Vad svarar man på dessa ?

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
amiga
Inlägg: 10
Blev medlem: 08 feb 2015 13:35
Ort: Haninge

Vad svarar man på dessa ?

Inlägg av amiga »

Hej

Skulle vilja ha lite hjälp med att svara denna persons påståenden...

1. "Batteribilar är tekniskt, ekonomiskt och miljömässigt feltänk"

2. "Det finns inget behov av batteribilar.
De har dålig räckvidd, de är farliga att bärga, serva och reparera. Mängder med säkerhetsregler runt det.
De är dyra att tillverka och köra.
Batterierna är en miljömässig katastrof vid tillverkning och kan inte återvinnas på ett enkelt sätt
."

//Anders
Robertrimmevik
elbilist
Inlägg: 638
Blev medlem: 24 sep 2019 12:16

Re: Vad svarar man på dessa ?

Inlägg av Robertrimmevik »

amiga skrev:
Hej

Skulle vilja ha lite hjälp med att svara denna persons påståenden...

1. "Batteribilar är tekniskt, ekonomiskt och miljömässigt feltänk"

2. "Det finns inget behov av batteribilar.
De har dålig räckvidd, de är farliga att bärga, serva och reparera. Mängder med säkerhetsregler runt det.
De är dyra att tillverka och köra.
Batterierna är en miljömässig katastrof vid tillverkning och kan inte återvinnas på ett enkelt sätt
."

//Anders
Be om trovärdig källa.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Vad svarar man på dessa ?

Inlägg av MWall »

Jag tror inte det är nån större idé. Du har att göra med en person som gillar sina bilar och inte vill förändra sig. Argument kommer inte bita eftersom det nästan enbart handlar om känslor.

Tror det mest effektiva är att låta han (för det är en han, eller hur?) provköra så att han förstår att elbilar inte är nåt att vara rädd för.
Användarvisningsbild
P_EL
Teslaägare
Inlägg: 475
Blev medlem: 13 okt 2015 14:22

Re: Vad svarar man på dessa ?

Inlägg av P_EL »

Här finns svar på det mesta:
https://teslaclubsweden.se/nyheter/myter/
Model S90D -16
Användarvisningsbild
Trevlig
Teslaägare
Inlägg: 772
Blev medlem: 23 feb 2021 12:13
Referralkod: ts.la/kristoffer78135
Kontakt:

Re: Vad svarar man på dessa ?

Inlägg av Trevlig »

Skulle nog svara i stil med att dina argument liknar de argumenten emot att vaccinera sig. Har du källa till dina påstående eller har du hört det på Facebook?
Tesla M3 LR 2023
Opel Corsa E 2021 (Såld)
MG ZS EV 2021
Tesla M3 LR 2021 (Såld)
Fredrik j
Inlägg: 10984
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Vad svarar man på dessa ?

Inlägg av Fredrik j »

Kan du inte bara lämna rummet? Eller är det någon som du tvunget måste diskutera med?
Användarvisningsbild
amiga
Inlägg: 10
Blev medlem: 08 feb 2015 13:35
Ort: Haninge

Re: Vad svarar man på dessa ?

Inlägg av amiga »

Robertrimmevik skrev:
amiga skrev:
Hej

Skulle vilja ha lite hjälp med att svara denna persons påståenden...

1. "Batteribilar är tekniskt, ekonomiskt och miljömässigt feltänk"

2. "Det finns inget behov av batteribilar.
De har dålig räckvidd, de är farliga att bärga, serva och reparera. Mängder med säkerhetsregler runt det.
De är dyra att tillverka och köra.
Batterierna är en miljömässig katastrof vid tillverkning och kan inte återvinnas på ett enkelt sätt
."

//Anders
Be om trovärdig källa.
Haha, gjorde det och fick till svar:

"Berätta vad du tycker är fel i det jag skrev."

Är det någon som har tråkigt och orkar svara på twitter så är länk tråden här:
Användarvisningsbild
amiga
Inlägg: 10
Blev medlem: 08 feb 2015 13:35
Ort: Haninge

Re: Vad svarar man på dessa ?

Inlägg av amiga »

MWall skrev:
Jag tror inte det är nån större idé. Du har att göra med en person som gillar sina bilar och inte vill förändra sig. Argument kommer inte bita eftersom det nästan enbart handlar om känslor.

Tror det mest effektiva är att låta han (för det är en han, eller hur?) provköra så att han förstår att elbilar inte är nåt att vara rädd för.

Du har nog väldigt rätt... :D
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1790
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Vad svarar man på dessa ?

Inlägg av tor-ake »

Lite ödmjuk får man ju vara ändå - batteridrivna, liksom alla bilar, är kostsamma och påfrestande för miljön. Det måste vägas mot nyttan, och mot alternativen.

Är fossildrivna bilar bättre på något sätt? Nej, tvärtom sämre, och de kan inte bli bättre, men det kan batteridrivna.
Finns det några rimliga alternativ förutom dessa två - fossildrivna och batteridrivna idag? Nej.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3638
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Vad svarar man på dessa ?

Inlägg av Tellus »

Även om "bränslet" till en elbil skulle vara dyrare än bensin/diesel, dvs kosta 10kr per kilowatt så skulle jag åka elbil då dom är överlägsna på så många områden. Så det är konstigt att det finns så många som kramar giftiga old tech fossilbilar fortfarande.
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Vad svarar man på dessa ?

Inlägg av MWall »

Tellus skrev:
Även om "bränslet" till en elbil skulle vara dyrare än bensin/diesel, dvs kosta 10kr per kilowatt så skulle jag åka elbil då dom är överlägsna på så många områden. Så det är konstigt att det finns så många som kramar giftiga old tech fossilbilar fortfarande.
Som framgår av annan tråd så kan jag tänka mig att byta tillbaka eftersom utbudet är mycket bättre på fossilsidan. Jag kanske kan få en lika välutrustad bil om jag väljer en maxad E-Tron men E-Tron tycker jag har för kort räckvidd och är dessutom en SUV. Jag gillar inte SUV:ar.

För oss som vill ha/behöver en fullstor bil som inte är en SUV så är utbudet fruktansvärt dåligt på elsidan. Det som finns kostar över 1 miljon.
Användarvisningsbild
Frettoo
Teslaägare
Inlägg: 269
Blev medlem: 24 apr 2016 10:00
Ort: Stockholm

Re: Vad svarar man på dessa ?

Inlägg av Frettoo »

Mata inte trollen.

Radera appen.

Att försöka samtala, resonera eller argumentera är vedervärdigt på twitter.
MY P 2023 Vit/Svart beställd 18 maj 23
MY LR 2021 Svart/Svart
M3 P 2021 Svart/Svart
M3 LR 2019 Vit/Svart
M3 SR+ 2019 Röd/Vit
X60D 2018 Grå/Creme
S90D 2016 Svart/Svart
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7240
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Vad svarar man på dessa ?

Inlägg av fth »

amiga skrev:
Hej

Skulle vilja ha lite hjälp med att svara denna persons påståenden...
[...]
Det är ju samma person som du bad om hjälp att argumentera med för över två år sedan:
viewtopic.php?f=29&t=14822&p=302221#p302221
har han inte ändrat åsikt sedan dess så tror jag inte vi kan hjälpa dig nu heller ;)

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Jerka
Inlägg: 943
Blev medlem: 25 mar 2016 21:19

Re: Vad svarar man på dessa ?

Inlägg av Jerka »

Jag tror inte såna här snubbar gör så mycket skada längre. Anden är ute ur flaskan nu. Ju fler elbilar som kommer ut på marknaden och ju fler som köper dem och testar själva, desto mer kommer motståndarna stå där och låta som Bagdad Bob. När det blir alltför pinsamt kommer de tystna och när inga andra alternativ finns (eller kanske tidigare) kommer de själva motvilligt skaffa en elbil. Tio år senare kommer de förneka att de någonsin var emot.
Fredrik j
Inlägg: 10984
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Vad svarar man på dessa ?

Inlägg av Fredrik j »

Jerka skrev:
Jag tror inte såna här snubbar gör så mycket skada längre. Anden är ute ur flaskan nu. Ju fler elbilar som kommer ut på marknaden och ju fler som köper dem och testar själva, desto mer kommer motståndarna stå där och låta som Bagdad Bob. När det blir alltför pinsamt kommer de tystna och när inga andra alternativ finns (eller kanske tidigare) kommer de själva motvilligt skaffa en elbil. Tio år senare kommer de förneka att de någonsin var emot.
Om dom provkör en elbil tror jag att dom redan nu förstår vart det är på väg. När utbudet kommer ikapp kommer alla köra eldrivet. Tidsfråga.
Användarvisningsbild
Xmag
Teslaägare
Inlägg: 290
Blev medlem: 20 sep 2017 20:50
Ort: Stockholm

Re: Vad svarar man på dessa ?

Inlägg av Xmag »

MWall skrev:
Tellus skrev:
Även om "bränslet" till en elbil skulle vara dyrare än bensin/diesel, dvs kosta 10kr per kilowatt så skulle jag åka elbil då dom är överlägsna på så många områden. Så det är konstigt att det finns så många som kramar giftiga old tech fossilbilar fortfarande.
Som framgår av annan tråd så kan jag tänka mig att byta tillbaka eftersom utbudet är mycket bättre på fossilsidan. Jag kanske kan få en lika välutrustad bil om jag väljer en maxad E-Tron men E-Tron tycker jag har för kort räckvidd och är dessutom en SUV. Jag gillar inte SUV:ar.
Men måste du köpa en helt ny bil?
För oss som vill ha/behöver en fullstor bil som inte är en SUV så är utbudet fruktansvärt dåligt på elsidan. Det som finns kostar över 1 miljon.
"Elbilisterna satt i ett hörn och tissla och tesla."
Användarvisningsbild
amiga
Inlägg: 10
Blev medlem: 08 feb 2015 13:35
Ort: Haninge

Re: Vad svarar man på dessa ?

Inlägg av amiga »

fth skrev:
amiga skrev:
Hej

Skulle vilja ha lite hjälp med att svara denna persons påståenden...
[...]
Det är ju samma person som du bad om hjälp att argumentera med för över två år sedan:
viewtopic.php?f=29&t=14822&p=302221#p302221
har han inte ändrat åsikt sedan dess så tror jag inte vi kan hjälpa dig nu heller ;)

/fth
:lol: Hade helt glömt bort det där. Tack för påminelsen, tyvärr svarade jag innan jag gick in här igen.

/Anders
Användarvisningsbild
amiga
Inlägg: 10
Blev medlem: 08 feb 2015 13:35
Ort: Haninge

Re: Vad svarar man på dessa ?

Inlägg av amiga »

Tack för alla svar och hjälp. Twittertroll är jobbiga, men ibland är det roligt att reta upp dom.

Kör försiktigt.
Anders
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11685
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Vad svarar man på dessa ?

Inlägg av martinot »

Frettoo skrev:
Mata inte trollen.

Radera appen.

Att försöka samtala, resonera eller argumentera är vedervärdigt på twitter.
Jo, har aldrig försökt själv (debatterar gärna på forum som detta, men helst inte på (a)sociala media), men kan förstå att just Twitter verkligen inte lämpar sig för debatt eller diskussioner pga. sina begränsningar med så få tecken.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
SwedishAdvocate
Inlägg: 5640
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Vad svarar man på dessa ?

Inlägg av SwedishAdvocate »

P_EL skrev:
Här finns svar på det mesta:
https://teslaclubsweden.se/nyheter/myter/
I länken ovan har du svaren på din frågor.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Skriv svar