Sida 1 av 3

Projekttråd: M3P trackdayprojekt

Postat: 15 okt 2021 10:48
av dstr
Plan A var att ersätta hela bilflottan med en Model S Plaid+ men så tweetade Elon plötsligt "cancelled". Vanliga Plaid når liksom inte riktigt lika långt (pun intended) och lär inte levereras förrän sommaren 2022.

Plan B som mognat fram senaste veckorna skulle ju kunna vara att bygga en track day-bil av en Model 3 Performance. Unplugged performance har ju en del roliga prylar, och dom presterar bra upp för Pikes Peak.

Jag nöp en lagerbil som precis lastades av båten, en svart med svart inredning. Bilen har track mode från fabrik, och hämtades med hjälm+handskar på Trosta och kördes direkt till GTR Motorpark. :)

Mål i ännu osorterad ordning:

Vettiga stolar
Stor vinge - check
Frän front
Mindre fälgar (20" original), rejsigare däck
Andra fjäderben, ev bara en sänkning initialt - check
Länkarmar som medger rejsigare vinklar
Vassare bromsar - halvcheck
Döpa projektet (gärna ett bra namn som ryms på en personlig regskylt) - check

Re: Projekttråd: M3P trackdayprojekt

Postat: 15 okt 2021 10:51
av MWall
Trodde du varit iväg och kört Model 3 på bana redan? Var det inte din?

Re: Projekttråd: M3P trackdayprojekt

Postat: 15 okt 2021 11:14
av dstr
MWall skrev:
Trodde du varit iväg och kört Model 3 på bana redan? Var det inte din?
Jodå. Jag behövde starta tråden. Det kommer lite mer saker alldeles snart. :)

Re: Projekttråd: M3P trackdayprojekt

Postat: 15 okt 2021 11:21
av dd88
Kommer du sluta ut inredning och bygga bur eller ska den även funka till vardags?

Kan rekommendera Apex om du vill ha förhållandevis lätta och billiga fälgar för ändamålet. Förr brukade det göras gruppköp till sverige men vet inte hur det ser ut idag, rejsa.nu-folket har säkert koll.

Re: Projekttråd: M3P trackdayprojekt

Postat: 15 okt 2021 11:34
av dstr
dd88 skrev:
Kommer du sluta ut inredning och bygga bur eller ska den även funka till vardags?

Kan rekommendera Apex om du vill ha förhållandevis lätta och billiga fälgar för ändamålet. Förr brukade det göras gruppköp till sverige men vet inte hur det ser ut idag, rejsa.nu-folket har säkert koll.
Det här är enbart min trackday-bil, så jag kommer göra "det som behövs" utan att kompromissa. Bur står inte på listan, men baksätet åker ur till förmån för ett fjäderbensstag bak som jag tänkte fästa 6-punktsbältet i.

Jag skulle gärna vilja hitta en "hovleverantör" av prylar närmare Stockholm så man kan testmontera för att se så saker passar. Det är dock riktigt lågt intresse bland de jag kontaktat. Så pass lågt att jag funderar på att starta en liten elbilsverkstad/speedshop själv.

Re: Projekttråd: M3P trackdayprojekt

Postat: 15 okt 2021 11:54
av Alfa
Kul projekt!

Re: Projekttråd: M3P trackdayprojekt

Postat: 15 okt 2021 16:28
av TiborBlomhall
dstr skrev:
Det är dock riktigt lågt intresse bland de jag kontaktat. Så pass lågt att jag funderar på att starta en liten elbilsverkstad/speedshop själv.
JAAAA! :D

Re: Projekttråd: M3P trackdayprojekt

Postat: 15 okt 2021 20:56
av msand
Kul, kommer följa detta! Har själv en 3P men har inte vågat ta ut den på banan ännu. När den blir lite sliten kommer det kännas lättare :roll:

Re: Projekttråd: M3P trackdayprojekt

Postat: 19 okt 2021 11:51
av dstr
För er som bara läser i forumet och inte så ofta på första sidan: https://teslaclubsweden.se/tesla-model- ... rningsbil/

Re: Projekttråd: M3P trackdayprojekt

Postat: 19 okt 2021 14:38
av Bjelke
Rackarns kul ju! :)

Re: Projekttråd: M3P trackdayprojekt

Postat: 26 okt 2021 19:48
av dstr
Nu är den sänkt med H&R-fjädrar.

Är kluven hur mycket toe som blir bra. Börjar med 0 grader för att känna efter på GTR Motorpark på lördag.
20211026_190608.jpg

Re: Projekttråd: M3P trackdayprojekt

Postat: 26 okt 2021 21:33
av martinot
Grymt! Spännande att höra om resultatet! :)

Re: Projekttråd: M3P trackdayprojekt

Postat: 26 okt 2021 21:47
av taliz
När kommer R-däcken då? ;)

Re: Projekttråd: M3P trackdayprojekt

Postat: 26 okt 2021 22:06
av CarlJ
dstr skrev:
Nu är den sänkt med H&R-fjädrar.

Är kluven hur mycket toe som blir bra. Börjar med 0 grader för att känna efter på GTR Motorpark på lördag.
20211026_190608.jpg
Riktigt trevligt kontor i bakgrunden också, har man suttit i ett antal ggr.

Re: Projekttråd: M3P trackdayprojekt

Postat: 27 okt 2021 06:39
av dstr
taliz skrev:
När kommer R-däcken då? ;)
Till våren.

Har fortfarande stor beslutsångest kring dimensioner.

Re: Projekttråd: M3P trackdayprojekt

Postat: 27 okt 2021 10:59
av taliz
dstr skrev:
taliz skrev:
När kommer R-däcken då? ;)
Till våren.

Har fortfarande stor beslutsångest kring dimensioner.
Finns ju folk på forumet som kör med 265 på 19”, även fram, utan att de tar i någonstans.
Borde nog vara rätt ok?

Re: Projekttråd: M3P trackdayprojekt

Postat: 27 okt 2021 11:30
av jonasl
Visst finns det 18" som går på även P-modellerna? Fast de lär ju inte ha den bredd du önskar.

Re: Projekttråd: M3P trackdayprojekt

Postat: 27 okt 2021 11:58
av Richardk
Snyggt! Ser ut som en model S nu när den är sänkt.

Re: Projekttråd: M3P trackdayprojekt

Postat: 27 okt 2021 12:10
av dstr
taliz skrev:
dstr skrev:
taliz skrev:
När kommer R-däcken då? ;)
Till våren.

Har fortfarande stor beslutsångest kring dimensioner.
Finns ju folk på forumet som kör med 265 på 19”, även fram, utan att de tar i någonstans.
Borde nog vara rätt ok?
Min ambition är att köra 275 på 10" breda fälgar. Helst 18", men det lutar åt 19". Behöver hitta lagom ET för den kombinationen. Med mycket camber ser det konstigt ut med originaldimensioner.

Re: Projekttråd: M3P trackdayprojekt

Postat: 31 okt 2021 13:43
av dstr
Igår var det en heldag på GTR Motorpark med nya sänkningen.

Den gjorde stor skillnad på känslan i bilen. Originalbromsarna hänger med förvånansvärt bra. Varvtiden förbättrades marginellt. Rätt kämpigt att få upp temp i däcken 30e oktober.

Nu är det verkligen dags för R-däck och skalstolar, men först blir det vintersäsong. Kör nog vinterdäck på original 20" och 19" på r-däcken.

Fortfarande ingen räckviddsångest. Åkte från Sollentuna med 100%. Åt frukost på donken 9km från banan vid 175kw laddare i ca 20 minuter. Satte bilen på 11kw laddning under lunchen på banan och sen körde jag hem. Kom hem med 10% kvar. 35-40 varv blev det.

Re: Projekttråd: M3P trackdayprojekt

Postat: 31 okt 2021 13:55
av dstr

Re: Projekttråd: M3P trackdayprojekt

Postat: 31 okt 2021 14:02
av Ozto
Snyggt avslut!

Hur är känslan jämfört med exempelvis en ganska original BMW M3?

Re: Projekttråd: M3P trackdayprojekt

Postat: 31 okt 2021 14:29
av martinot
dstr skrev:
Igår var det en heldag på GTR Motorpark med nya sänkningen.

Den gjorde stor skillnad på känslan i bilen. Originalbromsarna hänger med förvånansvärt bra. Varvtiden förbättrades marginellt. Rätt kämpigt att få upp temp i däcken 30e oktober.

Nu är det verkligen dags för R-däck och skalstolar, men först blir det vintersäsong. Kör nog vinterdäck på original 20" och 19" på r-däcken.

Fortfarande ingen räckviddsångest. Åkte från Sollentuna med 100%. Åt frukost på donken 9km från banan vid 175kw laddare i ca 20 minuter. Satte bilen på 11kw laddning under lunchen på banan och sen körde jag hem. Kom hem med 10% kvar. 35-40 varv blev det.
Kul att höra rapporter från bantesterna och om uppdateringarna av bilen! :)

Re: Projekttråd: M3P trackdayprojekt

Postat: 31 okt 2021 18:21
av zimpan
dstr skrev:
1,2 G i sidogrepp är förvånansvärt mycket, kan det stämma? Det är vad man ligger på med en Porsche GT3 med r-däck om jag minns rätt.
Förstår att du längtar efter skalstolar.

Re: Projekttråd: M3P trackdayprojekt

Postat: 31 okt 2021 20:04
av dstr
zimpan skrev:
dstr skrev:
1,2 G i sidogrepp är förvånansvärt mycket, kan det stämma? Det är vad man ligger på med en Porsche GT3 med r-däck om jag minns rätt.
Förstår att du längtar efter skalstolar.
Jo, jag är tämligen säker på att det stämmer. Det är skitjobbigt att försöka sitta kvar i stolen. :) (har kör rätt mycket 996, 997 GT3 och 458 Italia på R-däck på bana)

Den extra camber som kom med sänkningen gjorde en märkbar skillnad. Jag hade ingen tanke på att jämföra g-krafterna - tack för tipset! :) Här är samma bana innan sänkningen Det diffar ngn tiondel på flera ställen.

Det ska bli riktigt spännande att se med r-däck och ännu agressivare hjulvinklar :)