Myter
Det finns ett antal myter om elbilar, “sanningar” som folk tror sig veta – men som faktiskt inte stämmer i verkligheten. Vi har skrivit ett stort antal artiklar om sådana myter.
Viktigaste artikeln är elbilsmyter där vi samlat de allra vanligaste myterna. Är batterierna verkligen döda efter några få år? Kan elbilar köras på vintern? Släpper elbilar verkligen ut mer avgaser än dieselbilar? Alla svar på ett ställe.
Nedan ser du en lista över våra övriga artiklar om olika myter kring elbilar:
Man hör ofta i Sverige att elbilar skulle vara brandfarliga. Som president för landets största elbilsklubb får jag ibland frågan om man vågar köpa en elbil “för de brinner ju så ofta”. Eller får höra om bostadsrättsföreningar som inte vågar ha elbilar i sina garage. Man läser ju ofta om … Läs mer →
“Litiumet i din elbils batterier bryts i hemska gruvor” brukar vissa säga när man berättar att man har en elbil. Det cirkulerar även memes på Internet om det. Hur är det egentligen? Ska man skämmas för sin elbil? Om vi börjar med det självklara först: bilden ovan föreställer inte en … Läs mer →
“Din elbils batterier kommer från barnarbete” brukar man ibland höra från folk. De menar att det är små barnhänder i Kongo som har brutit kobolten till batterierna. Hur ligger det till med den saken? Ska man skämmas när man kör runt i sin elbil? Ja, det förekommer barnarbete i vissa … Läs mer →
I onsdagens artikel om finska Tesla Model S taxin som har kört 40,000 mil nämnde vi Belgiska Teslaklubbens undersökning om Teslas räckvidd. Det är ju trevligt med enstaka taxibilar som efter 40,000 mil endast tappat 7% i batterikapacitet – men det är ju bara en bil. För att få statistisk … Läs mer →
När man pratar om elbilar med folk dyker det ofta upp farhågor om att elbilen i slutändan skulle vara mycket smutsigare än vad man skulle tro. Visst, bilarna har inga avgasrör, men dels belastar tillverkning av elbilar miljön mer än tillverkning av bilar med förbränningsmotorer, och dels kan det ske … Läs mer →
– Elbilar fanns redan för hundra år sedan. De funkade inte då, de funkar inte nu. Ingenting har hänt med batteriutvecklingen på hundra år. Så hör man ibland från folk skeptiska till elbilar. Men bara för att nån inte har hängt med i batteriutvecklingen betyder det inte att den inte finns. … Läs mer →
Med bestörtning tittade vi på Sveriges Televisions inslag om att gamla bilar kan vara miljövänligare än nya förra veckan. Doktorand Katja Tasala Gradin på KTH hävdade att det för miljöns skull är bättre att fortsätta köra gammal bil än att köpa en ny. Eller gjorde hon det? Jag har aldrig hört … Läs mer →
- Nänä, batterier håller bara för 1000 laddningar! Laddar du elbilen varje kväll tar batterierna slut inom tre år! Sådär brukar det låta från folk ibland när man nämner elbilar. Förståsigpåare som vet att laddbara batterier tål bara 1000 laddcykler – kom inte och påstå att din elbils batterier på … Läs mer →
Ibland hör man folk entusiastiskt försöka förklara hur jättebra bränslecellsbilar är för “de tankas ju så snabbt” och “de släpper bara ut vattenånga”. Och de förstår inte varför jag inte delar deras entusiasm. Problemet är att sett ur fossilbilsperspektiv låter det ju jättebra med en bil som kan tankas som … Läs mer →
När vi för två veckor sedan hade en artikel om att det finns gott om litium för alla världens elbilar var det många som frågade “kobolten då?” Förutom litium är det ju metallen kobolt som ingår i alla olika former av litiumjonbatterier, så även dem Tesla Motors använder. Litiumjonbatterier innehåller ungefär … Läs mer →
Strålar elbilar mer än fossilbilar? Elbilar är väl farliga med höga elektromagnetiska fält? Man brukar höra sådana frågor om elbilar ibland. Många kommer ihåg Volvos skandal år 2002 där det uppdagades att V70 och S80 modellerna hade alldeles för höga elfält. En genomsnittlig bil brukar ha magnetfält på mellan 0.4-1.6 … Läs mer →
Om alla världens bilar skulle bytas till elbilar – skulle världens litiumreserver över huvud taget räcka till? En intressant fråga som många elbilsskeptiker gärna frågar. Låt oss räkna på det: Enligt en utredning gjord av Swiss Federal institute of Technology i Zurich används ca 150 gram litium för att framställa 1 kWh … Läs mer →
Everyone has probably heard the same old myths about electric cars over and over again. People basically repeat the same myths every time the subject appears in internet forums or discussions. You know these are just myths, but you just can’t go trawling the Internet for proof every time you want to bust them. Would … Läs mer →
Ibland när man pratar med folk om elbilar dyker tillverkningsmyten upp: Elbilar är inte miljövänliga för deras tillverkning är mer smutsig än bensinbilars. Tillverkningens högre utsläpp kompenseras av lägre utsläpp under bilens livslängd. Mytens ursprung: Elbilar är mer resurskrävande att tillverka än bensinbilar, det är faktiskt ingen myt. Det går åt mer … Läs mer →
I fredags skrev jag en liten artikel om elbilars CO2 utsläpp där jag jämförde den med cyklisters. Ojojojj vilket folkstorm det blev! Så länge jag i tidigare artiklar höll mig till att jämföra elbilar med tåg, tunnelbana och bensinbilar gick det väl an, men håll dig borta från våra cyklar sörru! … Läs mer →
Vilken av de två släpper egentligen ut mer avgaser: elbilisten eller cyklisten? Häng med på lite matematiska uträkningar som kommer skaka om din världsbild: Om vi börjar vid “avgasröret”: Tesla Model S släpper -precis som alla andra elbilar- ut 0 gram CO2 per km från avgasröret – den har ju … Läs mer →
Ofta när man diskuterar elbilar med folk dyker argumentet “the long tailpipe” upp – att elbilar är inte miljövänliga för att de släpper också ut avgaser, bara inte bak på bilen utan där elen genereras. “Det långa avgasröret” påstås då släppa ut lika mycket, eller ibland mycket mer avgaser än … Läs mer →
För att framställa en gallon (3.8 liter) bensin går det åt 6 kWh el! Lämna kvar oljan i marken och kör istället din elbil direkt med elen! Så har många sagt, ja till och med självaste Elon Musk. Flera har bett mig skriva om det bland våra elbilsmyter. Innan jag … Läs mer →
Varje gång man pratar med folk om Tesla Model S dyker det upp samma 10 frågor om och om igen: Men hur långt kommer man då? 50 mil i stan, över 35 mil på motorväg. På riktigt. (Elbilar är lite tvärtom bensinbilar då de drar mindre i stadstrafik än på motorväg.) Efter … Läs mer →
Vi har haft så många myter den här veckan, så vi kan lika gärna fortsätta och slakta några Teslamyter också: – Tesla Motors bildades av Elon Musk. Nej, Tesla Motors grundades i Juli 2003 av Martin Eberhard och Marc Tarpenning, i syfte att bygga kanske några hundra elbilar baserade … Läs mer →
Pratar man med folk om elbilar poppar alltid ämnet bränsleceller upp förr eller senare. Precis som för elbilar finns det ett antal myter kring bränsleceller också. Låt oss titta på några av dem. – Bränslecellsbilar är miljövänliga. Låt oss börja med den största myten på en gång. Bränslecellsbilar tankas … Läs mer →
in english Alla har vi råkat ut för samma gamla myter om elbilar om och om igen. Folk upprepar ungefär samma myter varje gång ämnet elbilar dyker upp i samtal eller på diskussionstrådar. Man vet att det är just bara myter, men man orkar inte gräva efter källhänvisningar varje gång … Läs mer →