Krockvarning

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
JustGo
Teslaägare

Krockvarning

Inlägg av JustGo »

När man snabbt närmar sig ett fordon framför, varnar bilen och den framförvarande visas röd.
Skulle vilja veta om bilen kommer att stanna automatiskt eller köra in i framförvarande bil. Det är inget jag känner för att testa.
Kör man långsamt fram mot ett t ex rödljus med en bil framför får man ingen varning annat än de normala avståndsvarningarna som slutar med ”Stanna”. Vill inte gärna testa det heller, om jag kan köra in framförvarande bil alltså.

Skulle alltså vilja veta hur Teslan fungerar i dessa situationer.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Re: Krockvarning

Inlägg av taliz »

https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Elix747
Teslaägare

Inlägg av Elix747 »

Vid körning på motorväg blev det ett snabbt och plötsligt stopp. Jag tvärbromsade, och det gjorde även bilen. Det hr ju normalt varit svårt att veta, men Teslan (M3) pep och blinkade. Det kom även upp ett meddelande i displayen att autobromssystem var aktiverat som stod kvar ett tag. Bilen bromsade, men det är svårt att veta om bilen hade stannat av sig själv eller krockat i låg fart. Det är möjligt att bilen tryckte bromsen till max för att öka bromskraften. Bilen kommer sannolikt göra sitt bästa för tar inte krocka.

Resan slutade gott, även om det inte var många meter mellan bilarna när vi väl fått stopp. Det är den närmaste upplevelsen av Teslas autobromssystem.
TMY LR AWD 19” Black, 2024, 7000 km
TM3 LR AWD 19” Black, 2019, 242000 km
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

Ja.

Nästan alla nya bilar har automatisk nödbroms idag.
97% tror jag det var.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

Fredrik j skrev:
97% tror jag det var.
Betyder dock inte att det funkar lika bra i alla. Rätt stor skillnad, som tex videon länkad ovan visar.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

Elix747 skrev:
Vid körning på motorväg blev det ett snabbt och plötsligt stopp. Jag tvärbromsade, och det gjorde även bilen. Det hr ju normalt varit svårt att veta, men Teslan (M3) pep och blinkade. Det kom även upp ett meddelande i displayen att autobromssystem var aktiverat som stod kvar ett tag. Bilen bromsade, men det är svårt att veta om bilen hade stannat av sig själv eller krockat i låg fart. Det är möjligt att bilen tryckte bromsen till max för att öka bromskraften. Bilen kommer sannolikt göra sitt bästa för tar inte krocka.

Resan slutade gott, även om det inte var många meter mellan bilarna när vi väl fått stopp. Det är den närmaste upplevelsen av Teslas autobromssystem.
Det finns ju flera olika typer av autobroms. Dels att bilen bromsar själv, dels en typ av assist-funktion där bilen bromsar hårdare än vad den normalt skulle gjort när bromspedalen är i läge X.
Olika tillverkares system har också diverse olika begränsningar, tex att de bara funkar upp till en viss hastighet. Vissa är bättre på att upptäcka gående, andra på fordon eller andra objekt etc etc..

Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

taliz skrev:
Fredrik j skrev:
97% tror jag det var.
Betyder dock inte att det funkar lika bra i alla. Rätt stor skillnad, som tex videon länkad ovan visar.
Jag har inte provat mot pappfigurer. Mot bilar har systemet i min bil fungerat.
Användarvisningsbild
dd88

Inlägg av dd88 »

Alla tillverkare har problem med detta. Euro NCAP har ett nytt testsystem på gång, kan tänka mig att många tillverkare får hemläxa.

Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ove13063

Inlägg av Tellus »

JustGo skrev:
När man snabbt närmar sig ett fordon framför, varnar bilen och den framförvarande visas röd.
Skulle vilja veta om bilen kommer att stanna automatiskt eller köra in i framförvarande bil. Det är inget jag känner för att testa.
Kör man långsamt fram mot ett t ex rödljus med en bil framför får man ingen varning annat än de normala avståndsvarningarna som slutar med ”Stanna”. Vill inte gärna testa det heller, om jag kan köra in framförvarande bil alltså.

Skulle alltså vilja veta hur Teslan fungerar i dessa situationer.

Man kan ändra i inställningarna om man tycker den varnar för tidigt (i onödan), men det kanske ni visste.
Tror det finns tidig, medel, sen eller något liknande.
3P 2019 / $ Pläd 2023 / YP 2024 / Juniper AWD 2026 / SigenStor 14,8kWp 24kWh
Crius

Inlägg av Crius »

Fredrik j skrev:
taliz skrev:
Fredrik j skrev:
97% tror jag det var.
Jag har inte provat mot pappfigurer. Mot bilar har systemet i min bil fungerat.
Att testa med pappfigur är rätt korkat om systemen använder radar.
Skriv svar