Röststyrning sätesvärme?

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
tigermann
Teslaägare
Inlägg: 167
Blev medlem: 08 aug 2021 20:59

Röststyrning sätesvärme?

Inlägg av tigermann »

Jag har försökt ändra inställningarna för sätesvärmen med röststyrning men får inte bilen att göra som jag vill. Den är duktig på att ställa in nivån men den gör det alltid för samtliga säten samtidigt.

Säger jag t.ex. ”sätt sätesvärmen på förarplatsen till nivå 2” så sätter den alla fem sätesvärmarna på nivå 2. Säger jag ”stäng av sätesvärmen fram” så stänger den av båda sätena fram.

Finns det något bra nyckelord att använda för att den ska förstå vilket säte jag vill styra? Det är främst förarplatsen jag vill styra med rösten.
Model 3 LR 2021, 580 km, Midnight Silver, Aero, Helsvart interiör, AP, Dragkrok.
Användarvisningsbild
Tymrev
Teslaägare
Inlägg: 144
Blev medlem: 05 jun 2019 20:51

Re: Röststyrning sätesvärme?

Inlägg av Tymrev »

På Teslas hemsida https://www.tesla.com/sv_SE/support/voi ... edirect=no

Så skriver de detta som exempel: "Ställ in sätesvärmen på förarsidan på..."

Sen om det funkar eller inte kan jag inte gå i god för...
Fredrik j
Inlägg: 11069
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Röststyrning sätesvärme?

Inlägg av Fredrik j »

Hur är det på teslorna, sänka volymen på stereon när röststyrningen används? Det gör den på min Volvo och gör funktionen värdelös.
Användarvisningsbild
tigermann
Teslaägare
Inlägg: 167
Blev medlem: 08 aug 2021 20:59

Re: Röststyrning sätesvärme?

Inlägg av tigermann »

Fredrik j skrev:
Hur är det på teslorna, sänka volymen på stereon när röststyrningen används? Det gör den på min Volvo och gör funktionen värdelös.
Jag vet inte riktigt om jag förstår din fråga men bilen stänger av ljudet när du trycker på röststyrning på ratten.
Model 3 LR 2021, 580 km, Midnight Silver, Aero, Helsvart interiör, AP, Dragkrok.
Fredrik j
Inlägg: 11069
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Röststyrning sätesvärme?

Inlägg av Fredrik j »

tigermann skrev:
Fredrik j skrev:
Hur är det på teslorna, sänka volymen på stereon när röststyrningen används? Det gör den på min Volvo och gör funktionen värdelös.
Jag vet inte riktigt om jag förstår din fråga men bilen stänger av ljudet när du trycker på röststyrning på ratten.
Det är precis vad jag menar. Provkörde polestar2 med android automobile och där tyckte jag inte den sänkte ljudet. Dessutom behövde man inte trycka på någon knapp. Räckte med hey google.
I min bil måste jag trycka på en knapp och radion tystnar i väntan på att jag ska säga något. Jag avstår och sträcker ut ett finger istället. Som sagt tycker jag den röststyrning jag haft i flera bilar varit helt meningslöst. Android automobile var något helt annat.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Röststyrning sätesvärme?

Inlägg av LarsL »

Tesla är ju lite roliga för du kan ju säga typ ”De fryser i baksätet” och då startas sätesvärmen i bak, tror jag… måste ut och testa lite sånt.

Jag skulle vilja ha så att min sätesvärme startar när jag säger ”Ge mig bacon!”. :D
Fredrik j
Inlägg: 11069
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Röststyrning sätesvärme?

Inlägg av Fredrik j »

LarsL skrev:
Tesla är ju lite roliga för du kan ju säga typ ”De fryser i baksätet” och då startas sätesvärmen i bak, tror jag… måste ut och testa lite sånt.

Jag skulle vilja ha så att min sätesvärme startar när jag säger ”Ge mig bacon!”. :D
Det roliga är väl att baksätespassagerarna inte har egna knappar att styra det med utan behöver säga till föraren.

Man kan ju tänka sig att man i framtiden ska kunna lära bilen vad man menar. När man i android automobile letar låtar på Spotify kändes det som att man pratade med en varelse. Fascinerande.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11718
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Röststyrning sätesvärme?

Inlägg av martinot »

Fredrik j skrev:
När man i android automobile letar låtar på Spotify kändes det som att man pratade med en varelse. Fascinerande.
Skiljer det sig något fantastiskt från en vanlig mobiltelefon, högtalare eller klocka från Google, Amazon eller Apple?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Fredrik j
Inlägg: 11069
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Röststyrning sätesvärme?

Inlägg av Fredrik j »

martinot skrev:
Fredrik j skrev:
När man i android automobile letar låtar på Spotify kändes det som att man pratade med en varelse. Fascinerande.
Skiljer det sig något fantastiskt från en vanlig mobiltelefon, högtalare eller klocka från Google, Amazon eller Apple?
Vet inte. Har ingen användning för röststyrning i telefonen. Nån högtalare eller klocka har jag inte.
Tror det är integreringen i bilen som är grejen. Att kunna styra bilens funktioner.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11718
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Röststyrning sätesvärme?

Inlägg av martinot »

Fredrik j skrev:
martinot skrev:
Fredrik j skrev:
När man i android automobile letar låtar på Spotify kändes det som att man pratade med en varelse. Fascinerande.
Skiljer det sig något fantastiskt från en vanlig mobiltelefon, högtalare eller klocka från Google, Amazon eller Apple?
Vet inte. Har ingen användning för röststyrning i telefonen. Nån högtalare eller klocka har jag inte.
Ahh. Var bara nyfiken varför du tyckte det var så väldigt fascinerande (är ju teknik som funnits länge i många produkter, även om nytt i bilar).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Fredrik j
Inlägg: 11069
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Röststyrning sätesvärme?

Inlägg av Fredrik j »

martinot skrev:
Fredrik j skrev:
martinot skrev:
Fredrik j skrev:
När man i android automobile letar låtar på Spotify kändes det som att man pratade med en varelse. Fascinerande.
Skiljer det sig något fantastiskt från en vanlig mobiltelefon, högtalare eller klocka från Google, Amazon eller Apple?
Vet inte. Har ingen användning för röststyrning i telefonen. Nån högtalare eller klocka har jag inte.
Ahh. Var bara nyfiken varför du tyckte det var så väldigt fascinerande (är ju teknik som funnits länge i många produkter, även om nytt i bilar).
Har du provat android automobile?
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11718
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Röststyrning sätesvärme?

Inlägg av martinot »

Fredrik j skrev:
martinot skrev:
Fredrik j skrev:
martinot skrev:
Fredrik j skrev:
När man i android automobile letar låtar på Spotify kändes det som att man pratade med en varelse. Fascinerande.
Skiljer det sig något fantastiskt från en vanlig mobiltelefon, högtalare eller klocka från Google, Amazon eller Apple?
Vet inte. Har ingen användning för röststyrning i telefonen. Nån högtalare eller klocka har jag inte.
Ahh. Var bara nyfiken varför du tyckte det var så väldigt fascinerande (är ju teknik som funnits länge i många produkter, även om nytt i bilar).
Har du provat android automobile?
Ja, i PS2. Den i Volvo har jag visserligen inte testat, men skall i grunden vara exakt samma, om jag inte missat något? Upplevde att den fungerade precis lika bra som Googles alla andra produkter, som tex. min Google väckarklocka jag har bredvid mig just nu. Varken bättre eller sämre.

Därav att jag undrade om du själv använt Googles andra vanliga röststyrda produkter, då du var så uppenbart fascinerad över något (för mig iaf.) helt normalt. Alltid intressant att veta folks referensramar och erfarenheter när de beskriver saker. :)
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Fredrik j
Inlägg: 11069
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Röststyrning sätesvärme?

Inlägg av Fredrik j »

Jag har inte heller provat android automobile i någon Volvo.
Min fascination handlade om hur väl det fungerar integrerad i en bil.
En röststyrd väckarklocka är inget jag känner att jag behöver men säkert lika fascinerande om man behöver en sån.
p1457
elbilist
Inlägg: 299
Blev medlem: 29 nov 2017 00:51

Re: Röststyrning sätesvärme?

Inlägg av p1457 »

Apropå röststyrd väckarklocka så tycker Google att jag behöver en.

"ok Google, släck alla lampor"
"what time do you want me to set the alarm?"

:lol: :lol:
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Röststyrning sätesvärme?

Inlägg av LarsL »

Fredrik j skrev:
Det roliga är väl att baksätespassagerarna inte har egna knappar att styra det med utan behöver säga till föraren.
Det enklaste hade ju varit om man kunde delat Tesa-appen med dem där de bara har rätt att styra vissa funktioner.
Fredrik j
Inlägg: 11069
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Röststyrning sätesvärme?

Inlägg av Fredrik j »

LarsL skrev:
Fredrik j skrev:
Det roliga är väl att baksätespassagerarna inte har egna knappar att styra det med utan behöver säga till föraren.
Det enklaste hade ju varit om man kunde delat Tesa-appen med dem där de bara har rätt att styra vissa funktioner.
Bäst hade väl varit flera alternativ?
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8745
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Röststyrning sätesvärme?

Inlägg av Pontus »

Har Tesla tagit bort röstkommandot "my balls are cold"?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Skriv svar