

Moderator: Redaktion
Snyggt!eDrive skrev:
Nja. Dom flesta tillverkar erbjuder ju redan dynamiska led-strålkastare och dom flesta använder väl redan kamerateknik för att kontrollera dom. Att se ljus är ju kamerans främsta egenskap. Den hårdvara som tesla redan har skulle rimligen med råge räcka för att kontrollera led-strålkastare.jonasl skrev:Både 3 och Y levereras väl numera med strålkastare som av allt att döma är kapabel till LED Matrix? Därav den pixliga ljusbilden jämfört med tidigare.
Mjukvaran kommer väl nån gång och jag har inte så stora förväntningar mtp (precis som tidigare kommentarer), får de inte ens till automatisk avbländning känns ytterligare komplexitet som omöjligt att klara av
Den hårdvara som Tesla redan har skulle rimligen med råge räcka för att......blända av.Fredrik j skrev:Nja. Dom flesta tillverkar erbjuder ju redan dynamiska led-strålkastare och dom flesta använder väl redan kamerateknik för att kontrollera dom. Att se ljus är ju kamerans främsta egenskap. Den hårdvara som tesla redan har skulle rimligen med råge räcka för att kontrollera led-strålkastare.jonasl skrev:Både 3 och Y levereras väl numera med strålkastare som av allt att döma är kapabel till LED Matrix? Därav den pixliga ljusbilden jämfört med tidigare.
Mjukvaran kommer väl nån gång och jag har inte så stora förväntningar mtp (precis som tidigare kommentarer), får de inte ens till automatisk avbländning känns ytterligare komplexitet som omöjligt att klara av
De tänker nog införa någon mjukvara, men jag fruktar att den inte (heller) kommer fungera speciellt bra.taliz skrev:Vore ju ingen mening för Tesla att köpa dyrare hårdvara om de inte tänkt införa mjukvaran som stödjer det också.
Att just hårdvaran redan är på plats talar alltså sitt tydliga språk.
Beror väl på hur de löser det. Utvecklar dom det själva tar det säkert några iterationer. Köper dom det "färdigt" från en underleverantör(tex Bosch) så fungerar det lika bra/dåligt som hos andra som köpt av samma leverantör.mikebike skrev:De tänker nog införa någon mjukvara, men jag fruktar att den inte (heller) kommer fungera speciellt bra.taliz skrev:Vore ju ingen mening för Tesla att köpa dyrare hårdvara om de inte tänkt införa mjukvaran som stödjer det också.
Att just hårdvaran redan är på plats talar alltså sitt tydliga språk.
Möjligen blir det asymmetriskt halvljus i alla fall.....
Det blir nog det första alternativet, Tesla brukar föredra att utveckla själva istället för att köpa in något som fungerar.taliz skrev:Beror väl på hur de löser det. Utvecklar dom det själva tar det säkert några iterationer. Köper dom det "färdigt" från en underleverantör(tex Bosch) så fungerar det lika bra/dåligt som hos andra som köpt av samma leverantör.mikebike skrev:De tänker nog införa någon mjukvara, men jag fruktar att den inte (heller) kommer fungera speciellt bra.taliz skrev:Vore ju ingen mening för Tesla att köpa dyrare hårdvara om de inte tänkt införa mjukvaran som stödjer det också.
Att just hårdvaran redan är på plats talar alltså sitt tydliga språk.
Möjligen blir det asymmetriskt halvljus i alla fall.....
Javisst, men Tesla är inte så bra på mjukvara på det viset.taliz skrev:Vore ju ingen mening för Tesla att köpa dyrare hårdvara om de inte tänkt införa mjukvaran som stödjer det också.
Att just hårdvaran redan är på plats talar alltså sitt tydliga språk.
Beror på hur man definierar "fungerar". Farthållare, skyltläsning etc "fungerar" i min ID4. Men det fungerar sämre än det gjorde i min Tesla.mikebike skrev:Det blir nog det första alternativet, Tesla brukar föredra att utveckla själva istället för att köpa in något som fungerar.taliz skrev:Beror väl på hur de löser det. Utvecklar dom det själva tar det säkert några iterationer. Köper dom det "färdigt" från en underleverantör(tex Bosch) så fungerar det lika bra/dåligt som hos andra som köpt av samma leverantör.mikebike skrev:De tänker nog införa någon mjukvara, men jag fruktar att den inte (heller) kommer fungera speciellt bra.taliz skrev:Vore ju ingen mening för Tesla att köpa dyrare hårdvara om de inte tänkt införa mjukvaran som stödjer det också.
Att just hårdvaran redan är på plats talar alltså sitt tydliga språk.
Möjligen blir det asymmetriskt halvljus i alla fall.....
Men nu handlade det ju om dynamiska strålkastare som ju tesla ännu inte erbjuder alls.taliz skrev:Beror på hur man definierar "fungerar". Farthållare, skyltläsning etc "fungerar" i min ID4. Men det fungerar sämre än det gjorde i min Tesla.mikebike skrev:Det blir nog det första alternativet, Tesla brukar föredra att utveckla själva istället för att köpa in något som fungerar.taliz skrev:Beror väl på hur de löser det. Utvecklar dom det själva tar det säkert några iterationer. Köper dom det "färdigt" från en underleverantör(tex Bosch) så fungerar det lika bra/dåligt som hos andra som köpt av samma leverantör.mikebike skrev:De tänker nog införa någon mjukvara, men jag fruktar att den inte (heller) kommer fungera speciellt bra.taliz skrev:Vore ju ingen mening för Tesla att köpa dyrare hårdvara om de inte tänkt införa mjukvaran som stödjer det också.
Att just hårdvaran redan är på plats talar alltså sitt tydliga språk.
Möjligen blir det asymmetriskt halvljus i alla fall.....
Hade det då varit bättre att Tesla köpt det "färdigt"? Jag tycker inte det.
När Tesla utvecklar själva så kan dom också snabbt iterera och förbättra, köper dom "färdigt"(som VW gör) så är man fast forever med de problem man hade från start.
Du har inte Matrix då?taliz skrev:Beror på hur man definierar "fungerar". Farthållare, skyltläsning etc "fungerar" i min ID4. Men det fungerar sämre än det gjorde i min Tesla.mikebike skrev:Det blir nog det första alternativet, Tesla brukar föredra att utveckla själva istället för att köpa in något som fungerar.taliz skrev:Beror väl på hur de löser det. Utvecklar dom det själva tar det säkert några iterationer. Köper dom det "färdigt" från en underleverantör(tex Bosch) så fungerar det lika bra/dåligt som hos andra som köpt av samma leverantör.mikebike skrev:De tänker nog införa någon mjukvara, men jag fruktar att den inte (heller) kommer fungera speciellt bra.taliz skrev:Vore ju ingen mening för Tesla att köpa dyrare hårdvara om de inte tänkt införa mjukvaran som stödjer det också.
Att just hårdvaran redan är på plats talar alltså sitt tydliga språk.
Möjligen blir det asymmetriskt halvljus i alla fall.....
Hade det då varit bättre att Tesla köpt det "färdigt"? Jag tycker inte det.
När Tesla utvecklar själva så kan dom också snabbt iterera och förbättra, köper dom "färdigt"(som VW gör) så är man fast forever med de problem man hade från start.
Dynamiska halvljus som skärmar av för andra bilar förutsätter ju att bilen kan identifiera strålkastare och bakljus, något den är dålig på idag. Det måste rimligen vara svårare att skärma av än att släcka helljuset.Fredrik j skrev:
Men nu handlade det ju om dynamiska strålkastare som ju tesla ännu inte erbjuder alls.
Jag tror dynamiska på sätt och vis kan vara enklare än vanlig automatisk hel/halv. Man kan gradvis blända av och slipper gå all-in.
Uhm, 2014 hade Volvo överhuvudtaget ingen modell som kunde anpassa farten till skyltar.mikebike skrev:Jag har inte kört någon nyare VW, men farthållare, skyltavläsning* och avbländning fungerar sämre än hos den Volvo från 2014 jag hade innan.
Jag menar att det med den enklare varianten är digitalt. Av eller på. Att blända av för tidigt är ju också farligt. Att ha fler steg för ju att man kan spela mer safe.mikebike skrev:Dynamiska halvljus som skärmar av för andra bilar förutsätter ju att bilen kan identifiera strålkastare och bakljus, något den är dålig på idag. Det måste rimligen vara svårare att skärma av än att släcka helljuset.Fredrik j skrev:
Men nu handlade det ju om dynamiska strålkastare som ju tesla ännu inte erbjuder alls.
Jag tror dynamiska på sätt och vis kan vara enklare än vanlig automatisk hel/halv. Man kan gradvis blända av och slipper gå all-in.
Matrix är ju hela grejen med lyset i ID bilarna.taliz skrev:Uhm, 2014 hade Volvo överhuvudtaget ingen modell som kunde anpassa farten till skyltar.mikebike skrev:Jag har inte kört någon nyare VW, men farthållare, skyltavläsning* och avbländning fungerar sämre än hos den Volvo från 2014 jag hade innan.
Har inte Matrix i min ID4 nej.
Är inne på samma idé som du att det troligen kan vara enklare att få till automatik med en reglerbar skala, som inte blir så brutalt av/på med helljuset som på dagens Teslor (och andra bilar som har endast traditionellt helljus).Fredrik j skrev:Jag menar att det med den enklare varianten är digitalt. Av eller på. Att blända av för tidigt är ju också farligt. Att ha fler steg för ju att man kan spela mer safe.mikebike skrev:Dynamiska halvljus som skärmar av för andra bilar förutsätter ju att bilen kan identifiera strålkastare och bakljus, något den är dålig på idag. Det måste rimligen vara svårare att skärma av än att släcka helljuset.Fredrik j skrev:
Men nu handlade det ju om dynamiska strålkastare som ju tesla ännu inte erbjuder alls.
Jag tror dynamiska på sätt och vis kan vara enklare än vanlig automatisk hel/halv. Man kan gradvis blända av och slipper gå all-in.
Köp en BMW. Där fungerar det. VAG är väl skräp då.taliz skrev:Beror på hur man definierar "fungerar". Farthållare, skyltläsning etc "fungerar" i min ID4. Men det fungerar sämre än det gjorde i min Tesla.mikebike skrev:Det blir nog det första alternativet, Tesla brukar föredra att utveckla själva istället för att köpa in något som fungerar.taliz skrev:Beror väl på hur de löser det. Utvecklar dom det själva tar det säkert några iterationer. Köper dom det "färdigt" från en underleverantör(tex Bosch) så fungerar det lika bra/dåligt som hos andra som köpt av samma leverantör.mikebike skrev:De tänker nog införa någon mjukvara, men jag fruktar att den inte (heller) kommer fungera speciellt bra.taliz skrev:Vore ju ingen mening för Tesla att köpa dyrare hårdvara om de inte tänkt införa mjukvaran som stödjer det också.
Att just hårdvaran redan är på plats talar alltså sitt tydliga språk.
Möjligen blir det asymmetriskt halvljus i alla fall.....
Hade det då varit bättre att Tesla köpt det "färdigt"? Jag tycker inte det.
När Tesla utvecklar själva så kan dom också snabbt iterera och förbättra, köper dom "färdigt"(som VW gör) så är man fast forever med de problem man hade från start.