Är ny här på forumet och detta är inlägg nummer 1 för mig. Letade lite efter köpråd men hittade ingen avsedd tråd för det, ber om ursäkt ifall jag inte letar tillräckligt bra, isf får ni gärna tipsa var jag finner svaren på mina frågor!

Det är så att jag går i tankarna på att skaffa mig en M3 LR när leasingperioden går ut på min nuvarande bil, Volvo V60 laddhybrid, i mars 2022 någongång.
Mina frågor gäller lite konfigurering och finansiering av bilen. Har siktat in mig på Long range men sen då....
- Är det värt att uppgradera autopiloten? Gillar Summon funktionen som jag sett lite videos kring men den verkar vara lite begränsad här i Sverige/EU om jag förstått det rätt?
- Vinterdäck, köpa tillsammans med bilen eller separat efteråt? Std mått på bultmönster och annat?
- Dragkrok. Jag har egentligen inget behov av att dra släp eller husvagn men däremot så använder jag cykelhållare relativt ofta. Vad är bästa lösningen då, finns det något alternativ till dragkrok? Såg någon video om hur besvärligt det var att montera den jämför hur jag har det på nuvarande bil med elektriskt utfällbar krok.
- Jag har skummat lite av trådarna och förstått att det är vissa modeller som tillverkas i Kina och andra i USA, med olika batterier i? Såg någonstans att man fick någon rabatt kopplat till made in China. Något att tänka på här vid nyköp?
- Finansiering, är privatperson och har inget företatag att leasa bilen på. Tips på bra upplägg?
- Köpa begagnad bil, är det ens någon idé? Ser att 2:a handspriserna är såpass höga att man i princip får en helt ny bil av MY 2021/2022 till bara en liten extrakostnad i jämförelse...
Något annat jag förbisett och bör känna till? Läste något om referral codes, hur funkar det?
Tack på förhand för era tips för att genomföra ett schysst köp!
Med Vänliga Hälsningar
/Doktorn