicrous gör väl ändå 0-100 på 3,3 sekunder eller dyl? Klart snabbare än de bakjulsdrivna P som faktiskt inte är snabbare än en 75D.
-
- Inlägg: 5
- Blev medlem: 06 sep 2021 10:29
Re: Model s köpa eller ej
Den ska vara "uncorked" (googla!) för att den ska ha den snabbare prestandan. Då ska den ha ~416hk. Dock tappar den väl rätt snabbt efter 100 ändå. Men det gör väl P85 också väl?Marcusgvall skrev:Men hur är 75d 333 hk efter 100 km/h i acceleration?
-
- Inlägg: 5
- Blev medlem: 06 sep 2021 10:29
Re: Model s köpa eller ej
Jo den jag körde var ju klart snabbare til 100 än efter men sen är det svårt när man inte har något att gämföra med. Kör idag en bmw 530d så det är ju inget fartmonster direkt
- NiklasTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 2511
- Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
- Referralkod: ts.la/niklas60543
Re: Model s köpa eller ej
Du skall inte fundera på en ny Model 3SR+ istället?Marcusgvall skrev:Halloj. Här om dagen körde jag en tesla för första gången och det var en model s p85 (525 hk.?) helt ny i tesla världen och tycker det är svårt att tyda vilka modeller som har vilka hästar etc när man kollar blocket etc. I vilket fall så vart jag posetivt överraskad av känslan att köra elbil och tyckte den rörde på sig bra ändå. Men då till frågan. Är man dum om man inte satsar på en 4wd? Vad ska man kolla efter? Har inte budget för hur mycket som helst och vill kanske köpa en för max ≈450000 ungefär. Tack på förhand för hjälpsamma tips
Ligger på strax under 500tkr efter bidrag på 70tkr från staten, nyare teknik i bilen, garantier, halvförsäkring första 3åren mm.
MVH
-
- Inlägg: 5
- Blev medlem: 06 sep 2021 10:29
Re: Model s köpa eller ej
Glöm hästkraftstänket helt. Dom siffrorna är ändå slumpmässigt satta av Tesla.
Titta på 0-100 tiderna.
Bilar innan juni 2019 är rätt trötta efter 120-130km/h, oavsett modell.
Bilar efter juni 2019 (Raven) skjuter på bra även uppåt 180km/h.
Plaid/nya long range (som kanske kommer till midsommar 2022) skjuter på linjärt upp till 250km/h (förmodligen även till 320 när dom väl flyttar upp toppfartsspärren).
Titta på 0-100 tiderna.
Bilar innan juni 2019 är rätt trötta efter 120-130km/h, oavsett modell.
Bilar efter juni 2019 (Raven) skjuter på bra även uppåt 180km/h.
Plaid/nya long range (som kanske kommer till midsommar 2022) skjuter på linjärt upp till 250km/h (förmodligen även till 320 när dom väl flyttar upp toppfartsspärren).
-
- Inlägg: 5
- Blev medlem: 06 sep 2021 10:29
Re: Model s köpa eller ej
Okej. Jag kommer gå från en 260 hästars diesel och som "vanlig" medelinkomsttagare så kommer jag inte köpa en så pass ny. Kollar på 14-16 Årsmodell men har ju inget att gämföra med i elväg och tyckte p85an jag körde ändå gick rätt bra upp till 150
Re: Model s köpa eller ej
En "uncorked" 75D gör väl 0-100 på 4.4 sek? Galet prisvärd jämfört med äldre 85kwh-modeller. Räckvidden är snarlik, eftersom 75 procentuellt sett har fler kwh tillgängliga än 85-batteriet.Marcusgvall skrev:Okej. Jag kommer gå från en 260 hästars diesel och som "vanlig" medelinkomsttagare så kommer jag inte köpa en så pass ny. Kollar på 14-16 Årsmodell men har ju inget att gämföra med i elväg och tyckte p85an jag körde ändå gick rätt bra upp till 150
Re: Model s köpa eller ej
dstr skrev:En "uncorked" 75D gör väl 0-100 på 4.4 sek? Galet prisvärd jämfört med äldre 85kwh-modeller. Räckvidden är snarlik, eftersom 75 procentuellt sett har fler kwh tillgängliga än 85-batteriet.Marcusgvall skrev:Okej. Jag kommer gå från en 260 hästars diesel och som "vanlig" medelinkomsttagare så kommer jag inte köpa en så pass ny. Kollar på 14-16 Årsmodell men har ju inget att gämföra med i elväg och tyckte p85an jag körde ändå gick rätt bra upp till 150
Yes, en facelift 75D är nog det bästa alternativet i den prisklassen. Många år kvar av batterigarantin, den snyggare fronten och fortfarande väldigt bra prestanda.
- Snowdiver87
- Teslaägare
- Inlägg: 78
- Blev medlem: 10 dec 2020 15:43
Re: Model s köpa eller ej
Låter som när jag gick ifrån min Audi 3.0tfsi till att köpa en S90D.
Låt mig ge dig några tips!
Fösta kolla denna videon
Lite saker att tänka på!
Färre än man tror av 75D är "uncorked" Dvs har lite snabbare prestanda. Kolla noggrant om den 75D du är ute efter har det eller ej! Jag var intresserad av just 75D som hade uncorked men väldigt många hade inte det. Man kan INTE uncorka 75D längre 2021.
Du kommer snart förstå att äldre Model S har fri Supercharging. Detta stämmer inte alltid om Tesla har ägt bilen mellan kunder. Om Tesla har köpt tillbaka bilen kan de ta bort bilens tidigare fria/gratis Supercharging. Enklast är att kolla på billuppgifter.se för att se vilka som har ägd bilen sen den var ny. Om TM ( Tesla motors ) ägt bilen mellan andra kunder så finns det en överhängande risk att Fri Supercharging är borttaget.
P85D är ofta reggad med 90hk vilket ger en mycket lägre försäkringspremie än en Tesla P85D som är registrerad med 739hk. Min 90D är reggad med 525hk och kostar mig ca 16000kr per år i försäkring jag är född 87 och bor i Täby norr om STHLM. Om jag hade en P85D som var reggad med 90hk hade min försäkring legat under 10k per år. När du väl funderar på att köpa en begagnad äldre Tesla varför inte se till att den är registrerad med låga hästar?
https://www.blocket.se/annons/uppsala/t ... k/96625313 reggad med 739hk = dyrförsäkring
https://www.blocket.se/annons/gavleborg ... d/97375419 reggad med 90hk = billig försäkring
SAMMA MOTORER!
P85 dvs ej P85D har endast en brutal bakmotor vilket ger en större frunk jämfört med modellerna med D. Har för mig att de flesta P85 är registrerade med 94hk och ger således en billig försäkring. Behöver du en större frunk så visst p85 kan vara något, se dock till att den p85 du kollar på har autopilot!
Vad jag förstår har bilar byggda 2015 och senare en bättre byggkvalitet jämför med bilar bygga tidigare. En P85D från 2015 är nog en klockrent köp om du kan leva med "nosecone" designen dvs ej facelift.
En stor fördel med nosecone är att den designen inte har bristande ledlister (led som går från överkant ner mot mitten av "motorhuven" tenderar att lägga av på facelift) som kostar 13k st plus moms att reparera. Det finns oerhört många Tesla model S facelift som åker runt med trasiga ledlister. Tror dock att andrahandsvärdet på facelift är bättre då nästan alla föredrar den designen. Nu kom ju Plaid ut och den är ju väldigt lik facelift vilket kommer göra att facelift håller värdet lite bättre.
Lite olika acc från verkligheten. P85D 15,9 0-200 är ju väldigt bra. Min 90D gör 17,5 till 200km/h Dock har de "äldre" Teslorna finfint acc upp till 150km/h min 90D 0-150 på 8,4 0-100 på 4,2 och en P85D 0-150 på 7,8 och 0-100 på 3,6. En RS6a eller en M5a fortsätter ju med sinnessjukt acc även över 200km/h men en Tesla för 450tkr gör tyvärr inte det. Min 3.0tfis audi som var trimmad till 400hk 520nm var ju faktiskt snabbare efter 160-180 än min S90D. Lider jag av det i verkligheten NEJ.
Många Tesla har luftfjädring och det är riktigt bra att ha om man har ett behov att höja denna relativt låga bil över väggupp eller om man har en lutande uppfart. Om man jämför känslan i en med luftfjädring vs stålfjädring så märker man inte någon stor skillnad. Jag personligen hade således undvikit att ha en variant med luftfjädring då du kommer behöva köpa ett objekt som har gått relativt många mil för din budget. Luftfjädring kommer förr eller senare att gå sönder och notan är tyvärr relativt dyr. Fördelen är att bilen kommer ihåg höjningen via GPS vilken i mitt fall skulle betyda att bilen automatiskt höjer sig när den ska köra över typ 1000väggupp i mitt radhusområde. DOCK slipper jag huvudvärk när något väl går sönder.
Angående färg tycker jag att vit multicoat och rödmulticoat generellt känns lite tjockare och mer resistenta mot stenskott och repor. Den blåa tycker jag personligen verkar ha en väldigt jobbig lack när det kommer till stenskott jämfört med de andra färgerna.
Har nördat ner mig ordentligt från dec 2020. Har varit precis där du är nu. Om du har några övriga frågor så är det bara att fråga på.
Om prestanda är viktigt för dig. Köp då en P85D reggad med 90hk gärna utan luftfjädring om du hittar det. Om jag visste om att försäkringen var otroligt mycket billigare på en P85D med 90hk hade jag nog satsat på en sådan.
Av de som är ute idag så varför inte denna?
Verkar ha varit ägd av två företag som är verksamma inom byggbranschen, således förmodligen rätt många pendlarmil.
https://www.blocket.se/annons/gavleborg ... d/97375419
Låt mig ge dig några tips!
Fösta kolla denna videon
Lite saker att tänka på!
Färre än man tror av 75D är "uncorked" Dvs har lite snabbare prestanda. Kolla noggrant om den 75D du är ute efter har det eller ej! Jag var intresserad av just 75D som hade uncorked men väldigt många hade inte det. Man kan INTE uncorka 75D längre 2021.
Du kommer snart förstå att äldre Model S har fri Supercharging. Detta stämmer inte alltid om Tesla har ägt bilen mellan kunder. Om Tesla har köpt tillbaka bilen kan de ta bort bilens tidigare fria/gratis Supercharging. Enklast är att kolla på billuppgifter.se för att se vilka som har ägd bilen sen den var ny. Om TM ( Tesla motors ) ägt bilen mellan andra kunder så finns det en överhängande risk att Fri Supercharging är borttaget.
P85D är ofta reggad med 90hk vilket ger en mycket lägre försäkringspremie än en Tesla P85D som är registrerad med 739hk. Min 90D är reggad med 525hk och kostar mig ca 16000kr per år i försäkring jag är född 87 och bor i Täby norr om STHLM. Om jag hade en P85D som var reggad med 90hk hade min försäkring legat under 10k per år. När du väl funderar på att köpa en begagnad äldre Tesla varför inte se till att den är registrerad med låga hästar?
https://www.blocket.se/annons/uppsala/t ... k/96625313 reggad med 739hk = dyrförsäkring
https://www.blocket.se/annons/gavleborg ... d/97375419 reggad med 90hk = billig försäkring
SAMMA MOTORER!
P85 dvs ej P85D har endast en brutal bakmotor vilket ger en större frunk jämfört med modellerna med D. Har för mig att de flesta P85 är registrerade med 94hk och ger således en billig försäkring. Behöver du en större frunk så visst p85 kan vara något, se dock till att den p85 du kollar på har autopilot!
Vad jag förstår har bilar byggda 2015 och senare en bättre byggkvalitet jämför med bilar bygga tidigare. En P85D från 2015 är nog en klockrent köp om du kan leva med "nosecone" designen dvs ej facelift.
En stor fördel med nosecone är att den designen inte har bristande ledlister (led som går från överkant ner mot mitten av "motorhuven" tenderar att lägga av på facelift) som kostar 13k st plus moms att reparera. Det finns oerhört många Tesla model S facelift som åker runt med trasiga ledlister. Tror dock att andrahandsvärdet på facelift är bättre då nästan alla föredrar den designen. Nu kom ju Plaid ut och den är ju väldigt lik facelift vilket kommer göra att facelift håller värdet lite bättre.
Lite olika acc från verkligheten. P85D 15,9 0-200 är ju väldigt bra. Min 90D gör 17,5 till 200km/h Dock har de "äldre" Teslorna finfint acc upp till 150km/h min 90D 0-150 på 8,4 0-100 på 4,2 och en P85D 0-150 på 7,8 och 0-100 på 3,6. En RS6a eller en M5a fortsätter ju med sinnessjukt acc även över 200km/h men en Tesla för 450tkr gör tyvärr inte det. Min 3.0tfis audi som var trimmad till 400hk 520nm var ju faktiskt snabbare efter 160-180 än min S90D. Lider jag av det i verkligheten NEJ.
Många Tesla har luftfjädring och det är riktigt bra att ha om man har ett behov att höja denna relativt låga bil över väggupp eller om man har en lutande uppfart. Om man jämför känslan i en med luftfjädring vs stålfjädring så märker man inte någon stor skillnad. Jag personligen hade således undvikit att ha en variant med luftfjädring då du kommer behöva köpa ett objekt som har gått relativt många mil för din budget. Luftfjädring kommer förr eller senare att gå sönder och notan är tyvärr relativt dyr. Fördelen är att bilen kommer ihåg höjningen via GPS vilken i mitt fall skulle betyda att bilen automatiskt höjer sig när den ska köra över typ 1000väggupp i mitt radhusområde. DOCK slipper jag huvudvärk när något väl går sönder.
Angående färg tycker jag att vit multicoat och rödmulticoat generellt känns lite tjockare och mer resistenta mot stenskott och repor. Den blåa tycker jag personligen verkar ha en väldigt jobbig lack när det kommer till stenskott jämfört med de andra färgerna.
Har nördat ner mig ordentligt från dec 2020. Har varit precis där du är nu. Om du har några övriga frågor så är det bara att fråga på.
Om prestanda är viktigt för dig. Köp då en P85D reggad med 90hk gärna utan luftfjädring om du hittar det. Om jag visste om att försäkringen var otroligt mycket billigare på en P85D med 90hk hade jag nog satsat på en sådan.
Av de som är ute idag så varför inte denna?
Verkar ha varit ägd av två företag som är verksamma inom byggbranschen, således förmodligen rätt många pendlarmil.
https://www.blocket.se/annons/gavleborg ... d/97375419
- bjornnilsson
- Teslaägare
- Inlägg: 1360
- Blev medlem: 13 sep 2019 19:05
- Ort: Örnsköldsvik
- Referralkod: ts.la/bjrn91016
Re: Model s köpa eller ej
I mitt tycke finns det ingen bättre bil än Model S. Stor som ett hus med med fördelen att det går in massor med prylar i den och så ligger den skönt på vägen.
Jag "började med Tesla" 2019 med en model S 90D. Tyckte den sköt på bra och då har jag en sporthoj i garaget att jämföra med. Köpte den för 550k av tesla direkt vid 15000 mil utan att ha en aning om annat än att jag ville ha en face-lift och så kändes det tryggt att köpa via Tesla. Sålde den ett år senare och +3000 mil till en bilförmedlare för 424k då jag behövde få loss pengarna till nuvarande bilen. Utan att jag förstod det själv så hade då led-listerna runt framljusen gett upp vilket gav dom viss prutmån.
Numera kör jag en Model S Performance -21 som såklart har en galen acceleration, precis allt man äger och har hamnar överallt i kupén när man stampar gasen i botten, men framför allt så har jag nu fler mil på en laddning. Då jag kör långt och kuskar runt mellan Stockholm och Örnsköldsvik så kändes till slut batteristorleken på 90:an som ett hinder. Speciellt på vintern då range krymper betydligt.
Största risken med Model S är att man lätt blir biten. Har beställt en Plaid. Får se om jag hämtar ut den då tiden är mogen, är så nöjd med nuvarande bilen att jag inte riktigt vet hur jag ska göra. Men en annan bil än Model S vill jag inte ha.
Min nuvarande Model S är en fin bil och sägs ha väldigt mycket bättre fjädring än sin föregångare. Jag tyckte dock att 90:an var riktigt bra den också och hade nog egentligen kunnat behålla den och spara en hel del pengar på att den största värdeminskningen redan var gjord. En gammal Model S kostar dock när prylarna börjar rasa, men om man jämför med en premium-bensinare så blir det ändå en spottstyver i underhåll. Och en Tesla MS tror jag kan gå hur långt som helst med lite omvårdnad.
Jag "började med Tesla" 2019 med en model S 90D. Tyckte den sköt på bra och då har jag en sporthoj i garaget att jämföra med. Köpte den för 550k av tesla direkt vid 15000 mil utan att ha en aning om annat än att jag ville ha en face-lift och så kändes det tryggt att köpa via Tesla. Sålde den ett år senare och +3000 mil till en bilförmedlare för 424k då jag behövde få loss pengarna till nuvarande bilen. Utan att jag förstod det själv så hade då led-listerna runt framljusen gett upp vilket gav dom viss prutmån.
Numera kör jag en Model S Performance -21 som såklart har en galen acceleration, precis allt man äger och har hamnar överallt i kupén när man stampar gasen i botten, men framför allt så har jag nu fler mil på en laddning. Då jag kör långt och kuskar runt mellan Stockholm och Örnsköldsvik så kändes till slut batteristorleken på 90:an som ett hinder. Speciellt på vintern då range krymper betydligt.
Största risken med Model S är att man lätt blir biten. Har beställt en Plaid. Får se om jag hämtar ut den då tiden är mogen, är så nöjd med nuvarande bilen att jag inte riktigt vet hur jag ska göra. Men en annan bil än Model S vill jag inte ha.
Min nuvarande Model S är en fin bil och sägs ha väldigt mycket bättre fjädring än sin föregångare. Jag tyckte dock att 90:an var riktigt bra den också och hade nog egentligen kunnat behålla den och spara en hel del pengar på att den största värdeminskningen redan var gjord. En gammal Model S kostar dock när prylarna börjar rasa, men om man jämför med en premium-bensinare så blir det ändå en spottstyver i underhåll. Och en Tesla MS tror jag kan gå hur långt som helst med lite omvårdnad.
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
MS90D HW1 2016
Re: Model s köpa eller ej
Begagnade bilar kräver att du går igenom innan köp. Oavsett märke eller modell.
Jag köpte själv en 2015 MS P85 förra året, 10k mil, har aldrig varit så nöjd med en bil som denna. Oerhört prisvärd bil, gratis supercharging som är toppen på långresor, fantastiskt lastutrymme både fram och bak (3 barn inklusive barnvagn och skidkläder med extra allt fick plats utan problem). Har gjort en reparation, upper control arm som gick på ca 6k. I övrigt inga problem med bilen. Hade tankar innan köpet att ha bilen något år innan jag bytte till en MY men efter detta år ser jag ingen anledning att byta på ett bra tag. Finns möjlighet att uppgradera till MCU2 för snabbare respons, hade tid bokad för det men kom fram till att jag var nöjd med MCU1 som den var.
Jag köpte själv en 2015 MS P85 förra året, 10k mil, har aldrig varit så nöjd med en bil som denna. Oerhört prisvärd bil, gratis supercharging som är toppen på långresor, fantastiskt lastutrymme både fram och bak (3 barn inklusive barnvagn och skidkläder med extra allt fick plats utan problem). Har gjort en reparation, upper control arm som gick på ca 6k. I övrigt inga problem med bilen. Hade tankar innan köpet att ha bilen något år innan jag bytte till en MY men efter detta år ser jag ingen anledning att byta på ett bra tag. Finns möjlighet att uppgradera till MCU2 för snabbare respons, hade tid bokad för det men kom fram till att jag var nöjd med MCU1 som den var.