Och många Teslaanhängare säger att Tesla ska slå ut alla andra tillverkare, har inte sett detta hända heller?PatrikS skrev:De här siffrorna säger också något annat :
Något jag sett så många gånger nu är sedan 2012 om inte tidigare hur ofta VW & co ska slå ut Tesla, gång efter gång efter gång har det visat sig att det inte är så.
VW nu mindre än ett år efter Tesla
Moderator: Redaktion
Re: VW nu mindre än ett år efter Tesla
Re: VW nu mindre än ett år efter Tesla
Här är bildenPatrikS skrev:De här siffrorna säger också något annat :
Något jag sett så många gånger nu är sedan 2012 om inte tidigare hur ofta VW & co ska slå ut Tesla, gång efter gång efter gång har det visat sig att det inte är så.
Re: VW nu mindre än ett år efter Tesla
Nej det stämmer inte här. Vi talar om övergången. Tesla och andra större elbilstillverkare kommer kunna öka produktion samtidigt som de förlorar marknadsandel. Därför är det snarare intressant att följa andel av den totala försäljningen av bilar. Tesla förlorar tex rätt rejält med andel av elbilsmarknaden i USA samtidigt som man har sitt bästa år någonsin där.backe skrev:Dagfinn skrev:Kul detta med statistik egentligen. Många använder ju argumentet att Tesla tappar marknadsandelar bland elbilar, och då fattar man inte grejen; Dom andra producenterna byter från såld fossilbil till såld elbil. Dom tar inte Teslas andelar, dom tar sina egna, och i totalen (fossil + el) är det fortfarande Tesla som ökar sin marknadsandel.
Så har det varit i alla tider för alla biltillverkare, ska man sälja mer bilar så måste man ta andelar från någon annan eller öka totalen av sålda bilar, inget nytt med detta.
Re: VW nu mindre än ett år efter Tesla
Med den bilden så blir det riktigt roligt när vissa anser det rimligt att jämföra Q3 med Q1. Som sagt, Volkswagen hade låga leveranser Q1 eftersom de förregistrerade bilar i Q4.PatrikS skrev:De här siffrorna säger också något annat :
Något jag sett så många gånger nu är sedan 2012 om inte tidigare hur ofta VW & co ska slå ut Tesla, gång efter gång efter gång har det visat sig att det inte är så.
Re: VW nu mindre än ett år efter Tesla
Njae, jag talar såklart om total produktion, elbilar är bara ett marknadssegment.Jordad skrev:Nej det stämmer inte här. Vi talar om övergången. Tesla och andra större elbilstillverkare kommer kunna öka produktion samtidigt som de förlorar marknadsandel. Därför är det snarare intressant att följa andel av den totala försäljningen av bilar. Tesla förlorar tex rätt rejält med andel av elbilsmarknaden i USA samtidigt som man har sitt bästa år någonsin där.backe skrev:Dagfinn skrev:Kul detta med statistik egentligen. Många använder ju argumentet att Tesla tappar marknadsandelar bland elbilar, och då fattar man inte grejen; Dom andra producenterna byter från såld fossilbil till såld elbil. Dom tar inte Teslas andelar, dom tar sina egna, och i totalen (fossil + el) är det fortfarande Tesla som ökar sin marknadsandel.
Så har det varit i alla tider för alla biltillverkare, ska man sälja mer bilar så måste man ta andelar från någon annan eller öka totalen av sålda bilar, inget nytt med detta.
Re: VW nu mindre än ett år efter Tesla
Källan är VW Groups VD, Herbert Diess och VWs VD Ralf Brandstätter. Wolfsburg har 25k anställda och Giga Berlin 10k var dom själva som tog upp det i dom två senaste krismötena.backe skrev:tslaqqq skrev:VW har inte batterikapaciteten det är ett problem, ett annat problem är avsaknaden av kunder.
Vad man vill resp vad som sedan faktiskt blir verklighet är oftast inte samma sak, Tesla har däremot skapligt bra trackrecord i vad man anser om framtiden och vad som därefter faktiskt infallit.
Att en ID4 tar 3x längre tid + dubbelt så många människor i anspråk som hos Tesla är ju ett ganska tydligt kvitto på att man inte är i närheten av att konkurrera med just Tesla.
Det handlar ju till slut om marginalerna och där är det ganska vitt skilda siffror som redovisas.
Drömmar är fint men med en otroligt konservativ ägarstruktur hos VW är det inte lätt för dem att ratta runt bolaget och alla uppgraderingar som behövs organisatoriskt, personalmässigt etc.
Vet inte riktigt hur du vet att det går dubbelt så många människor i anspråk för VW gentemot Tesla? Redovisa gärna detta. Inte så intresserad av någon halv hysterisk youtuber eller något utan faktiska siffror från en riktig källa.
Vad gäller VW:s batterikapacitet så säger dom själva att det inte är ett problem(som dom inte kan hantera), så även här får du gärna redovisa hur du kommit fram till något annat? Samma här som förra, inte någon tesla-youtuber som kommer med något påstående utan riktiga uppgifter som går att verifiera.
Vad gäller marginaler så är jag helt säker på att VW har en plan för detta.
Re: VW nu mindre än ett år efter Tesla
Det samt att tillväxtandelar i en tillväxtmarknad är rätt ointressant, det är snarare antal enheter som är av intresse.Dagfinn skrev:Kul detta med statistik egentligen. Många använder ju argumentet att Tesla tappar marknadsandelar bland elbilar, och då fattar man inte grejen; Dom andra producenterna byter från såld fossilbil till såld elbil. Dom tar inte Teslas andelar, dom tar sina egna, och i totalen (fossil + el) är det fortfarande Tesla som ökar sin marknadsandel.
Re: VW nu mindre än ett år efter Tesla
Då ska du nog ha med att bensin+dieselbilar börjar visa sig vara rätt ointressanta hos konsumenterna, därav fallet i försäljning... chip-brist är en delförklaring men den passar väldigt bra i sammanhanget när det är uppenbart att konsumenterna väljer elbilar framför ICE..backe skrev:Njae, jag talar såklart om total produktion, elbilar är bara ett marknadssegment.Jordad skrev:Nej det stämmer inte här. Vi talar om övergången. Tesla och andra större elbilstillverkare kommer kunna öka produktion samtidigt som de förlorar marknadsandel. Därför är det snarare intressant att följa andel av den totala försäljningen av bilar. Tesla förlorar tex rätt rejält med andel av elbilsmarknaden i USA samtidigt som man har sitt bästa år någonsin där.backe skrev:Dagfinn skrev:Kul detta med statistik egentligen. Många använder ju argumentet att Tesla tappar marknadsandelar bland elbilar, och då fattar man inte grejen; Dom andra producenterna byter från såld fossilbil till såld elbil. Dom tar inte Teslas andelar, dom tar sina egna, och i totalen (fossil + el) är det fortfarande Tesla som ökar sin marknadsandel.
Så har det varit i alla tider för alla biltillverkare, ska man sälja mer bilar så måste man ta andelar från någon annan eller öka totalen av sålda bilar, inget nytt med detta.
Re: VW nu mindre än ett år efter Tesla
Och hur många bilar tillverkar man i Giga Berlin idag?tslaqqq skrev:Källan är VW Groups VD, Herbert Diess och VWs VD Ralf Brandstätter. Wolfsburg har 25k anställda och Giga Berlin 10k var dom själva som tog upp det i dom två senaste krismötena.backe skrev:tslaqqq skrev:VW har inte batterikapaciteten det är ett problem, ett annat problem är avsaknaden av kunder.
Vad man vill resp vad som sedan faktiskt blir verklighet är oftast inte samma sak, Tesla har däremot skapligt bra trackrecord i vad man anser om framtiden och vad som därefter faktiskt infallit.
Att en ID4 tar 3x längre tid + dubbelt så många människor i anspråk som hos Tesla är ju ett ganska tydligt kvitto på att man inte är i närheten av att konkurrera med just Tesla.
Det handlar ju till slut om marginalerna och där är det ganska vitt skilda siffror som redovisas.
Drömmar är fint men med en otroligt konservativ ägarstruktur hos VW är det inte lätt för dem att ratta runt bolaget och alla uppgraderingar som behövs organisatoriskt, personalmässigt etc.
Vet inte riktigt hur du vet att det går dubbelt så många människor i anspråk för VW gentemot Tesla? Redovisa gärna detta. Inte så intresserad av någon halv hysterisk youtuber eller något utan faktiska siffror från en riktig källa.
Vad gäller VW:s batterikapacitet så säger dom själva att det inte är ett problem(som dom inte kan hantera), så även här får du gärna redovisa hur du kommit fram till något annat? Samma här som förra, inte någon tesla-youtuber som kommer med något påstående utan riktiga uppgifter som går att verifiera.
Vad gäller marginaler så är jag helt säker på att VW har en plan för detta.
Re: VW nu mindre än ett år efter Tesla
Har du källan så man kan läsa eller har Herbert Diess och Ralf Brandstätter berättat det till dig personligen?tslaqqq skrev:Källan är VW Groups VD, Herbert Diess och VWs VD Ralf Brandstätter. Wolfsburg har 25k anställda och Giga Berlin 10k var dom själva som tog upp det i dom två senaste krismötena.backe skrev:tslaqqq skrev:VW har inte batterikapaciteten det är ett problem, ett annat problem är avsaknaden av kunder.
Vad man vill resp vad som sedan faktiskt blir verklighet är oftast inte samma sak, Tesla har däremot skapligt bra trackrecord i vad man anser om framtiden och vad som därefter faktiskt infallit.
Att en ID4 tar 3x längre tid + dubbelt så många människor i anspråk som hos Tesla är ju ett ganska tydligt kvitto på att man inte är i närheten av att konkurrera med just Tesla.
Det handlar ju till slut om marginalerna och där är det ganska vitt skilda siffror som redovisas.
Drömmar är fint men med en otroligt konservativ ägarstruktur hos VW är det inte lätt för dem att ratta runt bolaget och alla uppgraderingar som behövs organisatoriskt, personalmässigt etc.
Vet inte riktigt hur du vet att det går dubbelt så många människor i anspråk för VW gentemot Tesla? Redovisa gärna detta. Inte så intresserad av någon halv hysterisk youtuber eller något utan faktiska siffror från en riktig källa.
Vad gäller VW:s batterikapacitet så säger dom själva att det inte är ett problem(som dom inte kan hantera), så även här får du gärna redovisa hur du kommit fram till något annat? Samma här som förra, inte någon tesla-youtuber som kommer med något påstående utan riktiga uppgifter som går att verifiera.
Vad gäller marginaler så är jag helt säker på att VW har en plan för detta.
Re: VW nu mindre än ett år efter Tesla
Tesla säljer fler bilar än VW i USA nu. Så det känns inte som att VW är nära. Långt ifrån. https://cleantechnica.com/2021/10/18/te ... ny-others/
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...
Re: VW nu mindre än ett år efter Tesla
VW har ju ingen trunk i vare sig id3 eller id4, Munro förfasade sig ju över den första Model3 han skruvade isär, men numera har ju Tesla ändrat på allt som han anmärkte på, införde megacasting och oktavalve tex.
När Munro lyfte på motorhuven på VW så såg han en massa kombinationskomponenter som sitter i vanliga bilar där bara någon mindre del av komponenten gjorde någon nytta i en elbil, alltså en massa onödiga saker som kan krångla. Så VW lär behöva förbättra väldigt många saker på sina elbilar för att komma ikapp Tesla. Så det känns ganska fel i att bara prata om hur många elbilar de tillverkar, utan att ta hänsyn till om bilen är onödigt komplicerat byggd, det lär ju vara mindre kvar av vinsten om bilen är dåligt optimerad under skalet.
Tesla inför ju hela tiden förbättringar i befintliga modeller, tror inte alls att VW har eller kan börja jobba på det sättet?
När Munro lyfte på motorhuven på VW så såg han en massa kombinationskomponenter som sitter i vanliga bilar där bara någon mindre del av komponenten gjorde någon nytta i en elbil, alltså en massa onödiga saker som kan krångla. Så VW lär behöva förbättra väldigt många saker på sina elbilar för att komma ikapp Tesla. Så det känns ganska fel i att bara prata om hur många elbilar de tillverkar, utan att ta hänsyn till om bilen är onödigt komplicerat byggd, det lär ju vara mindre kvar av vinsten om bilen är dåligt optimerad under skalet.
Tesla inför ju hela tiden förbättringar i befintliga modeller, tror inte alls att VW har eller kan börja jobba på det sättet?
Re: VW nu mindre än ett år efter Tesla
Om vi tittar YTD för 2021 så säljer VW mer än Tesla, man har dessutom sålt mer än samma period förra året medans Tesla backar... Ojoj, vad säger då detta?PapaD skrev:Tesla säljer fler bilar än VW i USA nu. Så det känns inte som att VW är nära. Långt ifrån. https://cleantechnica.com/2021/10/18/te ... ny-others/
https://www.goodcarbadcar.net/2021-us-v ... -by-brand/
Re: VW nu mindre än ett år efter Tesla
Redan 2019 sålde Tesla nästan 57% fler bilar hemma i Tyskland än i hela stora USA. Totalt sålde de nästan 6,3 miljoner bilar medan man i USA sålde bara 363 400 st. Visst, det är inte bra att tappa i USA men det är inte en jättestor marknad för VW. Det är däremot Kina med 3,1 miljoner sålda. Det är väl över 10 ggr så många som Tesla säljer i Kina? Däremot verkar USA stå för nästan halva omsättningen för Tesla. Så det är ju väldigt tacksamt att dra upp USA om man vill få Tesla att framstå som större än de är.PapaD skrev:Tesla säljer fler bilar än VW i USA nu. Så det känns inte som att VW är nära. Långt ifrån. https://cleantechnica.com/2021/10/18/te ... ny-others/
https://www.best-selling-cars.com/brand ... worldwide/
Re: VW nu mindre än ett år efter Tesla
Detta har ju varit på alla elbilssajter senaste veckorna. Annars Reuters och så TCS:s Tibor ocksåbacke skrev:Har du källan så man kan läsa eller har Herbert Diess och Ralf Brandstätter berättat det till dig personligen?tslaqqq skrev:Källan är VW Groups VD, Herbert Diess och VWs VD Ralf Brandstätter. Wolfsburg har 25k anställda och Giga Berlin 10k var dom själva som tog upp det i dom två senaste krismötena.backe skrev:tslaqqq skrev:VW har inte batterikapaciteten det är ett problem, ett annat problem är avsaknaden av kunder.
Vad man vill resp vad som sedan faktiskt blir verklighet är oftast inte samma sak, Tesla har däremot skapligt bra trackrecord i vad man anser om framtiden och vad som därefter faktiskt infallit.
Att en ID4 tar 3x längre tid + dubbelt så många människor i anspråk som hos Tesla är ju ett ganska tydligt kvitto på att man inte är i närheten av att konkurrera med just Tesla.
Det handlar ju till slut om marginalerna och där är det ganska vitt skilda siffror som redovisas.
Drömmar är fint men med en otroligt konservativ ägarstruktur hos VW är det inte lätt för dem att ratta runt bolaget och alla uppgraderingar som behövs organisatoriskt, personalmässigt etc.
Vet inte riktigt hur du vet att det går dubbelt så många människor i anspråk för VW gentemot Tesla? Redovisa gärna detta. Inte så intresserad av någon halv hysterisk youtuber eller något utan faktiska siffror från en riktig källa.
Vad gäller VW:s batterikapacitet så säger dom själva att det inte är ett problem(som dom inte kan hantera), så även här får du gärna redovisa hur du kommit fram till något annat? Samma här som förra, inte någon tesla-youtuber som kommer med något påstående utan riktiga uppgifter som går att verifiera.
Vad gäller marginaler så är jag helt säker på att VW har en plan för detta.
https://www.reuters.com/business/autos- ... 021-10-13/
https://chargedevs.com/newswire/a-lesso ... onference/
https://teslaclubsweden.se/volkswagens- ... -om-tesla/
Tesla Model Y RWD 2023 vit/svart
Re: VW nu mindre än ett år efter Tesla
Att Munro ska vara någon slags enväldig domare för vad som är bra eller dåliga bilar känns dumt, han har aldrig varit det tidigare och jag ser inte någon anledning till att han ska vara det nu heller.wannabee skrev:VW har ju ingen trunk i vare sig id3 eller id4, Munro förfasade sig ju över den första Model3 han skruvade isär, men numera har ju Tesla ändrat på allt som han anmärkte på, införde megacasting och oktavalve tex.
När Munro lyfte på motorhuven på VW så såg han en massa kombinationskomponenter som sitter i vanliga bilar där bara någon mindre del av komponenten gjorde någon nytta i en elbil, alltså en massa onödiga saker som kan krångla. Så VW lär behöva förbättra väldigt många saker på sina elbilar för att komma ikapp Tesla. Så det känns ganska fel i att bara prata om hur många elbilar de tillverkar, utan att ta hänsyn till om bilen är onödigt komplicerat byggd, det lär ju vara mindre kvar av vinsten om bilen är dåligt optimerad under skalet.
Tesla inför ju hela tiden förbättringar i befintliga modeller, tror inte alls att VW har eller kan börja jobba på det sättet?
Finns många saker jag gillar med Tesla men det finns en hel del saker jag uppskattar mer hos både VW och en del andra märken som Tesla inte erbjuder idag, så att det ska vara något ensidigt race att alla ska komma ikapp stämmer inte enligt mig.
Vad menar du, att VW aldrig förbättrar sina bilar?
Alla bilmärken uppgraderar sina bilar, vanligaste är att man gör det när man släpper ett nytt modellår, men det har hänt att det har ändrats på innevarande order/modellår också men då jag har blivit kontaktad och haft möjlighet att dra mig ur affären.
Personligen så vill jag gärna få en spec på vad bilen innehåller när jag beställer den, inte att det ska vara ett lotteri. Jag vet att många här på forumet tycker att "det kan bara bli bättre" men det är inte något som jag håller med om. Vill jag ha en bil med värmepump(eller matrixlysen, rattvärme eller vad det än kan vara) så ska den ha det, jag ska inte beställa en utan och har jag tur så sitter det där.
Re: VW nu mindre än ett år efter Tesla
flipmac skrev:Detta har ju varit på alla elbilssajter senaste veckorna. Annars Reuters och så TCS:s Tibor ocksåbacke skrev:Har du källan så man kan läsa eller har Herbert Diess och Ralf Brandstätter berättat det till dig personligen?tslaqqq skrev:Källan är VW Groups VD, Herbert Diess och VWs VD Ralf Brandstätter. Wolfsburg har 25k anställda och Giga Berlin 10k var dom själva som tog upp det i dom två senaste krismötena.backe skrev:tslaqqq skrev:VW har inte batterikapaciteten det är ett problem, ett annat problem är avsaknaden av kunder.
Vad man vill resp vad som sedan faktiskt blir verklighet är oftast inte samma sak, Tesla har däremot skapligt bra trackrecord i vad man anser om framtiden och vad som därefter faktiskt infallit.
Att en ID4 tar 3x längre tid + dubbelt så många människor i anspråk som hos Tesla är ju ett ganska tydligt kvitto på att man inte är i närheten av att konkurrera med just Tesla.
Det handlar ju till slut om marginalerna och där är det ganska vitt skilda siffror som redovisas.
Drömmar är fint men med en otroligt konservativ ägarstruktur hos VW är det inte lätt för dem att ratta runt bolaget och alla uppgraderingar som behövs organisatoriskt, personalmässigt etc.
Vet inte riktigt hur du vet att det går dubbelt så många människor i anspråk för VW gentemot Tesla? Redovisa gärna detta. Inte så intresserad av någon halv hysterisk youtuber eller något utan faktiska siffror från en riktig källa.
Vad gäller VW:s batterikapacitet så säger dom själva att det inte är ett problem(som dom inte kan hantera), så även här får du gärna redovisa hur du kommit fram till något annat? Samma här som förra, inte någon tesla-youtuber som kommer med något påstående utan riktiga uppgifter som går att verifiera.
Vad gäller marginaler så är jag helt säker på att VW har en plan för detta.
https://www.reuters.com/business/autos- ... 021-10-13/
https://chargedevs.com/newswire/a-lesso ... onference/
https://teslaclubsweden.se/volkswagens- ... -om-tesla/
Visst, men innan det här är verklighet så kan det vara ett helt annat scenario.
Wolfsburg gör inga elbilar idag, Tesla Berlin gör inga elbilar idag, så att VW:s elbilssatsning ska vara dömd till undergång utifrån att jämföra dessa fabriker i dagsläget känns inte så vägvisande för framtiden.
Däremot så tycker jag Herbert Diess är smart som nyttjar detta för att sätta press på facket så man kan driva igenom de förändringar som måste göras för att fortsatt vara konkurrenskraftiga i framtiden.
Re: VW nu mindre än ett år efter Tesla
Knepigt att inga siffror är gemensamma i de två källorna. Då vet man ju inte vad man ska tro.backe skrev:Om vi tittar YTD för 2021 så säljer VW mer än Tesla, man har dessutom sålt mer än samma period förra året medans Tesla backar... Ojoj, vad säger då detta?PapaD skrev:Tesla säljer fler bilar än VW i USA nu. Så det känns inte som att VW är nära. Långt ifrån. https://cleantechnica.com/2021/10/18/te ... ny-others/
https://www.goodcarbadcar.net/2021-us-v ... -by-brand/
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...
Re: VW nu mindre än ett år efter Tesla
Absolut, jag tänker snarare att allt detta talar till VW:s fördel. Att Diess inser allvaret och behovet av förändring och omställning. Jag är betydligt mer orolig för t.ex. Volvo som fokuserar på att börsnotera sig med en helt orimlig värdering utan tydlig plan framåt. Om inte planen är att ta alla pengar de får in genom noteringen för att snabba på omställningen.backe skrev:flipmac skrev:Detta har ju varit på alla elbilssajter senaste veckorna. Annars Reuters och så TCS:s Tibor ocksåbacke skrev:
Har du källan så man kan läsa eller har Herbert Diess och Ralf Brandstätter berättat det till dig personligen?
https://www.reuters.com/business/autos- ... 021-10-13/
https://chargedevs.com/newswire/a-lesso ... onference/
https://teslaclubsweden.se/volkswagens- ... -om-tesla/
Visst, men innan det här är verklighet så kan det vara ett helt annat scenario.
Wolfsburg gör inga elbilar idag, Tesla Berlin gör inga elbilar idag, så att VW:s elbilssatsning ska vara dömd till undergång utifrån att jämföra dessa fabriker i dagsläget känns inte så vägvisande för framtiden.
Däremot så tycker jag Herbert Diess är smart som nyttjar detta för att sätta press på facket så man kan driva igenom de förändringar som måste göras för att fortsatt vara konkurrenskraftiga i framtiden.
Tesla Model Y RWD 2023 vit/svart
Re: VW nu mindre än ett år efter Tesla
Din var väl bara Q3?PapaD skrev:Knepigt att inga siffror är gemensamma i de två källorna. Då vet man ju inte vad man ska tro.backe skrev:Om vi tittar YTD för 2021 så säljer VW mer än Tesla, man har dessutom sålt mer än samma period förra året medans Tesla backar... Ojoj, vad säger då detta?PapaD skrev:Tesla säljer fler bilar än VW i USA nu. Så det känns inte som att VW är nära. Långt ifrån. https://cleantechnica.com/2021/10/18/te ... ny-others/
https://www.goodcarbadcar.net/2021-us-v ... -by-brand/
Re: VW nu mindre än ett år efter Tesla
Är det facket som ska göra bättre mjukvara? Eller hur var det deras fel?backe skrev:...
Däremot så tycker jag Herbert Diess är smart som nyttjar detta för att sätta press på facket så man kan driva igenom de förändringar som måste göras för att fortsatt vara konkurrenskraftiga i framtiden.
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...
Re: VW nu mindre än ett år efter Tesla
Kolla igenom siffrorna. Inte bara en tabell. De är olika. Vet inte vilka som är mest rätt, men de är olika.backe skrev:Din var väl bara Q3?PapaD skrev:Knepigt att inga siffror är gemensamma i de två källorna. Då vet man ju inte vad man ska tro.backe skrev:Om vi tittar YTD för 2021 så säljer VW mer än Tesla, man har dessutom sålt mer än samma period förra året medans Tesla backar... Ojoj, vad säger då detta?PapaD skrev:Tesla säljer fler bilar än VW i USA nu. Så det känns inte som att VW är nära. Långt ifrån. https://cleantechnica.com/2021/10/18/te ... ny-others/
https://www.goodcarbadcar.net/2021-us-v ... -by-brand/
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...
Re: VW nu mindre än ett år efter Tesla
Den tabellen stämmer inte. Tesla sålde 235t i USA 2020. Man har antagligen redan passerat det idag. 2021 kommer vara Teslas bästa år någonsin i USA med råge.backe skrev:Om vi tittar YTD för 2021 så säljer VW mer än Tesla, man har dessutom sålt mer än samma period förra året medans Tesla backar... Ojoj, vad säger då detta?
https://www.goodcarbadcar.net/2021-us-v ... -by-brand/
Re: VW nu mindre än ett år efter Tesla
PapaD skrev:Är det facket som ska göra bättre mjukvara? Eller hur var det deras fel?backe skrev:...
Däremot så tycker jag Herbert Diess är smart som nyttjar detta för att sätta press på facket så man kan driva igenom de förändringar som måste göras för att fortsatt vara konkurrenskraftiga i framtiden.
Vet inte vad du svarar på egentligen, men jag har två ID-bilar och båda gör det jag förväntar mig av dom. Absolut kan mjukvaran bli bättre, men det är mycket med Tesla som kan bli bättre också så det får helt enkelt handla om prioriteringar.
Re: VW nu mindre än ett år efter Tesla
Vad har mjukvaran med omstruktureringarna att göra? Det kommer krävas uppsägningar och nyanställningar när VW ställer om sina fabriker.PapaD skrev:Är det facket som ska göra bättre mjukvara? Eller hur var det deras fel?backe skrev:...
Däremot så tycker jag Herbert Diess är smart som nyttjar detta för att sätta press på facket så man kan driva igenom de förändringar som måste göras för att fortsatt vara konkurrenskraftiga i framtiden.
Vad VW ledning kommunicerar just nu ska ses i ljuset av att de behöver förbereda facket och de anställda på att det kommer röras runt i grytan. I mina ögon ser det ut som att ledningen gör ett bra jobb med att förmedla behovet av omställning.