Tesla Model 3 som bankörningsbil

M3P_track

Dagens artikel är skriven av vår medlem Daniel Azzarri, känd som dstr på forumet:

Om jag inte behöver så låter jag bli att kompromissa. När det kommer till bilbehovet så har jag tidigare behövt tre bilar. Familjebil, till/från jobbet-bil och en sportbil för bla bankörning.

Min bilhobby föddes nog redan i sandlådan. 2005 åkte jag på mitt första riktiga “trackday-event”, Gran Turismo Polonia med en BMW 318 med bur och M5-motor. Där föddes suget efter lägre varvtider och nyfikenheten efter att hitta perfekta racinglinjen.

Det har varit en bredd på bilarna som passerat garaget sedan dess. Den bil som fastnade hos mig längst var en Ferrari 458 Italia. Fantastisk bil, men som trackday-bil så saknade den vettiga stolar och 6-punktsbälte.

När Tesla började prata om Plaid+ så började tankarna snurra. Kan detta bli bilen som täcker alla mina behov utan kompromisser? Nära 7 minuter runt ringen, 8-sekundersbil på strippen, 5-sitsig och kostar 2:-/milen att köra till/från jobbet och 80 mils räckvidd. 80 mil är mer än dubbelt så lång räckvidd som jag hade på Ferrarin! Nu byter jag alla bilar mot en, trodde jag.

Azzarri…men så kom besvikelsen. Det skulle inte tillverkas någon Plaid+.

– Nej Elon, vanliga Plaid är inte tillräckligt nära. Som trackdaybil stod det nu en GR Yaris i garaget. En fantastiskt busig liten leksak, men något mer lockade. Model 3 har ju gjort bra ifrån sig i Pikes Peak. Varför skaffar jag inte en sådan som trackday-bil? Den duger fint till/från jobbet också.

För att mäta mina prestationer på banan så använder jag appen Harrys Laptimer kombinerat med en extern 10hz GPS-puck. Appen har de flesta banor inlagda, men inte min “hemmabana” GTR Motorpark.

Bilen hämtades i september, som vanligt i ruschen innan kvartalsbrytet. För att inte tappa tid vid nästa onsdagskörning på GTR Motorpark så åkte jag direkt till räserbanan när jag hämtat bilen, dels för att känna på balansen i bilen men även “skapa” den i Harrys Laptimer för att få den certifierad i appen.

Så, hur är då bilen på banan?

Jag upplever den som väldigt förutsägbar. Låga tyngdpunkten kombinerat med att största vikten sitter väl innanför fram- och bakaxel gör att den tar sig genom kurvan fint, bara man “får med sig rotationen”.

Det lyxiga är att kunna kliva på med full effekt ut ur kurvorna, precis där man vill. Med motorer med växellådor så är det sällan man är på motorns peakeffekt på den växeln vid just det tillfället.

Originalbromsarna orkar hålla balansen fint, även från en hård inbromsning i över 180km/h i regn. Dom blir dock riktigt varma, även efter ett par varv i fullt tempo på GTR Motorpark som är en relativt långsam bana. Extra kylning, värre belägg och andra skivor/ok behöver i nämnd ordning beroende på hur många hårda varv i rad man vill köra.

Är den inte för tung?

Model 3 Performance väger ca 300kg mer än Ferrari 458’an. Det märks dock inte. Mycket tack vare låga tyngdpunkten och det vulgära vridmomentet som alltid finns till hands.

Om jag saknar motorljudet?

Nja. Till och från banan är det rätt bekvämt att inte ha en brölande motor. Att dra ur en V8 vid 9000rpm på långa rakan på Mantorp har absolut sin charm, men i kurvorna så kan man exakt höra hur däcken mår och beter sig. Under accelerationen så sitter man och reflekterar över känslan när hjärnan pressas bak mot kraniet.

Hur löser du laddningen i depån?

Tänk om jag fått 10:- för varje gång jag fått den frågan… Det kryllar av 3fas-uttag i depåerna, om man nu skulle behöva det. På en vanlig trackday på tex Mantorp körde jag ca 40 varv i Ferrarin. Min uppskattning är att Teslan orkar 30-50 varv på Mantorp beroende på tempo. Jag återkommer när jag provat. Målet är dock inte att bygga en långloppsbil.

GTRmotorpark

I treans trackmode kan man justera en hel del, men bilen saknar vissa saker för att bli optimal.

Teslans drivning idag är en öppen differential. Det betyder att det hjul som har sämst grepp kommer släppa och börja spinna utan att det andra hjulet driver något öht. Det blir speciellt uppenbart på bana där man har tyngden på yttre hjulparet i kurvorna. För att lösa det så har motorstarka bilar ofta en diffbroms (LSD – Limited Slip Differential) som nyper ihop drivaxlarna när ena hjulet snurrar fortare än det andra så att båda driver lika mycket.

För stunden står diffbroms och sänkning högt på listan, förutom det uppenbara: bromsar och bredare och mindre fälgar för klibbiga r-däck med lite högre profil. Det går snabbare för mig med mer gummi.

Vill man byta fjäderben på en Porsche så finns det många företag att vända sig till. Det är dock inte helt enkelt att hitta leverantörer med kunskap om Model 3’an. Vem kan montera en diffbroms? Vem har koll på hur breda fälgar man egentligen kan/bör köra med fram? Vad finns det för stolsunderreden för eftermarknadsstolar?

Planen framöver är att försöka göra en ändring i taget för att se vad varje moment ger i varvtid. Med bilen helt i originalskick så tog jag mig runt GTR Motorpark på 42,6. Hur den tiden står sig mot andra hittar ni här:

GTRtoplist

Hög prio är skalstolar så man sitter still medan man kör, men det får vänta till i år. Under Snowscape Rally 2022 så vill jag ha stolsvärmen kvar.

Projektet kan följas på min Youtube-kanal, i trådarna på rejsa.nu samt här på Tesla Club Swedens forumtråd.

Fortsättning följer. Flat out!

 


Daniel är lite klädsamt blyg men låt oss betona det: han hämtade ut sin Tesla Model 3, åkte direkt till banan med den, en omodifierad bil i så bokstavligen originalutförande man nu någonsin kan komma – och satte direkt en tid som räckte för att komma in på banans topplista. Vi kommer med spänning(!) följa hans klättring upp på listan efter att han börjat förbättra och anpassa bilen till att bli en riktig trackdaybil.

Tagged , . Bookmark the permalink.