Stort powerbank-batteri för att ladda ett Tesla-batteri?
Moderator: Redaktion
Stort powerbank-batteri för att ladda ett Tesla-batteri?
Jag skulle vilja köpa ett stort powerbank-batteri för att kunna ladda min Tesla M3P ifall det skulle få tomt batteri pga att jag glömt ladda bilen.
Vad tror ni om detta powerbank-batteri?
https://www.netonnet.se/art/hem-fritid/ ... 453.13723/
Är det ett bra och prisvärt batteri jag skulle kunna ha i hålet under mattan i bagageutrymmet bak i bilen?
Enligt denna video så levererar en Ecoflow Delta-powerbank ojordad ström men Teslas laddare kräver jordad ström:
Han i videon gjorde så att powerbanken låtsas att strömmen är jordad genom att köpa en sån här:
Men den var gjord för amerikanska strömuttag inte svenska. Kan jag köpa en sån grej som passar ett svenskt strömuttag? Vad heter de på svenska och var kan jag köpa en sån?
Är det farligt att lura en Tesla att strömmen den får är jordad men egentligen är ojordad på detta sätt? Om man är långt borta från ett vanligt strömuttag och måste använda en powerbank på detta sätt så går det väl inte att få "äkta" jordad ström? Så man måste "lura Tesla-bilen"?
Det vore nice att ha ett sådant powerbank-batteri i bagaget så man kan ladda sitt eget eller nån annan Tesla-bils batteri om nån glömt ladda bilen så man kan köra till närmsta laddare sen. Denna Ecoflow Delta-powerbank kan ge min bil ca 8 km extra räckvidd på 1 timmes laddning om jag räknat rätt.
Vad tror ni om detta powerbank-batteri?
https://www.netonnet.se/art/hem-fritid/ ... 453.13723/
Är det ett bra och prisvärt batteri jag skulle kunna ha i hålet under mattan i bagageutrymmet bak i bilen?
Enligt denna video så levererar en Ecoflow Delta-powerbank ojordad ström men Teslas laddare kräver jordad ström:
Han i videon gjorde så att powerbanken låtsas att strömmen är jordad genom att köpa en sån här:
Men den var gjord för amerikanska strömuttag inte svenska. Kan jag köpa en sån grej som passar ett svenskt strömuttag? Vad heter de på svenska och var kan jag köpa en sån?
Är det farligt att lura en Tesla att strömmen den får är jordad men egentligen är ojordad på detta sätt? Om man är långt borta från ett vanligt strömuttag och måste använda en powerbank på detta sätt så går det väl inte att få "äkta" jordad ström? Så man måste "lura Tesla-bilen"?
Det vore nice att ha ett sådant powerbank-batteri i bagaget så man kan ladda sitt eget eller nån annan Tesla-bils batteri om nån glömt ladda bilen så man kan köra till närmsta laddare sen. Denna Ecoflow Delta-powerbank kan ge min bil ca 8 km extra räckvidd på 1 timmes laddning om jag räknat rätt.
Här är en lista på förkortningar och deras betydelse, som folk i detta Tesla-forum ofta använder: viewtopic.php?f=57&t=6258#p122075
Re: Stort powerbank-batteri för att ladda ett Tesla-batteri?
Varför?
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
3P vit/vit, ibland
För att det är dyrt att slänga en bil bara för att man glömt ladda den och den befinner sig utom räckhåll för ett strömuttag.Remuz skrev:Varför?
Här är en lista på förkortningar och deras betydelse, som folk i detta Tesla-forum ofta använder: viewtopic.php?f=57&t=6258#p122075
- mikebike
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Och du tror att 8 km är avgörande för att hitta ett vägguttag?tommyd skrev:För att det är dyrt att slänga en bil bara för att man glömt ladda den och den befinner sig utom räckhåll för ett strömuttag.Remuz skrev:Varför?

Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Känns som en avancerad trollning. Vägguttag finns överallt och glömma ladda bilen är rätt svårt eftersom det en del intelligens i den som hjälper tom de mest förtappade själar med påminnelser.
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
3P vit/vit, ibland
skruva dit bogseröglan och låt nån bil bogsera dig, med regenereringen får du ström i batteriet.
- ovelundkvist
- Teslaägare
- Kontakt:
”slänga en bil”?!? Detta kan inte vara seriöst menat!tommyd skrev:För att det är dyrt att slänga en bil bara för att man glömt ladda den och den befinner sig utom räckhåll för ett strömuttag.Remuz skrev:Varför?

- fth
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Den här frågan dyker upp med jämna mellanrum i alla elbilsforum jag frekventerar, nästan uteslutande väckt av icke elbilsägare.
Det finns inget faktiskt problem som en ”reservdunk” löser.
Brukar du åka omkring med en reservdunk bensin i din nuvarande bil? (Jag förutsätter att du fortfarande kör fossilt)
/fth
Brukar du åka omkring med en reservdunk bensin i din nuvarande bil? (Jag förutsätter att du fortfarande kör fossilt)
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
- mikebike
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Dessutom en halvliters reservdunk.fth skrev:Den här frågan dyker upp med jämna mellanrum i alla elbilsforum jag frekventerar, nästan uteslutande väckt av icke elbilsägare.
/fth

Volvo PV 544 Special 1963
Det är sannolikt ganska långt ifrån all energi som blir lagrad i bilens batteri.tommyd skrev:Denna Ecoflow Delta-powerbank kan ge min bil ca 8 km extra räckvidd på 1 timmes laddning om jag räknat rätt.
Det du får i och kan köra med är sannolikt mindre än 1 kWh, och du bör räkna med att bilen kanske drar 2kWh, så mer än en halvmil bör du inte räkna med. Sannolikt mindre. Det känns som att ta med en zippotändare som reserv till sin bensinbil…
Din M3P reserverar 4.5% av totala batterikapaciteten under 0% på batterimätaren så där finns mer än 3kWh som är tillgängliga( när biken är ny ca 3.6kWh, så man kan kanske räkna 2.5 som ”nödström” vilket gör att man redan har en reserv på en mil( minst).
Se nedanstående bild från min M3P, buffer är kapaciteten under noll%.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
- fth
- Teslaägare
Ja, precis, batteriet i länken för 14,500:- motsvarar ju att åka omkring med en 0.5l PET-flaska med bensin i en fossilbil, det skulle väl ingen komma på tanken att göra, men så fort det handlar om elbilar så måste man av någon anledning hitta dyra lösningar på icke-problem.mikebike skrev:Dessutom en halvliters reservdunk.
Batteriet väger ju dessutom 14 kg, så f-n vet om det ens kan kompensera för den ökade förbrukningen detta innebär

/fth
- Teslaspolen
- Teslaägare
Precis så. Fullkomligt meningslöst.fth skrev:Ja, precis, batteriet i länken för 14,500:- motsvarar ju att åka omkring med en 0.5l PET-flaska med bensin i en fossilbil, det skulle väl ingen komma på tanken att göra, men så fort det handlar om elbilar så måste man av någon anledning hitta dyra lösningar på icke-problem.mikebike skrev:Dessutom en halvliters reservdunk.
Batteriet väger ju dessutom 14 kg, så f-n vet om det ens kan kompensera för den ökade förbrukningen detta innebär![]()
/fth
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
Risk att man har glömt att ladda även den, när den behövs...
TM3 LR -24 Highland
Köp 10 stycken och koppla ihop med supraledare. Det brukar jag alltid göra
Tack för beräkningen och varningen att man får betydligt mindre Wh än "på pappret". Jag köpte den ändå ikväll och håller på att ladda den så vi får se om den funkar överhuvudtaget. Säljarna i butiken på Netonnet sa att de hade sålt den i minst ett halvår och några stycken i veckan och att ingen hade lämnat tillbaka den hittills. De visste inte om nån lyckats få den att funka för att ladda sin Tesla. Jag fick köpa den på kredit och om den inte funkar alls på min Tesla så skulle jag kunna låta bli att betala fakturan och lämna tillbaka den inom 30 dagar sa försäljaren. Jag fick inte prova i butiken eftersom de inte hade nåt demoex. Jag såg på bilden att uttagen i den hade jordnings-plupparna så jag antog att det betyder att den skickar "jordad" ström och att det ska funka. Annars lämnar jag tillbaka den och håller tummarna att jag aldrig glömmer ladda bilen. Trevligt att ni har så bra minnen här i forumet men jag har det tyvärr inteAAKEE skrev:Det är sannolikt ganska långt ifrån all energi som blir lagrad i bilens batteri.tommyd skrev:Denna Ecoflow Delta-powerbank kan ge min bil ca 8 km extra räckvidd på 1 timmes laddning om jag räknat rätt.
Det du får i och kan köra med är sannolikt mindre än 1 kWh, och du bör räkna med att bilen kanske drar 2kWh, så mer än en halvmil bör du inte räkna med. Sannolikt mindre. Det känns som att ta med en zippotändare som reserv till sin bensinbil…
Din M3P reserverar 4.5% av totala batterikapaciteten under 0% på batterimätaren så där finns mer än 3kWh som är tillgängliga( när biken är ny ca 3.6kWh, så man kan kanske räkna 2.5 som ”nödström” vilket gör att man redan har en reserv på en mil( minst).

Jag har tidigare köpt ett batteri med inbyggd däckuppblåsarslang utifall att jag skulle få pyspunka eller kör förbi nån som fått pyspunka. Ja jag vet att jag förberett mig förmodligen onödigt mycket men jag är väl lite prepper då

Edit:
Jag kopplade in Tesla-laddaren hemma och den lyser grönt efter at jag tryckte på en liten knapp på powerbanken, så det bådar gott att det ska funka!

Senast redigerad av tommyd, redigerad totalt 1 gånger.
- fth
- Teslaägare
Den där produkten är faktiskt riktigt bra och kan säkert vara väldigt användbar som reservkraft, på campingturen, etc, men som "reservdunk" är den som sagt helt meningslös.tommyd skrev:Tack för beräkningen och varningen att man får betydligt mindre Wh än "på pappret". Jag köpte den ändå ikväll och håller på att ladda den så vi får se om den funkar överhuvudtaget. Säljarna i butiken på Netonnet sa att de hade sålt den i minst ett halvår och några stycken i veckan och att ingen hade lämnat tillbaka den hittills. De visste inte om nån lyckats få den att funka för att ladda sin Tesla. Jag fick köpa den på kredit och om den inte funkar alls på min Tesla så skulle jag kunna låta bli att betala fakturan och lämna tillbaka den inom 30 dagar sa försäljaren. Jag fick inte prova i butiken eftersom de inte hade nåt demoex. Jag såg på bilden att uttagen i den hade jordnings-plupparna så jag antog att det betyder att den skickar "jordad" ström och att det ska funka. Annars lämnar jag tillbaka den och håller tummarna att jag aldrig glömmer ladda bilen. Trevligt att ni har så bra minnen här i forumet men jag har det tyvärr inte.
Jag har tidigare köpt ett batteri med inbyggd däckuppblåsarslang utifall att jag skulle få pyspunka eller kör förbi nån som fått pyspunka. Ja jag vet att jag förberett mig förmodligen onödigt mycket men jag är väl lite prepper då.
Jag har själv funderat på att skaffa den eller någon liknande produkt, men inte till bilen då

/fth
Ja, det där är bara att lägga ner. Det kommer helt sakna betydelse när du lärt känna bilen och förstår hur bra den håller koll på laddningen och beräknar räckvidden.
Det är en helt annan sak med dotterns elmoped. Där behöver man ha ett reservbatteri så att man kan åka ut på ett och sedan hem på det andra och känna sig trygg. Den är dålig på att visa laddnivån och kan inte alls beräkna räckvidden. Men till en elbil eller i synnerhet en Tesla ser jag absolut ingen poäng.
Det är en helt annan sak med dotterns elmoped. Där behöver man ha ett reservbatteri så att man kan åka ut på ett och sedan hem på det andra och känna sig trygg. Den är dålig på att visa laddnivån och kan inte alls beräkna räckvidden. Men till en elbil eller i synnerhet en Tesla ser jag absolut ingen poäng.
Kompressor och kit för att plugga däck har jag alltid med mig, men det tillför ett värde. 1kWh batteri skulle inte tillföra mig värde tyvärr. Det är för lite för att göra skillnad.
Bilen kommer påminna dig duktigt, särskilt om det är kyligt eller om du kommer under 20% SoC. Sedan blir det liksom rutin att ploppa i sladden när man parkerar
Bilen kommer påminna dig duktigt, särskilt om det är kyligt eller om du kommer under 20% SoC. Sedan blir det liksom rutin att ploppa i sladden när man parkerar
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
3P vit/vit, ibland
En gång till: Din bil har en räckvidd på ca 40 mil. Du betalar ca 15000 kr för att få 8 km extra räckvidd. Varför?tommyd skrev:Tack för beräkningen och varningen att man får betydligt mindre Wh än "på pappret". Jag köpte den ändå ikväll och håller på att ladda den så vi får se om den funkar överhuvudtaget. Säljarna i butiken på Netonnet sa att de hade sålt den i minst ett halvår och några stycken i veckan och att ingen hade lämnat tillbaka den hittills. De visste inte om nån lyckats få den att funka för att ladda sin Tesla. Jag fick köpa den på kredit och om den inte funkar alls på min Tesla så skulle jag kunna låta bli att betala fakturan och lämna tillbaka den inom 30 dagar sa försäljaren. Jag fick inte prova i butiken eftersom de inte hade nåt demoex. Jag såg på bilden att uttagen i den hade jordnings-plupparna så jag antog att det betyder att den skickar "jordad" ström och att det ska funka. Annars lämnar jag tillbaka den och håller tummarna att jag aldrig glömmer ladda bilen. Trevligt att ni har så bra minnen här i forumet men jag har det tyvärr inteAAKEE skrev:Det är sannolikt ganska långt ifrån all energi som blir lagrad i bilens batteri.tommyd skrev:Denna Ecoflow Delta-powerbank kan ge min bil ca 8 km extra räckvidd på 1 timmes laddning om jag räknat rätt.
.
Jag har tidigare köpt ett batteri med inbyggd däckuppblåsarslang utifall att jag skulle få pyspunka eller kör förbi nån som fått pyspunka. Ja jag vet att jag förberett mig förmodligen onödigt mycket men jag är väl lite prepper då.
Edit:
Jag kopplade in Tesla-laddaren hemma och den lyser grönt efter at jag tryckte på en liten knapp på powerbanken, så det bådar gott att det ska funka!. Jag ska ladda den till 100 % och sen testa att ladda bilen och återkomma med hur många procent och km bilen säger att den fick från en full powerbank-laddning.
Det här är ju bara ett köpt inlägg skulle jag säga. Finns minst ett till sånt på forumet med samma produkt.
Ioniq 5 FE AWD
Jag testade nyss och det funkade tyvärr inte. Powerbanken ska klara 1800 W men bilen drog lite mer än 3000 W och då stod det "overload" på powerbanken och den slutade ladda.
Den kunde ladda några få sekunder bara. Jag provade några gånger och samma sak hände. Jag kollade i bilen om jag kunde ställa ner hur mycket den skulle dra och jag kunde ställa mellan 5-13 A. Den var redan inställd på 5 A så det betyder att powerbanken inte orkar ladda bilen tyvärr. Så jag kommer lämna tillbaka powerbanken imorrn. P.S. Jösses vad paranoida ni är att jag skulle vara nån form av bensinbils-troll eller powerbank-spammare haha.
Men nu vet ni att just den powerbanken inte funkar för en Tesla M3P så slipper fler prova i onödan om nån nu skulle få för sig att vilja prova.
Den kunde ladda några få sekunder bara. Jag provade några gånger och samma sak hände. Jag kollade i bilen om jag kunde ställa ner hur mycket den skulle dra och jag kunde ställa mellan 5-13 A. Den var redan inställd på 5 A så det betyder att powerbanken inte orkar ladda bilen tyvärr. Så jag kommer lämna tillbaka powerbanken imorrn. P.S. Jösses vad paranoida ni är att jag skulle vara nån form av bensinbils-troll eller powerbank-spammare haha.
Men nu vet ni att just den powerbanken inte funkar för en Tesla M3P så slipper fler prova i onödan om nån nu skulle få för sig att vilja prova.
- Christian K
- Teslaägare
5A x 240V = 1200 W så jag förstår inte varför laddaren drog 3000. Låter mer som om den var inställd på 13A.
- fth
- Teslaägare
Det finns som sagt många videos på Youtube där exakt den där produkten används för att ladda Tesla-bilar, iofs i USA med 110V etc, och dom behövde "fejka" jord via en adapter, men att invertern är kraftfull nog råder det nog inga tvivel om
Fortfarande helt meningslöst, men alltså fullt genomförbart.
/fth
Fortfarande helt meningslöst, men alltså fullt genomförbart.
/fth
Med den här ska man få ca 32 km (beroende på bil såklart).
Är väl inte så dumt faktiskt? Kostar den 10-20 tkr och man kan ladda den i hemmet och kanske på jobbet så klarar man ju upp mot 6 mil om dagen. Tror dock den blir lite dyrare. Lär väl vara minst 5kWh iaf?
https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... U-pTK0OJ5A
Är väl inte så dumt faktiskt? Kostar den 10-20 tkr och man kan ladda den i hemmet och kanske på jobbet så klarar man ju upp mot 6 mil om dagen. Tror dock den blir lite dyrare. Lär väl vara minst 5kWh iaf?
https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... U-pTK0OJ5A