ABRP & Kalibrerad referensförbrukning

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Delta1
Teslaägare

ABRP & Kalibrerad referensförbrukning

Inlägg av Delta1 »

Hej,

Vad är egentligen "Kalibrerad referensförbrukning" i ABRP? Är det den förbrukningssiffran jag ska använda när jag planerar min resa, eller ska jag använda en annan? Är siffran hämtad/beräknad på faktisk historisk förbrukning?

Anledningen till frågan är att jag har för mig att det tidigare fanns en annan föreslagen förbrukningssiffra som låg runt 210 Wh/km @ 110km/h, och jag har tidigare justerat ner den då jag tyckt att jag har kommit fram till nästa laddare med för mkt kvar i batteriet jämfört med vad ABRP estimerade att jag skulle ha kvar. Jag har, under långfärder justerat ner förbrukningen till ca 202Wh/km och kommit närmare sanningen.

Nu säger ABRP att min "Kalibrerade referensförbrukning" är 189Wh/km, vilket jag tycker låter lite. Det kan tyckas vara liten skillnad, men gör skillnad i total restid och antal laddstopp när man kör långt som te x till alperna.

Någon som kan reda ut detta för mig?

Mvh,
//T
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: ABRP & Kalibrerad referensförbrukning

Inlägg av fth »

ABRP beräknar precis som du säger löpande en referensförbrukning, jag brukar då och då få frågan om jag skall ersätta tidigare värde med aktuellt snitt.

Jag har hittat ett referensvärde som jag är nöjd med, så jag brukar svara ”nej” på den frågan, har du en siffra som funkar för dig så behåll den är min rekommendation.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren

Re: ABRP & Kalibrerad referensförbrukning

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Jag tycker att ändring av referensförbrukning påverkar väldigt lite, åtminstone för Audi e-tron.

Det är framförallt vilken maxhastighet jag lagt in som gör stor skillnad, och att jag även håller den förstås, då e-tron är väldigt törstig i höga hastigheter.

Därefter väglaget, temperatur och vind. Allt annat än rak medvind behöver anges som motvind, verkar som att hård sidovind nästan är värre än motvind.

Med de inställningarna brukar ABRP stämma bra för mig:
Hemresa2.png
ABRP_Hemresa.JPG
Audi e-tron 55 Quattro 95 kWh MY19
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
Skriv svar