Sida 1 av 2

Re: Bullrig med vinterdäck

Postat: 22 okt 2021 17:27
av Kubi
Haze skrev:
Tellus skrev:
Min blir bullrigare med michelin alpin 4 vs ps4s, men i år la jag samtidigt med däckbytet gummimattorna över tygmattorna och då blev det nästan ingen skillnad.
Nästan ingen skillnad men det var ett bra försök.
Jag beställde just XPE mattor på Tässla och jag hoppas dom kommer att dämpa lite.
Har även sätt att finns gummilister och annat trams att köpa till....men wtf för 700 lök hade jag nog förväntat mig en tystare bil, ptja fast och andra sidan kanske tyngden gör sitt och sen har jag dubbar.
Satte precis på hakka10 på vår ID.4 och det är ingen som helst skillnad i ljud från sommardäcken.

Re: Bullrig med vinterdäck

Postat: 22 okt 2021 17:35
av taliz
Haze skrev:
Tellus skrev:
Min blir bullrigare med michelin alpin 4 vs ps4s, men i år la jag samtidigt med däckbytet gummimattorna över tygmattorna och då blev det nästan ingen skillnad.
Nästan ingen skillnad men det var ett bra försök.
Jag beställde just XPE mattor på Tässla och jag hoppas dom kommer att dämpa lite.
Har även sätt att finns gummilister och annat trams att köpa till....men wtf för 700 lök hade jag nog förväntat mig en tystare bil, ptja fast och andra sidan kanske tyngden gör sitt och sen har jag dubbar.
Tesla har inte prioriterat ljuddämpning helt enkelt. Man får låtsas att man kör en Porsche 718(bullrar också mkt). :lol:

Re: Bullrig med vinterdäck

Postat: 22 okt 2021 20:56
av Bjelke
Haze skrev:
MWall skrev:
Vad har du för däck? Min Model S blir galet tyst när jag får på vinterhjulen. Jag har dubbfria Goodyear Ultra Grip Ice 2 med skumgummi i däcken.
Hakkapelitta 9 dubbade - 235/45 R18 på Aero fälgar
På mina har jag haft både Nokias och Michelins men tyckte dom var ganska dåliga och bytte först
på den ena till Continental och tyckte dom var så pass bra att jag även bytte till såna på den andra också fast
det var nästan nya (Michelin) på den… :)

Re: Bullrig med vinterdäck

Postat: 22 okt 2021 21:56
av BrooklynS
Ta det lugnt. Efter ca 100 mil blir de betydligt tystare.

Och så köper du Michelin nästa gång.

Re: Bullrig med vinterdäck

Postat: 22 okt 2021 22:03
av Nect
MWall skrev:
TiborBlomhall skrev:
Mina dubbfria Nokian är också mycket tystare än sommardäcken. Längtar efter att byta till dem.

Men dubbade vinterdäck och elbilar går inte ihop. Man blir galen av smattret. Möjligtvis kan man försöka med däck med mikrodubbar som Michelin X-Ice North 4
https://teslaclubsweden.se/michelin-x-i ... xperience/

https://teslaclubsweden.se/odubbade-vinterdack/

(Förresten: dags att ändra din signatur och registrera dig som Teslaägare)

Dubbade vinterdäck och dåligt bullerisolerade bilar går inte ihop. Tror inte det är särskilt jobbigt med dubbdäck på en Audi E-Tron t ex.
Kör Hakka 9 dubbade med min E-tron och visst låter det mer än sommardäcken. Men inte direkt nått smatter. Uppskattar att det låter mindre än med Hakka 7 dubb som jag körde på min XC60 (nya modellen)

Re: Bullrig med vinterdäck

Postat: 23 okt 2021 02:23
av NiklasTesla
Byte från dubbdäck till dubbfria vinterdäck redan för ca 10år sedan på min dåvarande diesel och jösses vad mycket tystare, snålare samt säkrare beteende bilen fick.

MVH

Re: Bullrig med vinterdäck

Postat: 23 okt 2021 03:37
av Gustafsson
Bytte mina dubbfria Nokian Hakka R3 till Goodyear i år. Goodyear är mycket tystare! Påtagligt tystare än sommardäcken vilket mina R3 inte var, de lät mer än sommardäcken. Körde ett par säsonger med Hakka 8 tror jag de hette (dubb). De var inte så högljudda för att vara dubbdäck, men ändå klart tröttande oljud ändå!

Re: Bullrig med vinterdäck

Postat: 23 okt 2021 07:22
av Haze
Tack för info från alla, jag för vara nöjd tror jag och kanske välja några tystare däck nästa gång:)

Re: Bullrig med vinterdäck

Postat: 23 okt 2021 13:17
av martinot
Någon som testat om Michelins nya Crossclimate 2 är hyfsat tysta på M3?

Frågan är vilken variant som passar M3LR med 18"-fälgar?

https://www.michelinman.com/auto/tires/ ... ssclimate2

Re: Bullrig med vinterdäck

Postat: 23 okt 2021 17:32
av NiklasTesla
martinot skrev:
Någon som testat om Michelins nya Crossclimate 2 är hyfsat tysta på M3?

Frågan är vilken variant som passar M3LR med 18"-fälgar?

https://www.michelinman.com/auto/tires/ ... ssclimate2
Jepp satte på för 1månad sedan och är riktigt nöjd (körde ca 7000-8000mil med föregångaren Cross Climate + på vår LR Model 3). Finns att köpa på Däckonline (235/45 R18 XL).

Mätt Db på mobilapp enl nedan:
79db Michelin Cross Climate 2, 9c ute, 80km/t 43psi.

Cross Climate 2 känns säkrare/stabilare än Cross Climate + hittills samt faktiskt tystare (även om Spec säger annat).

Min egen ljudmätning för Cross Climate + nedan:

Michelin Cross Climate+ 14c ute, 80km/t, 44psi, 82db,

Bra video nedan (Bästa All season 2021/2022 enl TyreReview):




MVH samt båda ljudmätningarna är på samma vägsträcka med någon veckas mellanrum.

Re: Bullrig med vinterdäck

Postat: 23 okt 2021 18:02
av jontis
De dubbfria via Tesla är Nokia R3?

Skickat från min SM-G973F via Tapatalk

Re: Bullrig med vinterdäck

Postat: 23 okt 2021 22:02
av valleb
jontis skrev:
De dubbfria via Tesla är Nokia R3?

Skickat från min SM-G973F via Tapatalk
Från Teslas shop:
"Paket med 18-tums Aero-fälgar och Nokian Hakkapeliitta R3 odubbade vinterdäck för Model 3 ger maximal säkerhet och väggrepp under alla väderförhållanden. Vinterpaketet ger bättre väggrepp, stabilitet och bromsningsförmåga under 7 °C för extra komfort och tillit under vintermånaderna."

Re: Bullrig med vinterdäck

Postat: 23 okt 2021 23:17
av martinot
NiklasTesla skrev:

Jepp satte på för 1månad sedan och är riktigt nöjd (körde ca 7000-8000mil med föregångaren Cross Climate + på vår LR Model 3). Finns att köpa på Däckonline (235/45 R18 XL).

Mätt Db på mobilapp enl nedan:
79db Michelin Cross Climate 2, 9c ute, 80km/t 43psi.

Cross Climate 2 känns säkrare/stabilare än Cross Climate + hittills samt faktiskt tystare (även om Spec säger annat).

Min egen ljudmätning för Cross Climate + nedan:

Michelin Cross Climate+ 14c ute, 80km/t, 44psi, 82db,

Bra video nedan (Bästa All season 2021/2022 enl TyreReview):




MVH samt båda ljudmätningarna är på samma vägsträcka med någon veckas mellanrum.
Tack! Perfekt!

Funderar själv på dessa då jag bor i södra Sverige och sällan har snö eller under nollan på vintern.

Frågan är vilka dimensioner som passar en M3 LR (2019) med 18" aerofälgar?

Tyvärr så fungerar inte Michelins egna verktyg på sidan när jag väljer Tesla och M3 LR:

https://www.michelin.se/auto/tyres/mich ... sclimate-2

Re: Bullrig med vinterdäck

Postat: 24 okt 2021 08:11
av Bjelke
valleb skrev:
jontis skrev:
De dubbfria via Tesla är Nokia R3?

Skickat från min SM-G973F via Tapatalk
Från Teslas shop:
"Paket med 18-tums Aero-fälgar och Nokian Hakkapeliitta R3 odubbade vinterdäck för Model 3 ger maximal säkerhet och väggrepp under alla väderförhållanden. Vinterpaketet ger bättre väggrepp, stabilitet och bromsningsförmåga under 7 °C för extra komfort och tillit under vintermånaderna."
Hakka R3 (och R2 för den delen) är bland det vidrigaste jag haft på en bil över noll grader, som att köra med
punka på alla fyra hjul ungefär, fruktansvärt mjuka däck.
Dom är desto bättre är det blir riktigt kallt såklart :)
Kör man väldigt lugnt när det är lite varmare så går det bra (men bromsa hårt eller väja för något oförutsett
är fortfarande ingen höjdare).
Jag gav bort mina R3:or efter en knapp vinter senast jag hade såna.

Re: Bullrig med vinterdäck

Postat: 24 okt 2021 08:49
av NiklasTesla
martinot skrev:
NiklasTesla skrev:

Jepp satte på för 1månad sedan och är riktigt nöjd (körde ca 7000-8000mil med föregångaren Cross Climate + på vår LR Model 3). Finns att köpa på Däckonline (235/45 R18 XL).

Mätt Db på mobilapp enl nedan:
79db Michelin Cross Climate 2, 9c ute, 80km/t 43psi.

Cross Climate 2 känns säkrare/stabilare än Cross Climate + hittills samt faktiskt tystare (även om Spec säger annat).

Min egen ljudmätning för Cross Climate + nedan:

Michelin Cross Climate+ 14c ute, 80km/t, 44psi, 82db,

Bra video nedan (Bästa All season 2021/2022 enl TyreReview):




MVH samt båda ljudmätningarna är på samma vägsträcka med någon veckas mellanrum.
Tack! Perfekt!

Funderar själv på dessa då jag bor i södra Sverige och sällan har snö eller under nollan på vintern.

Frågan är vilka dimensioner som passar en M3 LR (2019) med 18" aerofälgar?

Tyvärr så fungerar inte Michelins egna verktyg på sidan när jag väljer Tesla och M3 LR:

https://www.michelin.se/auto/tyres/mich ... sclimate-2
Kör är mitt tips (grymt nöjd själv samt härligt att slippa byta varje höst/vår samt vintrarna blir ju bara varmare).

Här är rätt dimension för Model 3 18" (dom sitter på min bil nu):

Michelin CrossClimate 2 235/45 R18 98Y XL

Länk nedan till Däckonline så kan du beställa hemma direkt:

https://www.dackonline.se/rshop/Dack/Mi ... L/R-440373

MVH samt mycket nöje :)

Re: Bullrig med vinterdäck

Postat: 24 okt 2021 15:04
av SkipperO
BrooklynS skrev:
Ta det lugnt. Efter ca 100 mil blir de betydligt tystare.

Och så köper du Michelin nästa gång.
+1 på att de tystnar betydligt, men min erfarenhet är att det behövs några hundra mil.

Re: Bullrig med vinterdäck

Postat: 24 okt 2021 18:14
av jontis
Bjelke skrev:
Hakka R3 (och R2 för den delen) är bland det vidrigaste jag haft på en bil över noll grader, som att köra med
punka på alla fyra hjul ungefär, fruktansvärt mjuka däck.
Dom är desto bättre är det blir riktigt kallt såklart :)
Kör man väldigt lugnt när det är lite varmare så går det bra (men bromsa hårt eller väja för något oförutsett
är fortfarande ingen höjdare).
Jag gav bort mina R3:or efter en knapp vinter senast jag hade såna.
Gillar tanken på smidighet vid uthämtning i december med att köpa via Tesla.

Kanske ska tänka om och komma med v-hjul, domkraft och byta själv innan avfärd.



Skickat från min SM-G973F via Tapatalk

Re: Bullrig med vinterdäck

Postat: 24 okt 2021 18:18
av martinot
NiklasTesla skrev:

Kör är mitt tips (grymt nöjd själv samt härligt att slippa byta varje höst/vår samt vintrarna blir ju bara varmare).

Här är rätt dimension för Model 3 18" (dom sitter på min bil nu):

Michelin CrossClimate 2 235/45 R18 98Y XL

Länk nedan till Däckonline så kan du beställa hemma direkt:

https://www.dackonline.se/rshop/Dack/Mi ... L/R-440373

MVH samt mycket nöje :)
Tackar. Får nog bli ett par sådana!

Vad är för/nackdel mellan 94W och 98Y?

Högre fart/lastvikt hos 98Y förstår jag nyttan med, men finns det en orsak att välja tex. lite mjukare däcksidor som hos det något dyrare 94W?

Re: Bullrig med vinterdäck

Postat: 24 okt 2021 18:44
av Bo99
Jag har alltid köpt det absolut billigaste jag kunnat hitta till mina begbilar genom åren både vad gäller sommar och vinterdäck (utan dubb). Men nu med en årsmodell -20 och ny elbil (e-up) tänkte jag att jag betalar lite mer. Valet blev Michelin X-ICE SNOW i 14" för några dagar sedan. Tystare däck har jag aldrig någonsin haft och det är en fröjd just med en elbil där däckljudet är det som egentligen hörs mest. 67 decibel är oerhört lite i sammanhanget.

Re: Bullrig med vinterdäck

Postat: 24 okt 2021 21:33
av NiklasTesla
martinot skrev:
NiklasTesla skrev:

Kör är mitt tips (grymt nöjd själv samt härligt att slippa byta varje höst/vår samt vintrarna blir ju bara varmare).

Här är rätt dimension för Model 3 18" (dom sitter på min bil nu):

Michelin CrossClimate 2 235/45 R18 98Y XL

Länk nedan till Däckonline så kan du beställa hemma direkt:

https://www.dackonline.se/rshop/Dack/Mi ... L/R-440373

MVH samt mycket nöje :)
Tackar. Får nog bli ett par sådana!

Vad är för/nackdel mellan 94W och 98Y?

Högre fart/lastvikt hos 98Y förstår jag nyttan med, men finns det en orsak att välja tex. lite mjukare däcksidor som hos det något dyrare 94W?
Skulle gå på den som har 98 Y XL då bilen väger lite med batterierna (även bra om man lastar tungt vad jag har förstått då däcken håller längre).

MVH

Re: Bullrig med vinterdäck

Postat: 25 okt 2021 20:42
av Jonte73
Efter däckbytet så var inte ljudet det största problemet tycker jag.
Det var ju denna j*kla antispinn som fick hjärnsläpp.
Har aldrig varit med om liknande och då har jag ändå bla kört E63 Amg (bakhjulsdriven) på vinter innan.
Katastrof tycker jag att inte Tesla kan göra detta bättre. För det är ju inget nytt.

Re: Bullrig med vinterdäck

Postat: 25 okt 2021 21:32
av Niklas Z
Jonte73 skrev:
Efter däckbytet så var inte ljudet det största problemet tycker jag.
Det var ju denna j*kla antispinn som fick hjärnsläpp.
Har aldrig varit med om liknande och då har jag ändå bla kört E63 Amg (bakhjulsdriven) på vinter innan.
Katastrof tycker jag att inte Tesla kan göra detta bättre. För det är ju inget nytt.
Vad är problemet?

Re: Bullrig med vinterdäck

Postat: 25 okt 2021 22:04
av Tellus
Niklas Z skrev:
Jonte73 skrev:
Efter däckbytet så var inte ljudet det största problemet tycker jag.
Det var ju denna j*kla antispinn som fick hjärnsläpp.
Har aldrig varit med om liknande och då har jag ändå bla kört E63 Amg (bakhjulsdriven) på vinter innan.
Katastrof tycker jag att inte Tesla kan göra detta bättre. För det är ju inget nytt.
Vad är problemet?
Gissar på nya nokian r3 som är problemet

Re: Bullrig med vinterdäck

Postat: 25 okt 2021 22:28
av Jonte73
Tellus skrev:
Niklas Z skrev:
Jonte73 skrev:
Efter däckbytet så var inte ljudet det största problemet tycker jag.
Det var ju denna j*kla antispinn som fick hjärnsläpp.
Har aldrig varit med om liknande och då har jag ändå bla kört E63 Amg (bakhjulsdriven) på vinter innan.
Katastrof tycker jag att inte Tesla kan göra detta bättre. För det är ju inget nytt.
Vad är problemet?
Gissar på nya nokian r3 som är problemet
Den beter sig som en orm samt att antspinn ”kickar” in vid gaspådrag.
Från 70 och uppåt blinkar den och drar ned accet hela tiden upp till 140 km/ då jag släppte av.
Trycker jag fullt i 100 så blir det samma sak osv..
Har provat nu med två olika däck och samma beteende.
Nokian och Kumho

Re: Bullrig med vinterdäck

Postat: 25 okt 2021 23:11
av MWall
Jonte73 skrev:
Tellus skrev:
Niklas Z skrev:
Jonte73 skrev:
Efter däckbytet så var inte ljudet det största problemet tycker jag.
Det var ju denna j*kla antispinn som fick hjärnsläpp.
Har aldrig varit med om liknande och då har jag ändå bla kört E63 Amg (bakhjulsdriven) på vinter innan.
Katastrof tycker jag att inte Tesla kan göra detta bättre. För det är ju inget nytt.
Vad är problemet?
Gissar på nya nokian r3 som är problemet
Den beter sig som en orm samt att antspinn ”kickar” in vid gaspådrag.
Från 70 och uppåt blinkar den och drar ned accet hela tiden upp till 140 km/ då jag släppte av.
Trycker jag fullt i 100 så blir det samma sak osv..
Har provat nu med två olika däck och samma beteende.
Nokian och Kumho
Vad har du för bil?

Det där är annars ett känt och ganska stort problem på bakhjulsdrivna BMW. Folk tror de spinner loss men det är bara gummiklackarna på däcken som viker sig och lurar antispinnsystemet.