Sida 1 av 2
Elkombi med över 50 mils WLTP
Postat: 17 nov 2021 15:14
av Maw
Nu finns det faktiskt en elkombi med över 500 km räckvidd! Synd att jag inte har råd med en
https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... -rackvidd/
Re: Elkombi med över 50 mils WLTP
Postat: 17 nov 2021 15:39
av macky
Såg det. Riktigt trevligt även om jag skulle nöja mig med instegsversionen. Men på ngt vis har man vant sig lite vid cross-varianten. Inte säker på vilken jag föredrar. Fingers crossed för en Audi med detta stuk också.
Undrar förresten vad de gjort för ökad räckvidd, verkar vara samma batteri.
Re: Elkombi med över 50 mils WLTP
Postat: 17 nov 2021 15:40
av RagWal
Känns som det försvann lite bredd i bakluckan... Typ hälften upptas av hjulhusen för de feta däcken verkar det som. Men visst, det är väl en kombi-wannabe iaf.
Re: Elkombi med över 50 mils WLTP
Postat: 17 nov 2021 17:41
av mati
Det är nästan lite tragikomiskt att just den biltypen som verkar efterfrågas mest, och som har lyst med sin totala frånvaro såhär långt, lanseras av Porsche i form av en bil som ingen normal dödlig knegare har råd med.
Re: Elkombi med över 50 mils WLTP
Postat: 17 nov 2021 17:44
av martinot
Trevligt med kombi på marknaden, och tycker denna är mycket snyggare än CT!
Däremot så vidhåller jag att förutom det allt för höga priset (och höga förmånsvärden) i förhållande till hur lite man får med i grundmodellen, och ingen tillgång till SuC, att Porsche även helst måste förbättra effektiviteten och räckvidden.
https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... can-turbo/
Svaret: Därför har Tesla Model S dubbelt så lång räckvidd som Porsche Taycan Turbo
Enligt den amerikanska körcykeln EPA har Tesla Model S mer än dubbelt så lång räckvidd som Porsche Taycan Tubro. Detta trots nästan lika stora batterier. Engineering Explained förklarar hur.
Re: Elkombi med över 50 mils WLTP
Postat: 17 nov 2021 19:35
av Bjelke
mati skrev:Det är nästan lite tragikomiskt att just den biltypen som verkar efterfrågas mest, och som har lyst med sin totala frånvaro såhär långt, lanseras av Porsche i form av en bil som ingen normal dödlig knegare har råd med.
Ja verkligen, och jag kryddar det med att Porsche för mig är allt annat än kombi och SUVar för då är det
fanimej ingen Porsche ju… För mig alltså, bevisligen så finns det en stor kundkrets även för dessa varianter…
Re: Elkombi med över 50 mils WLTP
Postat: 18 nov 2021 09:19
av StefL
Pratar man kombi som i lastkapacitet är den väl ändå inte mycket att hänga i julgranen? Den lär ju inte precis tävla med V90 i utrymme - för att inte tala om "vår tids 245'a", dvs Skoda Octavia...
Re: Elkombi med över 50 mils WLTP
Postat: 18 nov 2021 09:28
av backe
mati skrev:Det är nästan lite tragikomiskt att just den biltypen som verkar efterfrågas mest, och som har lyst med sin totala frånvaro såhär långt, lanseras av Porsche i form av en bil som ingen normal dödlig knegare har råd med.
Men är det så stor efterfrågan på kombi utanför norden?
Nästan alla bilmärken släpper sedanerna först, sedan kombi, så det om något tyder på att kombin inte är prioriterad.
Re: Elkombi med över 50 mils WLTP
Postat: 18 nov 2021 09:28
av bjornnilsson
Jag gillar min ”elkombi” som jag har nu. Den har WLTP strax över 60 mil och är stor som ett hus så man får in allt möjligt. Snabb också. 0-100 på typ 2,3 sekunder. Riktigt bra bil. Så. Ville bara säga det.
Re: Elkombi med över 50 mils WLTP
Postat: 18 nov 2021 10:22
av frippe
Det ser inte ut att vara mer kombi än vad model s är. Konstigt att kalla det för en kombi, kombicupe vore bättre benämning.
Re: Elkombi med över 50 mils WLTP
Postat: 18 nov 2021 11:25
av taliz
Ja det är väl betydligt mindre kupé och lastutrymme i Porschen vs Model S.
Re: Elkombi med över 50 mils WLTP
Postat: 18 nov 2021 13:19
av HelectriC
frippe skrev:Det ser inte ut att vara mer kombi än vad model s är. Konstigt att kalla det för en kombi, kombicupe vore bättre benämning.
fast Porsche själva kallar den inte kombi, där heter den Sport Turismo.
Re: Elkombi med över 50 mils WLTP
Postat: 18 nov 2021 13:32
av martinot
taliz skrev:Ja det är väl betydligt mindre kupé och lastutrymme i Porschen vs Model S.
Jo, känns som vanliga Tyacan är mer lik M3, MY, PS2 i innerutrymmen, även om jag inte mätt exakt.
Hur mycket större denna bli är i praktiken vet jag inte. Känns som lastutrymme kommer bli mindre än MY.
Men ändå positiv att det kommer fler varianter på Taycan.
Tycker bagageutrymmet på den vanliga Taycan var lite snålt, och denna modell ser snyggare ut än CT-versionen.
Re: Elkombi med över 50 mils WLTP
Postat: 18 nov 2021 13:47
av zyax
Bjelke skrev:mati skrev:Det är nästan lite tragikomiskt att just den biltypen som verkar efterfrågas mest, och som har lyst med sin totala frånvaro såhär långt, lanseras av Porsche i form av en bil som ingen normal dödlig knegare har råd med.
Ja verkligen, och jag kryddar det med att Porsche för mig är allt annat än kombi och SUVar för då är det
fanimej ingen Porsche ju… För mig alltså, bevisligen så finns det en stor kundkrets även för dessa varianter…
Äntligen någon som tänker som jag. Tycker att Porsche svärtat ned märket med att göra en SUV, det är så lite sportbil man kan tänka sig...
Re: Elkombi med över 50 mils WLTP
Postat: 18 nov 2021 13:50
av martinot
zyax skrev:Bjelke skrev:mati skrev:Det är nästan lite tragikomiskt att just den biltypen som verkar efterfrågas mest, och som har lyst med sin totala frånvaro såhär långt, lanseras av Porsche i form av en bil som ingen normal dödlig knegare har råd med.
Ja verkligen, och jag kryddar det med att Porsche för mig är allt annat än kombi och SUVar för då är det
fanimej ingen Porsche ju… För mig alltså, bevisligen så finns det en stor kundkrets även för dessa varianter…
Äntligen någon som tänker som jag. Tycker att Porsche svärtat ned märket med att göra en SUV, det är så lite sportbil man kan tänka sig...
Kanske de bara skulle sålt de under Audi som varumärke.
Re: Elkombi med över 50 mils WLTP
Postat: 18 nov 2021 13:55
av macky
zyax skrev:Bjelke skrev:mati skrev:Det är nästan lite tragikomiskt att just den biltypen som verkar efterfrågas mest, och som har lyst med sin totala frånvaro såhär långt, lanseras av Porsche i form av en bil som ingen normal dödlig knegare har råd med.
Ja verkligen, och jag kryddar det med att Porsche för mig är allt annat än kombi och SUVar för då är det
fanimej ingen Porsche ju… För mig alltså, bevisligen så finns det en stor kundkrets även för dessa varianter…
Äntligen någon som tänker som jag. Tycker att Porsche svärtat ned märket med att göra en SUV, det är så lite sportbil man kan tänka sig...
Det var ju så att Porsche hade det väldigt tufft innan och runt millenieskiftet. Utan Cayenne och sen Macan hade vi inte haft det Porsche som finns nu. Som ju faktiskt tillhandahåller en hel del sportbilar också. Även om ingen är eldriven ännu.
Re: Elkombi med över 50 mils WLTP
Postat: 18 nov 2021 14:01
av zyax
martinot skrev:zyax skrev:Bjelke skrev:mati skrev:Det är nästan lite tragikomiskt att just den biltypen som verkar efterfrågas mest, och som har lyst med sin totala frånvaro såhär långt, lanseras av Porsche i form av en bil som ingen normal dödlig knegare har råd med.
Ja verkligen, och jag kryddar det med att Porsche för mig är allt annat än kombi och SUVar för då är det
fanimej ingen Porsche ju… För mig alltså, bevisligen så finns det en stor kundkrets även för dessa varianter…
Äntligen någon som tänker som jag. Tycker att Porsche svärtat ned märket med att göra en SUV, det är så lite sportbil man kan tänka sig...
Kanske de bara skulle sålt de under Audi som varumärke.
Exakt, det har jag alltid tyckt. Skulle aldrig få för mig att köpa en Porsche efter deras varumärkesnedsvärtande. Det är inte ett sportbilsmärke längre, det är ett lura-rika-gubbar-på-pengar-märke.
Re: Elkombi med över 50 mils WLTP
Postat: 18 nov 2021 14:04
av MWall
Patetiskt litet bagage ändå. Vad är det som gör den där mer "kombi" än t ex Polestar 2 eller BMW i4? Rutan sluttar kraftigt på "Sport Turismo" också. Väldigt långt ifrån en klassisk 745:a.
Model S är ju sjukt mycket bättre som laståsna på alla sätt och vis fortfarande. Gott om plats för stora hundar också.
Re: Elkombi med över 50 mils WLTP
Postat: 18 nov 2021 14:08
av MWall
Bjelke skrev:mati skrev:Det är nästan lite tragikomiskt att just den biltypen som verkar efterfrågas mest, och som har lyst med sin totala frånvaro såhär långt, lanseras av Porsche i form av en bil som ingen normal dödlig knegare har råd med.
Ja verkligen, och jag kryddar det med att Porsche för mig är allt annat än kombi och SUVar för då är det
fanimej ingen Porsche ju… För mig alltså, bevisligen så finns det en stor kundkrets även för dessa varianter…
Har du levt under en sten sen 90-talet?
Så här såg försäljningen ut under 2021 fram till oktober.
Porsche har alltså sålt ~220 tusen bilar under Q1-Q3 2021 varav endast ~44 tusen kan klassas som "sportbilar". Dvs 4 av 5 Porschar är inte en sportbil.
Units Sold (2021)
Porsche Cayenne 62,451
Porsche Macan 61,944
Porsche Taycan 28,640
Porsche 911 27,972
Porsche Panamera 20,275
Porsche 718 15,916
https://www.motor1.com/news/540985/pors ... lling-911/
Re: Elkombi med över 50 mils WLTP
Postat: 18 nov 2021 14:12
av MWall
martinot skrev:Trevligt med kombi på marknaden, och tycker denna är mycket snyggare än CT!
Däremot så vidhåller jag att förutom det allt för höga priset (och höga förmånsvärden) i förhållande till hur lite man får med i grundmodellen, och ingen tillgång till SuC, att Porsche även helst måste förbättra effektiviteten och räckvidden.
https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... can-turbo/
Svaret: Därför har Tesla Model S dubbelt så lång räckvidd som Porsche Taycan Turbo
Enligt den amerikanska körcykeln EPA har Tesla Model S mer än dubbelt så lång räckvidd som Porsche Taycan Tubro. Detta trots nästan lika stora batterier. Engineering Explained förklarar hur.
De har väl gjort precis det? WLTP på över 500 km väl? Det duger åt de flesta, om än inte åt dig.

Re: Elkombi med över 50 mils WLTP
Postat: 18 nov 2021 14:23
av MWall
zyax skrev:martinot skrev:zyax skrev:Bjelke skrev:mati skrev:Det är nästan lite tragikomiskt att just den biltypen som verkar efterfrågas mest, och som har lyst med sin totala frånvaro såhär långt, lanseras av Porsche i form av en bil som ingen normal dödlig knegare har råd med.
Ja verkligen, och jag kryddar det med att Porsche för mig är allt annat än kombi och SUVar för då är det
fanimej ingen Porsche ju… För mig alltså, bevisligen så finns det en stor kundkrets även för dessa varianter…
Äntligen någon som tänker som jag. Tycker att Porsche svärtat ned märket med att göra en SUV, det är så lite sportbil man kan tänka sig...
Kanske de bara skulle sålt de under Audi som varumärke.
Exakt, det har jag alltid tyckt. Skulle aldrig få för mig att köpa en Porsche efter deras varumärkesnedsvärtande. Det är inte ett sportbilsmärke längre, det är ett lura-rika-gubbar-på-pengar-märke.
Vad ska man köpa istället för Porsche då om man ska vara renlärig och inte har obegränsad budget? Finns ju nästan inga märken kvar då. McLaren kanske?
Porsches sportbilar har väl aldrig varit så konkurrenskraftiga som nu? Är inget märke jag direkt gillar men de är ju i särklass när det gäller sportbilar för de som vill ha en sportbil att _köra_ och inte bara flasha med. De är ganska alldagliga och intetsägande jämfört med en Lamborghini eller Ferrari men en Porsche ger ju väldigt mycket mer bang for the buck. Att de även säljer andra modeller gör väl inget? Jämför med Mercedes. Att de säljer A-klass och GLA tar väl ingen glans från S-klass eller AMG GT R?
Re: Elkombi med över 50 mils WLTP
Postat: 18 nov 2021 14:31
av zyax
MWall skrev:
Vad ska man köpa istället för Porsche då om man ska vara renlärig och inte har obegränsad budget? Finns ju nästan inga märken kvar då. McLaren kanske?
Porsches sportbilar har väl aldrig varit så konkurrenskraftiga som nu? Är inget märke jag direkt gillar men de är ju i särklass när det gäller sportbilar för de som vill ha en sportbil att _köra_ och inte bara flasha med. De är ganska alldagliga och intetsägande jämfört med en Lamborghini eller Ferrari men en Porsche ger ju väldigt mycket mer bang for the buck. Att de även säljer andra modeller gör väl inget? Jämför med Mercedes. Att de säljer A-klass och GLA tar väl ingen glans från S-klass eller AMG GT R?
Inte för att jag är någon Corvette-typ heller, nu är det ett sub-brand till Chevrolet, men Porsche är ju lite samma så får väl slänga fram Corvette som märke trots att det antagligen inte platsar.
VAG hade kunnat vara utan Porschar under några år och sålt fler Audis istället det hade gett samma pengar med bibehållet varumärke.
Re: Elkombi med över 50 mils WLTP
Postat: 18 nov 2021 15:15
av dd88
Efter att ha lanserat Porsche 718 Cayman GT4 RS så är allt förlåtet. Helt sjukt med en GT3-motor i en Cayman, så länge de bilarna tas fram så får dom sälja precis vad som helst.

Re: Elkombi med över 50 mils WLTP
Postat: 18 nov 2021 15:37
av taliz
dd88 skrev:Efter att ha lanserat Porsche 718 Cayman GT4 RS så är allt förlåtet. Helt sjukt med en GT3-motor i en Cayman, så länge de bilarna tas fram så får dom sälja precis vad som helst.

Jag var lite sugen på en sån... men en beggad GT3 känns som en bättre bil för mindre pengar.
Re: Elkombi med över 50 mils WLTP
Postat: 18 nov 2021 15:44
av MWall
zyax skrev:MWall skrev:
Vad ska man köpa istället för Porsche då om man ska vara renlärig och inte har obegränsad budget? Finns ju nästan inga märken kvar då. McLaren kanske?
Porsches sportbilar har väl aldrig varit så konkurrenskraftiga som nu? Är inget märke jag direkt gillar men de är ju i särklass när det gäller sportbilar för de som vill ha en sportbil att _köra_ och inte bara flasha med. De är ganska alldagliga och intetsägande jämfört med en Lamborghini eller Ferrari men en Porsche ger ju väldigt mycket mer bang for the buck. Att de även säljer andra modeller gör väl inget? Jämför med Mercedes. Att de säljer A-klass och GLA tar väl ingen glans från S-klass eller AMG GT R?
Inte för att jag är någon Corvette-typ heller, nu är det ett sub-brand till Chevrolet, men Porsche är ju lite samma så får väl slänga fram Corvette som märke trots att det antagligen inte platsar.
VAG hade kunnat vara utan Porschar under några år och sålt fler Audis istället det hade gett samma pengar med bibehållet varumärke.
Porsche har inte legat under VAG-paraplyet särskilt länge väl? Har ju funnits beröringspunkter men inte alls som nu.