Model Y - Sverige vs Hong Kong - WLTP

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
P_EL
Teslaägare

Model Y - Sverige vs Hong Kong - WLTP

Inlägg av P_EL »

Varför är det skillnad i WLTP mellan Sverige och Hong-Kong för Model Y?

Version HongKong Sverige
RWD 455km Finns ej
AWD 542km 507km
Perf 528km 480km (uppsk. ej WLTP i Sverige)
Model S 90D -16
Model Y LR - 24
Användarvisningsbild
ReNewAble
Teslaägare

Re: Model Y - Sverige vs Hong Kong - WLTP

Inlägg av ReNewAble »

Det är något som inte stämmer med vad de anger för WLTP för Model Y i Europa. Tror att Hong Kong är närmare sanningen.

Om jag ser vad min Model Y har för räckvidd vid batterisymbolen vid 100% laddning så är det ca 490 km. Min Model 3 (2020) med 560km WLTP visade 499 km vid batteriet när den var ny och fulladdad.

Så omkring 540km WLTP för Y låter mer rimligt då räckvidden inte skiljer mycket mot min 3:a.

Jag tror att Tesla bara har dragit till med ett konservativt tal som inte är korrekt beräknat/testat. Blir enkelt för dem att höja ”räckvidden” senare :-)
Model Y LR AWD 2021
Model 3 LR AWD 19” 2020
BMW i3 94Ah REX 2018 (såld)
Användarvisningsbild
Maw
Teslaägare

Inlägg av Maw »

ReNewAble skrev:
Jag tror att Tesla bara har dragit till med ett konservativt tal som inte är korrekt beräknat/testat. Blir enkelt för dem att höja ”räckvidden” senare :-)
Jag trodde inte att tillverkarna kunde skriva ner WLTP även om de ville? Testas inte WLTP fram i standardiserade tester?
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

Maw skrev:
ReNewAble skrev:
Jag trodde inte att tillverkarna kunde skriva ner WLTP även om de ville? Testas inte WLTP fram i standardiserade tester?
Jo dom kan tydligen skriva ner om dom vill, finns väl några inlägg om det nånstans här :lol:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
binsell-gerdin
Teslaägare

Inlägg av binsell-gerdin »

Hongkong får amerikanska bilar, nåt skattemässigt har jag för mig. Hittar inte länken
Användarvisningsbild
MrOCM
Teslaägare

Inlägg av MrOCM »

binsell-gerdin skrev:
Hongkong får amerikanska bilar, nåt skattemässigt har jag för mig. Hittar inte länken
Om det är USA-byggda MY så lär de väl ha det större 82kWh-batteriet som de får där (om jag förstått det hela rätt) istället för 75kWh-batteriet vi väl får i våra MY (än så länge). Det skulle ju kunna förklara skillnaden.
Model S 75 D (2018-2020), Model Y LR (2021)
Användarvisningsbild
ReNewAble
Teslaägare

Inlägg av ReNewAble »

MrOCM skrev:
binsell-gerdin skrev:
Om det är USA-byggda MY så lär de väl ha det större 82kWh-batteriet som de får där (om jag förstått det hela rätt) istället för 75kWh-batteriet vi väl får i våra MY (än så länge). Det skulle ju kunna förklara skillnaden.
Model Y i Hong Kong kommer från Shanghai. De levererade en del Model 3 från Fremont i starten men nu kommer allt från Shanghai. Så det är samma batteri som bilarna vi får hit.

https://insideevs.com/news/524038/tesla ... -hongkong/
Model Y LR AWD 2021
Model 3 LR AWD 19” 2020
BMW i3 94Ah REX 2018 (såld)
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare

Inlägg av OfarligTesla »

Skall ju vara nytt större batteri från LG i Q4, verkar ju vara kring 81 kWh kontra 75 kWh som i de som levererades i Q3. Verkar som de som registrerats i Tyskland skall till största delen vara just det större batteriet, de kanske inte ändrar på hemsidan eftersom några fortfarande kommer vara det mindre batteriet under Q4. Gissar på att de ändrar på hemsidan inför Q1 dock.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael72656

Inlägg av mikebike »

OfarligTesla skrev:
Skall ju vara nytt större batteri från LG i Q4, verkar ju vara kring 81 kWh kontra 75 kWh som i de som levererades i Q3. Verkar som de som registrerats i Tyskland skall till största delen vara just det större batteriet, de kanske inte ändrar på hemsidan eftersom några fortfarande kommer vara det mindre batteriet under Q4. Gissar på att de ändrar på hemsidan inför Q1 dock.
Enligt min sales advisor är det samma spec för Q4 som i Q3, jag har sagt att jag väntar på längre räckvidd.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare

Inlägg av OfarligTesla »

mikebike skrev:
Enligt min sales advisor är det samma spec för Q4 som i Q3, jag har sagt att jag väntar på längre räckvidd.
Din sales advisor kollar på hemsidan för sin information, de har väldigt lite information och har oftast mindre koll än de som läser mycket från andra länder. Nästa fredag tror jag bilar var på marken i Tyskland och det skulle bekräftas exakt hur stora batterierna var.
Användarvisningsbild
P_EL
Teslaägare

Inlägg av P_EL »

Jag har inte varit med om att en ”sales advisor” någonsin haft information om nyheter/specar som inte redan varit kända här på forumet…
Model S 90D -16
Model Y LR - 24
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare

Inlägg av OfarligTesla »

Nu verkar det ha börjat levereras Y med större batteri i Tyskland. Bör komma mycket rapporter på det närmaste tiden.
Viggo

Inlägg av Viggo »

OfarligTesla skrev:
Nu verkar det ha börjat levereras Y med större batteri i Tyskland. Bör komma mycket rapporter på det närmaste tiden.
Intressant! Ser inget om detta på TFF-forumet, men du har fångat upp det någon annanstans kanske?
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare

Inlägg av OfarligTesla »

Viggo skrev:

Intressant! Ser inget om detta på TFF-forumet, men du har fångat upp det någon annanstans kanske?
TMC med länk till TFF 2 poster ner.

https://teslamotorsclub.com/tmc/posts/6113188/
Skriv svar