Överproduktion från solceller

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
flipmac
Teslaägare
Inlägg: 583
Blev medlem: 09 dec 2020 07:16

Överproduktion från solceller

Inlägg av flipmac »

Vi är nära att beställa solceller till taket. Då vi har fjärrvärme har vi relativt låg årsförbrukning av el på ~4000 kWh. Den offerten som är aktuell ligger på 9 kWp toppeffekt och förväntad årsproduktion på 7600 kWh. Detta då jag tagit höjd för elbil. Frågan är vad som händer första året om leverans av elbil dröjer och vi får en stor överproduktion?

Om jag förstått saken rätt går vi miste om skattereduktionen på 60 öre samt riskerar att bli momspliktiga då vi inte räknas som mikroproducent. Min fråga är om någon har erfarenhet av detta och hur krångligt det i så fall var?

/Flipmac
Tesla Model Y RWD 2023 vit/svart
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4207
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Överproduktion från solceller

Inlägg av nek0 »

flipmac skrev:
Vi är nära att beställa solceller till taket. Då vi har fjärrvärme har vi relativt låg årsförbrukning av el på ~4000 kWh. Den offerten som är aktuell ligger på 9 kWp toppeffekt och förväntad årsproduktion på 7600 kWh. Detta då jag tagit höjd för elbil. Frågan är vad som händer första året om leverans av elbil dröjer och vi får en stor överproduktion?

Om jag förstått saken rätt går vi miste om skattereduktionen på 60 öre samt riskerar att bli momspliktiga då vi inte räknas som mikroproducent. Min fråga är om någon har erfarenhet av detta och hur krångligt det i så fall var?

/Flipmac
Jag har Eon och straffas inte för överproduktion.
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Överproduktion från solceller

Inlägg av [JM] »

flipmac skrev:
Vi är nära att beställa solceller till taket. Då vi har fjärrvärme har vi relativt låg årsförbrukning av el på ~4000 kWh. Den offerten som är aktuell ligger på 9 kWp toppeffekt och förväntad årsproduktion på 7600 kWh. Detta då jag tagit höjd för elbil. Frågan är vad som händer första året om leverans av elbil dröjer och vi får en stor överproduktion?

Om jag förstått saken rätt går vi miste om skattereduktionen på 60 öre samt riskerar att bli momspliktiga då vi inte räknas som mikroproducent. Min fråga är om någon har erfarenhet av detta och hur krångligt det i så fall var?

/Flipmac
Som jag förstått det så är det så här:
Du går miste om 60öre bidraget på all överproduktion.
Elbolaget kan kräva en engångskostnad på några tusenlappar för bytet av elmätare.

Thats it
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2293
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Överproduktion från solceller

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Reglerna ändras tyvärr rätt ofta.

Men har faktiskt förbättrats något senaste året just gällande överskottsel:

https://www.energimarknadsbyran.se/solc ... /salja-el/
Användarvisningsbild
IcePic
Teslaägare
Inlägg: 214
Blev medlem: 27 apr 2021 21:23
Referralkod: ts.la/jan21228

Re: Överproduktion från solceller

Inlägg av IcePic »

nek0 skrev:
flipmac skrev:
Vi är nära att beställa solceller till taket. Då vi har fjärrvärme har vi relativt låg årsförbrukning av el på ~4000 kWh. Den offerten som är aktuell ligger på 9 kWp toppeffekt och förväntad årsproduktion på 7600 kWh. Detta då jag tagit höjd för elbil. Frågan är vad som händer första året om leverans av elbil dröjer och vi får en stor överproduktion?

Om jag förstått saken rätt går vi miste om skattereduktionen på 60 öre samt riskerar att bli momspliktiga då vi inte räknas som mikroproducent. Min fråga är om någon har erfarenhet av detta och hur krångligt det i så fall var?

/Flipmac
Jag har Eon och straffas inte för överproduktion.
Tror inte vattenfall gör det heller.
Tesla M3 LR..
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10933
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Överproduktion från solceller

Inlägg av Jerker »

Det är ju ren idioti att straffa "överproduktion" eller att ens ha ett tak. När vi borde välkomna all produktion från solceller så ska man ju inte motarbeta den.
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2293
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Överproduktion från solceller

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Du får ju som privatperson just nu sälja överproduktion för 30 000:- sek per år, så det är ju en klar förbättring mot tidigare.

Läste i förarbeten tidigare, varför det ska överhuvudtaget finnas en gräns:

”…ett framtida omotiverat högt skattebortfall kan förebyggas.”
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10933
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Överproduktion från solceller

Inlägg av Jerker »

Off Grid Byggaren skrev:
Du får ju som privatperson just nu sälja överproduktion för 30 000:- sek per år, så det är ju en klar förbättring mot tidigare.

Läste i förarbeten tidigare, varför det ska överhuvudtaget finnas en gräns:

”…ett framtida omotiverat högt skattebortfall kan förebyggas.”
Ja, för det är ju viktigare än att vi klarar miljömålen... :cry:
Användarvisningsbild
wannabee
Teslaägare
Inlägg: 926
Blev medlem: 04 sep 2019 13:45

Re: Överproduktion från solceller

Inlägg av wannabee »

[JM] skrev:
flipmac skrev:
Vi är nära att beställa solceller till taket. Då vi har fjärrvärme har vi relativt låg årsförbrukning av el på ~4000 kWh. Den offerten som är aktuell ligger på 9 kWp toppeffekt och förväntad årsproduktion på 7600 kWh. Detta då jag tagit höjd för elbil. Frågan är vad som händer första året om leverans av elbil dröjer och vi får en stor överproduktion?

Om jag förstått saken rätt går vi miste om skattereduktionen på 60 öre samt riskerar att bli momspliktiga då vi inte räknas som mikroproducent. Min fråga är om någon har erfarenhet av detta och hur krångligt det i så fall var?

/Flipmac
Som jag förstått det så är det så här:
Du går miste om 60öre bidraget på all överproduktion.
Elbolaget kan kräva en engångskostnad på några tusenlappar för bytet av elmätare.

Thats it
Är det en engångskostnad alltså?
Läste om nån som skulle få en 4000kwh för mycket och elbolaget föreslog att han skulle ställa ut ett element på full effekt. Stod att han skulle få betala omkring 4000kr till elbolaget om han fick överskott i år. Då trodde jag det var varje år han fick överskott.
Användarvisningsbild
PontusT
Teslaägare
Inlägg: 102
Blev medlem: 03 aug 2019 09:01

Re: Överproduktion från solceller

Inlägg av PontusT »

Enligt skatteverket får du bara reduktion för sålt upp till samma nivå som köpt, se https://skatteverket.se/privat/fastighe ... f41a7.html

Kan tipsa om att man måste själv ta upp detta i sin deklaration vilket jag missat men det ska dock gå att justera via mail även efter inskickad deklaration.

Edit: Det rapporteras in med automatik men såklart till den som står på nätabonnemanget.
Senast redigerad av PontusT, redigerad totalt 1 gånger.
Model 3 Performance.
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2293
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Överproduktion från solceller

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Ja det är skattereduktion för sålt upp till samma nivå som köpt lika som tidigare.

Det nya är att utöver detta får du sälja hur mycket överskott du vill, med upp till 100 A mätarsäkring.

Upp till 30 000:- sek behöver du inte momsregistrera dig.

Upp till 40 000:- sek skattefritt per fastighet om du inte har några andra intäkter som uthyrning etc.

Däröver blir det väl full skatt.
Användarvisningsbild
flipmac
Teslaägare
Inlägg: 583
Blev medlem: 09 dec 2020 07:16

Re: Överproduktion från solceller

Inlägg av flipmac »

Off Grid Byggaren skrev:
Ja det är skattereduktion för sålt upp till samma nivå som köpt lika som tidigare.

Det nya är att utöver detta får du sälja hur mycket överskott du vill, med upp till 100 A mätarsäkring.

Upp till 30 000:- sek behöver du inte momsregistrera dig.

Upp till 40 000:- sek skattefritt per fastighet om du inte har några andra intäkter som uthyrning etc.

Däröver blir det väl full skatt.
Det verkar sammanfattningsvis inte så farligt att överproducera med nuvarande förutsättningar. Men jag förstår också att de ekonomiska incitamenten att sätta upp en större anläggning än nödvändigt inte är så stora heller.
Tesla Model Y RWD 2023 vit/svart
Användarvisningsbild
mickeisol
Teslaägare
Inlägg: 823
Blev medlem: 05 mar 2014 08:46

Re: Överproduktion från solceller

Inlägg av mickeisol »

det är aldrig en kostnad för mätarbyten på säkring under 63A hursomhelst.

Än så länge har nätägaren rätt att ta ut en så kallad "mätavgift" ifall man producerar mer än man köper (men dom måste inte).

Jämtkraft elnät tex, hade 3000kr ink moms i "mätavgift", dom sänkte den till 400kr ink moms ifjol och i år har dom helt tagit bort den (bravo).

I övrigt är det lite hur avtalen är med elhandlaren. Vanligt är att man exvis får spotpris minus ett par ören för elen.

skattereduktionen får man på den siffran som är minst i köp eller sälj hursomhelst.
Användarvisningsbild
mickeisol
Teslaägare
Inlägg: 823
Blev medlem: 05 mar 2014 08:46

Re: Överproduktion från solceller

Inlägg av mickeisol »

flipmac skrev:
Off Grid Byggaren skrev:
Ja det är skattereduktion för sålt upp till samma nivå som köpt lika som tidigare.

Det nya är att utöver detta får du sälja hur mycket överskott du vill, med upp till 100 A mätarsäkring.

Upp till 30 000:- sek behöver du inte momsregistrera dig.

Upp till 40 000:- sek skattefritt per fastighet om du inte har några andra intäkter som uthyrning etc.

Däröver blir det väl full skatt.
Det verkar sammanfattningsvis inte så farligt att överproducera med nuvarande förutsättningar. Men jag förstår också att de ekonomiska incitamenten att sätta upp en större anläggning än nödvändigt inte är så stora heller.
Är väl lite ett lotteri, bor man i elområde 4 så är det ju just nu gynnsamt att sälja ström på dagtid med eller utan skattereduktion
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Överproduktion från solceller

Inlägg av [JM] »

wannabee skrev:
[JM] skrev:
flipmac skrev:
Vi är nära att beställa solceller till taket. Då vi har fjärrvärme har vi relativt låg årsförbrukning av el på ~4000 kWh. Den offerten som är aktuell ligger på 9 kWp toppeffekt och förväntad årsproduktion på 7600 kWh. Detta då jag tagit höjd för elbil. Frågan är vad som händer första året om leverans av elbil dröjer och vi får en stor överproduktion?

Om jag förstått saken rätt går vi miste om skattereduktionen på 60 öre samt riskerar att bli momspliktiga då vi inte räknas som mikroproducent. Min fråga är om någon har erfarenhet av detta och hur krångligt det i så fall var?

/Flipmac
Som jag förstått det så är det så här:
Du går miste om 60öre bidraget på all överproduktion.
Elbolaget kan kräva en engångskostnad på några tusenlappar för bytet av elmätare.

Thats it
Är det en engångskostnad alltså?
Läste om nån som skulle få en 4000kwh för mycket och elbolaget föreslog att han skulle ställa ut ett element på full effekt. Stod att han skulle få betala omkring 4000kr till elbolaget om han fick överskott i år. Då trodde jag det var varje år han fick överskott.
Elmätaren är en engångskostnad. Som dom kan tvinga dig betala men jag tror inte någon råkat ut för det i verkligheten.

60-öre bidraget får du ju från skatteverket på deklarationen varje år.
Användarvisningsbild
mickeisol
Teslaägare
Inlägg: 823
Blev medlem: 05 mar 2014 08:46

Re: Överproduktion från solceller

Inlägg av mickeisol »

Mätarbyte

När installationen är slutförd och installatören skickat en färdiganmälan till nätägaren är det dags för att byta ut din elmätare. Din nätägare är skyldig att kostnadsfritt byta till en elmätare som registrerar både förbrukning och inmatning av el till elnätet.
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2293
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Överproduktion från solceller

Inlägg av Off Grid Byggaren »

mickeisol skrev:
Mätarbyte

När installationen är slutförd och installatören skickat en färdiganmälan till nätägaren är det dags för att byta ut din elmätare. Din nätägare är skyldig att kostnadsfritt byta till en elmätare som registrerar både förbrukning och inmatning av el till elnätet.

Den skyldigheten gäller väl vid mikroproduktion där du förbrukar lika mycket som du producerar på årsbasis.

Vid överskottsel ändras villkoren vad jag förstår till småskalig elproduktion.

Då får elnätsmaffian plötsligt ta ut en avgift.....

Så det gäller då att ha mycket överskottsel eller en elnätsägare med låga avgifter.
Användarvisningsbild
TeslaManne
Teslaägare
Inlägg: 166
Blev medlem: 19 sep 2019 09:10

Re: Överproduktion från solceller

Inlägg av TeslaManne »

Intressant tråd..

Ligger i startgroparna för att få lite paneler uppsatta på vårt hus..

Ni som kan o svara här gissar jag att ni har ett eget system , därav kunskapen kanske..

Lite Offside nu kanske , men har era förväntade kw effekter faktiskt blivit verklighet också.. ?

Med Vänlig Hälsning Manne
Model S 75D 2017
Lund
elbilist
Inlägg: 18
Blev medlem: 05 aug 2021 14:17

Re: Överproduktion från solceller

Inlägg av Lund »

Jag går också i samma tankar, har samma problem och planerar istället att öka min förbrukning hemma genom att skaffa elbil ;) :)
Användarvisningsbild
flipmac
Teslaägare
Inlägg: 583
Blev medlem: 09 dec 2020 07:16

Re: Överproduktion från solceller

Inlägg av flipmac »

Byte av mätare görs ju direkt efter installationen och det är ju ingen som kan veta då om årsproduktionen kommer att bli större eller mindre än förbrukningen. Det syns väl tidigast efter ett fullt kalenderår tänker jag.

Annars är det ju faktist lite lockande att lägga till några extra paneler. Det lär inte kosta många tusenlappar extra när hela jobbet ändå görs.. Om jag lägger till 1000kWh i årsproduktion och säljer detta för i snitt 37 öre (mitt snittpris på köpt el senaste tre åren, senaste året är det 50 öre) så ger det mig 370kr/år vilket så klart tar ganska många år att få tillbaka... 50 öre är ju däremot ganska stor skillnad direkt.

Har jag förstått det hela rätt då? :)

När det gäller själva installationen så är den preliminärbokad till lite senare i vår nu. Ska fixa lite på taket först.

PS bor i elområde 3
Tesla Model Y RWD 2023 vit/svart
DrDR
elbilist
Inlägg: 194
Blev medlem: 20 aug 2021 10:12

Re: Överproduktion från solceller

Inlägg av DrDR »

flipmac skrev:
Byte av mätare görs ju direkt efter installationen och det är ju ingen som kan veta då om årsproduktionen kommer att bli större eller mindre än förbrukningen. Det syns väl tidigast efter ett fullt kalenderår tänker jag.

Annars är det ju faktist lite lockande att lägga till några extra paneler. Det lär inte kosta många tusenlappar extra när hela jobbet ändå görs.. Om jag lägger till 1000kWh i årsproduktion och säljer detta för i snitt 37 öre (mitt snittpris på köpt el senaste tre åren, senaste året är det 50 öre) så ger det mig 370kr/år vilket så klart tar ganska många år att få tillbaka... 50 öre är ju däremot ganska stor skillnad direkt.

Har jag förstått det hela rätt då? :)

När det gäller själva installationen så är den preliminärbokad till lite senare i vår nu. Ska fixa lite på taket först.

PS bor i elområde 3
Ja sätt upp så många paneler som möjligt när det väl görs. Kostar inte mycket per extra panel. Sen betalar de flesta bolag spotpris + tillägg de första åren, tex 20 öre/kWh extra. Du bör också kunna sälja för betydligt mer än 37 öre/kWh, då elen är dyrast på dagen och det är då man producerar den
Renault Zoe Intense 22 kWh -16
Hyundai Ioniq 5, AWD Advanced Komfort 77,4 kWh -23
Solceller 10,3 kWp
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19601
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Överproduktion från solceller

Inlägg av Bjelke »

flipmac skrev:
Byte av mätare görs ju direkt efter installationen och det är ju ingen som kan veta då om årsproduktionen kommer att bli större eller mindre än förbrukningen. Det syns väl tidigast efter ett fullt kalenderår tänker jag.

Annars är det ju faktist lite lockande att lägga till några extra paneler. Det lär inte kosta många tusenlappar extra när hela jobbet ändå görs.. Om jag lägger till 1000kWh i årsproduktion och säljer detta för i snitt 37 öre (mitt snittpris på köpt el senaste tre åren, senaste året är det 50 öre) så ger det mig 370kr/år vilket så klart tar ganska många år att få tillbaka... 50 öre är ju däremot ganska stor skillnad direkt.

Har jag förstått det hela rätt då? :)

När det gäller själva installationen så är den preliminärbokad till lite senare i vår nu. Ska fixa lite på taket först.

PS bor i elområde 3
Vi ska också ”fixa lite på taket först”…. Typ lägga helt nytt plåttak på hela kåken :lol: :lol: :lol:
Vi har shingel-tak nu så egentligen ganska bra utgångsläge, bara att slänga på lite brädor och sen plåt på det, men
ingen av dom två stora plåtfirmorna i Bollnäs har ens bemödat sig att komma hit och räkna på jobbet, och det
var i September jag kontaktade dom… hantverkare kämpar verkligen vidare på sitt usla rykte :evil:
Så här räknar jag inte med några paneler före nästa sommar, om ens det :(
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Överproduktion från solceller

Inlägg av mati »

Hur funkar det när man har ett batteri? Man kan ju i princip ladda batteriet varje natt och sälja allting på dagen igen. Från elbolagets synvinkel ser ju detta ut som om man säljer solel, eller snarare sagt så ser man ingen skillnad mellan sålt solelsöverskott och billig "nattström" som man säljer dyrt på dagen. Hur hanteras detta?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Monark1954
Teslaägare
Inlägg: 1012
Blev medlem: 25 mar 2016 10:02
Ort: Umeå

Re: Överproduktion från solceller

Inlägg av Monark1954 »

mati skrev:
Hur funkar det när man har ett batteri? Man kan ju i princip ladda batteriet varje natt och sälja allting på dagen igen. Från elbolagets synvinkel ser ju detta ut som om man säljer solel, eller snarare sagt så ser man ingen skillnad mellan sålt solelsöverskott och billig "nattström" som man säljer dyrt på dagen. Hur hanteras detta?
Har du t.ex. solpaneler har du vanligast avtal med nätägaren att även leverera ut och en elleverantör som köper (och säljer) din överproduktion och förbrukning.
Med en lite större solpanelanläggning säljer man i bästa fall 50-100 kWh per dygn.
Med dagens bidrag för batteriköp på 50.000 hamnar man i slutändan på kanske max 10 kWh batteri.
Den batteriprodukt jag har sakna styrning för ladda på natten och sälja på dagen.
Kan ställa in för att förbruka själv och ladda med sol eller skydda mot max uttag så säkringen håller.

Det är en kul teknikpryl, kanske kommer funktioner senare. Känns igen från känt elbilmärke.
Att köpa prylar för 50.000 efter bidrag och i praktiken jobba med ca 7-8 kWh går nog nu inte räkna hem.
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Överproduktion från solceller

Inlägg av mati »

Monark1954 skrev:
mati skrev:
Hur funkar det när man har ett batteri? Man kan ju i princip ladda batteriet varje natt och sälja allting på dagen igen. Från elbolagets synvinkel ser ju detta ut som om man säljer solel, eller snarare sagt så ser man ingen skillnad mellan sålt solelsöverskott och billig "nattström" som man säljer dyrt på dagen. Hur hanteras detta?
Har du t.ex. solpaneler har du vanligast avtal med nätägaren att även leverera ut och en elleverantör som köper (och säljer) din överproduktion och förbrukning.
Med en lite större solpanelanläggning säljer man i bästa fall 50-100 kWh per dygn.
Med dagens bidrag för batteriköp på 50.000 hamnar man i slutändan på kanske max 10 kWh batteri.
Den batteriprodukt jag har sakna styrning för ladda på natten och sälja på dagen.
Kan ställa in för att förbruka själv och ladda med sol eller skydda mot max uttag så säkringen håller.

Det är en kul teknikpryl, kanske kommer funktioner senare. Känns igen från känt elbilmärke.
Att köpa prylar för 50.000 efter bidrag och i praktiken jobba med ca 7-8 kWh går nog nu inte räkna hem.
Jag vet hur det fungerar med solceller. Jag har solceller som precis täcker min årskonsumption på el. Men om jag nu skulle skaffa ett batteri kan jag ju rent teoretiskt öka min försäljning av el ganska kraftigt, naturligtvis beroende på hur stort batteri jag har. Men då är det ju inte längre solel jag säljer. Min fråga är nu hur detta betalas. Mitt elbolag betalar såklart för solelen jag säljer, men då utgår de ju ifrån att det är solel och inget annat. Staten ger mig 60 öre för varje kWh såld solel. Men gäller detta även när jag säljer elen som batteriet har laddats med på natten? Det skulle ju vara lite konstigt eftersom det garanterat inte är solel.
Hur batteriet styrs är en annan fråga. Jag skulle helst vilja bygga en egen styrning som sköter detta enligt mina preferenser. Mjukvaran är inget problem, den kan jag smälla ihop rätt så snabbt. Det skulle bli ett kul projekt.
Frågan är om det finns en hårdvara som tillhandahåller ett API. Men som sagt, det är en annan frågeställning.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Skriv svar