Lackskador m3lr 300mil

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Stegas
Teslaägare
Inlägg: 28
Blev medlem: 18 jun 2021 12:26

Lackskador m3lr 300mil

Inlägg av Stegas »

Felen har börjat komma men rätt nöjd med hur bilen känns att köra, värsta fasan jag har nu är lacksläppet på sparklisterna på båda sidor. Det sitter stänkskydd från tesla och bilen är lackförseglad med ditec ceramic plus.

Hoppas de inte blir påfler ställen.

Allt kommer gå på garanti men 60 mil enkel väg till närmaste lackställe, köpt i Umeå.
20210630_110137.jpg
20210727_082904.jpg
20210727_082851.jpg
Användarvisningsbild
pawweshark
Teslaägare
Inlägg: 151
Blev medlem: 30 sep 2020 21:53

Re: Lackskador m3lr 300mil

Inlägg av pawweshark »

Tvättat med högtryck?
Tesla Model 3 LR 2020
Tesla Model Y LR 2022
Användarvisningsbild
Dinsdale
Teslaägare
Inlägg: 740
Blev medlem: 22 apr 2021 22:08
Referralkod: ts.la/gustav72756

Re: Lackskador m3lr 300mil

Inlägg av Dinsdale »

Är bilen tillverkad i Kina eller i USA? (Kinatillverkad har chassinummer som börjar på LRW)
Model 3 SR+ 18" 2021
Tomas L
Inlägg: 317
Blev medlem: 09 apr 2019 14:12

Re: Lackskador m3lr 300mil

Inlägg av Tomas L »

Vi har två M3 på firman och lacken på Sparklådorna är i klass med en skraplott. Vi hann bara köra hem bilarna från Trosta park i våras, ca: 85 mil, för att de skulle se sämre ut än all tidigare bilar vi kört under 3-4 år. Dena ena bilen var tvungen att lackeras om, på den andra lagades lacken, sedan har båda bilar försetts med skyddsfilm. Ett tips är att montera de stora stänkskydden (låg i frunken på våra bilar) DIREKT vid leverans innan ni kört en enda meter, sedan lämna in bilen på filmning så snart som möjligt.
M3 LR AWD EAP 2021
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Lackskador m3lr 300mil

Inlägg av LarsL »

Men skadorna under huven måste ju ändå vara någon slags åverkan och inte ha något med lacken att göra.
Användarvisningsbild
Stegas
Teslaägare
Inlägg: 28
Blev medlem: 18 jun 2021 12:26

Re: Lackskador m3lr 300mil

Inlägg av Stegas »

Skadorna under huven är från montering det har dom erkänt, bilen är tvättat med högtryck ja, exakt som mina 3 föregående nya bilar endast högtryck och bra avfettning samnt nån renond då och då, räckte alltid för mig.


Jag har monterat dom små, då imo dom stora kommer ta i marken, ska kolla igen. Kommer montera en film då detta är fixat.

Är rätt säker att det är Kina då det är 580km räckvidd men de va denna eller utan dragkrok och drag är ett måste vid andrahandsvärde men de är ju min åsikt:)


Ska prova montera dom längre skydden
Användarvisningsbild
pefreli
Teslaägare
Inlägg: 1609
Blev medlem: 17 mar 2018 12:21

Re: Lackskador m3lr 300mil

Inlägg av pefreli »

Stegas skrev:
Skadorna under huven är från montering det har dom erkänt, bilen är tvättat med högtryck ja, exakt som mina 3 föregående nya bilar endast högtryck och bra avfettning samnt nån renond då och då, räckte alltid för mig.


Jag har monterat dom små, då imo dom stora kommer ta i marken, ska kolla igen. Kommer montera en film då detta är fixat.

Är rätt säker att det är Kina då det är 580km räckvidd men de va denna eller utan dragkrok och drag är ett måste vid andrahandsvärde men de är ju min åsikt:)


Ska prova montera dom längre skydden
Så här får det inte se ut. Du måste såklart reklamera. Lite oroande att det är skador på olika ställen.

För ett antal år sen lyckades jag ”blästra” bort en flisa från en Audi A3:a när jag högtryckstvättade den.

Audi tog det (med lite knorrande) trots att garantin gått ut.

Med min förra vita Model 3 -19 har det inte varit några problem alls med lacken. Har inte haft några stänkskydd alls.
TM3 P vit/vit -23
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld

14,6 kWp

”Earth can and will move to a sustainable economy and will do so under your lifetime”

Elon Musk
Användarvisningsbild
Stegas
Teslaägare
Inlägg: 28
Blev medlem: 18 jun 2021 12:26

Re: Lackskador m3lr 300mil

Inlägg av Stegas »

Monterade just dom längre så att man har båda på. Kör jag på bra vägar verkar det gå (sommar iaf) men på min grusgång eller köra ner från trottoaren trots vinklade stenar tar den i, vintern lär bli spännande om jag behåller dom stora på.

Tesla trodde iaf inte de va stenar som gjort skadorna då de inte är några gropar, dom har vell mer eller mindre berättat att lacken varit dålig och vatten tränger in vid tvätt.

Det är inte ställe man brassar på med min 699krs biltematvätt :)
20210911_113916.jpg
Användarvisningsbild
Petterham
Teslaägare
Inlägg: 18
Blev medlem: 18 aug 2021 12:52

Re: Lackskador m3lr 300mil

Inlägg av Petterham »

Kanske en dum fråga, men levereras en ny Tesla helt utan stänkskydd så att du behöver köpa till de korta stänkskydden och ev de långa som om jag förstått det rätt är förlängare, inte egna stänkskydd?
Användarvisningsbild
PapaM
Teslaägare
Inlägg: 103
Blev medlem: 31 mar 2020 20:44
Referralkod: ts.la/kristofer87983

Re: Lackskador m3lr 300mil

Inlägg av PapaM »

Kan bjuda på en liknande upplevelse från min M3LR som jag hämtade ut i december. Tre rediga bitar lossnade vid tvätt förra helgen. Håller högtryckstvätten 30-50 cm ifrån med styrkan satt på soft/medel. Är såklart uruselt. Har en hel del ”prickar” på trösklarna utöver dessa.
Har lagt ett ärende och ska till servicecenter om ett par veckor. Blir spännande att höra vad dom säger.
ACA7D8D9-3639-4546-A6F2-6ADA9049262C.jpeg
MYP svart/svart -23
Användarvisningsbild
Stegas
Teslaägare
Inlägg: 28
Blev medlem: 18 jun 2021 12:26

Re: Lackskador m3lr 300mil

Inlägg av Stegas »

PapaM skrev:
Kan bjuda på en liknande upplevelse från min M3LR som jag hämtade ut i december. Tre rediga bitar lossnade vid tvätt förra helgen. Håller högtryckstvätten 30-50 cm ifrån med styrkan satt på soft/medel. Är såklart uruselt. Har en hel del ”prickar” på trösklarna utöver dessa.
Har lagt ett ärende och ska till servicecenter om ett par veckor. Blir spännande att höra vad dom säger.
Hoppas det löser sig för dig är så sjukt tråkigt. Jag tvättar som dig man har vell någorlunda koll på att inte köra så hårt. Har du stänkskydd monterade? Isf stora eller bara små?

Men som du skriver de är ej från sten utan det är från tvätt.
Användarvisningsbild
Stegas
Teslaägare
Inlägg: 28
Blev medlem: 18 jun 2021 12:26

Re: Lackskador m3lr 300mil

Inlägg av Stegas »

Petterham skrev:
Kanske en dum fråga, men levereras en ny Tesla helt utan stänkskydd så att du behöver köpa till de korta stänkskydden och ev de långa som om jag förstått det rätt är förlängare, inte egna stänkskydd?
Det är exakt så det är, utan stänkskydd och utan mattor i bilen, bara se glad ut och pynta ut 600 för stänkskydd och ca 2000 iaf för mattor till bilen. De förväntade man sig inte få man kom från Volvo :)
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7674
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Lackskador m3lr 300mil

Inlägg av mikebike »

Petterham skrev:
Kanske en dum fråga, men levereras en ny Tesla helt utan stänkskydd så att du behöver köpa till de korta stänkskydden och ev de långa som om jag förstått det rätt är förlängare, inte egna stänkskydd?
De små sitter på fram, inga bak. Förlängarna låg i bagaget.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Stegas
Teslaägare
Inlägg: 28
Blev medlem: 18 jun 2021 12:26

Re: Lackskador m3lr 300mil

Inlägg av Stegas »

mikebike skrev:
Petterham skrev:
Kanske en dum fråga, men levereras en ny Tesla helt utan stänkskydd så att du behöver köpa till de korta stänkskydden och ev de långa som om jag förstått det rätt är förlängare, inte egna stänkskydd?
De små sitter på fram, inga bak. Förlängarna låg i bagaget.

Min bil som jag hämtade för 2 månader sen hade inga varken monterade eller i bilen och enligt tesla ska de va så. Kanske levererades äldre modeller med det?
Användarvisningsbild
ceel
Teslaägare
Inlägg: 46
Blev medlem: 23 maj 2021 21:47

Re: Lackskador m3lr 300mil

Inlägg av ceel »

Stegas skrev:
mikebike skrev:
Petterham skrev:
Kanske en dum fråga, men levereras en ny Tesla helt utan stänkskydd så att du behöver köpa till de korta stänkskydden och ev de långa som om jag förstått det rätt är förlängare, inte egna stänkskydd?
De små sitter på fram, inga bak. Förlängarna låg i bagaget.

Min bil som jag hämtade för 2 månader sen hade inga varken monterade eller i bilen och enligt tesla ska de va så. Kanske levererades äldre modeller med det?
Jag hämtade min LR i slutet av juni och stänkskydd satt monterade fram och förlängare låg med i bilen. Ska dock byta till andra som inte samlar grus.
Aida
Inlägg: 965
Blev medlem: 01 jul 2021 13:50

Re: Lackskador m3lr 300mil

Inlägg av Aida »

Stegas skrev:
mikebike skrev:
Petterham skrev:
Kanske en dum fråga, men levereras en ny Tesla helt utan stänkskydd så att du behöver köpa till de korta stänkskydden och ev de långa som om jag förstått det rätt är förlängare, inte egna stänkskydd?
De små sitter på fram, inga bak. Förlängarna låg i bagaget.

Min bil som jag hämtade för 2 månader sen hade inga varken monterade eller i bilen och enligt tesla ska de va så. Kanske levererades äldre modeller med det?
Där tror jag att de drog en rövare med dig… Till mig sa säljarna att vissa kom med det och vissa inte. De förstod inte varför eller skillnaderna… Verkade vara slumpvis
Användarvisningsbild
PapaM
Teslaägare
Inlägg: 103
Blev medlem: 31 mar 2020 20:44
Referralkod: ts.la/kristofer87983

Re: Lackskador m3lr 300mil

Inlägg av PapaM »

Stegas skrev:
PapaM skrev:
Kan bjuda på en liknande upplevelse från min M3LR som jag hämtade ut i december. Tre rediga bitar lossnade vid tvätt förra helgen. Håller högtryckstvätten 30-50 cm ifrån med styrkan satt på soft/medel. Är såklart uruselt. Har en hel del ”prickar” på trösklarna utöver dessa.
Har lagt ett ärende och ska till servicecenter om ett par veckor. Blir spännande att höra vad dom säger.
Hoppas det löser sig för dig är så sjukt tråkigt. Jag tvättar som dig man har vell någorlunda koll på att inte köra så hårt. Har du stänkskydd monterade? Isf stora eller bara små?

Men som du skriver de är ej från sten utan det är från tvätt.
Jag tyckte de som satt på vid leverans inte var något att ha. Beställde nya från torque-alliance.com och monterade fram och bak. Tycker det är snyggt iaf och det fastnar inte en massa grus och skit i dem som det gör med Teslas egna. Känns som att det inte går att ha större om man vill kunna ta sig över väghinder.
10403FDC-FFDB-4F21-B8BB-A6B2032AD8A0.jpeg
MYP svart/svart -23
Användarvisningsbild
Stegas
Teslaägare
Inlägg: 28
Blev medlem: 18 jun 2021 12:26

Re: Lackskador m3lr 300mil

Inlägg av Stegas »

PapaM skrev:
Stegas skrev:
PapaM skrev:
Kan bjuda på en liknande upplevelse från min M3LR som jag hämtade ut i december. Tre rediga bitar lossnade vid tvätt förra helgen. Håller högtryckstvätten 30-50 cm ifrån med styrkan satt på soft/medel. Är såklart uruselt. Har en hel del ”prickar” på trösklarna utöver dessa.
Har lagt ett ärende och ska till servicecenter om ett par veckor. Blir spännande att höra vad dom säger.
Hoppas det löser sig för dig är så sjukt tråkigt. Jag tvättar som dig man har vell någorlunda koll på att inte köra så hårt. Har du stänkskydd monterade? Isf stora eller bara små?

Men som du skriver de är ej från sten utan det är från tvätt.
Jag tyckte de som satt på vid leverans inte var något att ha. Beställde nya från torque-alliance.com och monterade fram och bak. Tycker det är snyggt iaf och det fastnar inte en massa grus och skit i dem som det gör med Teslas egna. Känns som att det inte går att ha större om man vill kunna ta sig över väghinder.
Tack för tipset ska kolla in dessa, mkt snyggare också.
Men som dom skrev där uppe kanske dom drog en rövare och sa att de inte levereras med dessa.

Klippte bort 3cm av dom stora så nu funkar det "ok" tills dom vita kommer. Men ska fråga tesla Umeå varför min bil levererades utan varken fram eller bak
Användarvisningsbild
Stegas
Teslaägare
Inlägg: 28
Blev medlem: 18 jun 2021 12:26

Re: Lackskador m3lr 300mil

Inlägg av Stegas »

Uppdatering, tesla Umeå beställer mattor och stänkskydd vilket borde varit med, även usb minnet saknades.

Får se om jag får kompensation istället då jag redan köpt dessa själv lite onödigt med 2.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14593
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Lackskador m3lr 300mil

Inlägg av taliz »

Kom ihåg att montera skyddsfilm eller liknande om ni monterar tredjeparts stänkskydd.
Risk stänkskydden skaver bort lacken annars.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
xrayspex
Teslaägare
Inlägg: 26
Blev medlem: 21 jul 2021 10:47

Re: Lackskador m3lr 300mil

Inlägg av xrayspex »

Är det skillnad i lack-kvalitet mellan de olika färgerna?
Skriv svar